Eerlijk gezegt lijkt het me onzin...
Of klopt het wel?
Groetjes!
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Sjonniej schreef:Dus dat je zelf scheef gaat zitten, dan moet je paard dat compenseren.
Biepje schreef:ik vind het ook logisch, er is echt wel een reden voor om elke keer van been te verwisselen (en die reden staat hierboven uitgelegd). als je op het verkeerde been zit, voel je ook gewoon dat het niet juist is.
Sjonniej schreef:Biepje schreef:ik vind het ook logisch, er is echt wel een reden voor om elke keer van been te verwisselen (en die reden staat hierboven uitgelegd). als je op het verkeerde been zit, voel je ook gewoon dat het niet juist is.
Hoe zit dan op buitenrit? Dus rechtuit.
En als ik altijd op rechterbeen lichtrijd (dus zeg maar zoals op de rechterhand), hoe wordt mijn pony dan scheef? Naar rechts of links.

Apple schreef:Als je op een lang recht stuk draaft dan zul je merken dat je vrijwel automatisch meestal op hetzelfde been lichtrijd. Dit geeft het paard aan. Bij scheve paarden krijg je dan gelijk het gevoel dat je erg uit balans zit zodra je van been verwisseld.
Om dit recht te trekken is het inderdaad belangrijk om regelmatig af te wisselen op welk been je lichtrijdt. Om de 3 minuten lijkt mij persoonlijk wat veel. Wat ik meestal doe is de ene draf op het ene been lichtrijden en dan de volgende draf op het andere been.
. Tact schreef:Juist bij buitenrijden wordt vaak vergeten om van been te wisselen met lichtrijden. Ook bij buitenrijden moet je regelmatig van been verwisselen. Dus bij gewoon rechtuit rijden, ook regelmatig van been wisselen. Dus niet tijdens de heenrit op het ene been en de terugrit op het andere been lichtrijden....
Jippie schreef:Ik kan met nog herinneren dat je dat ook hoorde te weten bij het afleggen van het theoretische deel van het Ruiterbewijs. Op het stukje buitenrijden moest je dat ook laten zien. Net zoals je buiten niet steeds maar dezelfde galop moet nemen.
Fitch schreef:Ik heb ooit van iemand geleerd dat je buiten om de twee passen uit het zadel komt dus, zit-zit-sta, zit-zit-sta, ipv sta-zit, sta-zit. Heb het wel eens geprobeerd, maar het is wat lastig. Kun je net zo goed doorzitten.
Fitch schreef:Ik heb ooit van iemand geleerd dat je buiten om de twee passen uit het zadel komt dus, zit-zit-sta, zit-zit-sta, ipv sta-zit, sta-zit. Heb het wel eens geprobeerd, maar het is wat lastig. Kun je net zo goed doorzitten.
Sjonniej schreef:Als je lichtrijdt op 't buitenbeen, verlicht je je druk op het buitenbeen. Zo krijgt dit been meer vrijheid om een ruimere pas te maken, om zo de bocht weer door te komen. Zo heb ik het altijd beredeneerd.Lijkt me zowiezo al onwaarschijnlijk dat je constant op 1 been lichtrijdt.
In principe zou je met lichtrijden je paard niet mogen storen in zijn beweging en lijkt het me dat hij dan ook niet scheef wordt, tenzij jij zelf heel anders rijdt. Dus dat je zelf scheef gaat zitten, dan moet je paard dat compenseren.
. (Die werd zo laks getraind, dat ze veel te dik was.)