Paard scheef door steeds zelfde been lichtrijden...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Paard scheef door steeds zelfde been lichtrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 12:17

Ik hoorde van de week dat een paard scheef kan worden als je steeds op hetzelfde been lichtrijd... Verward
Eerlijk gezegt lijkt het me onzin...
Of klopt het wel?

Groetjes!

Le0nie

Re: Paard scheef door steeds zelfde been lichtrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:01

Ik heb geen idee, nu je erover nadenkt zou het best kunnen, maar hij lijkt me een beetje onlogisch, ik wil dit wel graag weten dus mensen die het wel weten... Ga antwooorden Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:25

Lijkt me zowiezo al onwaarschijnlijk dat je constant op 1 been lichtrijdt.
In principe zou je met lichtrijden je paard niet mogen storen in zijn beweging en lijkt het me dat hij dan ook niet scheef wordt, tenzij jij zelf heel anders rijdt. Dus dat je zelf scheef gaat zitten, dan moet je paard dat compenseren.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:38

Sjonniej schreef:
Dus dat je zelf scheef gaat zitten, dan moet je paard dat compenseren.

Dit klinkt best logisch!

Ik had er nog nooit van gehoord, en wie rijdt er nu altijd op t zelfde been licht?
Maar als je t kijkt zoals Sjoniej t zegt lijkt t me dat t best zou kunnen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:01

Het klinkt niet alleen logisch, het is logisch en in de praktijk is dat ook aangetoond. Op elke goede rijschool wordt je dat geleerd. Bij licht rijden, buiten en in de bak, moet je regelmatig van been wisselen.
Als je dat niet doet wordt het paard dus nog meer hol/bol. Het paard wordt dus meer ) of meer ( als je er van bovenaf naar kijkt. Het ruiter gewicht werkt in de sta fase van het lichtrijden anders in als tijdens de zit fase. Daardoor is de belasting en spierontwikkeling die daar het gevolg van is ongelijk.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:09

ik vind het ook logisch, er is echt wel een reden voor om elke keer van been te verwisselen (en die reden staat hierboven uitgelegd). als je op het verkeerde been zit, voel je ook gewoon dat het niet juist is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:36

Biepje schreef:
ik vind het ook logisch, er is echt wel een reden voor om elke keer van been te verwisselen (en die reden staat hierboven uitgelegd). als je op het verkeerde been zit, voel je ook gewoon dat het niet juist is.

Hoe zit dan op buitenrit? Dus rechtuit.

En als ik altijd op rechterbeen lichtrijd (dus zeg maar zoals op de rechterhand), hoe wordt mijn pony dan scheef? Naar rechts of links.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:05

Sjonniej schreef:
Biepje schreef:

Hoe zit dan op buitenrit? Dus rechtuit.

En als ik altijd op rechterbeen lichtrijd (dus zeg maar zoals op de rechterhand), hoe wordt mijn pony dan scheef? Naar rechts of links.

ja maar in een piste rijd je ook voltes,... en dan ga je teveel druk op je binnenzitknobbel geven. en bij buitenrijden wordt vaak geadviseerd om om de drie minuten van been te wisselen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:24

Met buitenritten wissel ik eigenlijk nooit om...
Als ik dressuur rijd met haar rijd ik wel verschillend, ligt er maar net aan op welke hand ik rijd Knipoog
Maar dan zal ik met de buitenrit ook maar omwisselen Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:27

Als je op een lang recht stuk draaft dan zul je merken dat je vrijwel automatisch meestal op hetzelfde been lichtrijd. Dit geeft het paard aan. Bij scheve paarden krijg je dan gelijk het gevoel dat je erg uit balans zit zodra je van been verwisseld.

Om dit recht te trekken is het inderdaad belangrijk om regelmatig af te wisselen op welk been je lichtrijdt. Om de 3 minuten lijkt mij persoonlijk wat veel. Wat ik meestal doe is de ene draf op het ene been lichtrijden en dan de volgende draf op het andere been.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:00

Apple schreef:
Als je op een lang recht stuk draaft dan zul je merken dat je vrijwel automatisch meestal op hetzelfde been lichtrijd. Dit geeft het paard aan. Bij scheve paarden krijg je dan gelijk het gevoel dat je erg uit balans zit zodra je van been verwisseld.

Om dit recht te trekken is het inderdaad belangrijk om regelmatig af te wisselen op welk been je lichtrijdt. Om de 3 minuten lijkt mij persoonlijk wat veel. Wat ik meestal doe is de ene draf op het ene been lichtrijden en dan de volgende draf op het andere been.

hier ben ik het helemaal mee eens

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:42

Juist bij buitenrijden wordt vaak vergeten om van been te wisselen met lichtrijden. Ook bij buitenrijden moet je regelmatig van been verwisselen. Dus bij gewoon rechtuit rijden, ook regelmatig van been wisselen. Dus niet tijdens de heenrit op het ene been en de terugrit op het andere been lichtrijden....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:06

De heenrit op het ene been en de terugrit op het andere been is weer het andere uiterste Haha!.

Maar goed, dat lijkt me nog steeds beter dan zonder nadenken gewoon te lichtrijden en dus continue op hetzelfde been te zitten omdat het paard dat aan geeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:44

Is het hele idee van lichtrijden niet dat je (op het buitenbeen) het binnenbeen (dus 1 kant) minder belast?
Dit heb ik geleerd toen ik vroeg waarom je altijd op het buitenbeen moest lichtrijden.
Met andere woorden: als je altijd op 1 hetzelfde been lichtrijdt belast je automatisch de ene kant en ontlast je automatisch de andere kant.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:01

Ik heb geen idee op welk been ik lichtrijdt. Zou goed kunnen dat het inderdaad altijd hetzelfde is.
Maar ik kan verder met dressuur niet merken aan mijn paard dat hij scheef is, hij is naar mijn idee al zover in training dat hij zo goed als recht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:36

Tact schreef:
Juist bij buitenrijden wordt vaak vergeten om van been te wisselen met lichtrijden. Ook bij buitenrijden moet je regelmatig van been verwisselen. Dus bij gewoon rechtuit rijden, ook regelmatig van been wisselen. Dus niet tijdens de heenrit op het ene been en de terugrit op het andere been lichtrijden....

Ik kan met nog herinneren dat je dat ook hoorde te weten bij het afleggen van het theoretische deel van het Ruiterbewijs. Op het stukje buitenrijden moest je dat ook laten zien. Net zoals je buiten niet steeds maar dezelfde galop moet nemen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:41

Jippie schreef:
Ik kan met nog herinneren dat je dat ook hoorde te weten bij het afleggen van het theoretische deel van het Ruiterbewijs. Op het stukje buitenrijden moest je dat ook laten zien. Net zoals je buiten niet steeds maar dezelfde galop moet nemen.

Dan ben ik heel fout bezig waarschijnlijk.
Mijn pony loopt grotendeels aangespannen en springt aan op mijn stem. Ik ga zitten, klik met mijn tong en weg is hij. Ik zal eens kijken of dit ook altijd dezelfde galop is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:08

Ik heb altijd geleerd dat je in de bak op het binnenachterbeen moet zitten. Zo geef je dat been goed ruimte om onder het paard geplaatst te worden: want wanneer jij rechtkomt, gaat dat been vooruit. Zo kun je ook been geven wanneer je gaat zitten, dat is net op het goede moment om het binnenachterbeen te activeren. Je paard heeft het qua evenwicht veel moeilijker als je op het foute been lichtrijdt. Ook bij buitenrijden wissel ik regelmatig van been, de meeste paarden hangen zo een beetje naar de straatkant toe en vinden het prettiger als je op het rechtervoorbeen rijdt.

Maar bij het lichtrijden belast je dus wel 1 been meer dan het ander (het gaat vooral om de achterbenen), en als je dus steeds op hetzelfde been rijdt, maak je je paard scheef.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:09

Bij terreinrijden wordt geleerd om in draf regelmatig van been en regelmatig van galop (linker/rechter) te wisselen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:50

Ik heb ooit van iemand geleerd dat je buiten om de twee passen uit het zadel komt dus, zit-zit-sta, zit-zit-sta, ipv sta-zit, sta-zit. Heb het wel eens geprobeerd, maar het is wat lastig. Kun je net zo goed doorzitten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:06

Fitch schreef:
Ik heb ooit van iemand geleerd dat je buiten om de twee passen uit het zadel komt dus, zit-zit-sta, zit-zit-sta, ipv sta-zit, sta-zit. Heb het wel eens geprobeerd, maar het is wat lastig. Kun je net zo goed doorzitten.

Kom jij mij een nieuwe rug brengen? Dan wil ik dit heel graag uitproberen. Al denk ik niet dat ik mijn paard hier een plezier mee doe, als ik moe ga worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 01:04

Fitch schreef:

Bij ons heet dat Canadees rijden. Het wordt in beginnerslessen wel eens gebruikt om evenwicht te vinden, of om het wat leuker te maken.
Ik denk dat het voor je paard vrij irritant lopen is zo.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:39

ik wil effe reageren op je zin over scheefheid..
dan heeft je paard zijn rug niet los gelaten..
tip. www.hoefkatrol.com

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:29

Sjonniej schreef:
Lijkt me zowiezo al onwaarschijnlijk dat je constant op 1 been lichtrijdt.
In principe zou je met lichtrijden je paard niet mogen storen in zijn beweging en lijkt het me dat hij dan ook niet scheef wordt, tenzij jij zelf heel anders rijdt. Dus dat je zelf scheef gaat zitten, dan moet je paard dat compenseren.
Als je lichtrijdt op 't buitenbeen, verlicht je je druk op het buitenbeen. Zo krijgt dit been meer vrijheid om een ruimere pas te maken, om zo de bocht weer door te komen. Zo heb ik het altijd beredeneerd.
En als je maar lang genoeg op hetzelfde been lichtrijdt, zal er op het been waarop je zit (dus als je op het rechterbeen lichtrijdt, het linkerbeen) meer druk komen. Zo zal er in het linkerbeen (uitgaande van 't voorbeeld) meer spiervorming plaatsvinden, en zo kan je paard scheef worden.
Maar het scheef worden is een uiterst geval, zoals wanneer je niet afwisselt qua been tijdens het inrijden (wanneer je paard nog volop aan het groeien is).

Over het "onwaarschijnlijk dat je altijd op 't zelfde been lichtrijdt": ik ken iemand, die heel zeker weet dat het niet goed is voor haar paard, op het rechterbeen licht te rijden. "Dat kan het paard niet" namelijk, want dat zit niet ook lekker. (Verder kon ze niet rechtsom galoperen, of normaal op het bit reageren, kortom, die merrie was gewoon verkloot.) Ik kon het ook niet bij haar hardmaken, dat als je een paar passen op het rechterbeen lichtrijdt, het vanzelf beter zou gaan (zou wennen).
Now that I think about it... Die merrie was inderdaad erg bol. Maar eerder vierkant dan scheef hoor Haha! . (Die werd zo laks getraind, dat ze veel te dik was.)

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:44

Eerst een kleine reactie over de scheefheid bij paarden. IEDER paard is van nature "scheef" het ene meer dan het andere, maar ieder paard heeft een natuurlijke buiging. Het paard gaat daardoor naar één kant draaien en naar de andere kant over de schouder vallen. Het is dan wel zo dat het gevoel als je lichtrijd niet hetzelfde zal zijn. En dat het paard je soms zelf zal proberen te verzetten van been.
Maar als je je paard zou rechtrichten, dat het paard naar beide kanten kan buigen, zal dit gevoel hetzelfde blijven.
En als je buiten gaat rijden is het inderdaad van belang dat je van been wisselt. Evenals van stelling en buiging!
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-03-05 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd