meer over NATURAL horsemanship parelli ( met pacha )

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe komt parelli op jou over ?

volgens mij is dit tijdverspilling
10 (7%)
bwoa volgens mij heeft het niet echt veel effect
8 (5%)
ik vind het best goed maar zie het niet echt zitten om te starten
32 (23%)
het lijkt me tof en ik wil het starten als ik meer info heb
37 (27%)
ik ben er al mee bezig en het gaat goed
36 (26%)
ik ben er al mee bezig en het gaat minder goed
3 (2%)
anders ?
9 (6%)

Totaal aantal stemmen: 135

laverite

meer over NATURAL horsemanship parelli ( met pacha )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 07:31

Hoj

Ik heb al een topic geopend over parelli. Daarin vroegen heel wat mensen me uitleg , hier dus even een overzichtelijk topic met uitleg ..

even ter zijde : het paard op de foto’s is pacha (viewtopic.php?f=10&t=398138&hilit= rijfoto’s ) Een 7-jarige ruin die ik huur van een mevrouw die parelli doet met ayla ( haar andere paard ) Ik mag alles van haar gebruiken en ben haar dus bij deze enorm dankbaar voor …

Ze heeft me al vaker parelli voorgetoond maar het werd tijd dak ik eens zelf aan het werk ging. Hier zie je de 2de keer dat ik parelli deed met pacha.

Hij is geen tinker zoals iemand dacht , hij is vrij stevig doordat hij 3 jaar hengst is geweest en een mooie spierontwikkeling heeft. Gewoon een leuk bont paard !

Vraag en Antwoord van in vorig topic :

Heb jij in het begin al zo’n parellipakket gekocht ?

neen , ik huur dit paard bij een mevrouw die met haar andere paard parelli doet. Zij leert me er van alles over en ik mag alles vn haar gebruiken. Ben ik haar trouwens enorm dankbaar voor. Ik denk zelf dat je in het begin dat pakket nog niet echt nodig hebt als je een braaf betrouwbaar paard hebt...

Die stok is eigenlijk een verlengstuk van je arm , bij onzekere paarden die kunnen slaan gebruikt men die eerder. Pacha ( paard op foto ) is zeker niet zo'n paard maar met die stok is het in het begin ook makkelijker om alle hulpen te geven. Je moet je paard natuurlijk niet alleen overal met de stuk kunnen aanraken maar ook met je handen / tuow / borstels ...

Ik hoop dat dit een antwoord was op je vraag , oh ja : een touwhalster is wel erg belangrijk , dit omdat het slechts een lichte druk op de neus geeft , bovendien staat het erg netjes en schattig niet ?

heb je een site met info en zo ?

Nuttige sites : http://www.parelli.nl Daar kan je heel veel te weten komen en een gratis dvd bestellen over parelli. Die dvd heb ik ook en er staat onder andere in wie pat parelli is , hoe hij er mee begon en hoe jij er met je paard aan kan beginnen ! De moeite waard dus. Bovendien kan de site je waarschijnlijk meer helpen dan ik kan …
Voor mensen die twijfelen of je wel iets met paralli kan bereiken : bekijk deze site even !! En hier zie je iemand die al wat bereikt heeft ( kwam ik toevallig op terecht ) http://www.homepages.hetnet.nl/~schrijfster/pnh.html

Als je in google “ parelli “ intypt vind je ook heel wat

heb je die stick persé nodig ?

Ik ben er nog niet lang mee bezig dus moet zorgen dat ik geen " verkeerde " dingen zeg en niet heel bokt over me heen krijg hé

één onderdeel van parelli is " the friendly game "
het is de bedoeling dat je je paard overal kan aanraken , zowel met als zonder stok. Doe het eens met je handen , met een touw , met een zweepje , met een bortel , met om het even wat ...
Is er een plaats waar je paard wat begint te draaien ( onzekerheid bv ) ga dan niet weg van die plaats . Want dan denkt je paard : draaien = stoppen met het enge ding ! En dat is juist wat we niet willen , toch ? Wrijf dus verder op die plaats tot je paardje stilstaat ... vanaf ie stilstaat STOP je en beloon ...

Je kan ook een zweepje pakken als je geen stick hebt en er een touwtje aan bevestigen. Het touwtje is dan eigenlijk de " staart van een ander paard " ... raak je paard overal met het touwtje aan.
Als dit goed gaat , kun je dat goed , dan kun je het touw over je paardje heen zwieren ... Je kan het ook zachtjes tegen de benen laten aanbotsten en dan er eens rondzwaaien ... pas op : het ene paard verdraagt dat makkelijker dan het andere .

Het best kun je met parelli beginnen met een rustig paard om het zelf ook gewoon te worden of laat je begeleiden door iemand die er ervaring mee heeft ( zoals ik me laat begeleiden door de eigenares van pacha )

Als je uitleg wilt hoe je nu helemaal van nx noppes moet beginnen , zet het in mn topic en dan maak ik een gedailleerde uitleg !

De foto’s

Afbeelding

friendly game , overal met de stok aanraken ( ook met de hand en een touw )

Afbeelding

achteruit gaan voor druk

Afbeelding

Afbeelding

en belonen : friendly game

Afbeelding

weeral wijken voor druk , maar dan langs de zijkant

Afbeelding

beentje verplaatsen voor druk langs zijkant

Afbeelding

weeral friendly game , belonen !

Afbeelding

overal met een touwtje aan de stok aanraken , ook eens mee rond de benen zwaaien. Het touwtje is de staart van een ander paard eigenlijk…

Afbeelding

achteruit gaan voor druk op de halster , gaat je paard achteruit of verlegt hij ( in het begin ) alleen nog maar zijn gewicht ?? Hand naar voor zodat de druk weg is en je je paard eigenlijk dus beloont …

Afbeelding

Afbeelding

idem

Afbeelding

paard begeleiden , trek ik nog een duidelijkere foto van !
let op dit :
je paard mag niet voor steken , jij loopt voor hem
laat het touw lang achter je , het paard krijgt ruimte , je bent toch zijn vriend ?
wil je paard voorbijsteken , geef hem dan zeker geen klop maar doe dit ; maak een verticale neerwaarste beweging met je touw , reageert ie niet => harder … je paard zal wel stoppen .
Je kan ook met het overige deel vn het touw ermee voor je uit zwiepen , zoiets krijgt je paard niet graag tegen zijn hoofd ( let wel op voor andere mensen hé Knipoog )

Afbeelding

in stal de friendly game , laat je paard helemaal ontspannen , kinnetje ontspannen , lipje hangen …

Afbeelding

Afbeelding

stel hier je vraag , ik geef je een zo gedaileerd mogelijk antwoord als je die dan ook leest natuurlijk Knipoog

ramgad

Re: meer over NATURAL horsemanship parelli ( met pacha )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:34

weet je soms hoeveel zo een pakket kost?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:43

Citaat:
Level 1 pakket Nu € 198,- i.p.v. € 219,-

Maar ik ken ook nog wel iemand (pb bij interesse) die hem wil verkopen. 2e hands is hij natuurlijk goedkoper.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:14

Allemaal heel leuk en aardig, maar dit zijn toch dingen die je standaard moet kunnen met en bij je paard?

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:59

Zou jij me ook kunnen pb'en over hoe ik moet beginnen?
Ik ben er erg in geïnterseerd nadat ik je verhaal heb gelezen en op de site's heb gekeken.Ik heb namelijk ook een pension klant die Natural Horsemanship doet(pat parelli).

alvast bedankt

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:08

Ik vind het heel gaaf,maar heb gewoon echt het geld niet om die pakketen en alle benodigdheden te kopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:09

PeruaansePas schreef:
Citaat:
Level 1 pakket Nu € 198,- i.p.v. € 219,-

Maar ik ken ook nog wel iemand (pb bij interesse) die hem wil verkopen. 2e hands is hij natuurlijk goedkoper.

dat is het nieuwe level 1 pakket, met heel veel dvd's etc. Als je de oude versie wilt (of een goedkopere nieuwe...) moet je even op ebay kijken, soms staan er oude level 1 pakketten voor 40 euro (uit amerika).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:11

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:12

heb je die spullen echt nodig dan? Verdrietig
Ik vind het wel (overdreven)duur. Ach gut

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:15

Mijn paard kan dit ook hoor, achterwaarts, zijwaarts, volgen, overal aanraken met een stok/touw/handen etc. Heb geen parelli pakket hoor. Het is misschien wel makkelijker als je alles volgens een bepaald systeem doet, maar ik vind het allemaal logisch wat ik doe en hoe ik het doe. Heel veel oefeningen denk ik zelf uit en veel praten met andere paardenmensen zorgt er ook voor dat je bewust wordt waar je mee bezig bent en hoe je het beste uit je paard kunt halen. Ik heb wel een touwhalster vanwege de voordelen ervan, maar die komt gewoon uit een westernshop en ook niet van parelli.

Verder harstikke leuk hoor wat je met je paardje doet! Ziet er lekker ontspannen uit en ook een mooi paardje Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 17:40

Brendageene schreef:
Mijn paard kan dit ook hoor, achterwaarts, zijwaarts, volgen, overal aanraken met een stok/touw/handen etc. Heb geen parelli pakket hoor. Het is misschien wel makkelijker als je alles volgens een bepaald systeem doet, maar ik vind het allemaal logisch wat ik doe en hoe ik het doe. Heel veel oefeningen denk ik zelf uit en veel praten met andere paardenmensen zorgt er ook voor dat je bewust wordt waar je mee bezig bent en hoe je het beste uit je paard kunt halen. Ik heb wel een touwhalster vanwege de voordelen ervan, maar die komt gewoon uit een westernshop en ook niet van parelli.

Verder harstikke leuk hoor wat je met je paardje doet! Ziet er lekker ontspannen uit en ook een mooi paardje Lachen

thx
ja het is waar dat dit ook anders kan hoor
maar parelli dient niet alleen voor deze dingen
het is nog maar de 2de keer hoor
als je de dvd zou zien zou je nogal opschrikken Lachen zoals ik deed

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 17:54

Afbeelding

op deze foto was ie echt lief
parelli is ook goed voor het wederzijdse vertrouwen tussen paard en ruiter ! je paard wordt er lekker ontspannen en rustig van en schrikt minder rap ...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:08

hey
ik heb een tijdje parelli gedaan, maar ik ben het niet eens met de manier waarop hij omgaat met paarden (misschien ook vanwege de instructeur die ik heb gehad, ik ga geen namen noemen) Ben zelf overgestapt naar iets wat te vergelijken is met Hempfling met eigen interpretatie.
Natural Horsemanship werkt voor mij, alleen parelli niet Knipoog ieder zn eigen methode zou ik zeggen.
Foto's zien er goed uit, veel plezier in het verdere werk!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:15

Lacuna schreef:
hey
ik heb een tijdje parelli gedaan, maar ik ben het niet eens met de manier waarop hij omgaat met paarden (misschien ook vanwege de instructeur die ik heb gehad, ik ga geen namen noemen) Ben zelf overgestapt naar iets wat te vergelijken is met Hempfling met eigen interpretatie.
Natural Horsemanship werkt voor mij, alleen parelli niet Knipoog ieder zn eigen methode zou ik zeggen.
Foto's zien er goed uit, veel plezier in het verdere werk!

ieder zijn mening Lachen
dat kan inderdaad ook aan de instructeur liggen

ik ben het tot hier toe wel eens met zijn manier , aangezien ik nog niemand die parelli doet zijn paardje heb zien pijn doen en zo ..

Maar goed , ieder zijn mening en als jouw die andere methode beter ligt is dat net zo fijn ! Lachen Nog veel succes alvast

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:38

ik noem het liever freestyle
ben er zelf ook mee bezig en gewoon in een longeerbakje laten lopen met een longeerlijn als leadrope
nergens voor nodig om al die dure dingen te kopen
als je een beetje creabea bent kan je het ook zonder al die dure dingen.

persoonlijk vindt ik dat het allemaal opgedirkt wordt, en dat het zo speciaal is maar vindt het eigenlijk heel logisch en naturlijk.

vindt het helemaal niet gek dat je je paard leerd om op je stem te reageren en rare dingen niet meer eng vindt omdat je hem dat leerd

maar het gevoel wat je er van krijgt is super de band en het wederzijdse vertrouwen.

overigens ik vindt het er heel ontspannen uit zien op de foto's ga zo door

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:57

juline schreef:
ik noem het liever freestyle
ben er zelf ook mee bezig en gewoon in een longeerbakje laten lopen met een longeerlijn als leadrope
nergens voor nodig om al die dure dingen te kopen
als je een beetje creabea bent kan je het ook zonder al die dure dingen.

persoonlijk vindt ik dat het allemaal opgedirkt wordt, en dat het zo speciaal is maar vindt het eigenlijk heel logisch en naturlijk.

vindt het helemaal niet gek dat je je paard leerd om op je stem te reageren en rare dingen niet meer eng vindt omdat je hem dat leerd

maar het gevoel wat je er van krijgt is super de band en het wederzijdse vertrouwen.

overigens ik vindt het er heel ontspannen uit zien op de foto's ga zo door

ja Lachen
dat heb ik ook gezegd hé dat je er niet al die dure dingen voor hoeft te kopen
met wat fantasie geraak je inderdaad ook al ver
dus ik ga ook een stukje akkoord met jouw mening

het is inderdaad logisch , maar het is goed dat men het eens in theorie zet... want je ziet nog zoveel paardeneigenaars die het minder paardvriendelijk doen , en dit is jammer ..

Natural horsemanship zou overal moeten kunnen , en ik vind het goed dat er verschillende organisaties zijn die dat de mensen proberen bij te brengen ..

Dankuwel voor je commentaar en dankuwel dat het er ontspannen uitziet Knipoog ik doe mijn best..

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:01

Kan je NH met vrijheidsdressuur combineren? Lachen Leuk paardje! Hoe groot issie?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:03

L0ortje schreef:
Kan je NH met vrijheidsdressuur combineren? Lachen Leuk paardje! Hoe groot issie?

ja volgens mij wel
het heeft allesins veel met elkaar te maken

thx , 1 m 72 ( groot Knipoog )

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:03

Leuk dat er steeds meer over Parelli verschijnt op bokt Lachen

Ik volg de methode al een paar jaar en ben nu 1,5 jaar bezig met mijn eerste echte eigen paardje.

Hier wat filmpjes ter inspiratie van wat je in die tijd kunt bereiken met je paard. Ik had ze al geplaatst bij HAW, maar daar heeft vast niet iedereen ze gezien Tong uitsteken Op mijn forum staan er trouwens nog veel meer. Ook filmpjes van andere forumleden Lachen

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... tijgen.wmv

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... rechts.wmv

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... owards.wmv

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... _range.wmv

Op mijn forum: www.naturalhorsemanship.nl zitten nu al meer dan 400 leden waarvan het grootste gedeelte ook aan Parelli doet. Je kunt hier echt gerichte vragen kwijt.

Natural Horsemanship is ook helemaal niet "speciaal" alleen doordat nog maar weinig mensen echt aandacht besteden aan het grondwerk en liever alleen rijden, worden veel grondregels niet meer aangeleerd.
Ook ontbreekt vaak het inlevingsvermogen in het paard, dus snappen waarom een paard iets doet.

Ik verkoop trouwens hele voordelige starterspakketten voor mensen die graag beginnen met Parelli met goede spullen, maar de officiele prijzen te duur vinden. Zo heb je bij mij al een complete set (halster, leadrope, stick en string) inclusief origineel L1 pakket voor 195 euro.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:09

callippo schreef:
Leuk dat er steeds meer over Parelli verschijnt op bokt Lachen

Ik volg de methode al een paar jaar en ben nu 1,5 jaar bezig met mijn eerste echte eigen paardje.

Hier wat filmpjes ter inspiratie van wat je in die tijd kunt bereiken met je paard. Ik had ze al geplaatst bij HAW, maar daar heeft vast niet iedereen ze gezien Tong uitsteken Op mijn forum staan er trouwens nog veel meer. Ook filmpjes van andere forumleden Lachen

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... tijgen.wmv

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... rechts.wmv

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... owards.wmv

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... _range.wmv

Op mijn forum: www.naturalhorsemanship.nl zitten nu al meer dan 400 leden waarvan het grootste gedeelte ook aan Parelli doet. Je kunt hier echt gerichte vragen kwijt.

Natural Horsemanship is ook helemaal niet "speciaal" alleen doordat nog maar weinig mensen echt aandacht besteden aan het grondwerk en liever alleen rijden, worden veel grondregels niet meer aangeleerd.
Ook ontbreekt vaak het inlevingsvermogen in het paard, dus snappen waarom een paard iets doet.

Ik verkoop trouwens hele voordelige starterspakketten voor mensen die graag beginnen met Parelli met goede spullen, maar de officiele prijzen te duur vinden. Zo heb je bij mij al een complete set (halster, leadrope, stick en string) inclusief origineel L1 pakket voor 195 euro.

wat een interessant bericht , dankuwel
ga straks even kijken naar de filmpjes e d
je mag me zeker pm'en als er foto's op bokt verschijnen van jij en je parelli
ik ben er erg geinteresseerd in , nu ik met pacha werk.
Hoe kan je dan aan zo'n set geraken bij jou ? Daar zijn waarschijnlijk veel mensen in geinteresseerd ? Kan je de spullen ook apart kopen?
Bv. touwhalster en carotstick ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:21

Ik ben nu ook bezig met parelli NH en heb er mijn eigen paard mee ingereden en ben met aantal anderen bezig geweest. Het is iets waar je onbevangen aan meot beginnen en ook nut heeft voor de normale ruiter omdat je jezelf meer discipline bijbrengt (en emotiebeheersing) en je je paard dingen leert leren.

Mag ik de TS een tip geven? Koop een touwhalster met een lusje aan de onderkant i.p.v dit ringetje want dat zit je communicatie enorm in de weg! Je zal ej paard zo nooit een fatsoenlijk snappy yoyo aan kunnen leren en pak je touw niet zo kort met friendly (nooit verder dan de helft). Bovendien is parelli niet echt bedoeld en veilig om in een stal te done omdat je wil dat ej paard zijn emoties kan laten zien en de ruitme heeft zelf te keizen om afstand van je te nemen. Van opgesloten friendly spelen (hoe ontspannen je paard ook lijkt) wordt eht nooit beter.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:42

Fellor schreef:
Ik ben nu ook bezig met parelli NH en heb er mijn eigen paard mee ingereden en ben met aantal anderen bezig geweest. Het is iets waar je onbevangen aan meot beginnen en ook nut heeft voor de normale ruiter omdat je jezelf meer discipline bijbrengt (en emotiebeheersing) en je je paard dingen leert leren.

Mag ik de TS een tip geven? Koop een touwhalster met een lusje aan de onderkant i.p.v dit ringetje want dat zit je communicatie enorm in de weg! Je zal ej paard zo nooit een fatsoenlijk snappy yoyo aan kunnen leren en pak je touw niet zo kort met friendly (nooit verder dan de helft). Bovendien is parelli niet echt bedoeld en veilig om in een stal te done omdat je wil dat ej paard zijn emoties kan laten zien en de ruitme heeft zelf te keizen om afstand van je te nemen. Van opgesloten friendly spelen (hoe ontspannen je paard ook lijkt) wordt eht nooit beter.

dat wist ik niet
dankuwel dan

het is eigenlijk omdat ie nog problemen heeft met geborsteld en opgezadeld worden in stal , ik dacht zo dat te kunnen oplossen door ook binnen na het buitenparelli wat te doen ...

of weet je daar een andere manier voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:02

Op het moment dat je buiten zonder wat met je touw te hoeven doen (je paard staat stil en ontspannen) en je het gewoon over je elleboog kan leggen en je paard kan borstelen en zadelen (waar overigens weer een hele manier aan vast zit met approach en retreat) dan zou het werken in de stal vanzelf geen rpobleem meer zijn. Veel problemen die gebaseerd zijn op angst en dominantie uitten zich in het stalgedrag en die probelmen worden d.m.v parelli opgelost.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:47

Nog een tip voor de TS: let goed op je focus!
Geen focus wanneer je friendly doet (of focus omlaag) en gerichte focus in de richting waarin je paard zich moet verplaatsen wanneer je wel iets vraagt.

PS: mn complimentjes voor Fellor voor haar opmerkingen Knipoog al heeft het ontbreken van het lusje eerder effect op de porcupine game en het sturen tijdens het rijden, dan op de yoyo game snappy maken (dat doe je namelijk niet meer met fase 4 via het touw Tong uitsteken )

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:51

bonitobol schreef:
wat een interessant bericht , dankuwel
ga straks even kijken naar de filmpjes e d
je mag me zeker pm'en als er foto's op bokt verschijnen van jij en je parelli
ik ben er erg geinteresseerd in , nu ik met pacha werk.
Hoe kan je dan aan zo'n set geraken bij jou ? Daar zijn waarschijnlijk veel mensen in geinteresseerd ? Kan je de spullen ook apart kopen?
Bv. touwhalster en carotstick ?

Jahoor, je kunt bij mij ook losse spullen kopen. Ik heb vrijwel alle spullen voor L1 en L2.

Kijk anders eens op mijn site: www.equiplay.nl Lachen