paard vertikt t om te wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

paard vertikt t om te wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:51

Ik ga 14 mei voor t eerst l1 starten met mn paard, heb nu alleen 1 klein probleem...

hij wijkt niet meer.... hij kan t wel, vorige zomer deed ie t perfect, daarna een tijdje meer op andere dingen gericht, toen heeft mijn vorige bijrijder mn paard lichtelijk verknald, dat is allemaal weer helemaal goed gekomen, en hij loopt beter dan voorheen

alleen hij wil niet opzij voor mn been. soms doet ie t 2 pasjes, en dan spurt ie er weer onderuit..

hebben jullie soms tips om t wijken te verbeteren.. ok zal even duren voor die t weer echt doet, maar dan weet ik in ieder geval hoe ik er verder op kan trainen.
en ik heb les.. en daar wordt er ook wel op geoefend, maar dan doet ie nog enigzins mee, thuis, echt niet.

Kafue

Re: paard vertikt t om te wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:02

Oei waarom ga je al L1 starten als je een bepaalde oefening niet beheerst, je legt dan zoveel druk op je schouders omdast je het nu moet en nog maar korte tijd hebt.

Wat is er precies gebeurd omdat je zegt dat je bijrijder het paard verknald heeft.
En wat doe jij in voorbereiding naar het wijken toe en hoe geef je de hulpen tijdens het wijken.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:40

Op de lange zijde in draf hoofd naar buiten stellen en vervolgens opzij zetten voor je been. Dan heeft hij nog aanleuning aan het beschot en gaat het vaak iets makkelijker. Als hij dit goed doet gewoon weer op de A-C lijn proberen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:49

Om te beginnen:

1. Maak je niet te druk over dat wijken. Zijn maar 2 onderdeeltjes, dus dan heb je d'r nog meer dan 20 om ze mee te compenseren ALS je het inderdaad verknalt.

2. Altijd weer die bijrijders he.... Zooooo jammer al die eigenaren die hun bijrijders danwel vorige eigenaren altijd maar alle schuld in de schoenen schuiven. Misschien is het bij jou wel ECHT het geval hoor, maar over het algemeen heb ik een beetje zo'n Hamer -neiging bij dergelijke uitspraken....

Oplossing:
pak het gewoon weer helemaal vanaf het begin op. Gewoon tien stappen terug doen. Oftewel; begin weer met het grondwerk. Wijken voor druk, alle kanten op. Verbindt er desnoods weer een stemcommando aan. Vervolgens jij op het paard en iemand ernaast, en de grondwerk-commando's koppelen aan rijtechnische commando's. Dan het grondwerk weer afbouwen, en rijtechnisch verfijnen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:25

Kafue schreef:
Oei waarom ga je al L1 starten als je een bepaalde oefening niet beheerst, je legt dan zoveel druk op je schouders omdast je het nu moet en nog maar korte tijd hebt.

mee eens, jij en je paard zijn er niet (meer) klaar voor.. wacht nog even, weer rustig opbouwen. Als je nu daar heel veel mee bezig gaat heb je in de proef dat hij er geen zin meer in heeft en gaat het al helemaal mis.
begin weer bij het begin, misschien kom je dan wel weer sneller aan het wijken toe dan wanneer je ineens het moeilijke wil, hou het simpel

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:35

zoals hierboven gezegt wordt: waarom L1 starten als je paard nog niet vlekkeloos wijkt.? Ze kan misschien ook al 20 winst hebben in de B en dan moet ze over naar L1, zo is het bij mij ook gegaan, was daar niet zo blij mee, maar is allemaal goed gekomen.

Zoals Sonja al zei gewoon weer even een stapje terug naar de basis. dat moet je zoizo blijven doen(mijn menig), want als de basis goed is komt de rest vanzelf. wijken moet geen trucje worden.als je paard goed naar de hand toe loopt, goed in balans is en voldoende kracht heeft in het achterbeen drijf je je paard zo opzij neemt hem iets mee met je buitenteugel. paardrijden moet je zo simpel mogelijk maken. je kan nu je proeven wel uitlopen met trucjes, dus een schopje hier en een ophouding daar, dan red je het t/m de L2, maar een M proef gaat je echt niet meer lukken dan, dus steeds even de basis opkrikken en dan komt het allemaal goed. succes

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:19

Heeft je paard niet ergens last van? Als ik het goed begrijp wijkt hij hooguit een paard pasjes en dan rent ie onder je vandaan?
Ik weet niet hoe het precies is misgegaan met je bijrijder, maar misschien heeft je paard er wel een rug/spierprobleem aan over gehouden waardoor het moeilijk voor hem word.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:04

Oeh, das niet zo fijn..
Ik had (heb) het zelfde, ik moet dan altijd van mijn instructrice goed mijn buitenteugel erbij houden, zodat hij niet via zijn buitenschouder kan weglopen, ook moet je je buitenbeen er goed bijhouden.
Je moet elke keer een paar pasjes wijken, en dan weer rechtstellen en rechtdoor rijden.
Maar in de L1 hoef je maar een paar passen te wijken, dus niet de hele lijn..

Ook is het belangrijk dat je je pony/paard rechtstelt voordat je gaat wijken, anders kan hij meteen weglopen, en als die dat doet, geef je verkeerde stelling en laat je hem rechtdoor lopen, net zolang todat jij vind dat hij mag wijken..

Suc6 Haha!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:47

HoiHoi Nimmy,

leuk dat je L gaat starten, dat ga ik ook doen zaterdag met mijn paard. Ik heb een vijfjarige krack c, waar ik nu 2 maanden mee rijdt (profiel klopt niet bij mij, meisje op profiel is mijn zusje) en ze kon voorheen niets. Ik heb haar ook leren wijken. op de linkerkant kant ging het als vanzelf, de andere kant bleef lastig.

mijn instructrice zei:
op de (grote) volte (met stelling natuurlijk!) je paard met je binnenbeen naar buiten proberen te duwen, blijf ophoudingen maken met je buitenhand, zodat ze niet naar buiten 'valt'. als extra begeleiding kun je met beide handen wat meesturen naar buiten. dit heb ik een aantal dagen achter elkaar gedaan, en daarna hetzelfde op het rechte stuk. vervolgens gaat ze nu op lichte druk van mijn been opzij. de manier op de volte is ook erg handig om straks schouderbinnenwaarts aan te leren. veel succes ermee!!

verder denk ik dat je gewoon L1 moet starten, ook al gaan niet alle oefenignen vlekkeloos.. de eerste keer in een nieuwe klasse gaat nooit perfect, het is toch goed voor je ervaring?

www.paardensportleusden.nl (tequilla is het paard waar ik mee rijdt)

groetjes Renate

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:15

Ik weer niet of je hier iets aan hebt, maar je kan misschien als je paard niet op je been reageerd een tikje met de zweep achter je been geven, heb ik ook gedan en werkt heel goed! suc6! kus eva

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:27

OK bijrijder is veel te leif geweest, dus heeft hij 3 maanden dat ik weg was alleen maar lopen kloten (en toen heb ik nauwelijks gereden, paar buitenritten, dus in dit geval haar schuld.

waarom ik toch overga, de rest gaat wel goed, en in principe zit de basis er goed in, hij loopt erg lekker los door zn lijf ect.

en hij probeert er onder uit te komen, door of hard weg te lopen, of zn schouder weg te drukken, en jah als je dat herstld is ie al weg.

in ieder geval bedankt voor de tips, ik ga hier zeker mee aan t werk.

ennuh... schouderbinnenwaarts, en beetje schoudervoor kent ie al, ook een wending om de achterhand doet ie super alleen het wijken is op dit moment een dillema.. maar daar werken we aan

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:40

ook mijn paardje heeft wat moeite gehad om gewoon opzij te gaan voor mn been, terwijl ze het wel kan. Ik moest van mijn instructrice ( welke integrated riding doet en natural horsemanship, dus echt met je eigen lijf ook, zooooo belangrijk) gewoon de ac lijn oprijden, niet te veel stelling, recht in het lijf houden en zelf overdreven ( voelde met net een debiel maar het werkte wel) naar de overkant kijken, moest dus kijken naar de letter waar ik eigenlijk niet heen wilde wijken kijken, dus bv wijken voor het rechterbeen dan zelf naar de letter aan de andere kant, in dit geval rechts, kijken, rechterbeen wat terug voor de hulp en opzij zetten, ging keurig opzij !! Vond het in het begin wel wat maf en raar om het zo te doen maar het werkte super.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:21

Gewoon lekker starten! Zeker als de rest zoals je schrijft wel goed gaat. Ilion wil (met mij) ook niet wijken en ben ook L1 gaan starten. Moet nog 2 punten en dan ga ik L2 starten (dan mag ik t wijken doen terwijl ik doorzit: gaat al wat beter!). Ik blijf er aan werken maar het zal mijn sterkste punt nooit worden. Doe je best de 14de! Laat je weten hoe t ging?

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:29

Haha, dit geval heb ik nou ook, een tijd kon hij het heel goed, nu ga ik 20 mei L1 starten, en het gaat een stuk lastiger, en de stap gaat het goed, maar in de draf zo heftig.
Wat ik denk dat het gewoon een kwestie blijft van oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Succes trouwens in de L1, maar kan hij de andere oefeningen wel goed zoals halstrekken en middendraf, want dat is bij mij ook een probleempje :S

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:50

halsstrekken als die er zin in heeft, maar meestal wel, middendraf is matig, middenstap en galop, kan die wel heel goed.

in draf wijkt ie nog altijd beter dan in stap, en ach ik zie wel. ik heb nog even om dr op te oefenen, en ga nu echt aan t werk met de tips, ga dr eens wat uitproberen, en waarbij t lukt verder mee werken. en dan moet t goedkomen, hij is nog jong, dus leert supersnel

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:05

nimmy. heel positief die instelling

gedult is een schone zaak en daarmee kom je het verst.

succes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:10

droefje schreef:

gedult is een schone zaak en daarmee kom je het verst.

dat is ook de het enige wat werkt, en zolang ik maar merk dat er vooruitgang in zit...
en de meeste dingen gaan steeds beter

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:22

Ook al is een bijrijder erg lief voor een paard. Vergeet niet dat een paard donders goed weet wie erop zit. Als jij iets van hem vraagt moet hij het doen. Als hij zijn hoofd omhoog doet of wegrent dan beheers je de basis niet en als je die beheerst is er in een pas het herstel.

Je moet consequent zijn. Dat wijken op de volte doen wij ook altijd en het werkt prima voor de schoudervrijheid. Geqoon doorzzetten. ALs de weg probeert te lopen dan simpel doorpareren op de buitenhand rechtstellen en weer wijken. Druk je spoor er naar vast in hoor.

Maar niet de bijrijder het op de kop geven dat is onzin. Ik kan ook wijken met een paard waar de eigenaar het niet goed er mee kan. Kwestie van hulpen doorzetten.
En ik vind als je start dan moet je laten zien wat je kunt en niet denken ach het zijn maar twee onderwerpen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:31

Ik heb een beetje een soortgelijk probleem, echter ik denk wel te weten hoe het komt. Ik ben de L1 al door en start L2. Ben nu flink bezig m steeds meer bij elkaar te rijden en m wat hoger in te stellen, doordat hij van zichzelf wat duikneigingen heeft. Nu vindt hij zelf dat hij als hij goed erbij loopt, niet meer hangt en gewoon lekker loopt, dat hij linksom niet meer kan wijken. De meest idiote dingen verzint hij, galopperen op de plaats, vol in de staak etc. Nu ga ik toch maar proberen om dit weer middels de volte op te bouwen, dus ik heb wel wat aan bovenstaande tips!

Hoop dat TS daar ook mee aan het werk kan en overgaan naar een volgende klasse is altijd weer even wennen, dus flink oefenen en gewoon lekker doorstarten!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:46

Wat je ook kan doen om hem te leren opzij te gaan voor je been:
Je zet hem tegen het hek aan, en duwt hem dan opzij met je been. Je hebt dan niet het probleem dat hij naar voren kan, dus de enige manier dat hij iets met je been kan doen, is opzij.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:33

Kafue schreef:
Ook al is een bijrijder erg lief voor een paard. Vergeet niet dat een paard donders goed weet wie erop zit. Als jij iets van hem vraagt moet hij het doen. Als hij zijn hoofd omhoog doet of wegrent dan beheers je de basis niet en als je die beheerst is er in een pas het herstel.

(offtopic) vandaar dat na 2 weekies thuis hij bij mij wel weer normaal liep, maar sinds zij hem een tijdje alleen heeft gedaan deed ie veel dingen niet meer, stelling, draf verruimen, wijken ect. alles behalve t wijken doet hij weer, en de persoon om wie het gaat, rijdt hem niet meer, maar dat heeft voornamelijk de reden dat ze een ongelijfelijk asociaal verwend kreng is, en afspraken ook niet nakwam.

Kafue schreef:
En ik vind als je start dan moet je laten zien wat je kunt en niet denken ach het zijn maar twee onderwerpen

ontopic, en tuurlijk laat ik zien wat ik kan tijdens een proef, alleen ik ga niet in de stress schieten op 2 onderdelen, in de zin van, ik doe mijn best, probeer t er zo goed mogelijk uit te rijden, lukt t niet, dan moeten we er in de training nog wat extra aandacht aan besteden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:25

Nou jadat is jouw mening dat een ander hem kan verpesten. Mijn menig is het dat een paard dingen die juist zijn aangeleerd niet meer vergeet, Het kan best zijn dat het meisje in kwestie niet consequent genoeg was of mischien te vriendelijk maar liever dat dan iemand die zijn paard pijn doet ofzo.

Als het paard het wijken altijd goed beheerst heeft dan zou het onzin zijn dat die dat nu ineens niet meer kan. Maar afijn jij bent een andere mening toegedaan en dat is je goed recht .
Ik rijd wel eens verreden paarden maar die krijg ik altijd heel snel weer in het gareel. Nogmaals wat juist aangeleerd is verleren ze niet meer. Een pard is een gewoontedier hij doet dingen uit gewoonte.

Wedstrijden rijd je om te laten zien wat je kunt, en daar bedoel ik alle oefeningen uit de proef mee. Als het paard niet kan wijken dan moet je niet gaat stressen of denken ach nou ja het zijn maar twee onderdelen. De jury neemt dat je hele proef mee en het zal net punt 3 zijn in de proef dan houden ze dat slechte beeld de hele tijd vast.

Maar goed consequent doorzetten en de hulpen goed toepassen dan komt het wel goed. Het paard is het echt neit vergeten hoor.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 10:28

ik zeg niet dat ie t is vergeten, of niet meer kan, hij is alleen erg handig geworden om dr onderuit te komen.
bij hem moet je heel consequent zijn, anders wandelt die over je heen, en toen ik m weer oppakte probeerde hij dat bij mij ook.. helaas voor hem, dus nu loopt ie weer met plezier netjes.

en zo nu en dan als ik m er goed door heb, dan doet ie t nog wel, maar meestal probeert hij er onder uit te komen, en dit is de enige waarbij dat nog wel aardig lukt. en hij is dr erg handig in
en ja ik zet door, en hij moet opzij voor mn been, maar het kan veel beter dan die doet, vandaar mn vraag om adviezen om er weer verder mee aan t werk te gaan en t op te pakken, en mss als ik t anders doe, wel lukt.

en ik blijf van mening dat een ander een paard kan verknallen, en ik zal echt niet meteen iemand daar de schuld van geven, maar in dit geval, hij deed vrijwel niks meer toen ik thuis kwam, en was buiten het eerste half uur niet te houden, en nu, rij ik m zowat weer op mn pinken.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:39

Hoe je wijken moet oefenen is al aangegeven. Als het paard kon wijken voor de kuit, dan kan het paard het nog steeds. Dus als er niets medisch aan de hand is, geen blessure of pijn, dan is er niets aan de hand. Het paard heeft of ontdekt hoe hij er onderuit kan komen, of de ruiter beheerst het niet goed genoeg.

Wat wedstrijden betreft: je kan twee dingen doen - 1. gewoon meedoen en de andere onderdelen goed, zodat de proef als geheel toch de winstpunt(en) oplevert, 2. gewoon even niet aan proeven meedoen, totdat de basis er als automatisme inzit. Daarna rijd je gewoon die proefjes, niets aan de hand.

Ik volg zelf altijd 2 schema's een trainingschema en een proevenschema. De training is een klasse hoger dan de klasse waarin je de proeven rijdt. Het voordeel is dat je altijd zonder problemen door de proefjes komt met winstpunten. De teleurstelling en frustratie die je af en toe ziet, voorkom je daarmee. Paardrijden moet gewoon leuk zijn, deze aanpak haalt veel onnodige spanning en teleurstelling weg.
Gewoon leuk en ontspannen, winstpuntjes sprokkel je vanzelf, want je traint al in een hogere klasse. De lagere klasse zit er hardstikke goed in.

Het voordeel is dat je ook geen proeven hoeft te leren en te oefenen. De klasse waarin je proeven doet is immers een basis die er al goed inzit, je traint een klasse hoger op die basis. Als iemand een willekeurige proef voorleest, rijd je die proef gewoon in een keer goed.
Als je de proef een keer uittekent en rijdt, gaat het gewoon goed.

Het komt wel goed.
Suc6.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:46

GoldStar schreef:
Hoe je wijken moet oefenen is al aangegeven. Als het paard kon wijken voor de kuit, dan kan het paard het nog steeds. Dus als er niets medisch aan de hand is, geen blessure of pijn, dan is er niets aan de hand. Het paard heeft of ontdekt hoe hij er onderuit kan komen, of de ruiter beheerst het niet goed genoeg.

Wat wedstrijden betreft: je kan twee dingen doen - 1. gewoon meedoen en de andere onderdelen goed, zodat de proef als geheel toch de winstpunt(en) oplevert, 2. gewoon even niet aan proeven meedoen, totdat de basis er als automatisme inzit. Daarna rijd je gewoon die proefjes, niets aan de hand.

Ik volg zelf altijd 2 schema's een trainingschema en een proevenschema. De training is een klasse hoger dan de klasse waarin je de proeven rijdt. Het voordeel is dat je altijd zonder problemen door de proefjes komt met winstpunten. De teleurstelling en frustratie die je af en toe ziet, voorkom je daarmee. Paardrijden moet gewoon leuk zijn, deze aanpak haalt veel onnodige spanning en teleurstelling weg.
Gewoon leuk en ontspannen, winstpuntjes sprokkel je vanzelf, want je traint al in een hogere klasse. De lagere klasse zit er hardstikke goed in.

Het voordeel is dat je ook geen proeven hoeft te leren en te oefenen. De klasse waarin je proeven doet is immers een basis die er al goed inzit, je traint een klasse hoger op die basis. Als iemand een willekeurige proef voorleest, rijd je die proef gewoon in een keer goed.
Als je de proef een keer uittekent en rijdt, gaat het gewoon goed.

Het komt wel goed.
Suc6.

Helemaal mee eens OK dan! OK dan! zo bedoel ik het ook alleen weet ik het niet zo goed te verwoorden.
Een paard is handig om er onder uit te komen maar als je al een klasse hoger bent dan is de rutier handiger om erin te blijven.

Consequent doorzetten dus. En je komt ervanzelf