Stelling vragen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:01

De titel zegt het al:

We hebben al een dikke discussie gehad over hoe je nou wél of juist niet stelling moet vragen: Bij deze nu dus de vraag aan jullie Clown

Groetjes
Kim

M3isSi3j

Re: Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:26

Ik heb altijd geleerd dat je een paard stelling laat aannemen door je binnenhand van de hals te doen en begrenst met je buitenteugel en binnenbeen. Als je wilt afwenden doe je dat met je buitenbeen en natuurlijk je zithulpen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:06

mee eens, en dan vraag je dus stelling, je geeft hulpen om die houding te krijgen....

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:53

Binnenhand richting je knie en korte kneepjes in je teugel geven. Je kan ook een beetje druk opbouwen op je teugen en dan meteen weer ontspannen zodra hij een beetje naar binnen komt met zn hoofd.buitenteugel moet begrensen maar het paard niet belemmeren om naar binnen te kijken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:56

liesje1986 schreef:
Binnenhand richting je knie en korte kneepjes in je teugel geven. Je kan ook een beetje druk opbouwen op je teugen en dan meteen weer ontspannen zodra hij een beetje naar binnen komt met zn hoofd.buitenteugel moet begrensen maar het paard niet belemmeren om naar binnen te kijken.

huh? naat je knie? nee hoor enkel van de hals af! Ook is he tniet de bedoeling dat je de druk op je teugels veranderd. Je moet de mond van het paard zien als een weegschaal.. als je rechts een pondje erbij doet moet je dat links ook doen. Op die manier blijft je paardje recht. Als jij rechts ophoudingen gaat maken omdat je wilt dat die naar rechts gaat zal die gemakkelijker door je begrenzing heen lopen waardoor je nog meer druk moet aan nemen en dan heb je snel de kans dat het eindigd in een touwtrek wedstrijd..

Dit is wat ik geleerd heb hoor.. Vork

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:10

M3isSi3j schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je een paard stelling laat aannemen door je binnenhand van de hals te doen en begrenst met je buitenteugel en binnenbeen. Als je wilt afwenden doe je dat met je buitenbeen en natuurlijk je zithulpen.

Dit heb ik ook geleerd.

wat ik nog wel toe wil voegen is dat het belangrijk is dat je op beide teugels evenveel druk moet houden, daar bedoel ik dus mee dat het paard op beide teugels blijft lopen.

Als het paard totaal niet wilt loslaten mag je best eens wat meer druk zetten op de binnenhand, maar als het paard daar dan in loslaat moet jij als ruiter ook loslaten anders krijg je weer zo'n touwtrek effect.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:12

Wat ik ook nog even toe wilde voegen.

Je paard moet dus rond worden om je binnenbeen en je begrenst je paard met je buitenteugel en buitenbeen zodat het paard niet over de buitenschouder (hiervoor buitenteugel) wegloopt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:23

Je kunt ook stelling nemen als het paard recht is Cool .

Een paard is namelijk als je als voorbeeld op de linkerhand rijd altijd links gesteld, bijna onzichtbaar maar hij is links gesteld.
Stelling hoeft dus niet te betekenen dat het paard rond is om je binnenbeen.

In de wendingen wel dan is die gebogen om je binnenbeen maar daar hoef je echt buiten niet extreem voor naar achteren te leggen. De binnenhand vraagt de stelling die draait vanuit de pols in naar binnen. De maximale stelling en buiging is bereikt op de kleine volte van 6 meter. Normaal in de wending voldoet het om de oogkas net iets te zien van het binnenoog.

Buitenteugel regelt tempo en hoofd halshouding en dergelijke.

En de binnenhand die mag NOOIT maar dan ook NOOIT op je binnenbeen of richting de knie gebracht worden op laste van dat je het paard blokkeert., het binnenachterbeen kan dan neit meer weg

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 07:39

Thanks voor de reacties! Een discussie is gauw begonnen, blijkt wel... Knipoog

Zodra je het oog van je paard iets kunt zien (niet overdreven veel) dan heb je toch eigenlijk al stelling? (dacht overigens dat dat hierboven aleens gezegd werd).

Maar soms zie ik mensen die hun paard (lees: paardenhoofd) heen en weer staan te zwiepen (links/rechts) omwille van de stelling: soepel maken noemen ze dat Verward

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:01

Kafue het klopt inderdaad dat je ook stelling kan nemen als je paard rechtuit loopt. Was er vanuit gegaan dat hier hier ging om stelling vragen op een volte. Knipoog Wat jij ook aangeeft over je binnenhand nooit naar knie en bovenbeen moet halen heb ik ook altijd geleerd. Het paard kan dan het binnenachterbeen nietmeer goed doorgeven naar voren.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:19

siko schreef:

Maar soms zie ik mensen die hun paard (lees: paardenhoofd) heen en weer staan te zwiepen (links/rechts) omwille van de stelling: soepel maken noemen ze dat Verward

hahaha slingere ala AdB.. is een manier.. en ieder zo zn manier toch Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:27

M3isSi3j schreef:
siko schreef:

hahaha slingere ala AdB.. is een manier.. en ieder zo zn manier toch Clown

hoe is dit bedoeld??

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:39

ironisch..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:43

[quote="M3isSi3j"]ironisch..[/quote]

bespottend dus?? jammer, er zijn zat mensen die veel baat hebben bij deze methoden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:57

Ik zeg ook niet dat het geen werkzame methode is en deze methode beoordeel of veroordeel.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:07

M3isSi3j schreef:
Ik zeg ook niet dat het geen werkzame methode is en deze methode beoordeel of veroordeel.

dat wil ik ook niet zeggen, maar je zei dat je het ironisch bedoelde, en dit betekend toch letterlijk: bedekte spot...wel degelijk beledigend Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:17

ja idd.. naar mijn mening heeft hij hele rare theorieen af en toe.. en dat slingeren is er eentje van. En ja.. hij heeft weldegelijk onwijze sterke punten (rechtrichten!!)..

back on topic?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:25

M3isSi3j schreef:
ja idd.. naar mijn mening heeft hij hele rare theorieen af en toe.. en dat slingeren is er eentje van. En ja.. hij heeft weldegelijk onwijze sterke punten (rechtrichten!!)..

back on topic?

met mij en vele anderen heeft het super geholpen, maar dat slingeren snap ik even niet waar je dat vandaan haalt...heb ik nooit hoeven te doen, behalve slangevoltes Haha! ....

maar goed, on-topic maar weer...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:29

siko schreef:
Thanks voor de reacties! Een discussie is gauw begonnen, blijkt wel... Knipoog

Zodra je het oog van je paard iets kunt zien (niet overdreven veel) dan heb je toch eigenlijk al stelling? (dacht overigens dat dat hierboven aleens gezegd werd).

dit is gewoon op een rechte lijn rijden en dan om en om stelling vragen, hierdoor wordt niet alleen je paard losser, maar vind je zelf ook meer evenwicht...dit doe je overigens niet door te trekken, maar gewoon stelling vragen zoals hardi hierboven ook al uitlegt

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:44

M3isSi3j en klomp: Jullie houden deze topic wel in leven hoor! Knipoog Keep going! Ja

Wat betreft dat om en om stelling vragen, moet het paard dan recht blijven lopen of mag het zeg maar van de ene helft A-C lijn lopen, naar het andere?

Nog suggesties voor hardhoofdige paarden die die stelling niet op bovenbeschreven manier willen reageren?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:42

het paard moet rechtuit blijven lopen.
verder op je laatste vraag; goede les en veeeeeel oefenen...rij bijvoorbeeld veel slangevoltes zowel met stap als in draf...worden ze heerlijk soepel van..en steeds voorzichtig omstellen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:29

ooops.. dit moest een pb zijn aan Klomp.. hahaha Bloos

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:20

Over je hand naar je knie brengen..... toch interessant dat men mij dat aanleert....
Ik bedoel Nicola Mc Givern heeft zich al aardig bewezen en zij is toch degene die mij dat keer op keer vertelt...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:07

liesje1986.. leg mij eens waarom jij dat doet.. dan zal ik daarna uitleggen waarom ik het niet doe.. goeie?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 07:41

Ja,ben ik ook wel benieuwd naar...