Middengalop => hoe ruimer ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylhouet

Middengalop => hoe ruimer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 08:28

Mijn paard loopt L2 en voor de middengalop scoren we regelmatig een 5, soms een 6, met de opmerking dat het "meer" of "ruimer" moet.

Het gekke is, ik voel haar wel echt vertrekken, en ze komt ook weer goed terug op het eind.

Ik krijg goed les en hier trainen we natuurlijk ook de middengalop, het gekke is dat ik in de les eigenlijk geen negatieve opmerkingen op de middengalop krijg (eerder positief) en dat het ook prima aanvoelt. Op wedstrijden is mijn paard wel een stuk meer gespannen, hier zou het mee te maken kunnen hebben.

Maar goed, ik wil van die 5-en af Haha!

Waar kan ik op trainen, welke oefeningen kan ik doen om mijn paard echt duidelijk (meer) te laten verruimen ?

Remember

Re: Middengalop => hoe ruimer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:48

Vééél schakelen, in galop, maar ook in de andere gangen.

Probeer eens vanuit een handgalop meer afdruk te krijgen door te doen alsof je richting middengalop rijdt, maar zodra je reactie krijgt dat gevoel vast houden en dus niet daadwerkelijk wegrijden (het gaat niet om de kilometers maken, het gaat om de afdruk en activiteit). Krijg je dit een beetje onder de knie dan kun je met dat gevoel proberen een wat ruimere sprong te krijgen. Je ruimere sprong mag niet ten koste gaan van je afdruk, want dan krijg je zo'n 'geef-alleen-maar-gas-middengalop' Knipoog. Dus iets toestaan, rustig aan wegrijden en proberen die afdruk te behouden. Zo kun je steeds een stapje verder gaan en sneller weg- en terugrijden zonder dat je sprong vlakker en met minder afdruk wordt.

Ook is wat terugsluiten is goed voor de galop. Laat hem zoveel terugkomen tot het punt waar hij het moeilijk gaat krijgen, en rijdt vandaar uit weer terug naar je arbeidsgalop. In het terug laten komen wel opletten dat hij actief en met afdruk door blijft springen, anders heb je er nog niks aan. Lukt het wegrijden en terugkomen allemaal wat beter kun je wat meer tussen 'extremen' gaan schakelen, dus ook is een keertje helemaal terug meepakken en vandaaruit vol weg. In het begin zou ik het bij het wat meer behapbare schakelen laten, en dat langzaam uitbreiden.

Dus veel schakelen en eigenlijk alleen proberen de kwaliteit van de galop te verbeteren, dan gaat die middengalop vanzelf lukken. Ik zou ook aan je instructrice vragen of ze er is speciaal op wil letten! Als jou paard niet veel anders loopt op wedstrijd dan thuis en je komt standaard met matige cijfers thuis maar je instructrice vind het een ok middengalop zit de laatste fout denk ik... Ik rijd trouwens ook een paard dat snel spanning opbouwt maar de verruimingen lukken altijd super, eerder de overgangen terug en de 'rustige' onderdelen waar het zich in uit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:52

Je moet het paard op de korte zijde al heel duidelijk met been en zit in je handen drijven, die hand blijft echter gesloten zodat je druk opbouwt.
Zodra je op de zijde komt waarin de midden of uitgestrekte gang gebraagd wordt geef je nog meer drijvende hulpen met zit en been en je wacht tot je echt voeltt dat je paard zich gaat stoten tegen je hand.
Nu mag je je hand ietsje openen totdat je voelt dat hij ruim vertrekt en zijn passen groter maakt maar niet sneller gaat. Je handen open je nog iets meer maar je moet wel druk blijven houden.
Als je paard nu met gemak bijvoorbeeld de passen 30 cm groot maakt open jij je handen niet verder dan 29 cm je moet druk houden.
Ook het terug rijden je maakt met je maakt een iets opwaartste ophouding met zit been en hand en je gaat langzaam aan je handen weer ietsje slutien.
Pas er voor op de het paard niet direct op de voorhand duikt want je moet de overgang op de achterhand rijden.
Zorg ervoor dat de beweging van jou is en blijft.
Velen schoren minpunten omdat het paard op de voorhand loopt, of duikt, of onregelmatig wordt, of achter wijd of iets dergelijks.
je zou eens de jury moeten vragen wat ze er van die middendraf vonden omdat je die wilt verbeteren. En voor je gevoel meot je je paard altijd als het ware omhoog willen drukken met je zit, dus dat die omhoog voor onder je weg plopt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:07

De rijtechnische oplossingen heb je nu wel gehad.
Tel in de normale (arbeids galop) b.v. aan de langezijde je galopsprongen, doe dit een paarmaal. Tel dan de galopsprong in de middengalop dit moet minder zijn.
Hiermee kan je jezelf controleren en de jury.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:36

Bedankt alledrie, hier kan ik wel iets mee!
Ik ga ermee aan de slag Lachen .
De tip van het tellen is ook een goede, als het paard sneller gaat moet je in principe op evenveel galopsprongen uitkomen alleen dan in een hoger tempo, als ze gaat verruimen dan kom je op iets minder sprongen uit.

Verder heeft mijn paard qua gangen wel het meeste moeite met de galop en moet hier ook nog duidelijk sterker in worden zodat het haar makkelijker afgaat. Dit wordt al wel steeds beter. Maar op concours vindt ze het allemaal wat spannender, en als er dan iets misgaat is dat ook praktisch altijd met de galop...

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:58

nog een tip om de jury (mogelijk) voor de gek te houden (werkt echt!, behalve bij mij Clown ) in de arbeidsgalop mooi stil rechtop blijven zitten en in de middengalop wat meer 'meeswingen' met je lijf en je hand mee naar voren meebewegen in de middengalop, aan het eind van de lange zijde weer mooi stil zitten en de 6 is geboren.... (hebben we echt al een paar keer meegemaakt, geen pas verruiming getoond en toch een 6 krijgen) dit is geen rijtechnische tip, maar ik wilde je hem toch niet onthouden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:31

die laatste werkt bij mijn jury's helaas niet Haha!
Dat tellen moet ik ook doen van mijn instructrice, maar in de les lukt dat wel, maar in de ring wil de pony waar ik op rijd op 1 of andere manier ook niet vooruit...

Ik kan je dus helaas niet helpen, ik haal nog 4en Knipoog

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:26

rhijnauwen schreef:
nog een tip om de jury (mogelijk) voor de gek te houden (werkt echt!, behalve bij mij Clown ) ...... dit is geen rijtechnische tip, maar ik wilde je hem toch niet onthouden...

Haha! Haha!

Ik ga hem zeker testen Pling

Ik heb eergisteren in de training geteld.
Gister had ze een rustdag en ik heb het niet helemaal goed meer in mijn hoofd zitten, maar...
in de middengalop heb ik echt veel minder passen op een lange zijde!

In de arbeids heb ik bijv. van H tot K 13 galopsprongen en in de middengalop een stuk of 9. (Hoop dat ik de getallen goed heb onthouden, maar het verschil was wel een sprong of 4).
Dit zou toch moeten betekenen dat ze wel degelijk verruimt, of niet?

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:14

Ik gebruik meestal de volgende hulpen...
Je laat de pony eerst netjes in arbeidsgalop gaan, je geeft extra been zodat je in je handen voelt dat je pony harder wilt.
Op dat moment open je je hand en strek je je rug.
Wedden da ie mooi lang wordt Pling

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:50

Ik zou het toch niet anders weten dan blijven schakelen, ook vooral terugschakelen en dan die volte wat sluiten op hem meer op het achterbeen te krijgen.
Maar misschien doe je het op wedstrijd toch anders. Of er zit ergens wat te veel spanning, of je durft misschien toch niet voluit te gaan.
Ik had namelijk hetzelfde, thuis ging het wel goed, maar in de proef kwam het er niet helemaal uit. Zag dat ook terug op de video, voor mijn gevoel ging ik wel verruimen, maar het beeld viel tegen.
Nu let ik er dus op dat ik extra vooruit rijd, vooral bij middengalop op de volte, ik begin een meter voor de E al met verruimen ipv eerst de volte in te rijden en dan te verruimen.
En dat zie ik toch wel terug in de cijfers.

Succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:01

Grandeur, verruimen is oke maar het paard mag absoluut niet harder of sneller gaan!!! Als je normaal 15 seconde over een lange zijde doet moet je dat in de middengalop ook doen.

Het aantal sekonde kun je tellen door als je het paard recht hebt op de lange zijde te tellen 21,22, 23, 24

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:12

Kafue schreef:
Grandeur, verruimen is oke maar het paard mag absoluut niet harder of sneller gaan!!! Als je normaal 15 seconde over een lange zijde doet moet je dat in de middengalop ook doen.

Dit snap ik dan even niet, want je middengalop is toch ruimer als de arbeids....als hij ruimer springt is hij natuurlijk ook sneller aan de andere kant....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:32

Hij mag niet sneller gaan, maar daarom ben je nog wel sneller aan de overkant natuurlijk Clown

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:39

essie79 schreef:
Hij mag niet sneller gaan, maar daarom ben je nog wel sneller aan de overkant natuurlijk Clown

Ja, daarom dus wat Kafue zegt klopt dan niet.....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:59

Nee je springt in minder passen naar de overkant. Als je er sneller bent dan gaat hij ook sneller.
Hij maakt zijn lichaam een beetje langer en maakt ruimere passen het zweefmoment wordt groter. Dus in minder passen met gelijke snelheid naar de overkant.

Doe zelf maar eens ren 25 meter normaal. Ren nu 25 meter met grotere sprongen ben je nu sneller aan de overkant?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:08

als je het ritme van je passen hetzelfde houdt wel. Je gebruikt nl minder passen om aan de overkant te komen.

Voorbeeld
ritme: 1 pas per seconde
afstand: 10 meter

paslengte: 1 meter => 10 passen => 10 seconden

paslengte: 2 meter => 5 passen => 5 seconden
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-03-05 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:10

Als ik een proef bekijk met de hoogste graad GP dus, dan is een paard in een middengalop echt wel sneller aan de overkant als een paard in verzamelde galop, ofniet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:24

en dat is volgens mij de kern. Omdat je ritme gelijk moet blijven (vertragen mag nl ook niet) en je paslengte vergroot ben je er eerder.

@Grandeur, ik ken een paar paarden die in de middengalop vooral meer omhoog gaan springen (dus met meer afdruk). Misschien dat jouw paard dat ook doet en dat dat het gevoel van verruiming is dat je krijgt. Bij een (lange slungel met een enorm sterke galop) van die paarden is het enorm verbeterd door schakelwerk, bij de ander (beknopt gebouwd paard) merk ik sinds we veel springen (afstanden ruim zetten) ook verbetering.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:31

Kafue schreef:
Nee je springt in minder passen naar de overkant. Als je er sneller bent dan gaat hij ook sneller.
Hij maakt zijn lichaam een beetje langer en maakt ruimere passen het zweefmoment wordt groter. Dus in minder passen met gelijke snelheid naar de overkant.

Doe zelf maar eens ren 25 meter normaal. Ren nu 25 meter met grotere sprongen ben je nu sneller aan de overkant?

Maar ik denk om ruimer te kunnen gaan je ook wel wat sneller moet, denk van beide een beetje....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:41

4.3 Medium Canter. This is a pace between the working and the extended canter. The horse goes forward with free, balanced and moderately extended strides and an obvious impulsion from the hindquarters. The rider allows the horse remaining on the bit to carry his head a little more in front of the vertical than at the collected and working canter and allows him at the same time to lower his head and neck slightly. The strides should be long and as even as possible and the whole movement balanced and unconstrained.

4.4 Extended Canter. The horse covers as much ground as possible. Maintaining the same rhythm he lengthens his strides to the utmost without losing any of his calmness and lightness as a result of great impulsion from the hindquarters. The rider allows the horse remaining on the bit without leaning on it to lower and extend his head and neck; the tip of his nose pointing more or less forward.

Ik ga het niet vertalen dat moeten jullie zelf maar doen. Ietsje sneller okee. Maar ga je nu zeggen het paard is sneller aan de overkant dan gaan velen overmatig drijven en versnellen de gang in plaats van dat ze de sprong verruimen. Dus als je voor je zelf maar in de gaten houd dat de sprong groter moet worden maar niet sneller.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:06

dat laatste ben ik helemaal met je eens Kafue. Het gaat om de verruiming, niet het ritme.

Vertaling staat trouwens in het dressuurboekje en de reglementen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:06

Eigelijk is het wel een grappige vraag he, en iets waar je niet zo snel over na denkt. Want zeggen we niet altijd nee niet sneller het gangwerk moet ruimer?
Dus eigelijk nooit zo over na gedacht maar toch wel goed. Volgens mij moet je gewoon denken ruimer en toch het paard bij je houden onder je als het ware.

Verder die tekst kwam van een engelse site. En komische is dat er in geen enkel boek of internetsite staat of je qua tijd nu gelijk, ietsje sneller, of een keer zo snel aan de overkant bent.

Een vraag dus voor de mensen die zich hier in verdiept hebben. Ik dus niet, ik ben een praktijkmens.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:16

Lijkt mij nogal logisch allemaal, echt verdiepen is niet nodig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:19

essie79 schreef:
Lijkt mij nogal logisch allemaal, echt verdiepen is niet nodig.

Soms lijken dingen heel erg logisch maar is de praktijk toch anders.
Maar sommigen hebben gewoon een enorm gevoel en voor die gaat alles vanzelf.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:39

Ik denk toch dat het BEIDE is, en sneller en ruimer, wellicht de nadruk op ruimer maar toch ook wel sneller. Ik denk dat je wel iets meer snelheid nodig hebt om ook daadwerkelijk die ruimere passen te krijgen, de kracht om het been verder naar voren te laten "grijpen".