Ik heb al een topic geopend over parelli. Daarin vroegen heel wat mensen me uitleg , hier dus even een overzichtelijk topic met uitleg ..
even ter zijde : het paard op de foto’s is pacha (viewtopic.php?f=10&t=398138&hilit= rijfoto’s ) Een 7-jarige ruin die ik huur van een mevrouw die parelli doet met ayla ( haar andere paard ) Ik mag alles van haar gebruiken en ben haar dus bij deze enorm dankbaar voor …
Ze heeft me al vaker parelli voorgetoond maar het werd tijd dak ik eens zelf aan het werk ging. Hier zie je de 2de keer dat ik parelli deed met pacha.
Hij is geen tinker zoals iemand dacht , hij is vrij stevig doordat hij 3 jaar hengst is geweest en een mooie spierontwikkeling heeft. Gewoon een leuk bont paard !
Vraag en Antwoord van in vorig topic :
Heb jij in het begin al zo’n parellipakket gekocht ?
neen , ik huur dit paard bij een mevrouw die met haar andere paard parelli doet. Zij leert me er van alles over en ik mag alles vn haar gebruiken. Ben ik haar trouwens enorm dankbaar voor. Ik denk zelf dat je in het begin dat pakket nog niet echt nodig hebt als je een braaf betrouwbaar paard hebt...
Die stok is eigenlijk een verlengstuk van je arm , bij onzekere paarden die kunnen slaan gebruikt men die eerder. Pacha ( paard op foto ) is zeker niet zo'n paard maar met die stok is het in het begin ook makkelijker om alle hulpen te geven. Je moet je paard natuurlijk niet alleen overal met de stuk kunnen aanraken maar ook met je handen / tuow / borstels ...
Ik hoop dat dit een antwoord was op je vraag , oh ja : een touwhalster is wel erg belangrijk , dit omdat het slechts een lichte druk op de neus geeft , bovendien staat het erg netjes en schattig niet ?
heb je een site met info en zo ?
Nuttige sites : http://www.parelli.nl Daar kan je heel veel te weten komen en een gratis dvd bestellen over parelli. Die dvd heb ik ook en er staat onder andere in wie pat parelli is , hoe hij er mee begon en hoe jij er met je paard aan kan beginnen ! De moeite waard dus. Bovendien kan de site je waarschijnlijk meer helpen dan ik kan …
Voor mensen die twijfelen of je wel iets met paralli kan bereiken : bekijk deze site even !! En hier zie je iemand die al wat bereikt heeft ( kwam ik toevallig op terecht ) http://www.homepages.hetnet.nl/~schrijfster/pnh.html
Als je in google “ parelli “ intypt vind je ook heel wat
heb je die stick persé nodig ?
Ik ben er nog niet lang mee bezig dus moet zorgen dat ik geen " verkeerde " dingen zeg en niet heel bokt over me heen krijg hé
één onderdeel van parelli is " the friendly game "
het is de bedoeling dat je je paard overal kan aanraken , zowel met als zonder stok. Doe het eens met je handen , met een touw , met een zweepje , met een bortel , met om het even wat ...
Is er een plaats waar je paard wat begint te draaien ( onzekerheid bv ) ga dan niet weg van die plaats . Want dan denkt je paard : draaien = stoppen met het enge ding ! En dat is juist wat we niet willen , toch ? Wrijf dus verder op die plaats tot je paardje stilstaat ... vanaf ie stilstaat STOP je en beloon ...
Je kan ook een zweepje pakken als je geen stick hebt en er een touwtje aan bevestigen. Het touwtje is dan eigenlijk de " staart van een ander paard " ... raak je paard overal met het touwtje aan.
Als dit goed gaat , kun je dat goed , dan kun je het touw over je paardje heen zwieren ... Je kan het ook zachtjes tegen de benen laten aanbotsten en dan er eens rondzwaaien ... pas op : het ene paard verdraagt dat makkelijker dan het andere .
Het best kun je met parelli beginnen met een rustig paard om het zelf ook gewoon te worden of laat je begeleiden door iemand die er ervaring mee heeft ( zoals ik me laat begeleiden door de eigenares van pacha )
Als je uitleg wilt hoe je nu helemaal van nx noppes moet beginnen , zet het in mn topic en dan maak ik een gedailleerde uitleg !
De foto’s
friendly game , overal met de stok aanraken ( ook met de hand en een touw )
achteruit gaan voor druk
en belonen : friendly game
weeral wijken voor druk , maar dan langs de zijkant
beentje verplaatsen voor druk langs zijkant
weeral friendly game , belonen !

overal met een touwtje aan de stok aanraken , ook eens mee rond de benen zwaaien. Het touwtje is de staart van een ander paard eigenlijk…

achteruit gaan voor druk op de halster , gaat je paard achteruit of verlegt hij ( in het begin ) alleen nog maar zijn gewicht ?? Hand naar voor zodat de druk weg is en je je paard eigenlijk dus beloont …

idem

paard begeleiden , trek ik nog een duidelijkere foto van !
let op dit :
je paard mag niet voor steken , jij loopt voor hem
laat het touw lang achter je , het paard krijgt ruimte , je bent toch zijn vriend ?
wil je paard voorbijsteken , geef hem dan zeker geen klop maar doe dit ; maak een verticale neerwaarste beweging met je touw , reageert ie niet => harder … je paard zal wel stoppen .
Je kan ook met het overige deel vn het touw ermee voor je uit zwiepen , zoiets krijgt je paard niet graag tegen zijn hoofd ( let wel op voor andere mensen hé
)
in stal de friendly game , laat je paard helemaal ontspannen , kinnetje ontspannen , lipje hangen …

stel hier je vraag , ik geef je een zo gedaileerd mogelijk antwoord als je die dan ook leest natuurlijk

Op mijn forum staan er trouwens nog veel meer. Ook filmpjes van andere forumleden