sporen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annalover

sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:59

Ik heb mijn haflinger nu 8 maanden.. Sinds ik haar heb rijd ik
met sporen van ongeveer 2 centimeter. Sindskort krijgt ze er een
soort plekjes van, het haar valt weg op de sporenplekjes. Nou gebruik
ik zelf mijn sporen met mate, ik spoor beslist niet hard aan en geef voornamelijk kuithulpen. Ik rijd nu met kortere sporen maar het wordt niet minder. Wat voor sporen moet ik nu gebruiken, met zweep mag niet in de M!! Boos!

capopjekop

Re: sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:15

Ik gebruikte van die korte stompe zeg maar. Mijn pony had geen last van plekjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:17

Thuis niets?
Alleen op wedstrijd omdat het daar verplicht is? Lachen

peerdjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:51

runningkawa schreef:
Thuis niets?

ja en misschien helpen plastic sporen of je hebt ook van die korte bolle sporen met het bolletje van rubber dat is misschien beter???
of dus alleen op wedstrijden Knipoog

gr. peerdjuh

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:37

runningkawa schreef:
Thuis niets?

thuis kun je dan eventueel wel een zweepje gebruiken als hulpmiddel.
en zoek stompe korte spoortjes mss dat dat wat helpt.
anders als je even geen wedstrijden hebt, kunnen de plekjes genezen, en mss is het probleem dan ook opgelost??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:10

Kale plekken komen van de sporen, dus ook al gebruik je ze naar je gevoel maar middelmatig. In dat middelmatige gebruik gebruik je ze blijkbaar veel te sterk.
Vraag jezelf maar eerst eens af of je je benen daadwerkelijk stil hebt of niet.
Prik of aai je er continue mee dan stompj je de haflinger af. Dan kun je beter een keer met de zweep een tik geven als die niet luistert.

Ikzef rijd met sonnenrad en heb nog nooit bij geen enkel paard kale plekker gereden met de sporen en dat zijn er heel wat.
Optie is een keer een video van je laten maken.

dus sporen of niet het antwoord is dus NIET

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:17

Uhm... kafue...
Ik wou even wat zeggen ik vind dat jij nogal snel oordeeld Clown
Ik heb namelijk ook al "heel wat paarden gereden" en die hebben ook nooit last van mn sporen gehad, en ik rijd op het moment meerdere paarden en die hebben ook geen last van mijn sporen Bloos
Verder houd ik mijn benen goed stil, dit zeg ik niet omdat ik het zelf zie maar omdat mijn instructrices het allebei wel zien.
Groetjes..

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:25

Ik denk dat je je te druk maakt om niets.
Hij word een beetje kaal zeg je maar het is niet open toch?
Hij heeft er pas sinds kort last van.
Komt dat niet gewoon doordat hij nu veel dikker in het haar zit?
Ik heb het zelf ook wel eens gehad, met een (nieuw) paard dat gewoon heel slecht in de vacht zat, toen het dier haar nieuwe zomerjasje aankreeg heeft ze nooit meer ergens last van gehad.

PS: ik vind het super dat je wedstrijden rijd met een haflinger en ik geloof best dat je die sporen nodig hebt ook! (en trek je nix aan van mensen die meteen denken dat je je pony te hard aanpakt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:30

Waarom heb je met een haflinger sporen nodig en met een ander paard niet?

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:35

ik zeg niet dat je bij een haflinger per definitie sporen nodig hebt en bij een ander paard niet, alleen mijn ervaring is wel dat de meeste haflingers iets minder gevoelig zijn als de warmbloedjes onder ons.
Om het maar even zacht uit te drukken.
Ik wil hiermee verder niemand beledigen of zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:37

Ze voelen beide een vlieg landen Lachen

Bij de een zal je er als ruiter misschien wat meer aandacht aan moeten blijven besteden dan bij een ander, niet omdat ze het niet voelen, maar de 1 liever lui is als de ander (en die heb je ook bij bijv wpn-ers Lachen

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:51

ja hoor, helemaal gelijk, maar ik denk dat we bijde wel snappen dat een haf iets moeilijker is om te rijden als een wpner.
Als je een kwpner een tik geeft dan schrikt het paard en er is een kans dat je hem pijn doet.
Als je een haflinger een tik geeft dan doet je hand pijn, maar hij merkt het geeneens

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:08

Ik rijd mijn verzorgpaard ook met sporen omdat hij zonder gewoon echt niet wil lopen, hij reargeerd er dan gewoon niet op.. Ik ben 1 x een kaalplekje tegen gekomen, daar is weer haar gekomen en daarna is het nooit meer terug gekomen.. Ik denk dus niet dat je je pony te hard aanpakt.. je kan bottere sporen proberen, maar je kan ook je sporen lager doen (naar beneden laten wijzen) zodat je je pony minder prikt.. veel succes ermee!

liefs Lisette

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:45

Kafue schreef:
Kale plekken komen van de sporen, dus ook al gebruik je ze naar je gevoel maar middelmatig. In dat middelmatige gebruik gebruik je ze blijkbaar veel te sterk.
Vraag jezelf maar eerst eens af of je je benen daadwerkelijk stil hebt of niet.
Prik of aai je er continue mee dan stompj je de haflinger af. Dan kun je beter een keer met de zweep een tik geven als die niet luistert.

Ikzef rijd met sonnenrad en heb nog nooit bij geen enkel paard kale plekker gereden met de sporen en dat zijn er heel wat.
Optie is een keer een video van je laten maken.

dus sporen of niet het antwoord is dus NIET

ik ga hier in mee Ja
je krijgt geen kale plekjes als je niet telkens raakt
en zo'n dun vel hebben haffies niet

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:04

annalover schreef:
Uhm... kafue...
Ik wou even wat zeggen ik vind dat jij nogal snel oordeeld Clown
Ik heb namelijk ook al "heel wat paarden gereden" en die hebben ook nooit last van mn sporen gehad, en ik rijd op het moment meerdere paarden en die hebben ook geen last van mijn sporen Bloos
Verder houd ik mijn benen goed stil, dit zeg ik niet omdat ik het zelf zie maar omdat mijn instructrices het allebei wel zien.
Groetjes..

Ik oordeel niet snel. Ik heb alleen nog nooit mee gemaakt dat een paard met kale plekken op de plaats van de sporen en dat dat niet van die sporen kwam. Dus heeft je paard toevallig op die plekken last van dik vel, verharing Haha! Haha! Maar goed je mag jezelf voor de gek houden. Ik blijf erbij dat die plekken van je sporen komen. En als jij zoveel ervaring hebt met veel paarden en er op dit moment ook meerdere rijd dan weet je dat geen paard hetzelfde is en je met een die slecht aan je been is gemakkelijk in de fout kunt vervallen dat je teveel prikt, maar ja het is jouw probleem.
Ik rijd niet met een paard met kale plekken op de plaats van de sporen daar rijd jij mee.

En een Haffie is of kan net zo goed aan je been zijn als een KWPN-er of ieder ander paard het is maar net hoe consequent je bent. Je hoeft je voor mij niet te verdedigen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:14

ilya schreef:
ik zeg niet dat je bij een haflinger per definitie sporen nodig hebt en bij een ander paard niet, alleen mijn ervaring is wel dat de meeste haflingers iets minder gevoelig zijn als de warmbloedjes onder ons.
Om het maar even zacht uit te drukken.
Ik wil hiermee verder niemand beledigen of zo...

Het is maar net hoe gevoelig je ze maakt natuurlijk. Ook een haflinger kan goed aan het been zijn en op de minste of geringste hulp al reageren. En er zijn ook heus haflingers die wél reageren als je een knal met de zweep geeft. Zolang je het maar eerlijk doet, en concequent.

BTW, ik weet waar ik over praat. Ik heb er hier ook 1 staan, die wel degelijk keurig reageert op alle hulpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:19

ilya schreef:
ja hoor, helemaal gelijk, maar ik denk dat we bijde wel snappen dat een haf iets moeilijker is om te rijden als een wpner.
Als je een kwpner een tik geeft dan schrikt het paard en er is een kans dat je hem pijn doet.
Als je een haflinger een tik geeft dan doet je hand pijn, maar hij merkt het geeneens

Wat een onzin zeg!

Het is maar net wat je het paard bijbrengt. Als hij gewend is aan slaag, dan zal het hem inderdaad niet veel doen, ongeacht het ras.

Mijn haflinger draait ongeveer door als ik haar met sporen zou gaan rijden. Die is heel gevoelig.

Heeft niks met het ras te maken. Als je het paard goed aan je been zet heb je de sporen niet nodig. punt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:25

Ik ga mee met het eerdere advies om gewoon thuis zonder sporen te rijden en eventueel met zweep en dan alleen op wedstrijd met sporen.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:26

Wat ook een optie is zijn zwanenhals sporen en dan de hals naar beneden zetten, dan kun je bijna onmogelijk je paard onwillenkeurig raken. Je moet echt je been dan optrekken als je je spoor gebruikt.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:45

ik ga ook mee wat eerder is gezegd, een paard krijgt niet zomaar kale plekken. er wordt dus wel degelijk met de spoor geprikt.
gewoon zonder trainen naar je been toe en op wedstrijden eventueel een klein spoortje gebruiken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:28

ze heeft Z gereden zegt ze Haha!
naja spoor thuis uitlaten idd

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:34

Ik ben het ermee eens dat die kale plekken wel degelijk door de spoor komen. Anders zouden ze er niet zitten. Ik ben het er NIET mee eens dat iedereen meteen maar suggereert dat te TS haar been niet stil kan houden!

In de perione dat de paarden over gaan van winter- naar zomervacht krijgen ze sneller kale plekken. Mijn paard krijgt momenteel kale plekken van de schabrak die langs de ronding van de buik schuurt. Dat zou het met jou sporen ook best kunnen zijn. Nu is de optie om thuis zonder sporen te rijden nooit slecht. Je kan er zelf (en de haflinger ook) alleen maar beter van worden.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:34

beautylover schreef:

Iedereen kan wel Z hebben gereden. Dat zegt tegenwoordig helemaal niets meer Bloos

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:35

Kel2004 schreef:
beautylover schreef:

Iedereen kan wel Z hebben gereden. Dat zegt tegenwoordig helemaal niets meer Bloos

nee daarom dat ik het zeg Haha!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:03

paard kan ook een gevoelige huid hebben. Ik ken een paard wat al kale plakken heeft van de teugels.