Probleem bij beleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Probleem bij beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 06:58

Afgelopen zaterdag heb ik mijn 3-jarige merrie weggebracht om te beleren. 's avonds zijn ze gelijk met haar bezig gegaan en dat ging goed. Ze konden op- en afstappen, en hebben ook op haar gedraafd.
Gister belde ik even om te horen hoe het gaat, blijkt dat ze er nu niet meer op- en af kunnen komen. Het rijden gaat goed, maar het op- en afstappen is een drama. Ze schraapt met haar voorbeen, dribbelt heen en weer, dreigt om omhoog te komen en ga zo maar door. Verder bleek gisteravond (toen ik daar was om zelf maar te gaan helpen), dat ze dinsdagavond met zadel en al achterover is gegaan toen ze op wilden stappen (dus zonder ruiter).
Maar goed, gister heb ik geholpen, en toen ging het op en afstappen redelijk goed, na het op stappen flipte ze even wat, maar dat was zo over, en afstappen ging ook goed. Zoals ik het heb bekeken gister is ze erg gespannen, en daarom doet ze dit. De vrouw van een van de mannen is echter erg bang, en zit er wel de hele tijd bij.

Kan iemand mij vertellen of dit een fase is waar ze doorheen moet, of dat ik nu mijn paard vakkundig door iemand laat verknallen. Ik sta echt op het punt om haar naar iemand anders te brengen. Degene die het nu doen hebben meer paarden beleerd, maar doen het niet als werk.
Ik heb haar weggebracht om haar te laten beleren omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, maar ik krijg er een steeds raarder gevoel over. De vorige paarden die ze beleerd hebben waren allemaal schaapmak, en niet zo gespannen als die van mij. Dat zeggen ze ook de hele tijd, terwijl ik het vrij normaal vind dat ze alles nog wat eng vind, ze staat er ook nog maar vier dagen! Dus, heb je ervaring hiermee, post wat!

joycje

Re: Probleem bij beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:43

Paarden horen niet om te vallen.. Het kan natuurlijk gebeuren maar is wel een ernstige fout die grote gevolgen kan hebben.. Als het paard voor het vallen niet omdraaide en moeilijk deed zou ik eerst even een dierenarts laten kijken om uit te laten sluiten dat hier niks beschadigd is in de rug....

Verder zou ik waarschijnlijk op zoek gaan naar een andere stal... Eentje waar het misschien beter klikt met jouw paard... Of probeer zelf wat dingen thuis... Als je hulp hebt kan je zelf ook een heleboel goed aanleren. Zelf ken je je paard het beste natuurlijk he... En daarmee zeg ik niet dat je alles zelf moet doen hoor want weet niks over jouw ervaring oid..

Als je haar thuis hebt kan je haar in alle rust laten wennen aan het zadel. Leg het zadel op ga haar longeren. Ga haar poetsen ga dingen met haar doen die haar ontspannen... Daarna ga je met behulp van twee andere mensen een keertje hangen op het zadel en uiteindelijk rustig zitten.. Maar zorg dat je het met twee mensen doet die jij vertrouwd en die absoluut niet bang zijn voor je paard... ze moeten jou en je paard vertrouwen geven. En dan kun je haar zelf aan de longeerlijn waarschijnlijk meer leren als dat je iemand anders er met een bult stress op laat hotsen...

maar goed dit is maar een idee natuurlijk.. Je kan ook gewoon andere stal zoeken die dit evt voor je kan doen..

Veel succes.

groetjes joyce

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:45

Ik zou het nog even een week of twee aankijken............... het gaat niet altijd even makkelijk. De spanning vloeit wel af .............

varsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:54

joycje schreef:
Paarden horen niet om te vallen.. Het kan natuurlijk gebeuren maar is wel een ernstige fout die grote gevolgen kan hebben.. Als het paard voor het vallen niet omdraaide en moeilijk deed zou ik eerst even een dierenarts laten kijken om uit te laten sluiten dat hier niks beschadigd is in de rug....

Verder zou ik waarschijnlijk op zoek gaan naar een andere stal... Eentje waar het misschien beter klikt met jouw paard... Of probeer zelf wat dingen thuis... Als je hulp hebt kan je zelf ook een heleboel goed aanleren. Zelf ken je je paard het beste natuurlijk he... En daarmee zeg ik niet dat je alles zelf moet doen hoor want weet niks over jouw ervaring oid..

Als je haar thuis hebt kan je haar in alle rust laten wennen aan het zadel. Leg het zadel op ga haar longeren. Ga haar poetsen ga dingen met haar doen die haar ontspannen... Daarna ga je met behulp van twee andere mensen een keertje hangen op het zadel en uiteindelijk rustig zitten.. Maar zorg dat je het met twee mensen doet die jij vertrouwd en die absoluut niet bang zijn voor je paard... ze moeten jou en je paard vertrouwen geven. En dan kun je haar zelf aan de longeerlijn waarschijnlijk meer leren als dat je iemand anders er met een bult stress op laat hotsen...

maar goed dit is maar een idee natuurlijk.. Je kan ook gewoon andere stal zoeken die dit evt voor je kan doen..

Veel succes.

groetjes joyce

dit vind ik een zeer goed advies.
ik wil hier toch nog iets aan toevoegen.
bij het opstijgen kun je [zeker bij beleren] een opstapje gebruiken.
het is bekend dat als je opstijgt er 3 keer jou gewicht aan je paard hangt.
dit kan de oorzaak zijn.
als je bv. 50 kilo weegt hangt er ineens 150 kilo aan je paard.
het is het proberen waard denk ik.
nu ze zo reageerd moet hij er wel weer vertrouwen in krijgen dus gun het wat tijd.

heel veel sukses

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:19

Ik heb mijn paard helemaal beleerklaar afgeleverd, dus ze was gelongeerd (dit ging erg goed), zadel en hoofdstel gewend e.d. Hier zijn nu nog steeds geen problemen mee, dit gaat gewoon super. Het is puur het op en afstappen. Ze is snel gespannen (de deken bijvoorbeeld heeft twee maanden geduurd voordat ze rustig bleef staan als ik het erop legde). Misschien is het wel goed dat ik erbij ben, ze kent mij en vertrouwd mij ook.
Heb die mensen net ook gebeld en duidelijk gevraagd of ze het aandurfden en dachten dat ze haar er door heen kregen. Het antwoord was ja. Het paard draaide ook al voor haar val, dus dat is uit te sluiten. Als ze er last van had gehad, was ze gister niet braver geweest. Want gister bleef ze wel redelijk goed staan zonder fratsen. Misschien heb je gelijk Gijsenkim, en moet het even de tijd hebben. Ze staat er ook nog maar net.

Verder heb ik zelf Z2 gereden, maar nog nooit een paard beleerd. Omdat ik dit een kunst op zich vind, heb ik het uitbesteed.

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:25

ik heb dit ook wel eens meegemaakt en wij dede altijd opstappen in een box.. en dan weer afstappen.. een paar keer achter elkaar.. het paard kan en gaat hier niet omhoog en kan nerges heen..

dan als dat goed gaat opstappen en afstappen in een smal gangpad en dit een paar keer doen.. zo telkes de ruimte groter maken..

en natuurlijk veel geduld hebben en zelfverzekerd en niet bang zijn

Succes!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:35

Nooit in een box met dit soort gevallen! Jeetje, tenzij je dood wil...
Stel je voor dat je met dit paard van de TS in de stal staat en hij knalt je tegen het dak of je valt en hij vertrapt je...
Nooit in kleine ruimtes werken, gewoon in de manege een gedeelte afzetten.

Ik heb afgelopen ook iemand aan het werk gezien die paarden beleert als vak. En er waren een aantal paarden die panisch begonnen te doen als hij op wilde stappen. Hij leunde in de beugel en zodra hij merkte dat het paard zenuwachtig werd haalde hij zijn voet eruit en beloonde het dier. Op een gegeven moment kon hij ij in de beugel staan en toen is hij ook gestopt omdat het dier zijn angst in bedwang hield. Hij beloonde het dier voor zijn medewerking en liet hem met rust. Hij zei tegen me dat je met jonge paarden heel voorzichtig moet zijn, een fout en je verprutst het vertrouwen in de mensen. Je kan er beter wat meer de tijd in steken!
Maar nooit opsluiten, dan ga je tegen zijn natuur in en dat kan alleen maar averechts werken Verdrietig

Succes ermee!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:54

Bedankt voor de tip, mannontjoe, ik ga dit zeker aan hun zeggen. Ik vind zelf namelijk ook dat ze eerst vertrouwen moet krijgen in het op en af stappen, voordat ze aan het rijden beginnen.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:54

Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat dit bevordelijk is voor het paard. Bovenal hoeft het zo helemaal niet te gaan. Blijkbaar heeft het paard geen vertrouwen in de berijder. Ik zelf zou mijn paard meteen weghalen, inrijden hoort te gebeuren in alle rust en vertrouwen en met wederzijds respect.

Edit: of heeft jouw paardje misschien een dominantie probleempje?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:09

Wat mannonetjoe zegt is helemaal waar!

Ik heb ook verschillende paarden beleerd, maar je moet zeker niet teveel ineens verlangen. Dan raken ze in de war, en is de kans op verzet en ongelukken heel groot. Vertrouwen is ontzettend belangrijk in zo'n geval.

Ik denk trouwens, dat als het paard jou vertrouwt, jij misschien wel de aangewezen persoon bent om, met hulp van die andere mensen, er als eerste op te gaan!

De eerste keer is je paard waarschijnlijk totaal overdonderd geweest, maar nu is hij onzeker. Helemaal niet vreemd, maar dat zorgt ervoor dat men het wat rustiger aan moet doen Lachen

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 10:15

Nee, ze heeft geen dominantieprobleem. Het is in de omgang en met longeren juist een heel makkelijk, werklustig paard. Wel is ze wat rillerig en snel gespannen, dus alles moet heel rustig gebeuren. Alles wat ze tot nu toe geleerd heeft, heb ik haar alleen geleerd (dus wennen aan het zadel, longeren e.d.)
Ik heb besloten dat ik het morgenavond nog aankijk, en tegen hun zeg dat ik wil dat ze eerst vertrouwen gaan kweken met het op- en af stappen, zijn ze het hier niet mee eens dan haal ik Vien op.
Ik ken die mensen erg goed dus ik vind het wel moeilijk, maar mijn paardje gaat voor!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:31

Als het geen dominantieprobleem is zou ik inderdaad aan de mensen vragen of ze er wat meer tijd aan kunnen besteden en het werk met meer rust willen doen. Je wilt toch niet dat de paard onzeker wordt. Als er geen verandering is zou ik haar toch weghalen en haar laten beleren door een proffesionele stal (met goede referenties) of ik zou het lekker zelf doen. Je bent tenslotten Z2 amazone en met een beetje rust en tijd (en goede begeleiding) zou je het best wel zelf kunnen denk ik. Sterkte!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:43

Tja... Ik zou zeggen, maak je niet té druk!!

Lijkt mij dat als je je paard wegbrengt om te beleren dit op een professionele wijze gebeurd!
Dus is het niet aan jou om met tips te komen....

Of heb ik ergens overheen gelezen??

Punt is ook vaak dat er heel wat komt kijken bij beleren....
Het "lijkt" wel makkelijk, maar het is verre van en zeker als het om een paard gaat met karakter!

Als je je paard bij een professioneel iemand hebt gebracht, behoort diegene echt wel raad met haar te weten, lijkt mij niet dat jou paard het eerste paard is die "dwarsheid" heeft uitgevonden...

Succes Knipoog !

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 10:55

TJa, en daar heb je ook wel een punt Kaja, ik maak me dan zo druk over 'of het allemaal wel goed gaat', dat ik misschien ook teveel spoken zie. Rustig afwachten maar...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:16

Ja ik snap het wel hoor...

De basis die nu wordt gelegd neemt je paard de rest van haar leven mee en daar moet jij op verder werken...

Maar geloof me.. er zijn stoutere paarden als ik het zo lees...

Kijk het aan en als je echt het gevoel hebt dat het dreigt mis te lopen kun je altijd nog ingrijpen...
En sommige worden eerst dwars alvorens zich over te geven!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:15

Ik weet niet of er bij iemand anders een belletje gaat rinkelen als dat paard met het zadel op achterom is gevallen maar als het paard gedeeltelijk OP het zadel of de boom is gevallen dan kan hij daar een blessure of kneuzing aanover houden. De balans zal wel nog niet zo best zijn bij zo'n jong paard.

Ik zou eerst dat zadel en de rug even goed nakijken persoonlijk. Zo'n actie lijkt toch uit angst en paniek voor te komen als jij beweert dat het geen brutaliteit of dominantie is.

Als het paard nerveus en bang is waarom dat niet even een weekje longeren wandelen etc. Waarom bij zo'n nerveus dier als hij voor het eerst op vreemt terrein komt gelijk erop vraag ik me af. Dat hij de eerste keer zo braaf was zal waarschijnlijk komen omdat hij compleet overdonderd was.

Als ik bij mij een nerveus of onzeker paard voor zadelmak maken krijg gaan ze de eerste dag lekker even los rennen en hooguit even aan de longe, en de eerste week longeren met zadel wandelen en wennen aan de persoon die het werk met het paard gaat doen.

Als je in het begin wat meer tijd neemt win je dit na een paar weken als je erop zit altijd wel terug. Zeker de wat rillerige types hebben een beetje tijd nodig.

Wat Kaja zegt daar zit wel wat in .. maar er zijn ook mensen die zich professioneel noemen maar het niet zijn (zat zelfs). En als eigenaar is het soms heel moeilijk om te bepalen wat wel en niet Proffessioneel is.

Ik kan me voorstellen dat je helemaal niet blij wordt als je hoort dat je paard is gevallen. Ik vind dat als je je paard uit handen geeft je daar een goed gevoel bij moet hebben. Je moet niet om ieder wissewasje gaan piepen en wel een beetje vertrouwen hebben in de stal waar je hem brengt. Maar als dit over een week nog echt niet opschiet zou ik zelf wel een ander overwegen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:34

Nou besluit is genomen: Vanavond haal ik haar op.

Ze gaat eerst weer naar huis, even bijkomen en rustig longeren. Over twee weken gaat ze naar een professionele stal, die heel goed bekend staat. Dit kost me wel wat meer centen, maar geeft me een goed gevoel.

En inderdaad, ze hebben voor mijn gevoel te weinig tijd voor haar genomen, en ze is ook echt angstig naar de mensen die met haar bezig zijn.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:51

Ik denk dat je een goed besluit hebt genomen.

Wat ik zo raar vind uit jou verhaal is dat ze meteen de eerste dag al met je paard zijn begonnen.
Als ik een nieuw paard op stal krijg dan laat ik ze eerst ff wennen, dan leer ik ze rustig longeren en dan een keer een singel en zadel op. Hier doe ik meestal 1 a 2 weken over (Verschild per paard)
Ze worden dan niet in 1 keer overbluft en hebben genoeg tijd om zichzelf aan de situatie aan te passen en te wennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:52

Tuurlijk laat je ze de eerste paar dagen rustig even wennen aan de omgeving Haha! Haha! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:53

Riant schreef:
maar er zijn ook mensen die zich professioneel noemen maar het niet zijn (zat zelfs). En als eigenaar is het soms heel moeilijk om te bepalen wat wel en niet Proffessioneel is.

Daar heb ik helaas al genoeg van gezien... mensen die zich professioneel noemen en bedragen vragen waar je steil van achterover slaat. Ik zeg niet dat het dan allemaal prut is, maar een africhtingsstal is volgens mij wel iets wat met zorg uitgekozen moet worden. Anders krijg je een paard terug met meer problemen dan toen het vertrok, of zijn er dingen gebeurd die gewoon niet aansluiten bij jouw manier van rijden bijvoorbeeld Lachen

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:54

gijsenkim schreef:
Tuurlijk laat je ze de eerste paar dagen rustig even wennen aan de omgeving Haha! Haha! Haha!

Ja dat vind ik dus ook, maar ze schrijft dat ze er meteen mee zijn begonnen.
Dat vind ik persoonlijk dus heel slecht.
Daar krijg je stress van.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 13:02

Ik heb haar zadelmak en longeermak afgeleverd, en het is een heel braaf paard in de omgang, dus ik denk dat ze daarom direct met haar bezig zijn gegaan. Het zat me gisteravond al niet lekker, en vanmorgen al helemaal niet meer, dus ik ben blij dat ik dit besluit heb genomen.
Toen ik de vrouw van de stal belde die haar nu verder gaan opleiden, en vertelde wat er gebeurt is (dat heb ik dus wel eerlijk gedaan!), zei ze: dat is absoluut niet zoals wij het doen! We doen het met rust en dan duurt het maar een beetje langer. Deze man doet niks anders dan paarden beleren, en staat er ook om bekend dat hij de paarden netjes rijdt. Ik heb vroeger springles van hem gehad.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:52

Uiteraard is het belangrijk dat je paard wel een beetje eerlijk wordt behandeld wat ik al zei hij zal de eerste keer wel vreselijk overdonderd zijn dat ze er gelijk op gingen.

Jij moet met je paard straks gaan rijden dus het is ook fijn dat het inrijden op een manier gebeurd waar JIJ vertrouwen in hebt en het mee eens bent. Als ik het zo lees is dat ook niet hoe het bij ons gaat.
En het is niet de bedoeling dat jij thuis niet op je gemak zit en nu al twijfels hebt dus ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen meid.

Rust en vertrouwen daar bereik je gewoon veel meer mee.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:18

Ik hoop dan ook dat ze dat straks een beetje 'vergeten' is. Ik heb alles ook altijd met rust gedaan, ze geeft zelf heel duidelijk aan als ze iets te eng vind. Gisteravond heb ik ook meerdere keren gezegd dat ze er wel heel bang en angstig uitziet, totaal niet zoals ik haar ken. Het feit dat ze het wel allemaal redelijk braaf doet als ik erbij ben zegt wel genoeg.
Volgens hen was het echter brutaliteit en geen angst, omdat ze niet met de staart knijpt. Zie je daar een paard staan die staat te trillen op haar benen!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:51

Citaat:
Ik heb alles ook altijd met rust gedaan,

En dit gebeurt nu dus niet, het gaat haar nu veel te snel waarschijnlijk en dan ook nog eens met mensen om haar heen die ze niet vertrouwt. Ik zou zeggen: laat haar even met rust, zet haar op de wei, beetje poetsen en weer watlongeren wat je al had gedaan en dan naar die andere stal. Ik zou tegen hun ook zeggen waar het mis ging, dan kunnen ze er rekening mee houden en hopenlijk nemen zij dan wel de tijd voor haar.