Hoogspringende Haflinger!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Znoin

Hoogspringende Haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 00:17

Mijn 6 jarige Haflinger van ongeveer 1.43m heeft me sinds zijn 3e al een paar keer versteld doen staan van zijn spring talent, ook al is het een Haf van het grove, boeren, ouderwetse type.

1e X was hij 3, en stond hij aan een dikke, grove houten balk om te poetsen. (Aan een vrij lange lijn, want dan kon hij onder de balk grazen.) Meneer hoort wat raars denk ik (ik heb geen andere aanleiding kunnen ontdekken) en springt vanuit rust zonder aanleiding in 1x over de complete balk, die minstens zo hoog was als hijzelf! Staat hij gewoon weer stil aan de andere kant, om zo om te kijken van: "Hee, deed ik dat?"

2e X was ik hem op zijn 4e aan het leren om vrij te springen. (Wel met zelfgemaakte hindernispalen, die waarschijnlijk zo rond de 1.50m hoog zijn.) Steeds deden we de balk een gaatje hoger, want hij kwam overal met gemak overheen en vond het nog leuk ook. Ik durfde het bijna niet, maar hij kon makkelijk langs de hindernis weg als hij het niet zou durven, dus op den duur stond de balk dan toch echt op de allerhoogste stand. En... Hij sprong het nog met redelijk gemak! (Heb ik hem maar 1x laten doen.)

3e X was ik hem op zijn 5e aan het opjagen, voor de lol, in de buitenbak. Hij stond stil bij het hek naar de wei, dat van staal is, zo'n 1.50m hoog, en erachter op een afstand van zeker een halve meter hangt ook nog felgekleurd schrikdraad. Hij wilde niet weg uit die hoek, en stond daar gewoon stil. Ik loop op hem af, met de longeerzweep, om hem uit de hoek te krijgen. Meneer kijkt even naar het hek, en springt een seconde later vanuit stilstand zó over het hek en het schrikdraad, om daarna jolig weg te racen, de wei in.

Nou EINDELIJK de vraag.... Bloos Clown
Is dit normaal voor een flinke Haf? En is het gezond? (Hij is nl zwaar gebouwd.)
Hij heeft absoluut geen enkele moeite met welke sprong je hem ook voorschoteld, tot zo'n 10cm boven zijn eigen hoogte. Heeft hij uitzonderlijk springtalent voor een Haf, of zijn er meer?
Ik ben niet zo'n springer, dus onder de man heeft hij misschien 1.20 gesprongen, en dan gaat hij erover alsof het een sprong van 1.50 meter is!
Is de springles wat voor ons, of is dat niet verstandig met zo'n Haf?

wisja

Re: Hoogspringende Haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:41

hoooi..

ik zou zeker een springles porberen en daar dan vragen wat ze ervan vinden maar het is idd erg hooog dat die voor een haf springt teminste.. haflingers zijn opzich voor recratie Tong uitsteken dat zegt niet dat ze nix anders kunne n hoor ik rijd zelf ook haflinger alleen die heeft een zeer grote hekel aan springen maar ik zou zeker een springles proberen hij heeft zeker aanleg voor springen!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:13

Haflingers zijn alleskunners Haha!

Het kan echt geen kwaad voor je paardje, zoals jij het beschrijft heeft hij er lol in, dus waarom niet weer doen? Ik ken ook mensen die springen met friezen, bijvoorbeeld. Geen probleem hoor, zo lang je het niet overdrijft Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:50

Lijkt me helemaal geweldig, zo'n haflinger met ook nog zo'n springtalent! (foto!! Clown ) Ik zou zegge, als jij het ook leuk vindt, neem dan springles, en misschien wel wedstrijdjes!\
het lijkt me niet slecht voor hem hoor Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:18

haha doortrainen en op naar de olympische spelen! Clown
offeh je gaat het record breken van hoogstspringende haf/pony in het guinness book of records..

lekker springles nemen, vooral omdat hij er lol in heeft zoals je al zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:01

ik zou zeker springles nemen, je paard heeft er zo te horen plezier in, en als jij niet zo'n springheld bent, wordt het op deze manier met springles misschien wel beter Lachen!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:23

Waarschijnlijk heeft hij gewoon heel veel kracht in z'n achterhand zitten. Hartstikke leuk joh, zo'n springende Haflinger! Helemaal als het er ook nog een is van het ouderwetse type! *LOL*
Ik zou zeker op springles gaan, en proberen om zelf wat minder angstig te worden met het springen. Dan kunnen jullie meedoen wel meedoen aan springwedstrijden! Een mooie ouderwetse Haf tussen al de sportpony's, hartstikke gaaf! En als hij het in een parcours goed vol kan houden komen jullie misschien ook nog op een vrij hoog niveau!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:41

Als jullie het beide leuk vinden zou ik zeker op springles gaan.Ik ben zelf ook springles gaan nemen een paar maanden terug en vind het ontzettend leuk om te doen en het is een leuke afwisseling voor mij en mijn pony.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:04

mijn 3 jarige heeft het ook !
die springt vanuit stilstaand gerust een hek van een meter..

heb laatst onder de man gesprongen,
ging heel goed,
hij vond het leuk !
ik trouwens ook !
alleen ik doe het niet te vaak want hij is pas 3 !

maar als jij het wil leren,
gooi die angst weg en neem les ofzo !
als je haf het uit zichzelf doet vind ie het juist leuk !!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:50

Tja, en dan ben ik degene die zegt: IK WIL FOTOS ZIEN!

Ben echt benieuwd naar je springtalent en zoals iedereen zegt: ga er mee aan de slag!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:25

Wow mijn bijrijdhaf kan ook goed springen. Ik heb nog nooit met haar gesprongen, maar ik heb van de eigenaar gehoord dat ze het goed kan en ook super leuk vind! Gewoon een keer een springlesje nemen en kijken of het wat voor jullie is!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 01:34

whahaha cool!! vroeger sprong ik met de clubwedstrijden ook vaak op een hafje, poeh die kon ook mega springen!! maak eens foto's zou ik zeggen.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 13:27

Ik moet er idd eens foto's van maken! Dan moet ik wel iemand hebben die hem een beetje opjaagd als ik de foto's maak.

Ik sprong vroeger wel, ook wedstrijden, maar 1x toen ik 10 was, was ik eraf gevallen tijdens het springen, brak mijn arm erg lelijk, en moest 3 dagen in het ziekenhuis blijven en 2x geopereerd worden... Huilen (Ik zat zo'n 4 weken later alweer paarden uit te stappen, met mijn arm in het gips! Haha! Clown )
Een jaar of 4 later, toen ik 14 was, reed ik een spring parcours, maar tijdens het inspringen had hij al 2x geweigerd. Ik dacht: "Dat zal me dus niet nog een x gebeuren!" Boos! Ik spoorde hem flink aan voor de hindernis, en ging daardoor waarschijnlijk te hard, dus mijn ponie komt met zijn voorbenen tegen de balk aan, en daar ging ik: Ik maakte een sliding landing met ponie en al, en werd over zijn nek gelanceerd en maakte zelf ook eens een sliding in het zand! Verdwaasd met het zand in mijn mond, neus, ogen en onderbroek! keek ik om, en mijn ponie lag nog steeds op de grond, het zand overal: in zijn neus, ogen, oren, hoofdstel!... Ziek
Ik stond moeizaam op, en moest toen mijn ponie ook nog overeind trekken. (Ik scheet echt in mijn broek! Normaal staat zo'n paard binnen 3 seconden toch alweer overeind, na een val?!)
Hij was niet kreupel, en leek niks te hebben. Wel was hij wat suf. "Probeer nou toch die wedstrijd nog maar te springen", adviseerden ze, na wat inspecties. Dus ik toch 20 min later de ring in.... Nou, hij heeft zelfs de 1e hindernis nog geweigerd en daarna nooit meer met mij gesprongen! De angst zat er flink in!

Dus sindsdien, ben ik altijd angstig gebeleven voor het springen....

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:14

Je moet echt niet bang zijn door dat ene voorval.
Ik zou ook wat blijven liggen moest ik dat paard geweest zijn.

Het belangrijkste is dat je een uitzonderlijk talent hebt van paard
echt waar

Ik zie er echt naar uit om enkele foto's te zien.

PS: zit er maar niet over in om te springen.

Veel succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:05

zolang jij maar vertrouwen hebt in je paardje, want anders kom je nog niks verder met springles.. dan heeft je beestje ook geen vertrouwen in jou en gaat hij springen onder de man alleen maar vervelend vinden..
angst opzij, vertrouwen in je paard, en gewoon proberen en samen uitvinden wat de beste manier is!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:11

wow gaaf zeg (denk ik Haha! )
ik zou echt springles nemen Ja

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:40

idd springles nemen,

mijn haf is ook zo'n springertje die die haalt de 1m40 ook met gemak, maar is nog maar net 4 dus zoveel en vaak spring ik niet met hem

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:37

huppakee het parcour in Knipoog

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:51

Als hij het leuk vind, waarom dan niet de springles in, ik heb vroeger ook met een haffie gesprongen, we konden aardig mee komen (tussen de paarden) alleen oxers en tripples waren voor ons wel een probleem, gezien ze zich niet goed lang kon maken. (ook het wat grovere type)

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:24

wij hebben ook haflingers op de manege die springen en die kunnen het ook super goed,, (zij kunnen wel oxers en zo nemen) en hoogste wat ik toen met een haflinger heb gesprongen is 1.20 (oxer) dus ik zou zeggen probeer het gewoon begin laag en als je het leuk vind kan je steeds hoger gaan!

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 00:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:04

Een hoogte halen heeft imo niet altijd wat te maken met springtalent. Zeker zonder ruiter erop, kan elk paard wel een keer over zijn eigen schofthoogte heen springen. Je hebt het dan echt over een hoogte halen, en niet over een parcours van die hoogte goed afleggen.

Maar wat let je om het eens te proberen in een springles, desnoods met een andere ruiter erop? (Ik vind het altijd heerlijk om naar onze paarden te kijken als er een goede ruiter op zit!) Als hij het leuk vindt, dan is dat toch een leuke aanvulling op de normale training! (En het zou me niets verbazen als hij leuk springt hoor, die haffies zijn heerlijke alleskunnertjes!)

Enjoy!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:12

Mijn haflinger kan voor geen meter springen (Ofnouja, ik kan het ook niet hoor, zal ook wel gedeeltelijk aan mij liggen Knipoog ).
Maar Merel (lovewally) hier op bokt heeft ook een haflinger, en die komt, ook met haar erop makkelijk over de meter. En los volgens mij over de 1.20 (Sla me niet als ik het verkeerd heb Tong uitsteken)

Maar gewoon lekker iets mee gaan doen, hij vind het lijkt me ook leuk.. Anders zou hij het niet doen Haha!

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 01:39

We zullen de foto's eens regelen, zoals ie nu gaat lukt het hem weer erg gemakkelijk om over een hoge hindernis te springen of het een lucifer is denk ik Haha!

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 02:22

Ik denk het ook!! Hoe ging het buiten, vandaag?
Soms kan hij ook net zo'n tijdbommetje zijn! Knipoog

Sonja heeft wel gelijk. Waarschijnlijk is hij onder de man veel onhandiger, en ik zou het niet eens aandurven om hem in 1x een B parcour te laten springen! Nou ja, wel als iemand anders het doet!..... Bloos