Paard wil niet sneller dan stap...best saai, vandaar tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wil niet sneller dan stap...best saai, vandaar tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:02

Norita is nu zo´n jaar onder het zadel. Wat erg veel moeite heeft gekost. Ze is een echte volbloed merrie Clown en daardoor niet 1 van de makkelijkste.

Mijn instructrice heeft haar dit voorjaar anderhalve maand gereden, zonder problemen. Wel wat narrig tegen het been en de zweep, en moeilijk in de galop maar voor de rest ging alles eigenlijk best goed.

Totdat ik er weer op ging. De eerste keren gingen erg goed, geen problemen met de draf, ze was best voorwaarts.

Maar alles zakt nu naar een maand naar een diep dal. Norita wil graag stappen, snel stappen wil ze ook wel, maar draf is tegenwoordig toch echt te veel gevraagd. Meer been geven, zorgt voor een narrig paardje, wat niet meer gaat lopen, dreigt met bokken en vervolgens dit ook doet na een klap van de zweep.

Ze draaft goed wanneer er iemand in het midden van de bak staat, dan heb ik geen problemen.

Een tik met de zweep na niet reageren op mijn been resulteerd standaard in een bok, nog een tik nog een bok en ga zo maar door. Totdat ik er weer eens af lig Haha!

Wie heeft er nog tips voor mij. Ik heb op het moment zo´n twee keer per week les, maar kom helaas nu zonder longeerzweep echt niet verder.

Ik rijd nu zo´n drie keer per week, longeer 1 per week. Ook wandel ik nog 1 keer per week lekker buiten in de bossen. Helaas is het niet mogelijk om buitenritten te maken onder het zadel, ivm heel drukke provinciale weg en niet 100% verkeersmak paard.

_Nancy_

Re: Paard wil niet sneller dan stap...best saai, vandaar tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:13

Ik heb zelf niet echt tips, maar als jij harder wilt dan stap dan móet hij dat toch gewoon doen of niet soms, zo is hij eigenlijk de baas. Heb je hem al na laten kijken, misschien mankeert hij iets? Ik denk dat het niet zo makkelijk is een oplossing te bedenken, omdat je instructrice het ook niet weet. (toch?) Misschien kun je een tijdje aan de longe rijden? Nou succes ermee, lijkt me erg vervelend hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:28

Oh ja vergeten te vemelden. Zadel is goed, aangepast door de zadelmaker (Van Triest). Lichaam is goed, nagekeken door Weijers. Gebit is pas geleden behandeld.
Het is puur een dominantieprobleem(pje), maar erg lastig.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:52

hoe gaat het aan de longe? wil ze dan wel draven enz. misschien na een tijdje longeren met stemhulp dat je die stem hulp ook onder het zadel kan gebruiken. als het een dominantieprobleem is zal je toch uit moeten vechten(figuurlijk) wie de baas is....jij dus. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:57

Aan de longe zijn er geen problemen. De longeerzweep is dan immers in het zicht Clown Dit hebben we veelvuldig geoefend. Stemcommando´s zijn aan de longe en bij vrijwerken geen enkel probleem.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:38

Als ik het goed begrijp draaft dit paard enkel door de longeer zweep. Dan kan ik niet zeggen dat er geen probleem is met het longeren. Dit paard gaat uit angst op wat er kan komen lopen. Dit word ook steeds minder totdat je haar ook hier niet meer vooruit kan krijgen.

Oplossing is geheel opnieuw beginnen met de basis respect verhouding. Zonder zweep, maar puur door jouw lichaamstaal. Ik raad je dan ook aan om les te nemen in de NH methode van iemand die weet wat hij doet.

Ga niet vechten met het paard, maar begin bij de basis wat fout gaat op te lossen waardoor het probleem als het goed is voor 90% al verminderd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:17

Ik sluit me aan bij Josien. Geen symptomen oplossen, maar de oorzaak aanpakken. Freestylen (of hoe je het ook noemen wilt, ik ben niet zo van 1 stroming Haha! ) en bepalen wie het nou eigenlijk voor het zeggen heeft. En ook de eerste keren dat je er weer opgaat echt vanuit een freestyle-spel, dat zou je wel eens heel goed kunnen helpen. Misschien vind je op Uit Het Zadel wel een ervaren Bokker die je eens zou kunnen helpen hiermee. Als je bij mij in de buurt woont (Zuid Overijssel) dan wil ik je ook wel een paar keer komen helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:42

rijd je alleen met haar in de bak?
is het werk wel afwisselend genoeg?

ga in elk geval naar buiten, dan wil ze vast wel sneller dan alleen stap, ook buiten kun je werken aan andere gangen en dressuur matig rijden, voor een paard vaak nog leuker ook.

verder nog wel kijken of ze misschien niet last heeft van de rug,tanden of spierpijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:19

Ik zou ook weer bij de basis gaan beginnen. Probeer haar zonder longeerzweep te gaan longeren. Misschien wel helemaal losgooien in de bak en er een spelletje van te maken. Hoe gaat het als je achter een ander paard kunt aanrijden? Misschien gaat het dan ook beter.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:29

En je paard is nu in de puberteit. Gefeliciteerd, berreid je voor op bloed zweet en tranen. (die van mij is precies zo)
Duidelijkheid, en concequentie zijn nu erg belangrijk. (en geloof me die gevechten kunnen anderhalf uur duren. (koop een bokriem geloof me dan val je minder snel)

Ga het gevecht niet aan, geduld is heel belangrijk. Open heel duidelijk je handen en geef been, als ze gaat stappen beloon je haar uitvoerig, dan ga je proberen te draven, rustig been geven net zolang tot ze iets doet, als ze harder gaat stappen blijf been geven, niet gaan slaan, dan wordt ze alleen maar bozer, in stilstand idem dito, blijf drijven, maar als ze gaat bokken op je been geef je 1 tik. en dan gelijk weer been, niet blijven slaan. Net zo lang tot ze gaat draven, ook al is het een paar pasjes uitbundig belonen. Je paard moet leren dat been kost wat kost vooruit betekend en daar is ze het nu niet helemaal mee eens.

Met mijn paard is het ook goed gekomen, dus met die van jou ook.
Laat je niet op fokken blijf lachen! Knipoog

Groeten Lianne

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:24

Zoals al eerder is gezegt: Je kan proberen tijdens het longeren geen longeerzweep meer te gebruiken. Je kunt ook vragen of je instructice haar 1 of 2 x per week wilt rijden en de andere keer neem je les..en dat kan je ook rustig afbouwen....hopelijk helpt het...!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:48

Zoals ik uit je verhaal kan begrijpen heeft jou paard totaal geen respect voor jou,dat moet je zien weer terug te krijgen.
Vraag eens aan je instructrice of zij er op wil rijden een kwartiertje en dat jij er daarna op gaat en als dat goed gaat zo een tijdje doorgaan (en heel erg conseqeunt zijn). En zoals ook al eerder is gezegd ga eens naar het bos kan ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:23

Bedankt voor de tips tot nu toe. In het bos rijden is een erg goed idee, maar zoals aangegeven niet mogelijk ivm lastige plaats van de stalling. De stalling staat na een drukke provinciale weg. Alleen ´s ochtends rond een uur of vijf en ´s avonds na tienen is het te doen Haha!

Het idee om mijn instructrice er een kwartier op te laten rijden is uitgevoerd, en helpt niet veel. De eerste tien min. met mij erop loopt ze goed, maar vervolgens begint ze weer te mieren.

Het is een respect verhaal. Ik woon zelf nabij Heerenveen, kan iemand helpen met wat nh-oefeningen? Of in ieder geval enkele voorbeelden geven? Parelli heb ik met haar geoefend twee jaar geleden, maar was voor beide partijen echt geen succes.

Sorro 1 bedankt voor de morele steun en hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:47

Kun je iemand ergens 'verstoppen' met een longeerzweep? Zodat je paard het niet ziet? Op het moment dat jij hem niet meer voorwaarts krijgt, kan die persoon de bak in rennen en hem even flink naar voren jagen. Als je het alleen wilt doen, dan zou ik mijn zweep een keer bovenhands vastpakken en harder slaan, net zolang totdat ie loopt. Zodra hij weer voorwaarts is, natuurlijk direct belonen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:47

Een heel ander ideeetje. Je vertelt dat ze nu een jaar onder het zadel is. Is ze al op rust geweest na het inrijden ? Het kan ook zijn dat ze het allemaal teveel vindt worden en daarom haar wil om te lopen kwijt is geraakt. Ik zou zeggen, zet haar een maand lekker in de wei met de andere paarden en pak haar daarna weer op. Verder ben ik het met bovenstaande eens dat je via de 'freestyle' manier(en) (ik ben ook niet zo van 1 stroming) respect kan opbouwen met je paard. Maar voordat je daar aan begint, lijkt me een adempauze voor jullie allebei heel nuttig.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:46

echt tips heb ik helaas niet voor je, de beste zijn ook al gegeven. ik wil je wel even succes wensen, de aanhouder wint namelijk. toen ik mijn eigenwijze shetlander ging inrijden wou ze ook nooit lopen. ik heb wel eens 2 uur lang op een stilstaande pony gezeten, saahaai!!! maar toch vol gehouden. ik heb van alles geprobeerd, zelfs een stok met een wortel voor haar neus gehouden, in de hoop dat ze ging lopen. uiteindelijk liep ze, ik zat gewoon op haar zoals elke dag en ineens begon ze uit haar zelf te lopen. daarna nooit meer problemen gehad. dus geef het vooral niet op! heel veel succes!!!! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:30

Nado, ze heeft een rustpauze van vier maanden gehad in de winter. Dit na het inrijden vorig jaar lente. Het idee van een zweep bovenhands vasthouden is een idee, maar slaan werkt bij haar alleen maar meer agressie en frustratie op. Ze bokt dan net zo lang tot je er echt af ligt. En dat is ook meer mijn probleem. De angst om consequent de zweep bij geen reactie op been te gebruiken...ik weet dat ze vervolgens bokt. Een beetje een vergelijking als bij de tandarts, je moet erheen maar weet dat het zeer gaat doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:56

Coby schreef:
Ze bokt dan net zo lang tot je er echt af ligt. En dat is ook meer mijn probleem. De angst om consequent de zweep bij geen reactie op been te gebruiken...ik weet dat ze vervolgens bokt.

Misschien is het een idee om een veiligheidshelm op te zetten en een beugelriem om de hals te doen. Verder als je die hebt een springzadel erop en dan maak je al een heleboel meer kans Knipoog.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:42

Ik zou even stoppen met rijden en haar aan de longeerlijn op de goede manier aanpakken. Je kan een paard op die manier heel goed laten werken, vaak nog beter dan onder de ruiter. Je moet dan wel kunnen longeren, dus met zweep. Het paard mag niet bang voor de longeerzweep of de zweep zijn. Het paard moet aan de longeerlijn aan de hulpen zijn, dus op alles correct reageren. Daar zou ik naartoe werken. Zolang dat niet goed gaat en je het rijtechnisch nog niet zelf kan oplossen ben je afhankelijk van derden wat berijden betreft. Als het paard wel door een andere ruiter is te berijden, zou je ook kunnen overwegen om het paard weg te doen en naar een ander paard uit te kijken, dat in de omgang gemakkelijker is. Een paard is meestal niet bang voor de zweep. Paarden die verkeerd behandeld zijn weten wat de pijn is die de zweep kan veroorzaken, ze weten ook dat een bokje, steigeren, uitbreken, op de grond gaan liggen uiteindelijk het gewenste resultaat voor het paard oplevert. Als dit even duurt en niet direct wordt opgelost, is de kans groot dat je een blijvend probleem houdt. Dus als er iets met het paard gedaan wordt, moet alles wat gedaan wordt, in goede harmonie en naar tevredenheid worden afgerond. Ook als een paard gecorrigeerd wordt, komt het gedrag wat er al in zit er onverwacht weer uit, als er een ruiter opzit, die het probleem niet direct oplost, bestaat het probleem opnieuw. Dus als een ander het paard wel kan rijden en de ruiter zelf niet, dan zal degene die corrigeert of het paard wel kan berijden de kneepjes aan de ruiter moeten bijbrengen. Dit klinkt gemakkelijker dan het is, een ruiter die een paard corrigeert, zal ook moeten inschatten of de ruiter die het paard moet berijden, in staat is, probleemsituaties effectief op te lossen. Daarom is een ander paard ook soms een oplossing. Een paard vergeet en verleert nooit iets als het paard het onder de knie heeft. Dat geldt voor de goede maar ook de verkeerde dingen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:22

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:13

Wij hadden ook zo'n paard op stal staan. Was dan wel een manegepaard, maar daar lag het niet aan. Die wilde ook niet lopen, behalve als je hem een keer er goed doorheen reed. Met lef en vol overtuiging op paard gaan zitten, flink doorrijden, en duidelijk de leiding nemen, dat hielp bij die.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:15

Japke_Z schreef:
Aan welke kant van H'veen woon je, als niet te ver is kan ik misschien eens komen kijken. Ik heb wel ervaring met problemen op paardvriendelijke manier op te lossen maar ik houd me niet aan een van die commercieel uitgebuite methoden, ik kijk naar het paard, zijn uitdrukking en blik vertellen wáárom een paard moeilijk doet van daaruit kun je een oplossing zoeken. Dit lijkt me sneller dan alles wat hier genoemt wordt één voor één uit te proberen....

Mijn paard staat gestalt in Mildam, zo´n 3 km vanaf Heerenveen. (ik zou je op kunnen halen).

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:21

Bokt ze ook als je een tik op haar hals geeft, ipv achter het zadel.
Verder geef je het eigenlijke probleem al aan. Je bent waarschijnlijk te voorzichtig, rijd niet zeker genoeg.
Ik weet wat een volbloed voor karakter kan hebben.
Probeer toch niet bang te zijn om te vallen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
En probeer hem te straffen met een tikje op de hals.
Dat wil vaak ook helpen, dan is zijn tegen reactie misschien wat minder.
Groetjes Pharlap.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:46

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:46

Andere (vriendelijk maar consequente) instructie Slim