rot geschrokken..............

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna13

rot geschrokken..............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:06

ben van de week voor de grap bij een les wezen kijken.
er werd les gegeven door een grand prix ruiter, dus hoog niveau zou je zeggen.
er zaten z ruiters bij die gewoon over dwars op paard zaten en daat werd niks van gezged!
vraagje als jij scheef op je paard zit, hoe moet je paard dan in evenwicht blijven?
zoiezo werd er zo goed als niet op de houding gelet.
de meeste ruiters deden niks anders dan de hele tijd met die sporen erin, en van voren vast houden.
en de paarden moesten allemaal zooo diep lopen, allemaal maar dan ook echt allemaal liepen ze achter de loodlijn, zeg maar rustig over de kop.
of nog erger met de kin op de borstkast.
en dan was het;" goedzo!!!!!
probeer nog iets meer te vragen Verward "
arme paarden...
en dat op dit niveau, sorry................ Verward
viel me echt vies tegen.
echt diep triest.
ik heb geen een keer gehoord dat ze achter de loodlijn liepen of te diep, sterker ze moesten nog dieper! Verward:
ook niet eerst been en dan naar je hand toe rijden, hand stil niet klem zetten, zit stil, oid.
helemaal niks met je zit rijden.
halt houden was handrem

na tijd sta je met de ruiters te praten die les hadden.
en die waren nota bene dol enthousiast!! Boos!

waar zijn we in godsnaam mee bezig!!!!!!!!!!
als de dieren bescherming hier achter zou komen, dan.............. weet je het wel.

af gelopen 3 dagen en zwolle geweest!
tot mijn grote verbazing is het niet alleen in de dressuur ldr...
het was hier nog erger , kan dat , ja dus.
slof eraan zo kort mogelijk en met de kin op de borst, de kop nog even flink van links naar rechts scheuren
sorry ik heb er geen woorden voor, maar dit is niet meer paardrijden, sterker nog mishandeling.
die arme beetjes waren binnen 10 minuten kledder, maar dan ook kledder nat.

knappe ruiters op internationaal niveau
het gevolg was dat bijna geen van de paarden nog kon stappen, ze telgangen bijna allemaal!!!!
en de draf en galop allemaal zo vlak, ze konden hun benen haast niet meer van de grond krijgen.

als ik paard was geweest, wee degene die mij dat flikte, dan was ik echt een rot bok Vork

en dan is er ook nog so'n clinnic met jonge springpaarden.
"is meer terug springen"
alleen nog maar op tv gezien als ik de video terug spoelde.
"iets meer uit de schoft springen"
en ga maar door van zulke banketstaaf koek, en het wed nog best verkocht ook.
sorry maar waar zijn we mee bezig Boos!

Masculin

Re: rot geschrokken..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:10

Diep triest ja !

Ook ik heb les gehad van een dergelijke gr prix ruiter
Koste me nog € 50- per half uur ook.
En heel de les maar roeppen(vanuit zijn luie stoel) GOED ZO!!GOED ZO!! maar het voelde echt niet goed zo.
Aan het eind van de les was hij het zat,kwam uit zijn stoel,rukte een paar keer heel hard aan de mond van mijn paard,en schopte hem daarbij even achter de singel.TJA daar schrok hij wel even goed van en ging uiteraard even zijn best doen.De tijd zat erop.Ik kreeg de mededeling dat ik dit (Z paard) alleen maar op stang en trens kon rijden???er zat niets anders op. ik heb hem bedankt (fff) en ben nooit meer terug gegeen.

Ben zelf erg gescharmeert van de klassieke dress... Ik rij mijn paard (met een andere instr...) nu met doorgeknipte teugels.

BLIJ,BLIJ en mijn paard ook.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:22

Denk niet dat de dierenbescherming daar iets aan doet.
Daarbij, paarden kunnen heel wat hebben, het zijn geen porseleinen poppetjes, dus zo zielig zou het wel niet zijn.

Op welk niveau rijdt je zelf?
Denk jij dat je echt weet waar je over praat of valt het allemaal wel mee met je uitspraken?

EllenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:25

Ja tot mijn grote ergenins zie ik inderdaad ook vaak zulke mensen rijden. Je kan er weinig mee, want zulke mensen accepteren vaak weinig feedback of een andere visie.

Maar ik probeer het wel naast me neer te leggen en zorg zo goed en paards mogelijk voor mijn paardje en probeer iedereen te helpen die hulp vraagt. Maar je kan nou eenmaal niet de hele wereld op je schouders nemen.

Maar ik ben het met je eens dat dit echt een slechte zaak is. Heb zelf een paard van een goede springruiter gekocht en het beest kon geen pas normaal lopen....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:27

xtwisterx schreef:
Daarbij, paarden kunnen heel wat hebben, het zijn geen porseleinen poppetjes, dus zo zielig zou het wel niet zijn.

Mijn paard zal best wat kunnen hebben, maar ik behandel hem toch graag eerlijk en met respect. Alleen op die manier kan ik eerlijkheid, respect en vooral vertrouwen terugverwachten van mijn paard. Op de manier zoals hierboven wordt beschreven wil ik zelf niet rijden. Daar wil ik zelfs helemaal niets mee te maken hebben.

Citaat:
Denk jij dat je echt weet waar je over praat of valt het allemaal wel mee met je uitspraken?

Ik vraag me af wat het niveau hiermee te maken heeft. Verward

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:32

Karin schreef:
xtwisterx schreef:

Heel wat zou ik zeggen. Het kan zo zijn dat iemand die op een lager niveau rijdt, minder inzicht heeft in hoe sommige dingen gedaan worden. Ook kan het zo zijn dat iemand die wat minder ervaring of inzicht heeft, dingen mis-interpreteerd of begrijpt.
Mij hoor je niet zeggen dat de TS ongelijk, onervaren of wat dan ook is (voordat we ons weer aan díe discussie wagen), maar ik vind dit wel gedurfde uitspraken die blijk geven van óf wel een hele goede kijk op zaken (met de daarbij horende inzichten en vakmanschap) óf de TS weet niet waar ze het over heeft. Verder kan ik er niets over zeggen, ik was er immers niet bij.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:32

Karin schreef:

Of ze in staat is GOED te beoordelen wat ze heeft gezien. Knipoog

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:14

Wil niet veel zeggen hoor, maar als je dit op de goede manier doet, dan werkt het dus echt wel. Ja
Anky rijdt d'r paarden ook zo en ze heeft niet voor niks twee maal een gouden olympische medaille gehaald,
Let wel op! Je moet het wel op de goede manier doen.
Les zelf sinds kort ook bij anky en die manier van trainen heeft echt wel effect en dan wel positief!!!
Zoiets moet je natuurlijk niet met een jong paard gaan doen, maar met een doorgetraint paard dat op m/z niveau loopt, kun je best rustig aan deze manier van trainen gaan toepassen, mits het op de juiste manier gedaan wordt natuurlijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:47

Ik denk dat de manier van Anky niet is te vergelijken met de manier die hier wordt omschreven.
Ik snap wat ze bedoelt, de TS. Ik heb ook weleens zo'n les gezien. Ik heb helemaal géén niveau, maar ik weet wel wat ik zie.
Zo wil ik niet rijden op mijn paard; zo van: alleen de resultaten tellen, niet de manier waarop.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:01

Ik vind het knap arrogant om te stellen dat je zelf op niveau moet rijden om goed te kunnen zien en te beoordelen wat er gebeurt.... Boos!

Wat mij betreft: een paard verdient respect en een vertrouwensband opbouwen en handhaven is essentieel. Niet iedere ruiter is ook een paardenliefhebber

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:05

Nicolletje schreef:
Ik heb helemaal géén niveau, maar ik weet wel wat ik zie.
Zo wil ik niet rijden op mijn paard; zo van: alleen de resultaten tellen, niet de manier waarop.

Dat bedoel ik idd ook te zeggen. Sommige mensen rijden vanuit de stelregel 'het doel heiligt de middelen'. Ikzelf zie liever ontspanning en als ruiter 'zonder niveau' kan ik IMO heel goed beoordelen wanneer een paard met spanning dan wel met ontspanning wordt gereden. En vooral: plezier heeft in zijn werk. Verder heb ik altijd geleerd dat hulpen zo onzichtbaar mogelijk gegeven dienen te worden. Of mag ik daar pas over oordelen als ik zelf Grand Prix rijd? Knipoog

Hoe het paard loopt, zou een verder weg gelegen doel moeten zijn. Eerst werken aan houding, zit, evenwicht en hulpen en vooral de mentaliteit van de ruiter. Pas als daar een bepaalde mate van beheersing in is bereikt, kun je van het paard ontspanning en daaruit voortvloeiend prestaties verwachten.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:59

xtwisterx schreef:
Karin schreef:

Nou mijn oma van 80 ziet ook heus wel dat die paarden worden overvraagd hoor...dus....

welk niveau rijd jij dan? komt een beetje op me over, dat jij je aangesproken voelt door dit verhaal Verward

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:14

Dit wordt toch niet de miljoenste discussie over LDR he??? Iedereen heeft z'n eigen methode, en laten we iedereen in z'n waarde laten Haha!

En slecht gereden wordt er overal, op elk niveau. Tja, heel erg, maar weinig aan te doen. Om daar nou meteen zo dramatisch over te doen....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:16

Anoeska schreef:
Iedereen heeft z'n eigen methode, en laten we iedereen in z'n waarde laten Haha!

Zolang het paard in zijn waarde wordt gelaten, heb ik daar idd geen moeite mee, op wat voor niveau dan ook. Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:22

Karin schreef:
Anoeska schreef:
Iedereen heeft z'n eigen methode, en laten we iedereen in z'n waarde laten Haha!

Zolang het paard in zijn waarde wordt gelaten, heb ik daar idd geen moeite mee, op wat voor niveau dan ook. Haha!

Ja, je hebt gelijk. Maar ik bedoelde meer dat er al zoveel discussies zijn geweest over LDR rijden op zich. Ik heb er niet genoeg verstand van om er iets zinnings over te kunnen zeggen. Maar ik denk als Anky zo rijdt, en er 2 olympische medailles mee kan winnen, tja, dan kan het toch niet alleen maar slecht zijn...

Maar natuurlijk is het altijd het belangrijkst dat het ook het paard in z'n waarde wordt gelaten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:06

Ik begrijp niet helemaal wat LDR en Anky ineens komen doen Verward
De TS begon over houding en zit van de zg. "hoog nivo" ruiters.
Of heb ik iets gemist?
LDR en een paard met de kin op de borst trekken zijn imo 2 verschillende dingen Verward

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:08

xtwisterx schreef:
Karin schreef:

Je hoeft imo niet op niveau te kunnen RIJDEN om op niveau te kunnen ZIEN... ik ken tal van ruiters die op hoger niveau rijden dan ik (maar die op basis van wat ik ZIE biv. echt niet op mijn paard zouden komen... je hoeft imo iets niet te kunnen doen om te kunnen oordelen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:52

Nicolletje schreef:
Ik denk dat de manier van Anky niet is te vergelijken met de manier die hier wordt omschreven.
Ik snap wat ze bedoelt, de TS. Ik heb ook weleens zo'n les gezien. Ik heb helemaal géén niveau, maar ik weet wel wat ik zie.

Daarom zei ik ook mits het op een goeie manier gebeurt Haha!

En met dat niveau ben ik het wel eens. (dat dat niet perse hoog hoeft te zijn om te zien of het wel ofniet goed is)
Een goede instructeur hoeft ook niet perse een goede ruiter te zijn, dus op bv niet zo'n hoog niveau hebben gereden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:03

Ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt, maar je ziet het idd heel vaak. Maar gelukkig zijn er ook genoeg ruiters op hoog niveau die niet zo rijden!

Om zulke dingen te zien, heb je denk ik geen hoogniveau qua rijden nodig, maar wel wat ervaring. Het zijn zulke basisdingen...

Zulke mensen wil ik best eens op mijn paard zetten hoor, ze liggen er binnen 10 minuten af waarschijnlijk Haha!

Ik zou echter geen paard willen hebben wat op die manier is opgeleid!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:04

lachmar schreef:

I quote myself:

Citaat:
Hoe het paard loopt, zou een verder weg gelegen doel moeten zijn. Eerst werken aan houding, zit, evenwicht en hulpen en vooral de mentaliteit van de ruiter. Pas als daar een bepaalde mate van beheersing in is bereikt, kun je van het paard ontspanning en daaruit voortvloeiend prestaties verwachten.

Ik mag toch hopen (nee, zelfs aannemen) dat bij iemand als Anky - met meerdere Olympische medailles - deze basis wel aanwezig is. Knipoog

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 15:52

Masculin schreef:
Diep triest ja !

Ook ik heb les gehad van een dergelijke gr prix ruiter
Koste me nog € 50- per half uur ook.
En heel de les maar roeppen(vanuit zijn luie stoel) GOED ZO!!GOED ZO!! maar het voelde echt niet goed zo.
Aan het eind van de les was hij het zat,kwam uit zijn stoel,rukte een paar keer heel hard aan de mond van mijn paard,en schopte hem daarbij even achter de singel.TJA daar schrok hij wel even goed van en ging uiteraard even zijn best doen.De tijd zat erop.Ik kreeg de mededeling dat ik dit (Z paard) alleen maar op stang en trens kon rijden???er zat niets anders op. ik heb hem bedankt (fff) en ben nooit meer terug gegeen.

Ben zelf erg gescharmeert van de klassieke dress... Ik rij mijn paard (met een andere instr...) nu met doorgeknipte teugels.

BLIJ,BLIJ en mijn paard ook.

ja dat probleem had ik ook!
ik rij nu 6 jaar en ben er sinds een jaar achter dat dat niet de eerlijke manier van rijden is.
toen ik daar mee gestopt ben, bekeerde mijn paard volledig.
hij wou nooit wat ik wou en gooide mij er vaak af.
hij was erg vervelend.
maar na een maand was het resultaat al te zien.
ik heb hem eerst alles op nieuw aan de hand geleerd!
toen ik hem moest verkopen, ging er ook iemand op die manier op rijden.
nu ja had hem moeten zien, kwaad!!!!!
helaas ben ik hier door ook maar dubbel L geworden met hem.

heb nu een nieuw paard en heb bijna geen les meer.
ik rij nu puur op mijn gevoel!
heb dit paard ook zelf ingereden en het gaat super.
ondanks het slechte weer en het voor mij dus heel weinig kunnen rijden.
ga ik haar volgende maand wel starten.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 15:54

xtwisterx schreef:

door wat ik hier boven beschreven heb, ben ik dankzij deze methode maar L geworden.
als jij denkt dat dat LDR wel de goede manier is, ga jij eerst dan maar eens een half uur met je hoofd naar beneden hard lopen!
dan praten wee wel weer!!!!!! Haha! Haha!

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 15:56

xtwisterx schreef:
Karin schreef:

ik ben zeker wel in staat om te oordelen wat goed is en hoe het goed is.
dat staat perfect in de fei.
en veel video's kijken!
vergelijk jij bonnie en salinero maar eens goed met elkaar.
dan snap je hoop ik precies wat ik bedoel.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 15:58

Karin schreef:
lachmar schreef:

I quote myself:

Citaat:

Ik mag toch hopen (nee, zelfs aannemen) dat bij iemand als Anky - met meerdere Olympische medailles - deze basis wel aanwezig is. Knipoog

ja en dat is niet zo!
met salinero kon ze eerst ook niet over weg omdat de bonnie manier niet door hem gepikt werd.
sjef heeft haar toen klassiek les gegeven en dat pikte hij wel!
en het resultaat weet je!!!!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:35

Wat een discussie zeg.
Nee, ik voel me niet aangesproken, maar hebben jullie wel eens gehoord van de uitspraak "de beste stuurlui staan aan wal"?
Ik vind dat die nog al vaak van toepassing is in de paardensport.

Ik heb niet gezegd dat je minimaal Z of GP moet rijden om te kunnen beoordelen hoe deze ruiters rijden, maar ik vind wel dat je moet weten waar je over praat en zelf dus ook wel aardig moet kunnen rijden. Maar blijkbaar verschil ik daarin nogal van mening met jullie. Haha!