Pelhambit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:13

Ik ben het boek verlichte rijkunst aan het lezen en daarin zweert de auteur bij het pelhalm bit hiermee vraagt ze licht en zo kan het paard de kaak makkelijk ontspannen.
Ik ben er persoonlijk niet zo van gecharmeerd maar ben wel benieuwd of dit een gebruikelijk bit is onder de bokkers.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-04-05 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Margreet

Re: Pelhalmbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:59

Het is pelham, niet pelhalm Knipoog

Ik heb me ook al eens over dat boek verbaast en er ook al eens een topic over geopend, maar met die krakkemikkige zoekfunctie kan ik dat niet terug vinden...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:20

Ik ben geen grote fan van een pelham, het is een erg scherp bit, en om het zomaar aan iedereen aan te raden... Verder gebruikt ze het soms slechts met 1 teugel, op het onderste gaatje, vind ik al helemaal fout. Verder zingt Heather moffet het hele boek door dat dit idd het enige bit is dat biochemisch correct inwerkt of zoiets. Ik heb in haar boek hierover echter nergens een ECHTE uitleg gevonden, alleen holle frasen.

Ik vind het wel een beter bit dan een pessoabit, maar ik blijf het te scherp vinden om bij elk paard te gaan gebruiken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:07

Ik ben er ook niet zo weg van, en daarbij staat het me tegen dat er wordt beweerd dat het voor zo ongeveer ieder paard goed is terwijl mijn mening is dat ieder paard anders is. Ik geloof dat er paarden zijn die er fijn op lopen maar ik vind het zelf niet makkelijk rijden en vaak toch te scherp.
Mijn menig is dat ieder "normaal paard" op een trensje prima moet kunnen lopen.
Het bit moet niet alleen het paard liggen maar ook de ruiter, dat Heather Moffet het fijn vind wil niet zeggen dat het voor andere ruiters ook zo is natuurlijk.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:00

ik vroeg me ook al af of het goed was om met zo'n bitje te rijden.
natuurlijk ieder paard is anders, maar zij heeft al bij zovele vooruitgang geboekt, mede door zo'n bitje.
er staat trouwens wel heel duidelijk in dat boek dat alleen ruiters met een rustige hand ermee mogen rijden, en altijd met twee teugels eraan. verder gaat ze er ook uitgerbreid op in hoe je je handen moet houden ( licht laten trillen) en dat ik denk dat op zon manier het paard er niet veel last van heeft.

nu is mijn paard wel heel licht in zijn mond, dus denk ik dat ik er ( nog) niet aan ga beginnen, maar voor sommigen best de moeite waard om het eens te proberen denk ik!

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:08

Ik heb ook af en toe met een pelham gereden.
Alleen voor op buitenrit.

Mijn pony werd altijd zo heet buiten dat ik er continu aan moest hangen,met gevolg dat heel mijn handen onder de blaren zaten.

Met die pelham in kon ik gewoon met een los teugeltje op buitenrit.
Het was niet zo dat ze bang was ,maar ze wou alleen maar hard.
Echt laagvliegen was dat gewoon.

Als ik gewoon in de bak reed binnen of buiten reed ik gewoon met een trensje.

Alleen op buitenrit was het nodig.
Was voor ons allebei fijner.

Een buitenrit maak je toch voor de ontspanning en zonder die pelham kwamen we allebei wit van het schuim terug.

Maar om er nou altijd mee te rijden zou ik nooit doen.

Is bij alletwee mijn paarden niet nodig ook,maar als je een paard heb dat altijd zo doet en met die pelhem gaat het wel goed en je rijd er normaal mee waarom niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:16

Dat iemand veel succes heeft met dit bit zegt niet zo veel.. er zijn heel veel mensen die ook succesvol zijn zonder een pelham.
Er zijn mensen zat in de hoge dressuur die thuis gewoon op een trensje trainen. Allen die schrijven toevallig geen boek.
Voor hele hete paarden buiten, bij SGW's zie je het veel en bij springruiters op concours, maar die trainen er thuis ook meestal niet mee.

jedine

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:28

Ik zou wel opletten met een pelhambit.
Bij ons op stal had een verzorgster van een paard ook een pelhambit gekocht omdat hij buiten nogal een hete was. Ok buiten kon hij wel eens flink voorruit rennen maar dat komt denk ik omdat hij altijd mocht galopperen/renglalop wanneer hij wilde, ze lieten hem vaak gaan stopte vanzelf wel.

Zij wilde gewoon rustig buitenrijden en had een pelham gekocht. Ik ben met nog iemand samen met haar naar buiten gegaan maar na pakweg 300 mtr sprong ze eraf toen hij iets begon te dribbelen.Zodra ze de teugels aanpakte merkte je dat hij het niet prettig vond. Achteraf had ze het bit verkeerd om ingehangen... Frusty
Ik reed een ander paard van dezelfde eigenaresse en heb gevraagd of iemand anders een keer met hem naar buiten mocht kijken wat hij dan zou doen met een gewoon bit. (meisje zit op Deurne en is absoluut niet bang) Met gewoon bit ging het goed gewoon met lange teugel gereden en hij was superbraaf maar zodra ze de teugels op maat maakte begon hij gek te doen. Ze kwam tot de conclusie dat hij wel erg schuw in zijn mond was. het bit is er een paar dagen later afgegaan en naar mijn weten is het bij de lessen met een gewoon bit goed gegaan.

Je moet er dus zeker een zachte hand voor hebben! En als je er nog nooit mee hebt gereden zou ik hulp vragen van iemand die er verstand van heeft.

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:07

ik heb ook een pelham gebroken bit en alleen voor buiten omdat mijn paard er flink vandoor kan gaan!
heb al een ongeluk gehad , ik vind dit bit op zich een vriendelijk bit
rij meestal gewwon met het bitje en als hij erg heet wordt of wil gaan rennen pak ik ook mijn andere teugels erbij !
maar je moet er wel voorzichtig mee wezen .
voel me trouwens een stuk veiliger met dit bit buiten. Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 01:52

Er is niks mis met een pelhambit. He is gewoon een stang en trens ineen en daar hoor ik nooit iemand over mekkeren. Het zijn de handen aan de teugels die bepalen hoe scherp een bit inwerkt. Persoonlijk rijd ik liever een paard met pelham en een licht contact, dan met een trens en dan moeten trekken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:44

Vind ik wel afhangen van het niveau van ruiter en paard, als ik een B ruiter met S&T zie rijden krab ik mij toch wel even achter mijn oor.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:07

Toevallig heb ik ooit meegedaan aan een B dressuurwedstrijd met een pelhambit Haha! Ik reed toendertijd een fjordenmerrie die behoorlijk heet was ( een fjord ja Knipoog ) en soms door een gewoon bitje heenbaggerde. Ik reed ermee zonder veel druk, maar gewoon zodat ik wel echt controle over haar zou hebben (ik deed een pas de deux en kon het niet hebben dat ze er dan vantussen zou gaan Knipoog ) Het is echter wel zo dat ik niet precies wist hoe dat bit werkte, maar ik wist wel dat het een scherp bit was en ik er niet te veel aan mocht zitten. Het was een typische merrie en ze had het echt wel laten weten als ze het niet met dat bit eens was. Tegenwoordig rij ik mijn eigen paard op een gewoon trensje, ik vind een scherper bit nergens voor nodig (hoewel ze vroeger wel op S&T gereden werd, niet door mij overigens)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:14

Ik weet niet waar je dan bent gestart met die fjord maar bij de KNHS mag je bij de B niet startten met zo'n bit op officiele wedstrijden. Zeker bij de pont'y niet.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:50

Een fjord is een paard. En het was een wedstrijd op onze manege, dus niks KNHS.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:08

Ik weet dat een fjord wat ras betreft een paard is, en wat maat betreft een pony Knipoog
Je kan er officieel beide mee startten.
Onderling mag het wel, maar officieel dus niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:57

Niveau , ach wat is dat? Dat kun je alleen meten als je wedstrijden rijdt.
Goede handen moet je hebben, dat geldt voor elk bit. Hoewel het wel naarder is voor het paard als je aan een pelham zit te rukken, ja.
Maar we gaan even uit van normale ruiters...

Ik wil ook wel even toevoegen dat je een pelham natuurlijk niet door de mond kan trekken, het ligt heel vast, eigenlijk, in die zin is het eigenlijk vriendelijk. En als je ze met van die delta riempjes gebruikt, dus met enkele teugel, werkt het niet zo scherp in hoor.

In Engeland is het heel gewoon om kinderen met pelham, kimblewick of, ja, stang en trens te zien rijden in allerlei rubrieken en de jacht, natuurlijk. In Engelse boeken zul je ze dan ook vaker tegenkomen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 08:10

Lusitana schreef:
En als je ze met van die delta riempjes gebruikt, dus met enkele teugel, werkt het niet zo scherp in hoor.

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Pelhamriempjes geven het bit altijd een hefboomwerking, het onderscheid tussen de "stang" en de "trens" ben je dan kwijt, je trekt altijd aan beide.
Met dubbele teugels is veel eerlijker voor het paard. Paard lief, ik lief (dus de "trens"), paard niet lief, ik niet lief (dus de stang).

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:26

Ik ben het met Margreet eens, de riempjes zijn helemaal niet vriendelijker. Verder vind ik persoonlijk dat een bit met hefboomwerking ongebroken moet zijn, een gebroken pelham kan door de hefboomwerking (dus gebruik van de onderste teugel) een gemeen knijpeffect in de mond v/h paard geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:47

Ik wist niet dat een pelham ook gebroken kon zijn? Dan wordt het gelijk wel een erg oneerlijk bit volgens mij. Want idd: hefboomwerking mag alleen bij stang.

Verder vind ik die deltariempjes het ook net zwaarder maken. Ik ben trouwens niet aan dat soort riempjes omdat ik vind dat je er nooit geen echt contact meer mee kunt hebben met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:53

Ik vind het geen prettig bit een heeft dan ook niets te zoeken bij een beginnende ruiter
En beginnend is bij mij een zeer ruim begrip Bloos

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:57

poes schreef:
Want idd: hefboomwerking mag alleen bij stang.

Ik vroeg me ff af: en een pessoabit dan? Ook een gebroken bit met hefboomwerking?

Om ff op het topic te reageren: ik was vorig jaar een maand op een manège in Frankrijk aan het werk en daar was een merrie die gewoonweg levensgevaarlijk was voor toeristen (heb er eens een man langs zien hangen net twintig centimeter van de grond met zijn hoofd, brrr).
Hoewel zij met pelham met pelhamriempjes gereden werd, liep zij overal doorheen, dat heb ik zelf ook mogen ondervinden toen ik haar uitteste. Nu mag dat natuurlijk nooit als je met beginners op pad gaat. Er was dus een probleem. Ik zou op haar rijden, maar ik moest controle hebben over de groep. En dat was duidelijk niet het geval geweest de eerste rit met haar. Gewoon de riempjes eraf gedaan en alleen maar op 'stang'-werking (hoewel het een gebroken bit was) gereden. (Op die andere van het gewone bit reageerde ze toch totaal niet, ook niet toen we dat na een paar dagen eens probeerden.)
Gevolg: Zo licht als een veertje en met 1 pinkje te sturen in alle gangen. Een heerlijk paardje met de oortje vrolijk naar voor ineens. Wat een verschil. Ik heb geen 1 keer aan het bit moeten trekken of druk moeten zetten. Gewoon: 1 pinkje en met mijn andere hand de takken aan de kant duwen.
Nu moet ik er wel bijvertellen dat zij 8 jaar was en altijd op een manège buitenritten gelopen had met waarschijnlijk beginners en absoluut geen respect voor de ruiter had.

Daarom: voor sommige paarden in sommige gevallen kan zo'n bit, zelfs op zijn scherpst, goed doen. Ieder paard is een ander individu en zal anders op een situatie reageren. Voor deze merrie was het duidelijk een oplossing. Zelfs als daarna iemand anders erop ging met de riempjes terug aan het bit, was dat helemaal geen probleem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:01

Satine schreef:
poes schreef:
Want idd: hefboomwerking mag alleen bij stang.

Ik vroeg me ff af: en een pessoabit dan? Ook een gebroken bit met hefboomwerking?

Om ff op het topic te reageren: ik was vorig jaar een maand op een manège in Frankrijk aan het werk en daar was een merrie die gewoonweg levensgevaarlijk was voor toeristen (heb er eens een man langs zien hangen net twintig centimeter van de grond met zijn hoofd, brrr).
Hoewel zij met pelham met pelhamriempjes gereden werd, liep zij overal doorheen, dat heb ik zelf ook mogen ondervinden toen ik haar uitteste. Nu mag dat natuurlijk nooit als je met beginners op pad gaat. Er was dus een probleem. Ik zou op haar rijden, maar ik moest controle hebben over de groep. En dat was duidelijk niet het geval geweest de eerste rit met haar. Gewoon de riempjes eraf gedaan en alleen maar op 'stang'-werking (hoewel het een gebroken bit was) gereden. (Op die andere van het gewone bit reageerde ze toch totaal niet, ook niet toen we dat na een paar dagen eens probeerden.)
Gevolg: Zo licht als een veertje en met 1 pinkje te sturen in alle gangen. Een heerlijk paardje met de oortje vrolijk naar voor ineens. Wat een verschil. Ik heb geen 1 keer aan het bit moeten trekken of druk moeten zetten. Gewoon: 1 pinkje en met mijn andere hand de takken aan de kant duwen.
Nu moet ik er wel bijvertellen dat zij 8 jaar was en altijd op een manège buitenritten gelopen had met waarschijnlijk beginners en absoluut geen respect voor de ruiter had.

Daarom: voor sommige paarden in sommige gevallen kan zo'n bit, zelfs op zijn scherpst, goed doen. Ieder paard is een ander individu en zal anders op een situatie reageren. Voor deze merrie was het duidelijk een oplossing. Zelfs als daarna iemand anders erop ging met de riempjes terug aan het bit, was dat helemaal geen probleem.

Daarom vind ik een pessoabit nog slechter dan een pelham: het is gebroken plus er hangt geen kinketting aan die de werking van de hefboom wat kan tegenhouden als dat nodig is. Zo kun je de hefboom gewoon veel te ver naar achter trekken. Maar we hadden het hier over een pelham Knipoog

En ik zeg niet dat een peelham een slecht bit is, ik denk gewoon dat het een erg scherp bit is, en dus voorzichtig gehanteerd moet worden en niet automatisch bij elkaar paard moet bovengehaald worden.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:06

Ok, dat is weer wat duidelijker voor mij. Ik ben namelijk niet zo thuis in die vreemde bitten allemaal. Ik heb thuis alleen enkel- en dubbelgebroken trensjes hangen, en de meeste ook nog goed dik. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:08

Ik ben ook gewend om met dubbelgebroken bitjes te rijden en dat gaat prima Lachen Ik vind mezelf bijlange geen goede ruiter genoeg om met iets zwaarder te rijden.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:18

Ik heb het gewoonweg niet nodig tot nu toe. Hoewel ik wel eens getwijfeld heb een ander bitje te nemen voor de buitenritten. Dan is hij niet te houden soms. Maar zoals ik al zei: ik ken eigenlijk niks van bitten en daarom blijf ik er maar voorlopig vanaf tot ik genoeg informatie heb. En dan nog alleen als het nodig is.

En hé, ik zie nu net dat je ook van België bent! Haha!