truc voor verruimen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

truc voor verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 17:14

Ik krijg mijn paard niet in de midden-/uitgestrekte draf. Nu heb ik geen tips nodig van veel overgangen en tempowisselingen want ik kan het met andere paarden wel en mijn niveau is hoog genoeg om een paard dat in princiepe te kunnen leren. Ik wil dus graag goede ideeen waar niemand anders mee komt. (het is geen medisch probleem)

abcde123

Re: truc voor verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:46

Maar het is toch een kwestie van de achterhand nog sterker maken, en misschien toch die kleine stukjes voorwaarts en weer terug.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 06:31

nou daar heb ik echt wat aan???? Ik ben dus echt op zoek naar truc's met balkjes ed of met blaffende honden.
Maagoed niemand dus

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:43

Ik verwacht dat als je paard leert dragen dat deze problemen verholpen zijn. Omdat je zoals je zegt je niveau hoog genoeg is, denk ik dat het te maken heeft met een klein balansprobleempje. Wat niet of nauwelijks zichtbaar is maar zich uit op deze manier.
Voor meer informatie kan je mij PBen.

Ik heb eerder een paard gedaan met een dergelijk probleem. Die persoon wilde stoppen met paardrijden omdat er "iets" miste. Gelukkig hebben we dat miniscule probleemoje toch kunnen oplossen. Paard loopt nu Z

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:57

de ideale manier om midden draf, strekken of verruimen aan te leren is de volgende:

We nemen als voorbeeld de rechterhand. iets voorbij E zet je de schouder binnewaards in.. Hierdoor zal je paardje ietjes terug moeten komen als die wat te hard gaat en extra verzamelen. Na enkele pasje wend je af en rij je richting de A (dan ben je net iets voor de F) De rechte zijde die je rijdt is dus heel kort.. op het moment dat die recht is drijf je hem iets bij van achter en geef je hem van vore wat ruimte, dit is echt een minimale hulp die je nu geeft! Doordat de zijde zo kort is zal die snel terug moeten komen, voordat die op zn voorhand valt of in galop aanspringt. Een ander voordeel van deze methode is dat je hem op je zit terug kan nemen omdat die anders tegen de A aan loopt.

Als die een paar pasjes netjes doet beloon je hem met je stem (BRAAF!!!).. En elke keer als het echt super gaat maar je de zijde ietsjes langer door of eerder af te wenden (dichter bij de E) of van hand te verandere zodat je niet bij de A maar bij de K op de hoefslag komt.

Het nadeel hiervna is dat je paardje de zijgangen moet kunnen..

Succes

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:22

ik had dit advies al een keer gelezen ergens. gelukkig kan mijn paardje de zijgangen al. helaas heb ik al dat soort dingen al geprobeerd. misschien moet ik toch maar eens een kefertje er achteraan laten lopen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:27

Traien trainen en trainen
Hij zal nog beter op die achterhand moeten.

Bijv door eerst een paar passen SB te zetten, zodat hij op dat moment goed draagt en vandaaruit verruimen.
Begin eerst met een paar passen
Beter 3 goed, dan 3 goed en 10 slechte erachter aan.

Is je paard wel sterkt in galop en komt hij mooi terug op het achterbeen vanuit die galop?
Dan kun je hem direcht na het terug nemen van die galop een paar passen laten veruimen.

Uiteindelijk komt het er allemaal op neer, dat hij vanuit die achterhand die middendraf moet gaan lopen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:30

M3isSi3j schreef:
de ideale manier om midden draf, strekken of verruimen aan te leren is de volgende:

We nemen als voorbeeld de rechterhand. iets voorbij E zet je de schouder binnewaards in.. Hierdoor zal je paardje ietjes terug moeten komen als die wat te hard gaat en extra verzamelen. Na enkele pasje wend je af en rij je richting de A (dan ben je net iets voor de F) De rechte zijde die je rijdt is dus heel kort.. op het moment dat die recht is drijf je hem iets bij van achter en geef je hem van vore wat ruimte, dit is echt een minimale hulp die je nu geeft! Doordat de zijde zo kort is zal die snel terug moeten komen, voordat die op zn voorhand valt of in galop aanspringt. Een ander voordeel van deze methode is dat je hem op je zit terug kan nemen omdat die anders tegen de A aan loopt.

Als die een paar pasjes netjes doet beloon je hem met je stem (BRAAF!!!).. En elke keer als het echt super gaat maar je de zijde ietsjes langer door of eerder af te wenden (dichter bij de E) of van hand te verandere zodat je niet bij de A maar bij de K op de hoefslag komt.

Het nadeel hiervna is dat je paardje de zijgangen moet kunnen..

Succes

ben ik het mee eens.

ik vind dat verruimen geen trucje moet zijn.

als je paard goed aan de hulpen is, dan laat je je hand iets staan, geeft iets meer been en je paard gaat verruimen.

wijken enz is ook geen trucje. dit is ook iets van paard aan de hulpen hebben. je neemt je paard iets mee aan je buitenteugel geeft IETS meer kuitdruk en je paard gaat opzij. dat is paardrijden. iedereen kan zijn paard wel een paar passen opzij zetten. schopje hier een een rukje daar, maar dat is niet de bedoeling van het paardrijden, zoals ik al zei paardrijden moet je zo simpel mogelijk maken.

maar in iedergeval succes

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:40

hoi hoi
ik denk dat er niet een echte "truc" is voor het leren verruimen bij je paard (paardrijden bestaat natuurlijk niet uit "trucjes") maar er zijn wel een aantal oefeningen die je daarbij kunnen helpen. hier ff 1tje uitgelegd.

je begon zelf al over balkjes en die kunnen daar idd iets bij helpen.
begin met drie of vier drafbalkjes op normale afstand (rond de meter, btje afhankelijk van je paard) en probeer daar in een normale arbeidsdraf overheen te gaan, liefst met het koppie en hals lekker laag en ontspannen.
als dat HELEMAAL goed gaat, dus paard blijft in zelfde tempo lopen en is ontspannen, leg je de balkjes ietsje verder uit elkaar. door in het zelfde tempo en met de zelfde ontspanning weer over de balkjes te gaan zal je paard zijn passen moeten verruimen.
gaat dit allemaal goed, balkjes weer ietsje verder uit elkaar Lachen
in latere trainingen kun je meer balkjes toevoegen en meer gaan werken met de hulpen voor zo'n lekkere ruime draf zonder balkjes (het paard moet natuurlijk ook zonder balkjes wel gaan begrijpen wat je bedoeld dus wees dan zeer duidelijk met je hulpen maar overval hem er niet mee)

p.s. wat het allerbelangrijkste is als je een paard iets nieuws wil leren; overhaast het niet, hou het afwisselend met dingen die hij wel al kan en ga een stapje terug als het even niet meer lukt!!!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:46

Palatijn. Ik ben het helemaal eens met jou stelling en methode qua blakjes, maar dat met blaffende honden? Ik kan het ook te letterlijk opgevat hebben hoor , maar dat is dus niet mijn manier qua rijden

dus misschien een beetje miscommunication Knipoog

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:04

droefje schreef:
Palatijn. Ik ben het helemaal eens met jou stelling en methode qua blakjes, maar dat met blaffende honden? Ik kan het ook te letterlijk opgevat hebben hoor , maar dat is dus niet mijn manier qua rijden

dus misschien een beetje miscommunication Knipoog

soms heb je trucjes nodig totdat een paard begrijpt wat je bedoeld.. Knipoog
Ik neem niet aan dat ze op wedstrijd met de middendraf een hond achter haar paard aan laat rennen Clown

Wat dacht je er van om als je hem wilt laten verruimen zelf tss tss tss doet.. en dan vrij hard.. Bij die van mij helpt dat als ie niet verruimt Knipoog Bloos Bloos

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:30

mij is gellerd paardrijden is geen trucje.

je kan nog wel een l2 proef uitrijden op trucjes, maar als je in het M zit gaat dat echt niet meer lukken hoor, met een schopje hier en daar. daar zijn de wendingen namelijk te kort voor. wat betreft je paard leren verruimen door balkjes. kan ik mij helemaal in vinden, zo leer je het paard ook iets, maar met tss tss tss, daar leerd hij niets van. je kan ook niet in je proef tss tss tss op je paard zitten, dan krijg je min punten.

dat is mijn mening.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:04

droefje schreef:
mij is gellerd paardrijden is geen trucje.

je kan nog wel een l2 proef uitrijden op trucjes, maar als je in het M zit gaat dat echt niet meer lukken hoor, met een schopje hier en daar. daar zijn de wendingen namelijk te kort voor. wat betreft je paard leren verruimen door balkjes. kan ik mij helemaal in vinden, zo leer je het paard ook iets, maar met tss tss tss, daar leerd hij niets van. je kan ook niet in je proef tss tss tss op je paard zitten, dan krijg je min punten.

dat is mijn mening.

als je goed leest heb ik niet gezegd dat dit op wedstrijd moet.. Soms begrijpt een paard niet wat je bedoeld en dan is een manier, een trucje toepassen..( van mijn part noem je het een spelletje.. Nerd ) Als je paard het hierdoor wel gaat begrijpen is er helemaal niks mis mee..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:10

ja mijn mening blijft anders dan die van jou. het is ons goed recht toch Knipoog . ik vind tsss tsss geen trucje of spelletje. daarin tegen balkjes wel. met tss tss jaag je hem als het ware op. ( niet te letterlijk nemen), maar bij jou werkt het.

ik zeg altijd maar: er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Pling

jij verder nog succes en veel rijplezier.

Groeten

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:28

droefje schreef:
ja mijn mening blijft anders dan die van jou. het is ons goed recht toch Knipoog . ik vind tsss tsss geen trucje of spelletje. daarin tegen balkjes wel. met tss tss jaag je hem als het ware op. ( niet te letterlijk nemen), maar bij jou werkt het.

ik zeg altijd maar: er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Pling

jij verder nog succes en veel rijplezier.

Groeten

tuurlijk iedereen mag zeggen wat ie vindt.. en bij elk paard werkt het weer anders.. Maar ik had begrepen dat de balkjes niet holpen bij het verruimen, dus vandaar mijn "leuke geluidjes" Haha! Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:10

Ik ben het er helemaal mee eens dat je een paard niet met trucjes moet rijden maar het gaat er hierom dat ze het aanleert. natuurlijk als ze het eenmaal begrijpt zal ik echt niet blijven drammen en dan tsss tss vind ik best een goed idee. Voor alle duidelijkheid ga ik natuurlijk echt geen hond achter mijn merrie aan laten lopen (alleen al om de hond in bescherming te nemen Knipoog. Ik heb een pismerrie die de ene keer voorwaarts gaat als ik mijn been aanleg en de andere keer terugkomt dus dan is het extra moeilijk. Geloof me maar dat ik niet met trucjes werk (je zo eens een training moeten bijwonen) Ik krijg op een hele klassieke manier les dus dat is netjes rijden. Ik zal een foto plaatsten zodat jullie een idee hebben van mijn merrie.
in ieder geval al een hoop reacties dat doet me goed.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:12

Afbeelding

Op deze foto deed ze het overigens wel aardig goed.
Zit er alleen zelf een beetje krampachtig.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:23

oke dan

zie je dan heb ik het niet goed begrepen ha ha Haha!

maar je hebt er wazige mensen bij hoor tegenwoordig, dus *you never know*.

ik heb ook op de klassieke manier les, dus denk dat we aardig overeen komen.

ik kan helaas de foto niet zien.

maar met die blakjes, dat kan best lekker werken denk ik.
ik heb dit nooit hoeven doen, want mijn paard heeft het fijntjes opgepakt.

succes Knipoog

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:28

jaa aanleren, dat was nou net het woord waar ik niet op kwam Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:30

ik denk dat ik al wel 10000 balkjes met haar gedraaft heb maar het is voor een groot deel ook een gehoorzamheids probleem. Ze is heel fanatiek en doet het liefst haar eigen ding en heeft alles al van tevoren bedacht. Ik ga binnenkort maar eens wat caveletti in elkaar zetten want balkjes vind ze al veel te gemakkelijk. Overigens ben ik M springen met haar en zal ze nooit als bonfire door de baan lopen maar een 6 op mijn protocol zou toch wel fijn zijn. ik heb vaak een 4 of 5 en als ik op dit punt verbeter ben ik zo de L uit het hangt namelijk vaak rond de 153 154 punten. das echt heel frustrerend. Zeker omdat ik weet dat ze het wel kan (zie foto) ook met buitenrit loop ze lekker naar de hand toe.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:38

tja ik hoop dat dit punt snel te verbeteren valt.
maar dat spingen gaat dan zeker super bij haar.

succes en hoop dat je een goede en nette methode kan vinden waarmee het wel lukt

Groeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:05

Op de manier zoal ik hierboven beschreef heb ik mijn springpaard ook van een 4 bij enkele passen middendraf, naar een 7 op 60 meter strekdraf gekregen in het Z. Haha!

Maarhet is echt oefenen, trainen en doorzetten Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:46

hahahaha trucjes? De ponymerrie die ik rijd gaat super lopen als onze instructeur zijn paraplu opsteekt als het regent tijdens de les...
Daar kreeg ik me toch een impuls bij cadeau Tong uitsteken Ze groeide wel 20 centimeter en liep zo'n 10 centimeter boven de boven de grond te draven...

Maar goed, je kunt moeilijk iemand in de wedstrijdbaan zetten met paraplu toch?
De kunst is je paard genoeg op het achterbeen en voor het been te houden, zodat ze met kracht kan verruimen. Die kracht, die groeit langzaam met de training dat kun je niet forceren. Die gehoorzaamheid voor het been is wel heel goed te trainen...
En jij als ruiter moet voelen hoe je je paard in balans en op het achterbeen houdt... Dat is rijkunstig gevoel Haha!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:05

Zoals al eerder is gezegd: trainen, trainen en trainen!
Maar als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat als je steeds rond de 154 punten rijdt hangt het niet alleen van je middendraf af of je je winstpunt wel of niet haalt. als je andere onderdelen zo goed voor mekaar zijn kan je je middendraf prima compenseren.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:50

Als je zeker weet dat het paard goed genoeg loopt voor een fatsoenlijke middendraf, dan is het een kwestie van veel oefenen is mijn ervaring. Ze moeten het even doorkrijgen en het leuk gaan vinden.
Probeer het eerst een paar keer in het bos o.i.d. Geef als het paard fris is nog wat extra been, maar vang het dier gelijk op als het in galop zit. Het zal uit elkaar vallen, maar als het zijn passen wat verruimd heeft, heb je toch weer wat bereikt. De geslotenheid kun je later weer op trainen.

Ga het daarna in de bak oefenen. Rijd op een rechte lijn steeds zo ver naar voren dat hij bijna in galop springt (liever wel in galop dan te weinig actie). In het begin zal het paard uit balans zijn, maar na een paar keer heeft het daarvan geleerd. Rijd dus steeds tot aan de grens. Fixeer je niet op hoofdhouding oid, dat doe je weer als je gaat terugrijden, dan probeer je het dier rijtechnisch weer voor elkaar te krijgen.
Als het paard in galop aanspringt neem het dan gelijk terug, en dan in draf gelijk wéér naar voren rijden. Straf het paard echter niet voor het in galop aanspringen!

Ik heb meerdere paarden met een slechte middendraf gereden en gezien (ik rijd vaak op springpaarden), en op deze manier krijgen ze er op een gegeven moment lol in en gaat het steeds beter.
Ze kunnen niet méér uitstrekken dan hun lichaam ze dat toelaat, maar zo leren ze wel tot het uiterste te gaan.

o, en vergeet niet bij de kleinste verruiming flink te belonen. Een paard doet meer voor een aai dan voor tien zweepslagen. Hij moet het voor je willen doen, het bijna als ontspanning gaan zien!

Het rijtechnische (achterhandgebruik, lossigheid) blijft echter het belangrijkste aspect voor een goed uitgevoerde oefening, welke dan ook, dus het trainen is nooit afgelopen.