1e X was hij 3, en stond hij aan een dikke, grove houten balk om te poetsen. (Aan een vrij lange lijn, want dan kon hij onder de balk grazen.) Meneer hoort wat raars denk ik (ik heb geen andere aanleiding kunnen ontdekken) en springt vanuit rust zonder aanleiding in 1x over de complete balk, die minstens zo hoog was als hijzelf! Staat hij gewoon weer stil aan de andere kant, om zo om te kijken van: "Hee, deed ik dat?"
2e X was ik hem op zijn 4e aan het leren om vrij te springen. (Wel met zelfgemaakte hindernispalen, die waarschijnlijk zo rond de 1.50m hoog zijn.) Steeds deden we de balk een gaatje hoger, want hij kwam overal met gemak overheen en vond het nog leuk ook. Ik durfde het bijna niet, maar hij kon makkelijk langs de hindernis weg als hij het niet zou durven, dus op den duur stond de balk dan toch echt op de allerhoogste stand. En... Hij sprong het nog met redelijk gemak! (Heb ik hem maar 1x laten doen.)
3e X was ik hem op zijn 5e aan het opjagen, voor de lol, in de buitenbak. Hij stond stil bij het hek naar de wei, dat van staal is, zo'n 1.50m hoog, en erachter op een afstand van zeker een halve meter hangt ook nog felgekleurd schrikdraad. Hij wilde niet weg uit die hoek, en stond daar gewoon stil. Ik loop op hem af, met de longeerzweep, om hem uit de hoek te krijgen. Meneer kijkt even naar het hek, en springt een seconde later vanuit stilstand zó over het hek en het schrikdraad, om daarna jolig weg te racen, de wei in.
Nou EINDELIJK de vraag....
Is dit normaal voor een flinke Haf? En is het gezond? (Hij is nl zwaar gebouwd.)
Hij heeft absoluut geen enkele moeite met welke sprong je hem ook voorschoteld, tot zo'n 10cm boven zijn eigen hoogte. Heeft hij uitzonderlijk springtalent voor een Haf, of zijn er meer?
Ik ben niet zo'n springer, dus onder de man heeft hij misschien 1.20 gesprongen, en dan gaat hij erover alsof het een sprong van 1.50 meter is!
Is de springles wat voor ons, of is dat niet verstandig met zo'n Haf?
dat zegt niet dat ze nix anders kunne n hoor ik rijd zelf ook haflinger alleen die heeft een zeer grote hekel aan springen maar ik zou zeker een springles proberen hij heeft zeker aanleg voor springen!!

(Ik zat zo'n 4 weken later alweer paarden uit te stappen, met mijn arm in het gips!
Ik spoorde hem flink aan voor de hindernis, en ging daardoor waarschijnlijk te hard, dus mijn ponie komt met zijn voorbenen tegen de balk aan, en daar ging ik: Ik maakte een sliding landing met ponie en al, en werd over zijn nek gelanceerd en maakte zelf ook eens een sliding in het zand! Verdwaasd met het zand in mijn mond, neus, ogen en onderbroek! keek ik om, en mijn ponie lag nog steeds op de grond, het zand overal: in zijn neus, ogen, oren, hoofdstel!...