Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Billy schreef:Passoa is een drankje.
Als jij het bit consequent zo noemt heb je je er niet in verdiept.
Het bit heet nl Pessoa.
En het is geen uitkomst, het is een bekkenbreker bij verkeerd gebruik, waardoor je je paard in de hand kunt houden, maar je lost er niks mee op.
PartTwo schreef:Heb je er een foto van? ik kan hem niet voor me halen...

natuurlijk een verkeerde manier maar jah bij een manegepaard
(en nou zeg ik niet dat manegepaarden geen paarden zijn en er daarom alles mag worden ingehangen enzovoort, maar wel dat er veel verschillende ruiters oprijden en dat je daar voorzichtig mee moet zijn) ze is later ook weggegaan om dit soort redenen 
laurae schreef:Jij hebt nu het gevoel dat je maar weinig druk zet, maar door de hefboomwerking heb je een hele scherpe inwerking bij weinig druk. Jij zet dus wel degelijk enorm veel druk op zijn mond, je hebt het alleen zelf niet door. Dat is het probleem van een pessoa bit en alle andere bitten die scherp inwerken.
Als een paard niet goed reageerd op een normaal bitje, gaat hij niet ineens goed lopen omdat je een ander bit indoet. Het probleem is er nog steeds. Jij hebt er alleen geen last meer van omdat jij minder druk hoeft te zetten op je bit om iets voor elkaar te krijgen. Je paard echter heeft er wel degelijk last van. Die voelt niet dat jij weinig druk zet. Die voelt een hele scherpe inwerking.

maar dat verschilt ook weer per persoon en qua paard etc 
Anniek schreef:Waarom is zo'n bit dan gemaakt? Om in de kast te hangen voor de sier?
Als iemand hem goed gebruikt is er toch niks mis mee? Je komt toch haast nooit aan de teugel, omdat je alles met zit en benen doet, teminste de meeste dingen. Als je het pessoa goed gebruikt kan het toch geen kwaad? Waarom heeft anders iemand het bit uitgevonden als het toch te zielig is?