vreseijk in dewar...... wie heeft gelijk? Help Mij please!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

vreseijk in dewar...... wie heeft gelijk? Help Mij please!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 21:09

Het probleem is dat ik bij mijn manege waar ik net weg ben omdat het te duur werd daar altijd heb geleerd dat je buitenteugel ' aan ' moest houden en met je binneteugel kleine ophoudingkjes maken om hem los te werken. En natuurlijk ook binnenbeen. Nu op de nieuwe manege wou iemand mij helpen en van haar mocht ik helemaal niks doen met mijn binnehand alleen maar ontspannen buitenteugel erbij en binnebeen. Maar als ik zo rijdt krijg ik echt geen binnenstelling en ik weet echt niet meer hoe ik het nou moet doen en wat de goede manier is.. Wie kan mij helpen..???

kenso0wlover

Re: vreseijk in dewar...... wie heeft gelijk? Help Mij pleas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:10

Niemand... Verdrietig

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:13

Ik heb precies hetzelfde geleerd als jij op de manege.
Buitenteugel + binnenteugel ophoudingen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:15

je moet voortdurend contact hebben met je buitenteugel en je binnenbeen gebruiken. dit wil natuurlijk niet zeggen dat je de binnenteugel moet laten doorhangen. om stelling te nemen, doe je je binnenhand van de hals, en een klein beetje naar voren toe. loswerken doe je door zit en benen en niet door handen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:16

Ik heb dus gewoon geleerd, teugels beide strak en stilhouden. Niet ophoudinkjes, dan loop je alleen maar te zagen.
Om stelling te vragen moet je pony om je binnenbeen buigen. dus dat betekend duwen metje binnenbeen, eventueel je binnenhand ietsje hoger en verder naar buiten zetten.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:31

Dit bedoel ik dus... Vork
Iedereen zegt en leert wat anders Clown
What To Do... Knipoog Knipoog Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 01:05

Alles uitproberen en kijken wat voor jou het beste werkt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:02

Ik houd mijn hand gewoon op de plaats en drijf mijn paard als het ware naar mijn hand toe met mijn been. Hij komt dan vanzelf in de goede houding. Gaat die hangen of wil ik hem wat lager rijden maak ik een ophoudinkje met mijn binnenhand. Ook om hem af en toe wat meer in te stellen maak ik weleens een ophouding. Maar je kunt het op verschillende manieren doen. Belangrijk is dat je het gedoseerd en met beengebruik doet. Dus niet teugels strak en hangen in die mond, nee.

Eerst vragen.... dan krijgen!!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:03

secricible schreef:
Ik heb dus gewoon geleerd, teugels beide strak en stilhouden. Niet ophoudinkjes, dan loop je alleen maar te zagen.
Om stelling te vragen moet je pony om je binnenbeen buigen. dus dat betekend duwen metje binnenbeen, eventueel je binnenhand ietsje hoger en verder naar buiten zetten.

Je kunt toch ook ophoudinkjes maken zonder te zagen... Als je een overgang terug rijdt dan sluit je je hand toch ook even, dat is ook een halve ophouding. Daarvoor hoef je echt niet het gebit van je paard te flossen hoor...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:13

Ik neem aan dat iedereen door heeft dat dit verhaal loopt in de volte of in een wending?
Op een recht lijn houd je ze namelijk gewoon aan 2 teugels en 2 benen!
In wending/volte: Buitenhand houdt contact en begrenst samen met buitenbeen de buitenschouder en de achterhand.
Binnenhand heeft een stille lichte verbinding, die eventueel wat naar binnengebracht word om stelling te vragen, dit ontstaat door het inwerkende binnenbeen.
En idd, je mag wel eens een halve ophouding maken voor als ie er moeilijk door komt of juist te diep gaat. Maar je wilt uiteindelijk naar een stille verbinding toe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:23

Mies7 schreef:
secricible schreef:

Je kunt toch ook ophoudinkjes maken zonder te zagen... Als je een overgang terug rijdt dan sluit je je hand toch ook even, dat is ook een halve ophouding. Daarvoor hoef je echt niet het gebit van je paard te flossen hoor...

Uiteraard, als jij af en toe een ophoudinkje maakt ,maar als je non-stop ophoudinkjes zit te maken lijktdat me voor het paard niet echt prettig, wel?
Ik moest wel lachen om die opmerking:hetgebit van jepaard flossen. Geweldig Haha!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:27

Ik heb ook geleerd om de binnenhand stil te houden. Als mijn pony echt niet erdoorheen wil stel ik hem even naar buiten. Ik ben nu wel zover dat je met een losse binnenteugel ook een volte kunt maken alleen op je buitenteugel en binnenbeen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:36

carlijn83 schreef:
Maar je wilt uiteindelijk naar een stille verbinding toe.

Klopt, maar de topicstarter heeft het in dit geval wel over manegepaarden.
En daarbij zal het toch meestal wel lastiger zijn om zonder extra uithoudingen een paard nageeflijk te rijden.

Ik rijd nu ook al weer een tijdje een uurtje op de manege zolang ik nog geen vast bijrijdpaard in de buurt heb, en ik rijd heel veel wendingen met de paarden daar, met veel stelling loswerken en ophoudinkjes maken om meteen te ontspannen als ze reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:41

Aan het been maken en met de handen niet te veel zitten frunniken.
Ja ik vang ook wel eens met 1 hand wat meer op, maar dat kneepjes gedoe, je zou er toch helemaal van in de war raken als paard en gefrustreed worden ook nog Lachen

En te veel mensen die kneepjes geven en zagen niet uit elkaar kunnen houden, zeker niet als hun pony niet doen wat hun willen.

Gewoon voor licht opvangen met ontspannen, nooit vastzettende hand, is voldoende om een ontspannen aan het been zijnde paard aan de teugel te krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:44

Ik heb altijd geleerd dat een ophouding vooral uit je zit en benen moet komen. Als ik mij daarop concentreer, dan hoef ik bewust eigenlijk niets meer extra te doen met mijn handen. Ik probeer een paard vooral vanuit mijn schouders te rijden, dus niet vanuit de polsen of wat dan ook.

En idd, op een rechte lijn moet het paard aan beide teugels lopen!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:59

mijn paard komt los in de mond nadat ik een poosje met mijn 'vingers' speelde
open en dicht,dan doet hij zijn hoofd richting borst en kromt hij zijn nek,en is hij los in de hand

ik heb ook geleerd dat je je binnenteugel beetje naar je toe trekt,rechts gewoon spannen en met binnenbeen zachtjes duwen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:47

Maar dat ga je toch niet doen als je op een rechte lijn rijdt? Dan rijd je het paard toch aan 2 benen en 2 teugels? En ik heb nog nooit gehoord dat je je binnenhand verder naar achter mag zetten :s Duidelijk gaan er idd heel wat verschillende ideeën rond!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:06

poes schreef:
Maar dat ga je toch niet doen als je op een rechte lijn rijdt? Dan rijd je het paard toch aan 2 benen en 2 teugels? En ik heb nog nooit gehoord dat je je binnenhand verder naar achter mag zetten :s Duidelijk gaan er idd heel wat verschillende ideeën rond!

toch is het bij mij zo..(ik zeg expres bij mij)..dat als je paard goed aan je been is..dat je op een recht lijn..je buitenteugel op maat kan houden, binnenbeen erbij dat het paardje nog steeds rechtdoor gaat...en dan kan je je binnenteugel gewoon los kan laten...maar dit is wel weer wat anders als je binnenhand naar achter brengen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:15

Ik pas dit principe wel toe in een wending (tot je uiteindelijk de binnenteugel zelfs helemaal los kunt laten op een kleine volte). Maar ik begrijp echt niet waarom je het paard niet gewoon aan 21 teugels en benen rijdt op een rechte lijn? Hoe doe jij dat dan op een middellijn of zo? Heb je dan niet altijd een beetje binnenstelling?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:33

poes schreef:
Ik pas dit principe wel toe in een wending (tot je uiteindelijk de binnenteugel zelfs helemaal los kunt laten op een kleine volte). Maar ik begrijp echt niet waarom je het paard niet gewoon aan 21 teugels en benen rijdt op een rechte lijn? Hoe doe jij dat dan op een middellijn of zo? Heb je dan niet altijd een beetje binnenstelling?

hoe gaat ik dit uitleggen, had hem daarnet helemaal maar ik wis mn bericht..ik rij ook mn paard op twee teugels en twee benen..maar als je paard goed aan de been is kan je hem uit de volte komend blijven rijden op binnenbeen en buitenteugel..met volte leg je je buitenteugel aan de hals hand net niet over de schoft, binnenteugel weg van de hals of los, zover waren we al) en aan de binnenbeen..kom je uit de volte leg je je buitenteugel op de normale plaats en blijf je drijven met je binnenbeen en zal je zien dat je paardje rechtdoor gaat, zonder buitenbeen en binnenteugel...dan merk je dus dat je paard goed aan je been is..ik rij dit meestal om lekker op te warmen...voor de rest rij ik ook gewoon op twee handen en benen...maar dit was meer een voorbeeld te stellen als je paard goed aan de been is....maar ik ben niet altijd goed in het omschrijven Haha!

mee eens????

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:41

Mja, kweet niet. Ik ga mijn buitenhand op een volte eigenlijk ook niet echt verplaatsen denk ik, mss hoogstens mijn handen een ietsiepietsie hoger om aandacht te vragen. Maar ik ga die zeker niet dichter bij de schoft zetten.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt bij het rijden zo, maar ik pas het liever niet te veel toe omdat ik dan bijvoorbeeld niets meer kan doen op de 2e hoefslag. Mijn paard gaat dan als het ware 'plakken' tegen die buitenhand, en is dan niet meer recht te rijden (op de gewone hoefslag wel omdat ze dat goed kennen).

Ik denk dat het hier vooral om een idee gaat, ik vraag me af of we in de praktijk wel zoveel verschillend doen :p

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:48

..het is maar hoe het opgeschreven wordt(en ik ben er erg slecht in)..maar ik begrijp jou insteek, denk inderdaad dat we niet zo verschillend zijn...ja de kleine dingen..maar elk paard is er ook weer anders in en elke ruiter ook..maar ik vind het fijn om zo te beginnen, lekker los te krijgen en weten dat je paardje aan je been is..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:59

Ja, bij het loswerken blijf ik eigenlijk ook zoveel mogelijk op grote wendingen, pas bij het serieuzer oppakken probeer ik het paard dan meer in de rechte lijnen ook nageeflijk te krijgen. We bedoelen ongeveer wel hetzelfde dus Vork

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:31

Nado schreef:
Alles uitproberen en kijken wat voor jou het beste werkt.
Voor een eigen paard, misschien. Maar bij een manegepaard, NOOIT DOEN!!!

Want als een paard op 5762,96 verschillende manieren gereden wordt, kan hij ook niet meer begrijpen wat er nou waarmee bedoeld wordt. Volg dus het advies van je instructrice, zij zorgt er namelijk voor dat 't paard door elke ruiter zo veel mogelijk 't zelfde wordt gereden.

Op mijn manege(s) is 't: binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals, buitenbeen om 'm van de hoefslag af te krijgen, en daarna binnenbeen om 'm rond te maken. Dan eventueel met buitenbeen begrenzen als ie over de buitenschouder weg wil lopen of z'n achterhand naar buiten slingert. Voor stelling wordt geen enkele teugel korter gemaakt. Dit betekend "langzamer" en stelling moet in elk tempo bereikt kunnen worden.

En 1 teugel korter t.o.v. de ander kan al zagen zijn, als de hulp niet subtiel gegeven wordt. Een ophouding gaat dus met beide handen tegelijk (en dan nog steeds subtiel). "De bocht om" ga je niet door aan 1 kant te gaan zitten trekken, net zo min als je paard voorwaarts gaat door met de teugels te slaan en "hotsjik" te roepen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:45

Nado schreef:

, net zo min als je paard voorwaarts gaat door met de teugels te slaan en "hotsjik" te roepen.

en ik maar roepen Hotsjik!!!... Clown Haha! (het werkte al niet)