slecht reageren op beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

slecht reageren op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 00:25

hoi
k huur sinds een tijdje een pinto pacha 7 jaar
alles gaat zeer goed bij het rijden , hij is lekker gevoelig in de mond en komt goed aan de teugel , loopt ontspannen , gebruikt genoeg zijn achterhand ( kan beter ) kauwt lekker op zijn bitje ... en is soms wel eens lui maar dat is niet het probleem.

Mijn probleem is : hij is 1 m 72 ( eigenlijk wat groot voor mij ) en ik heb nogal veel moeite om hem te laten reageren op mijn beenhulpen.ik moe echt bijna ' stampen' en op de zweep reageert hij al niet meer . Sporen gebruiken vind ik niet echt paardvriendelijk ... of is dat verkeerd dat ik dat zeg ?

Vooral met het aanspringen in galop gaat het niet goed , ik moet 5 keer de hulpen geven voor het lukt .

Hebben jullie enkele tips voor mij ? of oefeningen om het langzaam op te bouwen ??

heel erg bedankt alvast Mieke

http://img193.exs.cx/img193/5357/dsc077123xk.jpg
Laatst bijgewerkt door Oscar op 12-03-05 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto vervangen door link i.v.m. te grote foto.

Biepje

Re: slecht reageren op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:29

naar mijn mening moet een paard eerst correct aan het been zijn gereden voor je je hulpen kan gaan verfijnen met sporen. sporen zijn paardvriendelijk maar aan de benen van onkundige ruiters zijn ze wapens.
ik zou je paard gewoon echt eens een ferme mep geven op zijn kont als hij niet luistert naar je been en je zweep als je normaal een tik geeft. let wel op: eerst been gebruiken, lukt het niet, dan nog een keer been, dan nog niet, een tik met been erbij, lukt het dan nog niet, teugels in een hand, en mep. laat hem voelen dat jij er echt niet van gediend bent. veel overgangen stap-draf en draf-galop rijden, zo houd je hem attent aan je hulpen. ook veel figuren, dan houd je hem bezig en gaat hij zich niet vervelen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:35

Als je je been goed stil kunt houden dan kun je gaan denken aan sporen. Dus hulp geven en geen reaktie direct spor erin. Durf je met spoor neit aan dan kun je direct achter je been een tik met de zweep geven.

Aansporen zo dicht mogelijk bij de singel daar is de buik van het paard het gevoeligst

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 08:53

ik denkt dat het een slim idee is om een keer sporen te gaan gebruike ja Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:44

Ik snap niet hoe jij je paard lekker nageeflijk kan laten lopen zonder je benen fatsoenlijk te kunnen gebruiken..
Al vind ik het ook niet echt "aan de teugel" wat ik op je foto's heb gezien.

Maar idd, als je zo vaak hulpen moet geven en op de zweep reageert hij niet dan kun je het beste sporen gebruiken. Maar dat zou ik ook weer niet doen omdat je je hakken continue omhoog trekt....

Vraag het anders eens aan je instructeur als je les hebt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:51

sporen zijn NIET paardonvriendelijk, mits je ze goed gebruikt.
Sporen zijn een verfijning, het is niet de bedoeling te 'stekken' in de ribben van je paard. Met sporen geraak je verder en valt er veel te corrigeren. Ik zou er in jou geval wel eens over nadenken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:09

Hoe staat het paard aan de hulpen?
Kent het de galophulp?
Hoe reageerd hij op stemhulp?

Het is van uiterst belang dat jou zit ook correct is!
Wanneer jij je paard op de een of de andere manier tegenwerkt en niet goed zit is het voor jou paard onmogelijk om te doen wat jij verlangt!

Wanneer je zit correct is en jij goed kunt rijden is het gebruik van sporen geheel niet paardonvriendelijk, mits op de juiste wijze gebruikt!
Alles wat je "misbruikt" is paardonvriendelijk, zelfs een zweep!!

Ga dus grondig te werk.
Vraag je af waarom jou paard "afgestompt" is, staat hij niet scherp aan je been? Rijdt je wel consequent genoeg om te verlangen dat je paard luisterd? Snapt je paard überhaupt wat je bedoeld?

Wannee alles verder in orde is, zul je je paard simpelweg scherper aan het been moeten rijden! Door consequent te zijn en rijkelijk te belonen!

Been geven.... geen reactie?? Been geven... geen reactie??
Been geven en tikje met de zweep achter je kuit, net zolang en steeds harder tot hij reageerd... Een reactie?? BELONEN!!!!
Ook al moest hij draven in plaats van galopperen, BELONEN!! Knipoog

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 21:09

hoi allemaal
heel erg bedankt voor al de tips

hier enkele antwoorden :
op de foto's loopt hij idd niet echt aan de teugel , toch is dit meestal wel het geval ( ALS ik hem actief genoeg heb , anders LOOPT hij niet aan de teugel maar HANGT hij aan de teugel ) ... als ik een paar dagen niet gereden heb , is hij actief genoeg en gebruikt zijn achterhand lekker fijn.

De galop is het grootste probleem. IK hou op de foto's idd mijn kuiten enorm naar boven. Normaal heb k daar gen problemen mee , soms wel idd.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:24

zoals ik in al die andere topics van je heb gezegd, neem les Lachen
en volg de andere gegeven raad van de rest op Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:30

Vreemd ik krijg maar 1 foto hier in beeld. Waar staan die andere fotos?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 13:40

mandy_S_B

k ga binnenkort privélessen volgen met hem dus dat komt in orde
en om andere misverstanden recht te zetten :
- ik draag altijd een tocque , ik had hem enkel even afgezet voor de foto
- ik zei dat ik dressuur reed , het is nu eenmaal geen springen en kies zelf wat je eronder verstaat hé.
- Dat hoofdstel is van de eigenares die hem dat gekocht heeft en wel de functies kent , ik vind het een goed hoofdstel dus ik koop geen ander voor hem.

- voor alle duidelijkheid : ik betaal elke maand het stalgeld van pacha , en de hoefsmid ! ik rijd er zoveel mee als ik wil , maar als ik eens niet kan door ziekte of zo , is er nog de eigenares die nog een ander paard heeft waar ze parelli mee doet , om voor hem te zorgen.

Nog dingen waar je kritiek op hebt ?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:19

oehh.. rustig Haha!
ik heb niet gezegd in dit topic dat het geen dressuur was, ook niet of het jouw paard was... dus voel je vooral niet aangevallen. je hebt dit hele verhaal ook al over me heengegooigd in je andere topic Vork

trouwens.. het is mandy_B_S
dankje. Nagelbijten / Gniffelen

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:30

Mijn pony heeft ook een beetje problemen met het voorwaarts lopen. Ik reed al met zweep maar hij is erg eigenwijs en als ik te hard sla krijg ik een bok/tik/bok/tik situatie waar uiteindelijk niet veel verandering mee komt. Maar met kleinere tikjes liep hij wel. Dit werd echter alleen maar slechter want hij ging de kleine tikken negeren. Ik ging dus sporen gebruiken. Dat ging in het begin goed, maar idd als je pony nog niet goed voorwaarts is moet je geen sporen gebruiken! alleen om het te verfijnen inderdaad. Ik heb toen alles weggedaan, sporen en zweep, Het is even zwaar maar probeer eens goed door te galloperen met je been. en dan niet contnu aandrukken, want dan gaat je pony het negeren. Gewoon schopjes geven op momenten dat hij terugvalt, mijn ponyt is toen weer voorwaartser geworden en ik rijd nu weer met sporen om mijn korte beentjes toch nog een beetje te helpen Haha!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Bij mij heeft het wel gewerkt in ieder geval.

(p.s) Als je pony niet meer op je benen, zweep EN sporen reageerd kun je niet echt verder meer dus daarom zijn sporen best gevaarlijk als je pony al slecht voor het been is.

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:14

Doe gewoon sporen aan, meisje, en als je paard niet op het been reageert, dan zet je een keer flink je sporen er in.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:19

marian schreef:
Doe gewoon sporen aan, meisje, en als je paard niet op het been reageert, dan zet je een keer flink je sporen er in.

lekker makkelijk }>
hier word ik echt duivels van he.

als jij iets niet snapt en ik steek een vork in je hol, dan waardeer je dat ook niet echt denk ik

zoek naar de oorzaak, niet meteen sporen er in rammen.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:04

hoi newie
daar ben k ook niet echt voor , ik vind dat je gelijk hebt .

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:26

Kaja schreef:
Hoe staat het paard aan de hulpen?
Kent het de galophulp?
Hoe reageerd hij op stemhulp?

Het is van uiterst belang dat jou zit ook correct is!
Wanneer jij je paard op de een of de andere manier tegenwerkt en niet goed zit is het voor jou paard onmogelijk om te doen wat jij verlangt!

Wanneer je zit correct is en jij goed kunt rijden is het gebruik van sporen geheel niet paardonvriendelijk, mits op de juiste wijze gebruikt!
Alles wat je "misbruikt" is paardonvriendelijk, zelfs een zweep!!

Ga dus grondig te werk.
Vraag je af waarom jou paard "afgestompt" is, staat hij niet scherp aan je been? Rijdt je wel consequent genoeg om te verlangen dat je paard luisterd? Snapt je paard überhaupt wat je bedoeld?

Wannee alles verder in orde is, zul je je paard simpelweg scherper aan het been moeten rijden! Door consequent te zijn en rijkelijk te belonen!

Been geven.... geen reactie?? Been geven... geen reactie??
Been geven en tikje met de zweep achter je kuit, net zolang en steeds harder tot hij reageerd... Een reactie?? BELONEN!!!!
Ook al moest hij draven in plaats van galopperen, BELONEN!! Knipoog

hoj dankuwel ik vind het een leuke goeie reactie

het paard kent de galophulp , iemand die ik goed ken , een volwassen man die zelf erg groot is , krijgt hem meteen in galop .
het klinkt een beetje dom maar het is alsof hij het paard "draagt" in de galop , met zijn lange benen jah draagt hij hem gelijk mee Knipoog

hij reageert een heel klein beetje om de stemhulp , maar dan enkel om rapper te gaan in een bepaalde gang , niet om aan te springen of zo. Dat helpt eigenlijk bijna niets.

Hij reageert goed op de benen voor aan te draven , om aan te sporen voor wat meer tempo moet je toch al je zweep gebruiken . Voor galop is het meestal allebei nodig .

als ik het zo doe heb ik het meeste resultaat : cirkel rijden in draf , voorbereiden ( doorzitten , buitenbeen wat achter de singel , binnenstelling enz ... ) en dan 1 keer zachtjes de beenhulp , reageert ie niet = nog eens ! reageert ie nog niet ? zachtjes met de zweep , nog niet ? goeie zweepslag Knipoog ( doet hem toch nx :p )

en dan lukt het , maar ondertussen ben ik wel weeral wat verder hé Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:03

bonitobol schreef:

als ik het zo doe heb ik het meeste resultaat : cirkel rijden in draf , voorbereiden ( doorzitten , buitenbeen wat achter de singel , binnenstelling enz ... ) en dan 1 keer zachtjes de beenhulp , reageert ie niet = nog eens ! reageert ie nog niet ? zachtjes met de zweep , nog niet ? goeie zweepslag Knipoog ( doet hem toch nx :p )

en dan lukt het , maar ondertussen ben ik wel weeral wat verder hé Knipoog

Niet zachtjes been hulp geven maar 1 keer een duidelijke beenhulp krijg je hier geen reaktie op een goeie tik geven en dan hup weg je moet het echt menen.Nu vraag jij wel 5 keer aan hem of hij nou toch a.u.b in de galop wil nee hij moet direckt reageren.Wees consequent altijd been = reaktie zo niet dan een tik geven.

Verder zou ik je willen adviseren om heel veel overgangen te gaan rijden zodat hij nog scherper aan je been komt.Kleine stukjes rijden en steeds wat anders vragen. Andere gangen maar ook in de gangen weer stukjes veruimen en stukjes terug laten komen en steeds achterelkaar.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:33

Citaat:
Verder zou ik je willen adviseren om heel veel overgangen te gaan rijden zodat hij nog scherper aan je been komt.Kleine stukjes rijden en steeds wat anders vragen. Andere gangen maar ook in de gangen weer stukjes veruimen en stukjes terug laten komen en steeds achterelkaar.

dit probeer ik zoveel mogelijk te doen.... Lachen dankuwel

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:03

succes ermee.
ik lees net dat die man hem wel lekker door kan laten lopen, missschien kun je hem ook eens om wat tips vragen, hij kent het paard goed en kan zien wat je eventueel fout doet..

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:33

natas101 schreef:
ik denkt dat het een slim idee is om een keer sporen te gaan gebruike ja Haha!

Neej! Sporen zijn voor (zoals al eerder gezegt) de verfijning van de hulpen!! Zeker een liefhebber van sporen? Huilen Gelezen in andere berichten!! Jammer hoor!!

Gr. Roos

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:35

newie schreef:
marian schreef:

lekker makkelijk }>
hier word ik echt duivels van he.

als jij iets niet snapt en ik steek een vork in je hol, dan waardeer je dat ook niet echt denk ik

zoek naar de oorzaak, niet meteen sporen er in rammen.

INDERDAAD!!!!!!!!!!!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 20:39

newie schreef:
succes ermee.
ik lees net dat die man hem wel lekker door kan laten lopen, missschien kun je hem ook eens om wat tips vragen, hij kent het paard goed en kan zien wat je eventueel fout doet..

heb ik ook al gedaan Lachen
die heeft me al goed geholpen
maar het is inderdaad een voordeel dat hij groter is ...

nu ja , men moet de middelen gebruiken die men heeft hé Lachen
groetjes

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:24

Hajj

Ik denk dat je best sporen kunt gaan gebruiken! Ze zijn wel paardvriendelijk.. Kijk maar naar alle dressuur amazones en dergelijke .. Die dragen allemaal sporen.. Maar je moet er wel mee om kunnen gaan.. Je kunt gewoon drijven met je kuit, maar als je pony niet reageert gewoon even een duidelijke por met je spoor! en ookal reageert hij niet op de zweep, als je hem met je kuit aan drijft en hij niet snel genoeg naar voren gaat, moet je hem achter je been bijtikken

Succes!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 11:21

maja als ie dan eenmaal nie meer reageert op de sporen kan k helemaal nie verder