Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kaja schreef:Hermesdeux, ik ben niet het proto type atlethisch, maar dat lukt mij wel hoor... ???
Hermesdeux schreef:Op een paard? Damn, dan ben ik wel erg stijf aan het worden...Als ik mijn schaambeen tegen de boom houd, krijg ik mijn benen niet naar voren, ja met flinke spieraanspanning, maar tijdens het rijden zeker niet...
Nou ja, die tip werkt dus niet bij iedereen
Hermesdeux schreef:Op een paard? Damn, dan ben ik wel erg stijf aan het worden...Als ik mijn schaambeen tegen de boom houd, krijg ik mijn benen niet naar voren, ja met flinke spieraanspanning, maar tijdens het rijden zeker niet...
Nou ja, die tip werkt dus niet bij iedereen
.Hermesdeux schreef:Niet de hele tijd maar je moet je bekken kantelen op die manier. En ik kan moeilijk de kinderen vastzetten met stro-touwtjes, al doe ik het bij mezelf wel regelmatig hoor! Helpt ook. Maar bij die kleine kinderen zeg ik altijd, ga eens op je plasser zitten en hop: ze zitten goed...het lukt toch nooit 100%, maar die gedachte dat ze erop moeten zitten gaat al veel beter dan been lang en recht houden. Het is even raar als je het moet zeggen, maar als ze het eenmaal snappen....
) eh dáárop zagen zitten, noemden we 'mutszitters' ..
) en ook niet met een bolle rug achterover.Nicolletje schreef:Hihi, no offence, maar mensen die we in de les (toen ik nog op een manege stond en ik zo'n heks was die commentaar uit de kantine zat te geven) eh dáárop zagen zitten, noemden we 'mutszitters' ..
![]()
Je moet met een rechte rug op je kont (op die botjes bij je kont) gaan zitten volgens mij.
Niet met een holle rug op je muts (en dan nog overdreven heen en weer bewegen met je bekken... Vandaar dat de kerels zulke rare gedachtes krijgen af en toe bij paardrijdende meisjes![]()
) en ook niet met een bolle rug achterover.
En tijdens het lichtrijden hoef je ook niet een halve meter uit het zadel te komen, dan wip je (denk ik) idd je benen naar voren...
) maar je moet op die 2 botjes onder je kont zitten.
) en kan het ff niet beter uitleggen. 
Het gewicht van je bovenlichaam via het bekken vang je op via je bovenbenen (dijbenen). Tact schreef:Op je schaambeen gaan zitten ? Dat meen je niet. Je zal maar een jongetje of een man wezen. Dat houden ze geen pas vol. Je moet op de zitbeenknobbels zitten, niet op het vlees van je kont. Misschien kun je dat in de instructie tegen meisjes zeggen, jongetjes komen niet meer op les terug![]()
Een goede oefening is lichtrijden zonder stijgbeugels. Doe het in het begin niet te lang, want het put uit en dan ga je verkeerd licht rijden. Dus steeds even kort.
Op de grond kun je ook oefenen door je benen zakken met de voorkant van de knie recht boven de teen van het been aan die kant. Als je omhoog gaat onderbeen (enkel-knie) stil houden omhoog vanuit de knie, zakken vanuit de knie. De knie blijft stil op dezelfde plek. Onder je voeten kan je een plankje (blok) leggen, daar rust dan de bal van de voet op. Daarmee boots je de steun van de stijgbeugel en het veren via de enkel na. De oefening kun je zo herhalen. Op de grond staande heb je kracht nodig om omhoog en iets naar voren te gaan en terug. Op de rug van het paard, doet het paard het werk, het paard gooit je op en je laat je voorzichtig zakken. Dus niet in het zadel ploffen. Als je goed lichtrijd komt je kont net los van het zadel, er kan geen boek of meer tussen de kont en het zadel. Goed lichtrijden is geen sta-zit-sta oefening, het moet je paard juist ontlasten. Je kan dit op de grond oefenen. Je kan dan meteen de rustige handen mee oefenen.
Als je op de rug van het paard zit heb je veel minder steun in de stijgbeugels nodig (dus niet je volle gewicht in de beugels). Op het moment dat je gaat staan, moet een pakje boter geplet maar niet uitgeknepen worden.Het gewicht van je bovenlichaam via het bekken vang je op via je bovenbenen (dijbenen).
Kafue schreef:
Die lui met de benen naar voren noemen wij stoelzitters, met de tenen naar buiten kapstokrijders en die echt op de plasser zitten zitten in spreidzit.
! Hermesdeux schreef:Haha, scheelt dat ik zelden jongens krijg op de les...misschien is dat de reden....maar waar zit je schaambeen dan? Ben ik dan totaal niet op de hoogte van het menselijk lichaam??