Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 07:41

Impuls het zelfde als Schwung???????????????

Nee impuls is maar een klein gedeelte van het woord Schwung.

KiWiKo

Re: Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:04

Professor schreef:
Impuls het zelfde als Schwung???????????????

Nee impuls is maar een klein gedeelte van het woord Schwung.

gelukkig geef je zelf het antwoord al.................... hoef ik er niet meer over na te denken Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:21

Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Het paard beweegt schwungvol als hij zijn benen energiek actief optilt en in het zweefmoment zijn ledematen goed naar voren swingt

Dus je begint met het rijden met impuls. De impuls is de door de ruiter opgwekte en volkomen beheerste vooraartse drang. Het echte mooie losse bewegen door het hele lichaam heen ontwikkeld zich uit de impuls

Schwung hoort zowel bij verzamelde als bij de midden en de uitgestrekte gangen.

Zo en nu weten we wat schwung is en wat impuls is en we weten al dat schwung niet in stap zou kunnen.
Professor legt u ons dan nog even uit waarom het niet hetzelfde is.
En vooral waarom in de zes basisbegrippen impuls niet staat.
Impuls valt onder schwung en er staat dat de schwung uit de impuls ontwikkeld wordt. Tot zover rijkt mijn theoretische kennis verder gaat die nog niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:46

Voor de topicstarter: het komt de discussie ten goede als er in de beginpost wat meer vertelt wordt en er geen vraag gesteld wordt waar je als TS zelf al een antwoord op lijkt te hebben.

Door de zinnig inhoudelijke post van Kafue denk ik dat er daardoor wel voldoende basis is voor een zinnige discussie en zal ik het topic dus open laten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 10:26

Apple schreef:
Voor de topicstarter: het komt de discussie ten goede als er in de beginpost wat meer vertelt wordt en er geen vraag gesteld wordt waar je als TS zelf al een antwoord op lijkt te hebben.

Door de zinnig inhoudelijke post van Kafue denk ik dat er daardoor wel voldoende basis is voor een zinnige discussie en zal ik het topic dus open laten.

Dat alles heb ik begrepen, maar ik heb eigenlijk alleen iets aangegeven, dat in vele topics en in de heele ruiterrij werkelijk belangrijk is.
Wij nederlanders kunnen de duitse benamingen of te wel " Der Skala der Ausbildung" niet letterlijk vertalen, en als men dat wil moet men het zeer overwogen vertalen. En daarom heb ik de vraag zo gesteld. Want ik geloof dat in nederland de vakuitdrukkingen een beetje verwatert zijn. Men heeft in het nederlands ook veel goede benamingen voor bepaalde vaktechnische dingen op paarden gebied. Alleen heeft men in het duits bepaalde begrippen meer to the point gebracht. Wij vergeten in nederland eenvoudig dat men in duitsland meer waarde aan de theorie schenkt: d.w.z. jonge ruiters (hiermee bedoel ik ook beginnende ruiters worden al zeer snel met de theorie vertrouwd gemaakt) daardoor is het voor een instrukteur het eenvoudiger om met bepaalde begrippen te werken. " Der Skala der ausbildung" bestaat niet alleen uit deze woorden er steekt heel wat meer daar achter.
En ik wil alleen een diskussie beginnen, oftewel testen wat in nederland en wie in nederland een beetje courage heeft en meedenkt over dit onderwerp. Natuurlijk weet ik wat erachter deze basis uitdrukkingen zit, maar dat is duits en omdat ik ca. 25jaar in nederland gewoont heb (en geboren) maar nu inmiddels 29 jaar in duitsland woon enwerk (reitunterricht) kan ik wel zeggen dat ik de duitse taal zeer goed aanvoel en beheers, dat ik de nederlandse taal op papier niet meer zo beheers wil nog niet zeggen dat ik mij daarin niet uitdrukken kan. Maar ik wil alleen weten wat onder de nadenkende nederlandse ruiters naar hun gevoel achter bepaalde duitse begrippen staat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:36

jahoor Haha! Haha! Haha!

In Nederland begrijpen we helemaal niet hoe het nou eigenlijk moet.........

gelukkig is er nog zo een land als Duitsland, wordt er tenminste nog ERGENS in de wereld goed les gegeven.....

Ik vind dit zo enorm kleinerend, alsof de instructeurs in Nederland allemaal achtelijk zijn zeg! en alsof je alleen courage hebt als je over dit soort hele simpele basisdingen nadenkt........

BAH

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:49

Ik weet wel wat het verschil is, en als je al met zo'n houding tegen over een onderwerp staat dan weet ik het ook niet. Waar wil je in vredesnaam nog over discussieren of wat het doel hiervan dan ook was. Het zijn gewoon begrippen en ik denk niet dat je daar zo anders over kunt denken.
Daarnaast weet vast niet iedereen die rijd wat het inhoud maar dat hoeft ook niet wat mij betreft iedereen voert zn hobby op zn eigen manier uit. Ik ga liever bezig in de praktijk dan dat ik de theorie helemaal ken. Je kunt t begrip wel mooi omschrijven maar als je niet weet hoe t voelt dan zegt me dat ook niet zoveel Lachen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:01

gijsenkim schreef:
jahoor Haha! Haha! Haha!

gelukkig is er nog zo een land als Duitsland, wordt er tenminste nog ERGENS in de wereld goed les gegeven.....

Ik vind dit zo enorm kleinerend, alsof de instructeurs in Nederland allemaal achtelijk zijn zeg! en alsof je alleen courage hebt als je over dit soort hele simpele basisdingen nadenkt........

BAH

Dit kleineren van de nederlandse instructeurs bedoel ik helemaal niet, ik bedoel eigenlijk dat wij nederlanders juist niet altijd duitsland als het beloofde land moetenzien op paardensport gebied. Maar dat we juist onze eigen taal moeten gebruiken. Alleen hebben ze in duitsland het voordeel van deze kernachtige vakuitdrukken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:08

Ctal schreef:
Ik weet wel wat het verschil is, en als je al met zo'n houding tegen over een onderwerp staat dan weet ik het ook niet. Waar wil je in vredesnaam nog over discussieren of wat het doel hiervan dan ook was. Het zijn gewoon begrippen en ik denk niet dat je daar zo anders over kunt denken.
Daarnaast weet vast niet iedereen die rijd wat het inhoud maar dat hoeft ook niet wat mij betreft iedereen voert zn hobby op zn eigen manier uit. Ik ga liever bezig in de praktijk dan dat ik de theorie helemaal ken. Je kunt t begrip wel mooi omschrijven maar als je niet weet hoe t voelt dan zegt me dat ook niet zoveel Lachen

Het voordeel theorie, men begrijpt elkaar in de praktijk beter.
Ten tweede als ik de theorie begrijp hoef ik in de praktijk het wiel niet nog eens uit te vinden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:12

ik ben er toch nog altijd voor om eerst de theorie te kennen en ze daarna om te zetten in de praktijk. zonder dat je de theorie kent kan je toch ook moeilijk het goed doen op je paard? ik heb liever dat mijn instructrice eerst alles goed en duidelijk uitlegt in theorie en me daarna helpt om het toe te passen te paard (wat nog altijd het moeilijkste deel is), dan dat ik ga zitten klungelen in de les en dat ze dan dingen moet zeggen die ik helemaal niet snap.

wat betreft de schwung: ik ben het helemaal eens met kafue: zonder impuls kan er geen schwung zijn, het komt er namelijk uit voort.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:15

Voor mij is het gevoel van impuls, de drang naar voren... Gehoorzaamheid aan het been.
Swung is voor mijn gevoel als het paard onder je begint te swingen, dus met energievolle/krachtige passen loopt, maar wel helemaal los en ontspannen door het lijf. Je kan het paard soepel vooruit en terug rijden, lager of hoger in stellen met meer of minder stelling en buiging en doet dat zonder dat je blokkades in het lijf voelt.
De enkele momenten dat ik dat gevoelt heb, heb ik diep in mijn geheugen gegrift en probeer ik opnieuw te voelen. Het voelt echt heel fijn!
Helaas lukt het me niet dat op commando voor elkaar te krijgen. Ik moet er echt naar "zoeken" en hopen dat ik het onderweg weer even ergens tegenkom... Zonder impuls geen swung...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-03-05 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:18

Best nuttig, om eens een Nederlandse vertaling voor die basisbegrippen te formuleren. Het dwingt je om na te denken over de wezenlijke betekenis van deze begrippen.

Mijn gedachten hierover:
Impuls = voorwaartse drang, het paard denkt te allen tijde voorwaarts
Schwung = verdere ontwikkeling van die voorwaartse drang tot een meer expressieve manier van bewegen, met meer afdruk en beweging door het gehele lichaam.

Impuls is dus een voorwaarde voor het op termijn ontwikkelen van schwung, maar voor het ontwikkelen van schwung is veel meer nodig, vooral veel training van de juiste spieren en het blij houden van het paard. Want alleen een fysiek fit en mentaal relaxt en fris paard kan echt met schwung lopen, het lijkt me niet iets dat de ruiter even in een uurtje af kan dwingen door eens extra met de sporen te porren ofzo.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:29

Nu begint het te lopen ga zo door ruiters/instructeurs.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:43

Maar wanneer ik ah rijden ben met mn privéles, dan zegt mn instructrice bv. dat ie met meer schwung moet lopen, meer moet dansen. Onder het rijden legt ze uit wat schwung is niet van tevoren, maar op het moment dat je r naar toe werkt en ze zegt wanneer je ie met schwung loopt dus je voelt het en je weet wat het inhoudt.

Impuls is voor mij de ongedwongen drang naar voren, door de ruiter opgewekt. Dus niet hard lopen.
En Schwung het meer gaan dragen, los in het lijf, meer 'dansen' als het ware. Maar ook voorwaartse drang dus de impuls zit er bij in Verward

Ik kan het echt niet in van die mooie woorden vertalen maar het komt er wel op neer en ik weet wat het inhoud. Soms is iets onder woorden brengen best lastig, iig wel voor mij.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:24

Vragen naar de bekende weg... Sigaar
Jut en Jul, onze oosterburen weten het weer beter.... Haha! Haha!

Het straalt er gewoon weer vanaf Knipoog !

gijsenkim schreef:
jahoor Haha! Haha! Haha!

BAH

OK dan!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:06

Kaja schreef:

gijsenkim schreef:
jahoor Haha! Haha! Haha!

BAH

OK dan!

Als je zelfs niet de nederlandse taal kan lezen, en begrijpen kan, dan ben je natuurlijk niet te redden.
Sorry ik wil helemaal niet zeggen dat duitsland het beter doet of kan lees maar na.
Ik wil juist dat de nederlandse ruiters en instructeurs er eens er overna denken om het in het nederlads beter op papier te zetten, zodat we in NEDERLAND ELKAAR BETER IN DE PAARDENVAKTAAL ELKAAR BEGRIJPEN (in de nederlandse taal) Of willen we elkaar niet in alle eenvoud begrijpen.
Ik bedoel dat men gewoon het in het nederlands houden.
Wat ik alleen kritiseer in nederland, is dat men de theorie zo verwatert, d.w.z. we hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Als ik niet weet wat een hulp doet (bewerkt) dan kan ik ook niet begrijpen als ik het verkeerd dat een paard nietgoed naar mijn hulpen luistert.
En beste KAJA als je op een Topic reageert verschuil je dan niet door maar Smilies te zetten en verder niets.
Ik rij nu al weer 48jaar paard en geef 38 jaar les en ben nog niet uitgeleerd. En ik wil graag dat jonge mensen de oudere mensen door hun vragen en kritiek wakker houden, en ik stel me open voor vele dingen, en doe dat elke dag, maar verschuil me niet met Smilies.
Er zij maar twee vormen van rijden de goede en de fout methode.
Dit heb ik niet van mijzelf maar van twee van mijn vele leermeesters.
1 Dhr. Evers (Nederlander)
2 Major a.D.Paul Stecken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:38

Kaja schreef:

gijsenkim schreef:
jahoor Haha! Haha! Haha!

BAH

OK dan!

Waarom zo negatief Kaja. Onze oosterburen weten het weer beter. Schaam je maar eens tot diep achter je oren. Niemand maar dan ook niemand beschreef hier iets beter te weten. Al denk ik dat een behoorlijk aantal bokkers het idd wel beter weten dan jij maar dat terzijde,
Wat straalt er dan af, zelfvertrouwen wetenschap kennis in theorie en praktijk.
En Gijsenkim mischien mag ben jij in de gelukkige omstandigheid dat je goed les krijgt ( ik heb een paar fotos gezien ) of dat je zelf goed les geeft, dat wil nog niet zeggen dat heel Nederland goed les geeft.
Ik denk dat 75% van de mensen dat zich instructeur noemt het niet 100% begrepen heeft.
Duitsland geeft inderdaad veel meer theorie onderricht. En in Duitsland moet je bepaalde examens afleggen alvorens je uberhaupt mag starten op wedstrijden. Dit kan ik niet als verkeerd beoordelen.
Als je bijvoorbeeld wilt leren autorijden dan doen je ook een theorieexamen en je een pratijkexamen.
Hetzelfde geld voor een beroepsopleiding, daar volg je ook een theorieopleiding, een praktijkopleiding dan ga je stage lopen en vervolgens studeer je af.

Ik denk dat het makkelijker les geeft als een leerling al weet welke basistermen om de hoek gaan komen en wat ze betekenen.
Het is makkelijk als je weet dat je bijvoorbeeld impuls moet opwekken in plaats van een paard maar te laten sjokken.

En kleinerend is hier niks, maar als jullie beiden dat zo voelen dan past het spreekwoord bij jullie wie de schoen passe trekke hem aan.

Bovendien om op de begrippen terug te komen die zijn allemaal uiterst goed beschreven en die gebruiken ze al tig jaar die kun je ja gewoon leren waarom opnieuw uitvinden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:09

ik kan me in het Nederlands goed genoeg uitdrukken............ dank u.

heeft met didactiek te maken Haha! Haha! Haha!

qoute van professor

Wat ik alleen kritiseer in nederland, is dat men de theorie zo verwatert, d.w.z. we hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Als ik niet weet wat een hulp doet (bewerkt) dan kan ik ook niet begrijpen als ik het verkeerd dat een paard nietgoed naar mijn hulpen luistert

gelukkig hebben we onze oosterburen nog.......... wordt er tenminste ergens in de wereld goed lesgeven!

het is nooit verkeerd een bepaalde theorie als basis te hebben............. maar die theorie is nooit doorslaggevend aan het rijden an zich.

Je kan alles maar dan ook alles uit een boek leren.......... behalve het gevoel

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:13

Gijsenkim wat ben je weer heerlijk NEGATIEF zeg. Oh oh.
Waarom toch. iemand probeert te discusieren en jij bent weer gelijk negatief over oosterburen die goed les geven.

Okee er zijn buren die goed les geven , SO WHAT?
We nodigen je en een van je HETE paarden van harte uit voor een lesje bij je oosterburen hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:16

ik ben niet echt negatief hoor...............

mw. professor is ietwat negatief over het niveau van de Nederlandse lesgeefmensen........

in Duitsland is das immer beter Haha! Haha! Haha!

is er geen www.bokt.dl ????

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:17

Maakt het een instructeur minder kundig als hij/zij termen als 'impuls' of 'schwung' niet gebruikt in zn lessen?

Mi is een instructeur die qua taalgebruik weet aan te sluiten bij de leerling net zo goed, zo niet beter, in staat om die leerling het daadwerkelijke rijden bij te brengen.

En dan kan zo'n leerling, als die na jaren eens een boek over paardrijden leest, erachter komen dat er bij de uitleg van de instructeur ook vaste termen horen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:19

*moderatorstem aan*

Overigens zou het in dit topic fijn zijn als er niet direct weer met persoonlijkheden wordt gestrooid en men gewoon een discussie zou kunnen houden zonder elkaars rijden of paarden af te kammen.

*moderatorstem uit*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:28

Kafue schreef:
Okee er zijn buren die goed les geven , SO WHAT?
We nodigen je en een van je HETE paarden van harte uit voor een lesje bij je oosterburen hoor.

zoals je misschien wel of niet weet........... Ik heb een tijd bij Nadine Capellmann gewerkt.......... en de duitse manier van rijden/les geven, is mij wel bekend.

Doe mij maar gewoon MIJN manier Haha! Haha! Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:34

wat wordt dit topic weer heerlijk persoonlijk Clown Ik vind niet dat je het op deze manier moet zien professor, dit is generaliseren. Ik ken instructeurs die wel de duits begrippen gebruiken, en andere niet. So what? Duitsers denken altijd dat ze voorop lopen op paardengebied, misschien is dit ook zo, maar waarom zou nederland dan slechter zijn? Wij gebruiken ook engelse woorden, omdat daar geen nederlands woord voor bestaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:29

Professor en Kafue, op welke groep richten jullie je eigenlijk, welk niveau? Wat ik mis in jullie stukken is iets van omgaan en genieten van het karakter van het paard, dat voor elk paard toch ook weer anders is. Het is zo technisch, zo kil. Nou is dat begrijpelijk als je echt de top wil bereiken, maar voor het gros van bokt /en/ hun instructeurs ligt de nadruk denk ik op andere dingen.

Een vertaling die mij zou aanspreken is 'enthousiasme'.
En verder komen de verschillende instructeurs altijd met mooie beeldspraken over welk gevoel je moet hebben. Beetje creativiteit hier is altijd leuk, en stukken minder saai dan steeds alleen maar 'schwung'.

(Over impuls: "Maak ze wakker, je moet het gevoel krijgen dat ze klaar staan voor Boekelo. Ja, zo.")