oke even reageren, had nog niet door dat er zoveel reacties waren 
Citaat:
Mooie fotos!
Je moet zelf ook meer ontspannen lijkt het, gewoon lekker zitten op je pony, en benen lang maken. Laat hem jou meenemen. En volgens mij moet je je armen iets losser houden, kreeg met sommige fotos dat je je armen gebruikt om 'tegen te houden'. (Deed ik ook eerst hoor, zo kom je met spierpijn van je paard af... )
Hij doet zijn hoofd wel naar beneden, maar hij laat de bovenlijnen niet los, hij loopt nog een beetje verkrampt. Jij moet het ook toelaten, dus niet naar beneden dwingen met je teugels, maar je armen los houden en contatc houden met je teugels, en je pony de gelegenhied geven om je hand aan te nemen. Dit kan pas als je een zachte hand hebt.
Schouderbinnenwaarts? Je zegt dat je pony dit moeilijk vindt, maar weet jij hoe het moet?
En als je gaat wijken met zijn hoofd de andere kant op, lijkt het alsof het goed gaat. Maar als je hem rechtstelt, (wat dus hoort) zul je merken dat hij er geen bal meer van kan. Oefen dus met een rechtgestelde hoofd, gooi als je jezelf betrapt (met naar binnentrekken) je binnenteugel maar los!
De 18e foto vind ik je pony echt heel verkrampt.
Je kan ook zien dat hij voor kortere pasjes neemt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling En idd bij je poging tot vwnw ziet hij er al iets meer ontspannen uit. Probeer alleen niet zoveel met je hand te doen, niet zoals Anky trekken (bekende foto natuurlijk...), porbeer dit zelfde effect te krijgen door gewoon contact met je teugels te houden en je pony naar je hand toe rijden.
En ik vind de oudere fotos ook je pony mooier en ontspannender lopen.
Ik kraak je verder ECHT niet af. Veel van die dingen heb ik ook moeten leren hoor, maar ook vandaar dat ik weet waar ik het over heb. Gelukkig heb ik nu goede les!
dankje voor de tips
schouderbinnenwaarts werk ik inderdaad veel te veel met mijn binnenteugel zelfde als bij wijken. Mijn lesgever word ook helemaal dol omdat ik dat blijf doen. Ik probeer er op te letten maar t lukt nog niet gelijk t moet
En ik leg inderdaad mijn been te ver naar achter! wist niet eens dat ik dat zo fel deed
van die 18de foto schrok ik ook
heel erg zelfs
Ik zie dit ook niet als kritiek! ben net blij dat je me er op wijst 
Citaat:
Echt mooie paardjes!!!!! ze zien er ook heel lief uit!
dankje! Ze zijn ook lief (als ze slapen)
Citaat:
Leuke combinatie hoor!
Maar zeg eens...jij bent zeker een stuk langer geworden...
Of lijkt het maar zo?
Succes met je pony's!
hoe bedoel je ?
dankje trouwens
Citaat:
Nou Pharagirlke, jullie zijn goed vooruitgegaan hoor!
Ga zo door, ziet er goed uit
dankje! blij dat ik dat van jou mag horen 
Citaat:
Leuke pony om te zien.
Ik vind het lijken op de foto's dat je hem teveel van voren in de krul trekt, pas als je probeert vwnw te rijden gaat hij zijn rug gebruiken en ontspant hij. De oude foto's vind ik dan een stuk beter lijken ook al loopt hij daar dan niet aan de teugel. Op de nieuwste foto's lijkt het alsof hij niet meer voorwaarts is terwijl dat het eerste vereiste is als je hem goed wil rijden. Het is niet voor niets voorwaarts neerwaarts... Bovendien begin ik daar altijd mee met rijden en niet ergens pas halverwege. Als het voorwaartse in orde is dan komt het neerwaarts haast vanzelf en als die basis in orde is dan kun je bijna vanzelf meer en moeilijkere oefeningen gaan rijden.
Het is natuurlijk maar een beoordeling vanaf foto's, het zijn en blijven momentopnamen, daarom staat er ook overal "lijkt", zo komt het op mij over. Ik zeg niet dat het zo is.
Hij was inderdaad niet erg voorwaarts
In de zomer is ie zelden voorwaarts! jammer genoeg, ik heb in het begin ook vwnw gereden. Alleen in de helft ofzo doe ik dat ook nog om even te chekken of hij nog 'ontspannen' is zeg maar.
De oude fotos zijn van de winter en daar is hij een stuk meer voorwaarts! Ik ben trouwens heel erg blijdat hij niet meer loopt gelijk daar...Want dat was voor beide geen pretje. Nu werkt hij naar mijn gevoel veel liever voor me
Toch blij dat je me er op wijst! ik zal er op letten dat ik niet te veel in werk vanvoor.
Citaat:
Gave pony's zeg! Vooral het schimmeltje is geweldig Waren die hier maar een stukje groter te koop
Probeer bij het vragen van stelling en het wijken je binnenhand niet naar de schoft te brengen maar juist een beetje naar binnen.
Verder ziet het er netjes uit hoor, rij je ook wedstrijden met ze of niet?
dankje voor de tip. Ik rijd met het schimmeltje wedstrijden en dat begint nu wel goed te gaan 
Citaat:
Vind dat je heel erg vooruit gegaan bent, Phara!
Ziet er erg netjes uit op Ex!! Ga zo door
De puntjes die je nog moet verbeteren heb je zelf al aangegeven, dus daar ga ik verder niet over zeuren
En tja, Pharaon is een geval apart
dankje
Phar is inderdaad een geval appart 
Citaat:
je springt zonder zadel he?
omdat je zonder zadel zit vind ik het toch echt heel netjes!
dressuur foto's zien ook echt netjes uit
let wel erg op je handen! ik zie dat je hem soms wat tegen werkt.
en bij het wijken je paard rechthouden,dit lukt meestal wel door je buitenteugel ook heel goed erbij te houden.
ik spring inderdaad zonder zadel, alleen een zadeldekje 
ga inderdaad op mijn handen letten 
Citaat:
Bij die schouderbinnenwaarts houd je je binnenbeen erg naar achteren. Eigenlijk mag dit niet, want zo druk je de achterhand naar buiten ipv de voorhand naar binnen. Probeer je benen/hakken lang te houden. Het paardje loopt tamelijk hoog met z'n hals. Tis wel een erg leuk paardje om te zien.
ga inderdaad op mijn benen letten
wist echt niet dat ik ze zo ver naar achter legde
wat bedoel je met 'hoog in de hals' lopen? dankje trouwens 
Citaat:
Hey Phara,
Mooie foto's!!! Ik ben bijzonder onder de indruk van Ex, hoe is zijn naam voluit?
Ik heb namelijk een zwak voor schimmels.. hoe ik eraan gekomen ben weet ik niet, maar goed erg mooi paardje. Wat is het voor merk? New forrest of Welsch???
Zo op de foto's te zien is hij niet heel erg hoog, damn kan ik 'm niet van van je kopen want ik ben nogal lang!! jammer!!!
Trouwens ook mooie actie foto's van Phara!! Vind hem stoer springen. Je geeft zelf commentaar op je foto dat je erg evr naar voren zit in de verlichte zit. Komt dat niet omdat Phar, zo te zien iets wat aan de kleine kant voor jou is?
Veel succes verder met de pony's!! Leuke foto's
zijn volle naam is Explosion, maar das een hele mond vol dus typ ik altijd ex
Het is een welsh B'tje van 1.37 en alstie hoger was zou je'm ook niet kunnen kopen

Phar is inderdaad wat klein voor mij. Maar t probleem is dat ik hem niet echt aan een kleiner minder sterk iemand kan verkopen of laten berijden want die verongelukt dus met hem 
edit: als je echt zijn héle naam wil weten: home 't' ranch explosion.
Citaat:
Waauw, mooie paardjes Vooral die ex..
dank 
Citaat:
leuke fotos alleen je moet als je een schouder binnenwaarts rijdt kijken naar waar je heen rijdt en niet aan je binnenteugel zitten, allen soms om te corrigeren.
met wijken het zelfde zorgen dat je recht op je pony zit en je paard met het hoofd voor de borst laten lopen, je kunt soms wel een hulpje geven met de teugel maar bij wijken moet je heel erg oppassen dat je dat zo minimaal mogelijk doet, veel met je been rijden.....
super leuke ponys rijdt je trouwens!!
zal proberen zijn hoofd ovor zijn borst te houden! dankje 
Citaat:
Leuke foto's .
Hoe krijg je ex zo wit?
wit?
hier was ie nog ehm errug vuil omdat ik geen zin had om hem echt helemaal wit te poetsen. Was nl onbegonnen werk tenzij ik ook zou wassen en daar was het te koud voor
Gewoon poetsen 
Citaat:
Ik vind je houding erg mooi!
Je hakken mogen wel meer naar beneden, maar verder prima!
Ziet er goed uit en leuke pony's!
dankje. Maar maak ik mijjn rug niet hol? Mijn hakken moet ik inderdaad naar onder houden (foei stoute hakken
)
dankje 
Citaat:
Gelukkig zijn het niet zo veel foto's
Erg leuke pony, helemaal mijn smaak.

meer kan ik hier niet op zeggen
dankje 
zo
Iedereen is schijnbaar toch eerder onder de indruk van exje zo te lezen
dat had zijn vorige eigenaar ook gezegd eigenlijk