Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Ik reed toendertijd een fjordenmerrie die behoorlijk heet was ( een fjord ja
) en soms door een gewoon bitje heenbaggerde. Ik reed ermee zonder veel druk, maar gewoon zodat ik wel echt controle over haar zou hebben (ik deed een pas de deux en kon het niet hebben dat ze er dan vantussen zou gaan
) Het is echter wel zo dat ik niet precies wist hoe dat bit werkte, maar ik wist wel dat het een scherp bit was en ik er niet te veel aan mocht zitten. Het was een typische merrie en ze had het echt wel laten weten als ze het niet met dat bit eens was. Tegenwoordig rij ik mijn eigen paard op een gewoon trensje, ik vind een scherper bit nergens voor nodig (hoewel ze vroeger wel op S&T gereden werd, niet door mij overigens) 
Lusitana schreef:En als je ze met van die delta riempjes gebruikt, dus met enkele teugel, werkt het niet zo scherp in hoor.
poes schreef:Want idd: hefboomwerking mag alleen bij stang.
Satine schreef:poes schreef:Want idd: hefboomwerking mag alleen bij stang.
Ik vroeg me ff af: en een pessoabit dan? Ook een gebroken bit met hefboomwerking?
Om ff op het topic te reageren: ik was vorig jaar een maand op een manège in Frankrijk aan het werk en daar was een merrie die gewoonweg levensgevaarlijk was voor toeristen (heb er eens een man langs zien hangen net twintig centimeter van de grond met zijn hoofd, brrr).
Hoewel zij met pelham met pelhamriempjes gereden werd, liep zij overal doorheen, dat heb ik zelf ook mogen ondervinden toen ik haar uitteste. Nu mag dat natuurlijk nooit als je met beginners op pad gaat. Er was dus een probleem. Ik zou op haar rijden, maar ik moest controle hebben over de groep. En dat was duidelijk niet het geval geweest de eerste rit met haar. Gewoon de riempjes eraf gedaan en alleen maar op 'stang'-werking (hoewel het een gebroken bit was) gereden. (Op die andere van het gewone bit reageerde ze toch totaal niet, ook niet toen we dat na een paar dagen eens probeerden.)
Gevolg: Zo licht als een veertje en met 1 pinkje te sturen in alle gangen. Een heerlijk paardje met de oortje vrolijk naar voor ineens. Wat een verschil. Ik heb geen 1 keer aan het bit moeten trekken of druk moeten zetten. Gewoon: 1 pinkje en met mijn andere hand de takken aan de kant duwen.
Nu moet ik er wel bijvertellen dat zij 8 jaar was en altijd op een manège buitenritten gelopen had met waarschijnlijk beginners en absoluut geen respect voor de ruiter had.
Daarom: voor sommige paarden in sommige gevallen kan zo'n bit, zelfs op zijn scherpst, goed doen. Ieder paard is een ander individu en zal anders op een situatie reageren. Voor deze merrie was het duidelijk een oplossing. Zelfs als daarna iemand anders erop ging met de riempjes terug aan het bit, was dat helemaal geen probleem.

Ik vind mezelf bijlange geen goede ruiter genoeg om met iets zwaarder te rijden.