Bitvraagje,overgaan naar dunnere?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Bitvraagje,overgaan naar dunnere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 15:01

Ik loop t me al een tijdje af te vragen.
Mijn paard heeft nog wel eens de neiging om te veel in mn hand te komen. Of dan weer wat hangerig links, dan weer rechts.
Hij loopt nog steeds op een dik africhtings bit.
Zou het wat zijn om een ander bit er in te doen?
Misschien een wat dunnere?
Er zijn niet zo veel bitten op stal, dus geprobeerd heb ik nog niet, anders moet ik iedere keer 1 kopen terwijl het misschien helemaal niet helpt.

Ik weet wel dat het duwerige in mn hand te maken kan hebben met de scholing van zijn evenwicht (meer op de achterhand)
Maar dat pakt ie over t algemeen goed op,is nageeflijk, heeft een goede aanleuning en begint steeds beter te dragen.
Ook als ie daarin fijn is is ie nog niet altijd fijn in mn hand.

Aan de ene kant heb ik het idee dat een paard op ieder bit gewoon zn ding moet kunnen doen als de rijtechnische kant goed is zeg maar.
Aan de andere kant, er zijn veel verschillende soorten bitten dus waarom zou hij niet fijner kunnen lopen op een ander bit.

Wat denken jullie?
En aan wat voor bitje zou ik dan moeten denken?

Snappie

Re: Bitvraagje,overgaan naar dunnere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 15:56

Wat voor bit heb je er nu in? en heeft hij/zij een smal mondje of niet?

Sommige paarden lopen niet fijn op een dikke bustrens, omdat het gewoon te dik is in hun mond.
Probeer eens een watertrens
Is ook vriendelijk, maar iets ietsjes scherper (stelt weinig voor)

Succes

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 15:59

Wat al gezegd wordt. Als je paard een klein mondje heeft is een dik bit niet prettig.

Op het rijtechnise vlak moet een paard idd op elk bit kunnen lopen. Maar als het paard het bit niet fijn vind kun je toch gewoon een ander bit proberen??? Ze zijn er niet voor niets in verschillende soorten en maten.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:05

Zelf ben ik erg fan van de dubbel gebroken bitjes. Werken niet zo scherp in en je blijft contact houden ookal pakt je paard zijn bit vast.

Mijn vriendin heeft een paard met een super gevoelige mond. Die had elke keer wonden in zijn mondhoeken van het bit, terwijl zij geen strenge hand heeft. Zij is met een onderleg trens gaan rijden.
Dat gaat perfect.

Ook bitjes met koperdeeltjes er in rijden fijn (deze zijn wel wat duurder in de aanschaf) die stimuleren het paard met zijn bit te spelen.

Kortom wat wil je van je paard.

Groeten Lianne

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:18

Ik rijd nu ook met onderlegtrens, wel een vrij dikke. Dat gaat echt stukken beter bij Patos, die wordt namelijk behoorlijk geïrriteerd door een te dik bit.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:27

ja het is vaak toch ff uit proberen hoor.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:45

Hij heb idd niet zo'n hele grote mond geloof ik
En er ligt zo'n dikke 'africhtings' bustrens in
Dat zal dan misschien voor hem wel een mond vol zijn.

Hoeveel mm (dikte) is dan redelijk?

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:46

je bit moet wel een goede verhouding hebben met de mond van je paard. maar dit kun je zo niet zeggen.. dat moet je uitproberen en in de ruiterspeciaalzaak even navragen misgien hebben zij wel een goed advies.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:51

Ik heb eerst 18mm geprobeerd (is dus nog redelijk dik) en nu heb ik 13mm, dat pakt ze goed op.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:51

Ik heb eerst 18mm geprobeerd (is dus nog redelijk dik) en nu heb ik 13mm, dat pakt ze goed op.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:53

Zet anders een foto met het koppie van je paard op het forum, misschien kan iemand wel zien wat voor mm je nodig hebt.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:05

Afbeelding

Deze duidelijk genoeg?

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:26

ziet er niet uit als een paard met weinig ruimte in de mond. Normale dikte kan best.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 02:01

hoe kun je nou zien of dat paard weinig ruimte heeft ?
misschien heeft ie wel een hangend rooster.. van zo´n fto kun je echt niks zeggen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:23

sorro1 schreef:
ziet er niet uit als een paard met weinig ruimte in de mond. Normale dikte kan best.

knap dat je dat zo kunt zien Verward

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:16

Ben net weer van de ruitershop.
Heb nu een KK Ultra Dubbelgebroken 18mm Aurigan met zilveren ringen gekocht.
Ze adviseerden me koper omdat je van de RVS (watertrens) niet zo veel verschillende dikte maten hebt.
18 mm is nog niet super scherp maar dat hoeft ook nog niet perse.
Het is al een stuk dunner als mn bustrens. Dus eerst maar eens kijken hoe ie dat oppakt. Ik ga zo naar stal om te rijden, jullie horen t nog wel ff!

Er schiet me nu alleen nog 1 vraag binnen, die ik daar vergeten ben te stellen Bloos . Als ik nu aurigan heb, dat wil toch hopelijk niet zeggen dat ze daarna 'nooit' meer op rvs willen lopen?
Heb namelijk mn stang&trens gewoon rvs.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:18

Bij Patos kan ik het zonder problemen afwisselen, ik merk nou niet echt super veel verschil tussen aurigan en rvs.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:33

Okay, dat is mooi!
Hopen dat het bij Nim ook geen verschil maakt.
Ik heb m nog niet met stang&trens gereden, gaan we binnekort wel een x proberen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:09

carlijn83 schreef:
Ben net weer van de ruitershop.
Heb nu een KK Ultra Dubbelgebroken 18mm Aurigan met zilveren ringen gekocht.
Ze adviseerden me koper omdat je van de RVS (watertrens) niet zo veel verschillende dikte maten hebt.
18 mm is nog niet super scherp maar dat hoeft ook nog niet perse.
Het is al een stuk dunner als mn bustrens. Dus eerst maar eens kijken hoe ie dat oppakt. Ik ga zo naar stal om te rijden, jullie horen t nog wel ff!

.

Ik herken je probleem, hier precies hetzelfde. Vorige week ook deze KK uitgetest en het probleem werdt alleen maar erger, gewoon hangen en in zijn lichaam geen enkele buiging meer te bekennen. We hebben hem zelf 3 keer ermee gereden en toen aan de instructrice gevraagt om hem eens te rijden, die gaf ons gelijk, dit werkte averrechts, wel schuimen maar verder totaal geen goede reactie.
Toen nog 10 minuten een KK stang met tongvrijheid( met van die gebogen zijkanten) erin gehangen en meteen eruit gehaald, nog minder fijn. Gelukkig hoefden wij ze niet te kopen(à 100 pleuro's)

Nu rijden we een week met een geleende myler, met groeven, heel scherp aan het been zetten en het is een wereld van verschil!
168 punten zondag, met een eerste prijs, in zijn tweede wedstrijd ooit!
8 voor halsstrekken!

Dus wat ga ik nou kopen?, juist, een dunne onderleg trens, kost zo'n 15 euro en als dat niet een fijn resultaat geeft dan haal ik de myler op. Dan de portomonnee maar leeg plunderen.

Die mag ook op wedstrijden en werkt voor ons paard geweldig goed.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:57

ik heb ook erg goed ervaringen met een myler, ik ben sinds kort overgestapt omdat mijn paard niet constand was in zijn aanleuning waardoor een goede proef rijden eigenlijk onmogelijk was, nou speelt er ook wel mee dat hij erg kijkerig is.

ik heb een comfort snafle bit van myler dat is een niveau 1 bit waar je vanaf april ook wedstrijden mee mag rijden, het bit wat jij geprobeert hebt mag je niet op wedstrijden gebruiken.

ik zou deze ook eens proberen succes ermee

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:05

Ben net bij de zadelmaker geweest, wat ik groeven noemde zijn gewoon streepjes. Verder is het een glad bit met vrije ringen. Deze mag wel op wedstrijden.

Hij zal proberen deze te bestellen, maar er schijnt wel een prijskaartje aan te hangen voor een verkooppunt, ze moeten bijna 2000 euro investeren in myler bitten!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:35

wij hebben nu voor de paarden een koperen bit, dat is speciaal voor het paard, dat vinden ze fijn schijnt. het is goed voor de schuimproductie en bevorderd nagevelijkheid, ze gaan ook een beetje met het bit spelen.

ze kosten best wat geld, maar misschien kan je dit proberen?
(het zijun wel hele mooie bitten, vind ik zelf Bloos )

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:54

Mijn paard heeft ook precies hetzelfde, ligt ook aan zijn luiigheid hoor en indd meer op de achterhand moeten komen.. Ik rijd ook met een dikke bustrens weet niet of het te dik is, het is een pony namelijk maar goed. Ik wil wel eens zo'n k&K bit uitproberen, ken alleen niemand die er 1 heeft..

Weet ook niet of zo'n bit helpt, en betwijfel of het ook aan het bit ligt( zal misschien maar voor 2 % meehelpen, maarja alle beetjes helpen).. Maarja dta is uitproberen en dat kan ik dus niet Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:30

Citaat:
Ben net bij de zadelmaker geweest, wat ik groeven noemde zijn gewoon streepjes. Verder is het een glad bit met vrije ringen. Deze mag wel op wedstrijden.

Hij zal proberen deze te bestellen, maar er schijnt wel een prijskaartje aan te hangen voor een verkooppunt, ze moeten bijna 2000 euro investeren in myler bitten!

ik dacht dat je die met die gaten erin bedoelde.

het klopt wat je zegt over die kosten, in de ruitersportzaak waar ik werk hebben ze ze daarom niet, omdat ze het gewoon belachelijk vinden dat de leverancier broxxsport dus bepaald wat hun moeten kopen omdat het een vast pakket is.

ik heb het om die reden bij een andere winkel gekocht. deze winkel heeft ook een onlineshop maar via die site verkopen ze geen myler bits, maar je zou ze kunnen mailen of bellen of ze het misschien toch willen versturen als je weet welke je wilt. dan krijg je gewoon een rekening thuis.

zo hoeft de winkel waar jij heen gaat niet dat hele pakket te bestellen.

het is in ieder geval een aanrader, heb je zo een met een middenstukje erin?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:58

Hallo!

Ik heb hem er gisterenmiddag voor t eerst mee gereden.
Ik vond het wel lekker gaan. Hij was fijner in mn hand en makkelijker eenzijdig te werken (als ie een x links of rechts wat sterk word)
Hij schuimde ook wat meer als eerder.

Natuurlijk had hij nog wel zn sterke momenten maar dat heeft met wat anders te maken (scholing van evenwicht) en had ook echt niet verwacht dat over zou zijn met een ander bitje.

Dus het evenwicht gaan we trainen en zolang ie hier fijn op blijft lopen houd ik deze er gewoon in.

** Ik neem aan dat ik hier ook mee mag starten? Had het nog niet nagekeken eigenlijk **

@ amondi:
Jammer dat jou paard er totaal verkeerd op reageerde! Nog meer negatieve berichten gehoord hiermee?
Het kan natuurlijk ook per paard verschillend zijn......