Citaat:
Ik rij al een aardig tijdje, heb een stevige zit gekregen, maar doorzitten kan ik absoluut niet goed. Maar rij weleens paard/pony in.
leer dan eerst eens doorzitten voor je weer een paard verknalt
Zeg, doe eens ff normaal. Ik verknal geen paarden, ja? Ik geef alleen aan, dat het niet mijn sterkste kant is. Daarom is het voor mij en het paard beter dat ik lichtrij.
En zoals ik al zei: de meeste mensen kunnen niet goed doorzitten (dat jij natuurlijk een uitzondering zal zijn..), maar
dat alleen
hoeft geen reden te zijn om geen pony/paard goed in te kunnen rijden, mits je fatsoenlijke begeleiding hebt.
Veel belangrijker vind ik consequent zijn, goed kunnen zitten (ook als hij een x zal proberen je eraf te krijgen, dat je blijft zitten) en vertrouwen hebt in elkaar en jezelf.
Citaat:
En inderdaad met galop = makkelijker.
en jij denkt dat makkelijker ook beter is?????!!!!!
Nee, ik denk niet dat makkelijker beter is. Dat maakt jij ervan.
Maar uiteindelijk moet het dier leren dat jij lichtrijdt (als je dat met inrijden nooit hebt gedaan). Hierdoor zal je hem uit balans brengen en kan het zijn dat je paard er de ballen meer van begrijpt.
En zo laten galoperen leren zoals sammetje doet, is niet mijn manier.
Ik vind 3 echt niet te jong trouwens hoor, om in te rijden. Natuurlijk moet je het rustig aan doen.
Sterker nog: wij zijn begonnen met inrijden een paar weken voordat het dier 3 werd. Het heeft lang geduurt voordat hij alle stemcommando's goed kende aan de longeerlijn (dit versta ik ook al onder inrijden), daarna is er al iemand aan gaan hangen, uiteindelijk zitten, nu kunnen we inmiddels los de bak rond in stap en draf.
Nu staat hij weer op rust. Hij heeft de basis gehad, nu mag hij ff gaan groeien, spelen, dat wat hij behoort te doen als jong paard.
Doorzitten beargumenteert zoals Blossomm zegt, daar kan ik ook wel iets in vinden. Dus ander zwaartepunt, daardoor miscommunicatie. Maar dat zwaartepunt zal het dier uiteindelijk op gaan zoeken, is mijn ervaring, waardoor het dier leert naar jouw zit te luisteren.
Japke_Z: Als je nou ff leert om ook normaal te reageren, kunnen we hier een gewone discussie van maken. Leer eerst eens ff doordenken naar wat mensen kunnen bedoelen.