Hoofd omhoog gooien?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa

Hoofd omhoog gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:13

Haai ,

Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn haflinger.
Als ik haar aan de teugel wil gaan rijden gooit ze haar hoofd omhoog
soort als protest , ik probeer er zoveel mogelijk door heen telaten rijden , alleen vandaag wou ze bijna omhoog gaan..Scheve mond
ze ging klein stukje omhoog , maar het is nu ook zo als ik de volte op wil gaan dat ze het ook doet , Sommige stukjes gaat wel goed!!
maar als ik bijv. bij B eraf ga en dan naar rechts wil ,
gooit ze haar hoofd zover omhoog dat ze slim genoeg is om meteen naar links omte draaien , Eerst dacht ik dat het van stijfheid was ,
en omdat ze haar spieren moest gebruiken , en dat dat pijn deed , maar ik had haar goed los gereden en nog steeds deed ze het..Scheve mond ,
Maar ik dacht misschien aan haken op de kiezen ?
Voor de meivakantie ging het allemaal nog hartstikke goed , liep netjes en verzameld
en toen had ze een weekje stil gestaan omdat ik zelf op vakantie was , en daarna toen ik weer wou gaan rijden was het mis!
De eerste keer dat er er toen weer op ging dacht ik dat het stijfheid was , maar nu weet ik het echt niet meer..Scheve mond
Of zou ik deze week gewoon actief moeten rijden , en daarna zien hoe het gaat?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..
Groetjes gea
Laatst bijgewerkt door Geaa op 14-05-05 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Maaike14

Re: Hoofd omhoog gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:14

martingaal gebruiken kan ze haar hoofd niet meer omhoog doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:17

Maar niet alles hoeft opgelost worden met een martingaal Scheve mond.

Ik zou het niet weten sorry gea Lachen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:35

Trainen, trainen, trainen en trainen.
Bedenk goed hoe je het de vorige keer gedaan hebt en probeer het gewoon. Neem goed les. Met hulpteugels los je niks op.

En als je denkt dat ze ergens last van heeft haal de DA erbij.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:07

Faniek schreef:
Trainen, trainen, trainen en trainen.
Bedenk goed hoe je het de vorige keer gedaan hebt en probeer het gewoon. Neem goed les. Met hulpteugels los je niks op.

En als je denkt dat ze ergens last van heeft haal de DA erbij.

ga ik helemaal in mee Ja
succes Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:56

Op het moment dat je pony het hoofd omhoog doet en jij de druk laat varen heeft de pony gewonnen. Je moet de druk vasthouden tot hij nageeft, ongeacht hoe hoog hij zijn hoofd houdt. En idd kan een martingaal helpen.

Maar voordat je met martingaal begint of de druk blijft vasthouden als je aan de teugel komt, moet je wel zeker zijn dat de tanden in orde zijn. Zijn de wolfskiezen eigenlijk verwijdert? Hoe oud is je pony? Wanneer is voor het laatst de TA geweest?

Als dit gedrag is gekomen na een week rust, kan het zeker spierpijn zijn. Probeer goed voorwaarts te rijden, desnoods longeren met bijzet, touwtjes of een hulpteugeltje zoals een pessoa.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:05

zoals cassidy al zei: pas nageven als je pony nageeft. De pony die ik rijd gooide ook heel erg zijn hoofd omhoog, kwam eventjes onderin en hupsa weer omhoog. Mijn lesgever van vrijdag(sandra) zij me van hem 'voor te zijn' en hem dus 'af te blokken' door vant moment dat je voelt dat hij wíl gooien (dus niet als hij al gegooid heeft) je buitenteugel er extra bij te houden. En druk te houden tot je voelt dat hij nageeft, dan kan je weer ontspannen tot je weer voelt dat hij weer wil gooien, dan moet je hem weer voor zijn. Kost echt enorm veel concentratie, maar na een paar keer doet hij/zij het al veel minder omdat hij 'weet' dat jij hem toch voor bent Lachen máár onthoud: als hij nageeft geef jíj óók na! Zo weet je pony wanneer hij het goed doet en wanneer niet! (vele vergeten wel eens dat paardrijden een kwestie van geven en nemen is.)

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 14:01

Maaike14 ; Gebruik zelf liever geen hulpteugels , wil het gewoon zo oplossen , omdat ik weet dat ze het wel kan Scheve mond.
Maar iig bedankt Lachen

Aniek ; Heb ook al les , maar vraag het haar vrijdag nog wel even Ja , Bedankt Lachen

Cassidy ; Mn pony is 6 jaar bij 7en , En een tijdje geleden heeft de DA wel naar haar tanden gekeken , en toen waren ze nog goed..Lachen

Het gaat nou steeds ietsjes beter Ja
& bedankt voor jullie tips enzo Haha!

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:25

OOOH; T begint weer Scheve mond
Vandaag ging ze ook weer helemaal met haar kop omhoog lopen te gooien.
Ik heb een paar tips geprobeert , alleen het wil echt niet. Scheve mond
Ze gooit nu haar hoofd omhoog , totdat ik haar niet meer kan houden . Ze gaat dan hard draven , ik stuurde haar vandaag beetje op het hek af , en toen moest ze wel stopppen , maartoch..Scheve mond

Kan iemand me helpen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:27

Ik denk dat je heel wat kan met de tips van Cassidy Ja.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:01

Kan je niet een échte paardentandarts laten komen? Niet alle DA's hebben goed inzicht in het paardengebit.
Ze heeft verder geen rug-/nekproblemen?

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:34

Is het puur omhoog gooien en even hoog houden zeg maar of meer schudden?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 01:53

r00z schreef:
Ik denk dat je heel wat kan met de tips van Cassidy Ja.

Ja maar dan zonder martingaal..... niet te snel naar hulpteugels grijpen. Als ze daarvoor goed liep snap ik niet waar het van komt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:31

zitten er geen drukplekken op de schoft ofzo?
anders moet je een gelpad proberen, hebben wij ook gedaan.. + martingaal.. nu loopt ie prima Lachen

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 17:35

Cathelijne ; De DA had toen gekeken en die zij dat het goed was , Maar de eigenaar van Lissy dacht zelf dat ze geen pijn had , want anders liep ze ook niet aan de teugel kleine stukjes , dan zou ze dat niet kunnen doen , Maar als het na een tijdje nog niet over is , Vraag ik nog een x of die Echt niet mag komen?

Anneliesss; Ze gooit haar hoofd omhoog als ik iets van haar vraag wat zij nieet wil! En dan pakt ze het bit vast , en probeert ze steeds harder/harder te gaan...

vConcorde; Nee ze heeft een drukplekken , En rijd al tijdje met gelped eronder Lachen .
Maar martingaal gebruik ik liever niet , wil het eerst zo proberen op te lossen en als dat ECHT niet lukt , Dan een martingaal proberen.

Ik heb morgen ook les ; En doet dan wel even verslag hoe het ging Lachen

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:47

Ik heb het zelfde probleem maar ook een martengaal of slof helpt er niet bij hoe dan ook ze komt overal onder uit en het kan inderdaad aan der tanden liggen.
Soms gaat het goed en soms gaat het er zo sterk aan toe dat wil je niet weten.
Het beste is om een tandarts een keer laten kijken of iemand anders die er verstand van heeft.
Of wat er al vermeld hier staat veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:17

wat wel zo is is toen marlien er vanmiddag op zat ( die eigenlijk als het ware 'zonder' handen rijd) Deed ze het eigenlijk niet? Naja ik weet t ook niet Vork.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:50

op ontspannign rijden, geef er maar een lang teugeltje en draaf zo wat door de bak, de pony die ik hierboven noemde deed t blijkbaar uit spanning(denk ik) (het niet durven omlaag komen, wel willen maar niet durven vandaar dat ze ook kleine stukjes aan de teugel loopt)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:08

Begin helemaal opnieuw bij de basis. Werk eerst naar ontspanning toe en dan langzaam aan weer naar aanleuning.

Robin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:10

Ik heb aan Johanna gevraagd en die heeft mij uitgelegd hoe je t moet aanpakken! Ik vertel je t vanmiddag wel even! Kus

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:16

heej gea
ik weet niet echt hoe je het op moet lossen maar ik zie dat je best wel goeie tips hebt gekregen Ja

en en anders kijk ik wel even een keertje of het echt zo erg is ..
en misschien is het wel spanning.. ik zou het anders ook niet weten .. Tong uitsteken
suk 6

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:18

ik denk dat je haf jou gewoon uitprobeerd,
heb je les??

Met rijden het nooit opgeven,nooit je haf laten winnen !!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:37

Milkaatjuh schreef:
Begin helemaal opnieuw bij de basis. Werk eerst naar ontspanning toe en dan langzaam aan weer naar aanleuning.

Dit is denk ik wel een goede...
Probeer 'm lekker over zijn rug weg te rijden en stel 'm 'laag' aan de teugel in.
Probeer niks te forceren.

Ben benieuwd wat je instructrice ervan zegt Lachen

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:50

VaNnAxEvItA schreef:
Ik heb het zelfde probleem maar ook een martengaal of slof helpt er niet bij hoe dan ook ze komt overal onder uit en het kan inderdaad aan der tanden liggen.
Soms gaat het goed en soms gaat het er zo sterk aan toe dat wil je niet weten.
Het beste is om een tandarts een keer laten kijken of iemand anders die er verstand van heeft.
Of wat er al vermeld hier staat veel sterkte

Ik weet precies wat je bedoelt..Dat doet zij dus ook.
Sommige stukjes gaat het goed en dan opeens hupsakee , hoofd meters omhoog met heel veel kracht.

Milkaatjuh; Denk je echt, dat het helemaal vanaf het begin weer moet worden gedaan?Eerst dus gewoon met lange teugels beetje gaan rijden ,zorgen dat ze niet zo gespannen,opgekropt loopt , maar eerst de Ontspanning weer zoeken? Want gisteren in de bak , Voelt het net alsof ze die rug echt helemaal ´omhoog trekt ´.

Maaar iedereen bedankt voor jullie tips Lachen , En heb straks les en doe dan wel even verslag hoe het is gegaan Tong uitsteken

En r0bin_ Beltt jou vanaaaf wel ff Lachen

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:20

Wanneer je je paard eerst rechtricht krijg je daarna een echte "krul". Volgens mij is de belangrijkste stap om je paard eerst recht te richten. Het paard moet namelijk rechtgericht worden om zijn rug te kunnen ontspannen. Het paard kan pas zijn rugspieren ontspannen wanneer hij zijn buikspieren aanspant. Wanneer de buikspieren worden aangespannen zal de achterhand verder ondertreden en zal het paard echt nageeflijk zijn. Alleen een rechtgericht paard geeft een gelijke aanleuning op beide teugels. Het paard eerst rechtrichten is dus essentieel voor het correct "aan de teugel" lopen (en een goed ondertredende achterhand). Correct Voorwaarts/Neerwaarts rijden is alleen mogelijk wanneer het paard rechtgericht is. Het paard kan zijn rug niet ontspannen wanneer hij bijvoorbeeld met neerwaartse druk geforceerd in de krul wordt gedwongen of wanneer de ruiter scheef zit. Nu nog iemand vinden die je dit kan leren............... Dat is nog niet zo eenvoudig. Heel veel succes!