Geen houden meer aan....Blijft steigeren...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

Geen houden meer aan....Blijft steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 18:03

Hoi

Ik heb nogal een lastig paardje. Ze steigerd echt heel vaak.
Soms durf ik gewoon niet verder te rijden omdat ik bang ben dat ze dalijk achterover klapt. Ze steigert namelijk echt rechtop en dat is gewoon supereng..

Ik heb al vaker dingen geprobeerd als een tik op de oren geven zodra ze steigert of water over haar heen en onder een afdak zeg maar laten steigeren zodat ze haar hoofd stoot en zich dat zeg maar herinnerd. Dit was advies wat ik kreeg om te proberen...

Wat mijn pony dus precies doet is dit: Ik ben gewoon in draf en als ze dan wat zit te sukkelen dan drijf ik aan en geef ik klein tikje, dan verzet zij zich door vanuit draf te stoppen en gelijk omhoog te gaan... Verward

Ik probeer zodra ik voel dat ze wil gaan steigeren haar vooruit drijven maar dat helpt gewoon niet. Ze steigert toch! En dan durf ik gewoon niet verder te rijden omdat ik echt bang ben dat ze achterover valt..Dit is namelijk al bijna een keer gebeurd en toen kwam ze net nog recht...

Ik hoop niet dat mensen nu gaan zeggen van: Ja dat moet je het haar niet aanleren enz want dat heb ik haar niet aangeleerd...Ik probeer het juist af te leren...

Ik hoop dat iemand hier iets op weet..want soms durf ik gewoon niet verder te rijden..

Cowgirl

Re: Geen houden meer aan....Blijft steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:06

Jij bent bang en dat voelt je paard en maakt daardoor misbruik van de situatie.

Als er geen medische oorzaak is voor het steigeren(incl je zadel na laten kijken) zou ik er eens iemand opzetten met veel ervaring en die niet bang is om het paard eens een 'lesje' te leren.

ps: toont ze dit gedrag ook tijdens het longeren?

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 18:09

Cowgirl schreef:
Jij bent bang en dat voelt je paard en maakt daardoor misbruik van de situatie.

Als er geen medische oorzaak is voor het steigeren(incl je zadel na laten kijken) zou ik er eens iemand opzetten met veel ervaring en die niet bang is om het paard eens een 'lesje' te leren.

ps: toont ze dit gedrag ook tijdens het longeren?

Ja ook tijdens het longeren..dan steigert ze ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:13

Eerst een medisch en tuig onderzoek
Daarna goede les gaan halen bij iemand die er ook evt. zelf wel ff op durft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:14

mmm dus niet alleen onder het zadel.

Misschien toch eerst eens je paard na laten kijken of er niet medisch iets aan de hand is.

Als ie verder gewoon gezond is zit het toch tussen de oren en zou ik een goede ruiter opzoeken die je kan helpen.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 18:26

bedankt Lachen

Medisch is er niks aan de hand want de DA heeft haar al eens onderzocht en hij zei ook dat het tussen de oren zat..

Aan het zadel ligt het ook niet want de zadelmaker is pas geweest en ja had zowiezo nieuw zadel gekregen omdat die andere niet goed pastte maar nog steeds steigert ze..

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:59

Hmm als er niks medisch aan de hand is dan zou ik haar maar eens flink aanpakken..

Mijn KWPNmerrie deed dit vorig jaar ook, en ik ben samen met haar achterover geklapt, en toen durfde ik dr niet meer op..
Toen heeft mn instructice haar een tijdje gereden en ze steigerde ook bij haar, toen heeft ze tijdens het steigeren eens een keer keihard met een (cola)fles tussen dr oren geslagen, het klinkt hard, maar mijne deed het ook puur om te klieren, en hierna heeft ze het nooit meer gedaan.

ik zou iig samen met je instructice het probleem verhelpen Lachen
succes!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:12

Ik heb met Heras ook heel wat steiger sessie's meegemaakt uit eindelijk heb ik het verholpen door iemand met longeer zweep in de bak te zetten en zodra hij ook maar waagde om tempo te verminderen gelijk naar voren te jagen dit heeft goed geholpen.
Daarna ben ik hem gaan rijden met kaptoom en hoofdstel zodra hij dus weer omhoog wilde komen kreeg hij van mij een flink optater op zijn neus ik reed namelijk met dubbele teugels één zat bevestigd aan de kaptoom en één gewoon aan zijn bit de kaptoom was een soort van noodrem. Ik heb dit 2 weken volgehouden en heeft daarna gelukkig nooit meer gesteigerd terwijl hij in het begin niet anders deed zodra hij voorwaarts moest van mij kwam hij omhoog.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:51

doordat jij al bang bent geworden hierdoor zou jou paardje hier misbruik van kunnen zijn gaan maken hiervoor zou ik zeggen laat een ander er eens een tijdje op rijden die veel lef en geduld heeft

en wat heeft jou dierenarts gedaan dan? want je moet wel een heel uitgebreid onderrzoek gedaan hebben om zeker te weten dat je paard echt niks mankeert (een rugprobleem is niet altijd 123 te herkennen

en slaan met flessen, hoofd stoten, met zweep opjagen, enz kan bij sommige paarden juist verergerd werken

groetjes bren

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 07:47

met geweld kom je echt niet verder hoor

jij zegt dat hij gaat steigeren als je hem een tikje met de zweep hebt gegeven mij lijkt dat hij dus op de zweep zo fel reageerd probeer het eens zonder zweep en gewoon een extra keer te drijven met je benen

en ga niet bij voorbaad het beeld van een steigerende jullie zien want je paard ziet dat ook (paarden comuniceren in beelden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 08:15

Wat doe je met je hand?
Geef je een tik en krijgt hij daar meteen dan perongeluk een rukje van in zijn mond?
Op het moment van het naar voren drijven/tikje, geef je dan wel genoeg vrijheid met de hand?
Of hou je hem teveel tegen (en denk eraan bij sommige paarden is dat snel) zodat hij in zijn beleving niet naar voren kan, dus zijn energie naar boven gooit.

daarom, goede les. want die zien ook al wat er gebeurd,w ij niet.

En idd, DA vertellen wat er is.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:35

Lijkt er op dat jouw paard puur uit protest omhoog komt omdat hij weet dat je daarvoor bang bent. Hij is het er niet mee eens dat je hem corrigeert en komt daardoor omhoog.

Over het corrigeren doe dat niet direct met been en zweep, maar eerst met stem. Reageert hij dan nog niet dan geen je been en dan pas de zweep. komt hij dan omhoog direct scherp laten draaien en overnieuw vragen.

Omdat je zegt dat het niks medisch is, kun je dit doen. Anders begrijpelijk niet.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:53

mijn paard deed ook altijd het zelfde grapje.
medisch was ie goed ok hij is ataktisch haha verder is het zadel ook inorde.
zodra hij moest werken kwam hij in protest en ging hij stil staan en dan kwam hij omhoog.
een keer ging hij zo hoog dat ik er vanaf geklapt ben.
gelukkig niet van achteren maar van de zijkant.
nu heb ik les met m en als hij maar iets de neiging krijgt om stil te staan en te gaan stijgeren trek ik m om.
we hebben nu inmiddels al 9 lessen gehad en het gaat goed geen gestijger en geklooi meer.
ik zou als je het geld er voor heb les nemen.
sucses

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:53

Vaak gaan paarden steigeren, omdat ze niet naar voor kunnen, omdat ze tegengehouden worden door dat je aan de teugels trekt bijv.
Weet je zeker dat, als hij steigerd en je drijft hem naar voren, dat je uit angst niet per ongeluk te veel in de mond zit? Want dan kan hij dus geen kant meer op, en gaat tie omhoog..
Als tie omhoog komt, omdat tie een loopje met je neemt, dan gewoon handen naar voren, en een goeie schop, zodat ze bijna wel naar voren moeten.
Bij mij werkte het altijd.
In ieder geval heb ik altijd geleerd, alles naar voren oplossen, en zo min mogelijk in de mond zitten.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:35

Een paard wat stijgerd is recht! Voltes, voltes, wendingen, overgangen en voltes rijden. Een paard dat lengtebuiging heeft kan niet stijgeren of bokken.
Succes!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:23

het eerste zou ik als ik jouw was gaan kijken wat de oorzaak is (slecht zadel, onvriendelijk rijden Geld, geld!, last van tanden) en anders zou i kecht hulp erbij gaan zoeken hoor.. want anders wordt het en alleen maar gevaarlijker voor beide en straks durf je er helemaal niet meer op... Je hebt speciale mensen die je daarmee kunnen helpen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:45

als ze gaat steigeren en je zit erop probeer dan haar eerst natuurlijk heel stevig naar voren te drijven, maar probeer haar hoofd als ze wil steigeren en dus stilstaat zo hard mogelijk (sorry klinkt heel bot) naar eén kant te trekken dat ze daardoor moet buigen, dan kan ze nooit omhoog komen...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:33

NathalieW schreef:
als ze gaat steigeren en je zit erop probeer dan haar eerst natuurlijk heel stevig naar voren te drijven, maar probeer haar hoofd als ze wil steigeren en dus stilstaat zo hard mogelijk (sorry klinkt heel bot) naar eén kant te trekken dat ze daardoor moet buigen, dan kan ze nooit omhoog komen...

Ik wil d'r niet aan denken wat er kan gebeuren als tie op z'n achterste benen staat te balanceren, en jij rukt z'n kop naar 1 kant.. Nagelbijten / Gniffelen

Je moet zowiezo zorgen dat je paard niet de kans krijgt om te steigeren, dat wil dus zeggen, lekker de ontspanning erin rijden, en alsmaar bezig houden. Je voelt het als het goed is aankomen wanneer die het in z'n kop haalt om te steigeren, dan moet je gelijk ingrijpen, en niet gaan zitten afwachten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:32

soofenflo schreef:
Een paard wat stijgerd is recht! Voltes, voltes, wendingen, overgangen en voltes rijden. Een paard dat lengtebuiging heeft kan niet stijgeren of bokken.
Succes!

Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord, en ik weet niet hoe je erbij komt maar al heb je een paard dat zo los als een elastiekje is geloof maar dat die omhoog kan komen en zeker dat ie kan bokken.
Kortom ik weet niet wie je dat heeft vertel maar het klopt van geen kant.

Voorwaarts is de enige juiste oplossing. LAls niet durft verder te rijden ga dan longeren. Of vraag iemand of die jou wil helpen en ga rijden terwijl een ander longeert en hem met de longeerzweep naar voren blijft houden, dan heb je nog meer controle.

En wat de arts en zadelmaker betreft .. misschien toch een second oppinion vragen.
Het kan best protest zijn .. maar ik heb ook 3 zadelmakers gehad voor is het spul echt goed had passen.

Heeft de DA het gebit beken, de rug hlemaal nagevoeld, ik weet niet of het een merrie is maar dan kan het ook nog een hormoonprobleem zijn.
Werking van de nieren en lever??

Dan kan je daarnaast nog kijken naar het voer en proberen of het minder wordt als je meer hooi en minder biks geeft.
Neem een goede instructeur die je kan helpen!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:06

zoek iemand die je correct kan leren rechtrichten.

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:12

ik heb ook tijdje een paard gereden dat omhoog kwam..
wat bij haar hielp zodra ze omhoog kwam 1 teugel naar beneden trekken.. zo buig je haar min of meer en kan ze niet verder omhoog en zal ze naar beneden moeten.
je moet wel naar beneden trekken en niet opzij want dan kan je haar alsnog omtrekken

na een tijdje deed ze het niet meer

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:46

mijn vorige pony steigerde ook, toen was ik 11 jaar en ik moest verder rijden anders moest m'n pony verkocht worden, ik durfde niet verder en wou van paardrijden af, m'n pony werd niet verkocht en is aantal keren aangepakt, daarna deed hij het af en toe, ik durfde weer, nu zou ik hem zelf aanpakken, want ik heb meer ervaren, ene verzorgpony die ik had, steigerde ook, dat zat hem ook flink tusse de oren, hij gooide iedereen eraf(met steigeren), mij niet, alleen hij bleef wel irritant doen. Ik weet niet hoe, maar op een gegeven moment stopte hij ermee... Gewoon door blijven rijden dus

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:20

mijn paard heeft dat ook gedaan, maar dan bij het aanspringen in galop, was gewoon klooien. Ik heb inderdaad ook 2 mensen met een longeerzweep in de bak gezet. Zodra hij dreigde te gaan stijgeren joegen zij hem op. Ik kon hem ook niet meer naar voren krijgen wat ik ook deed, duurde wel een poos voor het over was, maar het hielp wel.

Een ander optie wat bij een andere van mij ook redelijk werkte is op het moment dat hij omhoog wil gaan komen, hem omtrekken (dus niet als hij al omhoog is) aan 1 teugel, daardoor haal je hem uit zn evenwicht en is het veel moeilijker voor hem om omhoog te komen..Succes

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:29

Wat vervelend... Ik hoop voor je dat het snel (door alle tips enz.) overgaat. Ik heb zelf niet echt veel ervaring met steigeren, maar heb wel een verhaal van mijn instructrice gehoor. Zij had een paard dat ook vaak steigerde, ze heeft toen en keer (toen haar paard steigerde) een ei tussen zijn/haar oren kapot geslagen. Ik begrijp dat zulk "geweld" gebruiken niet echt altijd hoeft te helpen, maar bij haar heeft het wel geholpen. Het paard heeft daarna nooit meer gesteigerd!! Ja, je moet wel een ei meenemen als je aan het rijden bent, dat is natuurlijk een minpunt, en ik denk ook niet dat het iedereen zal lukken om dat te doen.
Veel succes!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:16

hallo

er zijn een paar tips die ik je kan geven en die zijn geen geweld dat is een uiterste laatste redmiddel en probeer het dier bezig te houden zodat hij niet de kans kan krijgen om omhoog te komen lukt het niet zoek een ervaren ruiter en zet die er een paar keer op .
maar vergeet niet de aanhouderwint sucses er mee