Jong paard vertikt de linkergalop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjef

Jong paard vertikt de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:07

Hoi,

Momenteel heb ik een jong paard die ingereden wordt.

Paard vertikt het dus om in de linkergalop aan te springen Verward
Met longeren doet hij het wel... maar als ik erop zit vertikt hij het.

Ik heb al geprobeert hem op stemhulpen aan te laten springen (zoals bij longeren, maar dat werkt dus niet).

Nu heb ik weleens gehoord dat het wil werken om op het verkeerde been licht te rijden, maar geen idee hoe dit werkt, moet ik dan blijven lichtrijden totdat hij in de galop zit??

Ook een extreme wending (hoeken rijden) werkt niet.

Iemand nog een idee voor mij??

Groet Sjef

lupa

Re: Jong paard vertikt de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:43

meschien moet je je zadel eens na laten kijken!
als dat iets scheef is dan willen ze ook niet goed aan springen vanwege een scheve druk op de schouders.
of dat hij meschien ergens een lichte wervelblokkade heeft, das zo verholpen. jonge paarden hebben dat wel vaker omdat ze soms lekker jolig kunnen doen enzo!
veel succes

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:46

Een wervelblokkade lijkt me sterk. Het zijn jonge paarden en die moet je aanpakken. Ze zullen niet gelijk doen wat je zegt, daarvoor zijn ze nog jong en moet je ze alles leren.

Wat inderdaad nog wel eens wilt werken is om op het binnenbeen te blijven lichtrijden. Zo 'tik' je hem zo in de galop.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:49

VValar schreef:
Wat inderdaad nog wel eens wilt werken is om op het binnenbeen te blijven lichtrijden. Zo 'tik' je hem zo in de galop.

Dus wanneer jij gaat staan (op het binnenvoorbeen) geef je de galophulpen en een tikje met de zweep, hierdoor zou hij in de linkergalop moeten aanspringen??

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:50

VValar schreef:
Een wervelblokkade lijkt me sterk. Het zijn jonge paarden en die moet je aanpakken. Ze zullen niet gelijk doen wat je zegt, daarvoor zijn ze nog jong en moet je ze alles leren.

dat snap ik wel maar als hij het aan de longe wel makkelijk doet en het onder het zadel vertikt dan zou er mischien wel eens iets anders aan de hand kunnen zijn dan alleen maar koppigheid!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:53

Sjef schreef:
Dus wanneer jij gaat staan (op het binnenvoorbeen) geef je de galophulpen en een tikje met de zweep, hierdoor zou hij in de linkergalop moeten aanspringen??

Lichtrijden op het binnenbeen is omgekeerd aan lichtrijden op het buitenbeen. Nu ga je zitten wanneer het paard zijn binnen voorbeen neerzet. Eigenlijk rij je dus op het verkeerde been licht.
Gewoon je stemhulp en beenhulp gebruiken en een tikje met de zweep als je paard niet reageert.

En lupa, als je paard last mocht hebben van een wervelblokkade, lopen ze meestal ook niet fijn aan de longe.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:54

Toch denk ik ook echt niet dat er lichamelijk iets aan de hand is, beest is niet zo heel lang geleden nagekeken en was toen kern gezond, ook toen had hij al moeite met het aanspringen.

Denk puur dat het paard de bedoeling niet snapt, hij springt wel rechtom aan op de linkerhand, maar linkergalop vind hij een stuk moelijker.

Daarom hoop ik eigenlijk op tips van iemand die weet hoe je dit aan moet pakken.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:06

toen ik je titel las, wilde ik je dus de tip geven om op het verkeerde been lichjt te gaan rijden Haha! . deze tip kreeg ik toen ok met een jonge pony, en het wetkte echt goed! dus idd gewoon door blijven lichtrijden tot hij/zij in de galop zit.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:17

Misschien een balans probleem???
Idd. op het verkeerde been lichtrijden. Zo geef je de binnenschouder meer ruimte bij het aanspringen.
Probeer daarbij in de hoek met iets contrastelling te rijden. Ook nu weer geef je de schouder meer ruimte om het been naar voren weg te zetten.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:49

Barco schreef:
Misschien een balans probleem???
Idd. op het verkeerde been lichtrijden. Zo geef je de binnenschouder meer ruimte bij het aanspringen.
Probeer daarbij in de hoek met iets contrastelling te rijden. Ook nu weer geef je de schouder meer ruimte om het been naar voren weg te zetten.

Oke dus juist een lichte contrastelling tijdens het op lichtrijden op het verkeerde been... zal dit weekend direct proberen ben benieuwd.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de tips.

(meer tips zijn welkom Knipoog )

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:51

Waarom contrastelling aannemen? Paard spring gemakkelijker over in de verkeerde galop op deze manier. Ik zou juist de tip willen geven om goed je binnenbeen lang te maken, en juist méér naar de binnenkant zitten dan naar de buitenkant.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 17:07

En dan gewoon stelling naar binnen??

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:11

Ik zou gewoon binnenstelling aanhouden ja.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:52

Als dit het probleem is moet je het paard juist een beetje richting middendraf rijden, dan in de bocht de stelling naar buiten pakken en de galophulpen geven. En dat spring hij aan. Kijk maar in de weide de paarden gaan ietsie pietsie sneller en kijken in tegenovergestelde richting van de galop waarop ze aanspringen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:20

Tempo versnellen zie ik liever dan terugkomen voordat er in de galop aangesprongen wordt. Maar wat is dat het nut van contrastelling? Dat zie ik niet in. Je zult alleen meer kans hebben om in contragalop aan te springen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:47

Om een groen paard in de galop te doen gaan, kan je de draf zover uitstrekken, dat het drafevenwicht verbroken wordt en het paard vanzelf in de galop valt. Als dat niet lukt, kun je als je licht rijdt, op het moment dat het paard neerkomt op de buitendiagonaal een buitenbeenhulp geven. Op dat moment is immers de binnendiagonaal van de grond en het paard kan dan vrij over het buiten achterbeen en het binnen voorbeen beschikken. Als je deze buitenhulp op het goede moment geeft, eventueel met de ondersteuning van een tongslag en een aangehouden buitenteugel, dan zal het paard in galop aanspringen. Voor een groen paard is het belangrijk dat er laterale hulpen worden gebruikt, dus niet net als bij een gereden paard waarbij je diagonale hulpen gebruikt.

Een paard in de vrije natuur, zonder ruiter, zal in galop bij het neerkomen op het meest naar voren grijpende voorbeen, het hoofd naar de andere kant verplaatsen.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:01

Hoe rij je paard los?????

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:56

Heb je het ) of ( probleem al opgelost ? Kan het paard de hals op de goede manier strekken en het hoofd laten zakken. Geeft het paard na ?
Kun je het paard naar het bit toerijden ? Kun je stelling vragen? De response moet goed zijn. Het meeste werk doe je in het begin in draf. Ik zou geen halszaak van de galop maken. Als de draf goed is, komt de galop vanzelf. Ik zou voltes 6 meter rijden, alleen grote voltes, licht gebogen lijnen en rechte lijnen. Het strekken van de hals moet gestimuleerd worden door het ondertreden van de achterhand. In het begin geen diagonale hulpen gebruiken zoals je dat bij een gereden paard doet. Beginnen met enkelzijdige of laterale hulpen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:05

Foutje: GEEN voltes 6 meter, 10 meter en ook niet scherp door de hoeken.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:24

Met jong paard extreme wendingen (hoeken) + voltes 6/10m rijden is bijzonder schadelijk.
Jong paard inrijden: eerst enkelzijdige - laterale - hulpen. NIET diagonale hulpen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:13

Ik heb Arthur Kottas te werk zien gaan, met paard je wat ook of verkeerd aansprong of bokte en niet goed reageerde op hulp. Hij liet ruiter veel overgangen rijden, maar ook veel voltes zodat paard dus goed op achterbeen kwam en in lichaam goed ging buigen. Zorgde dat ruiter goed voorbereide om op letter terug te komen op overgangen. Daarna verzocht hij de ruiter om met beenhulp duidelijk aan te geven wat de bedoeling was en gewichtshulp om aan te geven. Dus goed met binnenbeen naar voren en buitenbeen naar achteren, beetje naar binnen leunen. Maar hij zorgde min of meer voor dat paard goed reageerde op zithulpen van de ruiter. En dat hielp toch duidelijk wel heel goed. Paar sprong ook goed aan en hij wilde dus ook goed hebben dat vanuit binnenbeen naar buitenteugel gereden werd zodat ruiter goede aanleuning had.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:16

even een reactie over die contrastelling. Door het paard licht naar buiten te laten kijken krijgt de binnenschouder meer gelegenheid om naar vorern te komen, vandaar dat dit vaak werkt als een paard verkeerd aanspringt.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:12

Het probleem wordt of veroorzaakt door:

1). het paard is hol aan de linkerkant en bol aan de rechterkant. Is dat het geval dan komt er in draf meer gewicht op het linkervoorbeen. Als je in draf gaat, wil je in galop dat het linkervoorbeen meer naar voren kan grijpen, dat is ook nodig voor de overgang van draf naar galop.

Het aannemen van de conta-stelling (naar rechts) heeft in dit voorbeeld twee gevolgen: a). het gewicht van hoofd en hals gaat iets meer naar buiten, waardoor er minder gewicht op het linkervoorbeen komt. De gewichtsverdeling over de benen wordt dus iets anders (zwaartepunt verschuift iets meer naar buiten). b). Door de contra stelling kunnen de spieren in de linkerschouderstreek en de halsspieren (van het hoofd van het paard naar het opperarmbeen van het linkervoorbeen) beter gebruikt worden. Hierdoor kan het paard meer met het linkervoorbeen naar voren grijpen.
Dit is meer een trucje om het paard vanuit draf in galop te kunnen laten gaan. Beter is het om het paard te ontspannen en nog losser te rijden, zodat het paard meer in balans gaat. Het paard zal dan gemakkelijker in galop aanspringen. (aanname: de ruiter doet het goed).

2). De andere factor die de balans van het paard beinvloed is de ruiter. Een kleine zitfout heeft bij een jong niet ingereden paard grotere gevolgen dan een paard met wat meer ervaring. Hierover zijn al tips gegeven.

3). een combinatie van onder 1). en 2). genoemd.

4). er worden diagonale hulpen in plaats van laterale - eenzijdige - hulpen gebruikt voor dit nog niet ingereden (ongereden) paard. Een nog ongereden paard moet je niet rijden als een gereden paard.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:28

VValar schreef:
Waarom contrastelling aannemen? Paard spring gemakkelijker over in de verkeerde galop op deze manier. Ik zou juist de tip willen geven om goed je binnenbeen lang te maken, en juist méér naar de binnenkant zitten dan naar de buitenkant.

Als het paard niet soepel en los is en aan de linkerkant (hol) en aan de rechterkant (bol) is, dan zal het paard juist niet in de goede galop aanspiringen. Als je stelling vraagt op de kant, waar het paard bol is, zal het paard eerder aanspringen in galop. Een jong paard dat je inrijdt moet je niet met dit soort trucjes in de galop zetten. Het paard kan echt wel galopperen. Slimmer en verstandiger en beter voor het paard is om het paard te ontspannen, los te maken aan beide kanten en in de lengte richting (hals goed strekken en hoofd laten zakken) en met een constant tempo te laten gaan in draf en in stap. Ook is overgangen rijden en tempo wisselingen en het rijden op grote voltes (20 m) (en varianten) hiervoor het goede recept. Een goede galop zal dan als rijpe vrucht door het paard spontaan worden aangeboden. Pling

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:48

Waarom zou je eerst niet je paard losrijden aan beide kanten ipv door allerlei trucjes, zoals contra stelling, in de galop aan te springen.
Het is maar een idee hoor.