slechte beenligging

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura

slechte beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 00:15

Hey
Mijn probleem is dat ik mijn benen steeds naar voren steek in draf (bij lichtrijden) met de tenen naar buiten gericht. Pas nadat ik mezelf op een filmpje heb gezien merk ik pas hoe erg en lelijk dit is. Mijn instructrice heeft vaak gezegd dat ik er op moest letten, maar toch lukt het me niet echt. Een vriendin zei me dat ik precies me uit het zadel liet wippen bij het lichtrijden en dat ik mijn beenspieren niet gebruikte of zoiets.
Iemand tips? Ik wil hier echt vanaf!

Caesar

Re: slechte beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:54

Het grootste probleem bij een verkeerde beenligging is het gebruik van je bekken. Als je je bekken goed kantelt, is het pijnlijk om je benen nog naar voren te steken. In principe moet je met je schaambeen op de boom van het zadel zitten (niet letterlijk). Je benen gaan dan vanzelf recht naar beneden hangen. Als je ze dan nog even mooi uitdrukt heb je al een heel ander beeld. Je moet je niet teveel focussen op het been alleen, want dan blijf je bezig. Ook moet je instructrice niet steeds termen als Been lang, hak laag gebruiken maar bekken kantelen! (weet niet of ze dit al deed). Probeer het thuis maar eens. Bekken naar voren en dan je been ook naar voren...atlethisch als je dit lukt Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:19

Hermesdeux, ik ben niet het proto type atlethisch, maar dat lukt mij wel hoor... ??? Bloos

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:22

Kaja schreef:
Hermesdeux, ik ben niet het proto type atlethisch, maar dat lukt mij wel hoor... ??? Bloos

Ik kan het ook, net geprobeerd en het lukt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:50

Op een paard? Damn, dan ben ik wel erg stijf aan het worden...Als ik mijn schaambeen tegen de boom houd, krijg ik mijn benen niet naar voren, ja met flinke spieraanspanning, maar tijdens het rijden zeker niet...

Nou ja, die tip werkt dus niet bij iedereen Bloos

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:12

Hermesdeux schreef:
Op een paard? Damn, dan ben ik wel erg stijf aan het worden...Als ik mijn schaambeen tegen de boom houd, krijg ik mijn benen niet naar voren, ja met flinke spieraanspanning, maar tijdens het rijden zeker niet...

Geintje, maar je hebt wel gelijk.
Dus komt het toch weer neer op een juiste zit, een veel voorkomend probleem.

Bij ons wordt dit opgelost door de beugels met strotouwtjes vast te zetten aan het zadel, probeer dan nog maar eens om je benen naar voren te doen.
Dit is niet de meest veilige oplossing, maar het werkt wel.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:16

Hermesdeux schreef:

Als je op je schaambeen zit, gaan je benen idd naar achteren.
Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je op je schaambeen gaat zitten? Dat kan wel eens pijnlijk worden Knipoog.
Je hoort net op je kont te zitten!

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:22

Dan moet je natuurlijk niet vergeten om daarna je bekken te kantelen, anders gaat dat idd behoorlijk pijn doen.
Ik zou het trouwens knap vinden als je het voor elkaar kreeg.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:27

Niet de hele tijd maar je moet je bekken kantelen op die manier. En ik kan moeilijk de kinderen vastzetten met stro-touwtjes, al doe ik het bij mezelf wel regelmatig hoor! Helpt ook. Maar bij die kleine kinderen zeg ik altijd, ga eens op je plasser zitten en hop: ze zitten goed...het lukt toch nooit 100%, maar die gedachte dat ze erop moeten zitten gaat al veel beter dan been lang en recht houden. Het is even raar als je het moet zeggen, maar als ze het eenmaal snappen....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:41

Hermesdeux schreef:
Niet de hele tijd maar je moet je bekken kantelen op die manier. En ik kan moeilijk de kinderen vastzetten met stro-touwtjes, al doe ik het bij mezelf wel regelmatig hoor! Helpt ook. Maar bij die kleine kinderen zeg ik altijd, ga eens op je plasser zitten en hop: ze zitten goed...het lukt toch nooit 100%, maar die gedachte dat ze erop moeten zitten gaat al veel beter dan been lang en recht houden. Het is even raar als je het moet zeggen, maar als ze het eenmaal snappen....

Verward

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:32

Hihi, no offence, maar mensen die we in de les (toen ik nog op een manege stond en ik zo'n heks was die commentaar uit de kantine zat te geven Extreme duivel ) eh dáárop zagen zitten, noemden we 'mutszitters' ..Schijnheilig

Je moet met een rechte rug op je kont (op die botjes bij je kont) gaan zitten volgens mij.

Niet met een holle rug op je muts (en dan nog overdreven heen en weer bewegen met je bekken... Vandaar dat de kerels zulke rare gedachtes krijgen af en toe bij paardrijdende meisjes Bloos! Schijnheilig ) en ook niet met een bolle rug achterover.

En tijdens het lichtrijden hoef je ook niet een halve meter uit het zadel te komen, dan wip je (denk ik) idd je benen naar voren...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:49

Nicolletje schreef:
Hihi, no offence, maar mensen die we in de les (toen ik nog op een manege stond en ik zo'n heks was die commentaar uit de kantine zat te geven Extreme duivel ) eh dáárop zagen zitten, noemden we 'mutszitters' ..Schijnheilig

Je moet met een rechte rug op je kont (op die botjes bij je kont) gaan zitten volgens mij.

Niet met een holle rug op je muts (en dan nog overdreven heen en weer bewegen met je bekken... Vandaar dat de kerels zulke rare gedachtes krijgen af en toe bij paardrijdende meisjes Bloos! Schijnheilig ) en ook niet met een bolle rug achterover.

En tijdens het lichtrijden hoef je ook niet een halve meter uit het zadel te komen, dan wip je (denk ik) idd je benen naar voren...

Als je je bekken op die manier kantelt zit je ook op je zitbeenknobbels. Met een rechte rug.

Tja, wat dat betreft denken kerels dat ook al rijdt je achterstevoren...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:42

Het lijkt eropdat ke klemt met je bovenbenen en je beugels op het moment een tikje te lang hebt.
Je moet je door het paard op laten gooien voor het lichtrijden.
Verder natuurlijk been lang en hak uitdrukken. Zorg dat je even wat meer gewicht op de beugels neemt. Dat met die strotouwtjes is gevaatlijk.
O ja en een hele gemene manier om het te leren is het zonder beugels lichtdraven of engels draven

Die lui met de benen naar voren noemen wij stoelzitters, met de tenen naar buiten kapstokrijders en die echt op de plasser zitten zitten in spreidzit.

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 07:44

bedanky voor de reacties, maar iets is me nog altijd niet zo duidelijk.
Als je op je schaambeen gaat zitten lijkt me dat nogal pijnlijk na een uur rijden, en zit je dan niet te ver naar voren? Tenzij je dan je rug zou hollen, wat toch ook weer niet juist is, of vergis ik me nu?
Ik denk dat mijn stijgbeugels wel op juiste lengt heb. Als ik ze korter maak, dan kom ik teveel uit mijn zadel als ik lichtrijd en mijn benen strek. Is het misschien zo dat je je benen allertijden licht gebogen moet houden en nooit strekken, zelfs bij het lichtrijden? Hierdoor moet ik meer mijn spieren en knieen gebruiken en niet steeds door het paard naar boven laten wippen.Want dat kreeg ik van advies van iemand, weet niet of het klopt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:35

Hoi,
Ik weet niet of het je schaambeen heet ( Blond ) maar je moet op die 2 botjes onder je kont zitten.
En als je omhoogkomt inderdaad niet helemaal strekken, maar je met de beweging mee ietsjes omhoog laten komen.
Het omhoogkomen moet je ook niet uit je tenen laten komen maar idd meer uit je bovenbeen/ bovenlijf.
Het is dus een samenspel tussen de beweging van je paard en je eigen beweging.

Wat betreft je zit nog even: je zou eigenlijk zo moeten zitten, dat als ze je paard onder je vandaan halen, je nog zo zit.
Dus je kan het ook 'droog' oefenen: voeten op de grond, knieën iets gebogen, rechte rug en schouders laten hangen (niet verkrampt)

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 11:38

Is het dan ook zo dat je bij het omhoog komen (lichtrijden) je ook iets meer naar voren komt, of blijf je rechte lijn van hiel schouders en hoofd behouden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:01

Als je echt kaarsrecht omhoog komt, dan blijf je achter in de beweging.
Als je te ver omhoog komt, ga je zitten stuiteren
Als je je bekken te ver naar voren doet, overdrijf je en zit je ook te stuiteren.

Het is best moeilijk om licht te rijden en als je het echt verkeerd doet, kan je een paard aardig in de weg zitten ipv. verlichten.
Je moet dus iiiiieeetsjes naar voren komen, ook met je bekken, ik zit nu op een burostoel (met de baas erbij Schijnheilig ) en kan het ff niet beter uitleggen.

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:15

Dus zover als ik het begrijp: op je zitbeenknobbels zitten, stijgbeugels niet te lang, hiel omlaag en tenen naar voren, je door het paard lichtjes omhoog laten wippen en meegaan met de beweging dus ietsiepietsie naar voren bij het omhoogkomen zonder de benen ooit helemaal te strekken.
Is toch ingewikkeld he, en ik die altijd dacht dat ik wel goed kon lichtrijden, wel mooi niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:41

OK dan!
Ja zoiets!
Ik las laatst ergens dat maar weinig mensen echt goed konden lichtrijden...

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:25

Probeer is recht te staan in je stijgbeugels, zonder stijgbeugels licht rijden e.d. Zijn allemaal oefeningen die je helpen om een betere balans te krijgen in je zadel. Van zodra je een goed evnewicht hebt gevonden zal je je voeten echt wel niet meer naar voor steken.

Bij het doorzitten NIET op je schaambeen gaan zitten! Dat is pijnlijk en bovendien nutteloos. Het is ook niet de bedoeling dat je op je kont gaat zitten. Het zijn je zitbeenknobbels waarop je moet zitten. Dat is echt niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Het is de plaats tss je schaambeen en je kont. Knipoog
Veel oefenen!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:30

Op je schaambeen gaan zitten ? Dat meen je niet. Je zal maar een jongetje of een man wezen. Dat houden ze geen pas vol. Je moet op de zitbeenknobbels zitten, niet op het vlees van je kont. Misschien kun je dat in de instructie tegen meisjes zeggen, jongetjes komen niet meer op les terug Pling

Een goede oefening is lichtrijden zonder stijgbeugels. Doe het in het begin niet te lang, want het put uit en dan ga je verkeerd licht rijden. Dus steeds even kort.

Op de grond kun je ook oefenen door je benen zakken met de voorkant van de knie recht boven de teen van het been aan die kant. Als je omhoog gaat onderbeen (enkel-knie) stil houden omhoog vanuit de knie, zakken vanuit de knie. De knie blijft stil op dezelfde plek. Onder je voeten kan je een plankje (blok) leggen, daar rust dan de bal van de voet op. Daarmee boots je de steun van de stijgbeugel en het veren via de enkel na. De oefening kun je zo herhalen. Op de grond staande heb je kracht nodig om omhoog en iets naar voren te gaan en terug. Op de rug van het paard, doet het paard het werk, het paard gooit je op en je laat je voorzichtig zakken. Dus niet in het zadel ploffen. Als je goed lichtrijd komt je kont net los van het zadel, er kan geen boek of meer tussen de kont en het zadel. Goed lichtrijden is geen sta-zit-sta oefening, het moet je paard juist ontlasten. Je kan dit op de grond oefenen. Je kan dan meteen de rustige handen mee oefenen.

Als je op de rug van het paard zit heb je veel minder steun in de stijgbeugels nodig (dus niet je volle gewicht in de beugels). Op het moment dat je gaat staan, moet een pakje boter geplet maar niet uitgeknepen worden. Pling Het gewicht van je bovenlichaam via het bekken vang je op via je bovenbenen (dijbenen).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:55

Tact schreef:
Op je schaambeen gaan zitten ? Dat meen je niet. Je zal maar een jongetje of een man wezen. Dat houden ze geen pas vol. Je moet op de zitbeenknobbels zitten, niet op het vlees van je kont. Misschien kun je dat in de instructie tegen meisjes zeggen, jongetjes komen niet meer op les terug Pling

Een goede oefening is lichtrijden zonder stijgbeugels. Doe het in het begin niet te lang, want het put uit en dan ga je verkeerd licht rijden. Dus steeds even kort.

Op de grond kun je ook oefenen door je benen zakken met de voorkant van de knie recht boven de teen van het been aan die kant. Als je omhoog gaat onderbeen (enkel-knie) stil houden omhoog vanuit de knie, zakken vanuit de knie. De knie blijft stil op dezelfde plek. Onder je voeten kan je een plankje (blok) leggen, daar rust dan de bal van de voet op. Daarmee boots je de steun van de stijgbeugel en het veren via de enkel na. De oefening kun je zo herhalen. Op de grond staande heb je kracht nodig om omhoog en iets naar voren te gaan en terug. Op de rug van het paard, doet het paard het werk, het paard gooit je op en je laat je voorzichtig zakken. Dus niet in het zadel ploffen. Als je goed lichtrijd komt je kont net los van het zadel, er kan geen boek of meer tussen de kont en het zadel. Goed lichtrijden is geen sta-zit-sta oefening, het moet je paard juist ontlasten. Je kan dit op de grond oefenen. Je kan dan meteen de rustige handen mee oefenen.

Als je op de rug van het paard zit heb je veel minder steun in de stijgbeugels nodig (dus niet je volle gewicht in de beugels). Op het moment dat je gaat staan, moet een pakje boter geplet maar niet uitgeknepen worden. Pling Het gewicht van je bovenlichaam via het bekken vang je op via je bovenbenen (dijbenen).

Haha, scheelt dat ik zelden jongens krijg op de les...misschien is dat de reden....maar waar zit je schaambeen dan? Ben ik dan totaal niet op de hoogte van het menselijk lichaam??

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:11

Ik heb een boek van de bieb geleend.
Het heet: Correct zitten, tips voor een betere balans bij het rijden.
Geschreven door:Dr Ina Sommermeier
Komt uit de Tirion natuur serie, afdeling paardensport

Het is een dun boekje, waarin wordt uitgelegd hoe je je zit kunt verbeteren. Er staan ook heel veel oefeningen in, met een opbouw, die je kunt doen op je paard, zodat je zit verbetert.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:29

Kafue schreef:

Die lui
met de benen naar voren noemen wij stoelzitters, met de tenen naar buiten kapstokrijders en die echt op de plasser zitten zitten in spreidzit.

Zo TS en anderen, weet je gelijk hoe sommige over je denken Haha! Haha! Haha! !

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:48

Hermesdeux schreef:
Haha, scheelt dat ik zelden jongens krijg op de les...misschien is dat de reden....maar waar zit je schaambeen dan? Ben ik dan totaal niet op de hoogte van het menselijk lichaam??

Dat zit vogens mij aan de voorkant van je doos Bloos
Dat botje net onder je blaas...