Paard net onder zadel, bang in de mond en stresserig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Paard net onder zadel, bang in de mond en stresserig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 17:09

Ik heb een 5 jarige merrie die eerst 2 veulens heeft gehad en helemaal niks kende.
In januari heb ik haar zadelmak gemaakt, helemaal zonder stress en ze was ook superbraaf.

Nu loopt ze ook keurig en snapt alle basis dingen al, maar ze is heel bang in de mond, ze loopt prima met haar kopje omlaag maar als ik aan haar mond kom om iets meer gewicht in de hand te krijgen begint ze te rennen en de teugels uit mijn hand te trekken.
Ik ben heel voorzichtig in mijn hand, en trek absoluut niet, enige wat ik doe is contact houden zodat ik het bit zeg maar voel en mn been eraan zodat ze tegen mijn hand aan gaat lopen.

Ze is ook loperig voor mijn buitenbeen, als ik die aanleg begint ze te rennen en als ik haar iets tegen houd gaat ze van die rare huppels maken.

Ik heb al meer paarden zadelmak gemaakt, en weet natuurlijk dat ze sommige dingen niet snapt maar hoe leer ik haar dat het niet eng is als ik mijn been aanleg?

Ik herhaal veel dingen elke keer maar weer, en heb alle geduld van de wereld, maar ik ben bang dat het een ontzettende stresskikker gaat worden als ik niet aan haar mag komen.

Ze is ook gauw beledigd, een echte merrie is het wat dat betreft.

Liefst tips van mensen die er echt verstand van hebben, dus geen penny reacties Knipoog

CK88

Re: Paard net onder zadel, bang in de mond en stresserig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 17:11

Oja, het kan niet door mondproblemen komen, tandarts komt elk jaar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:39

TJa............... ik ga er zowizo vanuit dat jij weet wat je doet Haha! Haha! Haha! Dat maakt het communiceren over dit soort dingen wel een stuk gemakkelijker moet ik zeggen Haha!

Ik zou voor een k&k ongebroken met tongboog africhtingsstang gaan.....of in iedergeval het zachtste bit dat je hebt... helpt dat nog niet dan een halster over het hoofdstel en meer op het halster dan op het hoofdstel om gelijdelijk aan steeds meer door het hoofdstel te laten overnemen.

Sommige paarden reageren heel heftig op het bit. en dat zijn dingen die je niet wilt forceren.

Buitenbeen........... bedoel je aan beide kanten het buitenbeen of je alleen je rechter/linker been??

Het gaat vast wel beter worden, vooral de aanraking met been, gewoon blijven doen..... en je van haar protest niet teveel aantrekken.

Wat de beledigdheid betreft........... tja das karakter Haha! Haha! Haha! Dat zal ook wel minder worden hoor, na verloop van tijd. En hier geld ook weer, gewoon doen alsof je neus bloed en doorgaan met waar je mee bezig was....

Ze is nu een week of 6 onder het zadel begrijp ik?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:00

ja, dat klopt, en ik heb er al een KK watertrens dubbelgebroken bit van augin in Ja

Ik hoop dat je gelijk hebt, en het beter word Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:50

je zou ook juist een ongebroken trens kunnen proberen, als ze een laag verhemelte heeft, werkt dat vaak heel fijn. Verder is de tip van G&K voor een halster erover ook een heel aardige.
En toch nog even wb die tandarts, in een jaar kan er een hoop gebeuren, dus dat zou ik toch nog even nakijken. En verder vooral heel veel rust en gewoon dooooorgaan Knipoog

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:53

Ik heb zelf geen ervaring met het inrijden van paarden, maar kan het niet zijn dat dit haar reactie is op nieuwe dingen? Omdat ze zowel op je been als op het bit een soort 'vluchtreactie' vertoond? In dat geval zou het gewoon over moeten gaan, als ze went...

Toch nog een opmerking over de mond: ik heb zelf ook elk jaar de tandarts bij mijn paard, maar toen ik een paar maanden nadat de tandarts geweest was toch haakjes ontdekte heb ik een andere tandarts laten komen en wat bleek: die eerste had alleen voorin de mond gevijld! Achterin, toch de belangrijkste plek voor wat betreft het bit, zaten nog we haakjes. Ik wil niet alles in twijfel trekken maar als je er echt niet uitkomt en al veel geprobeerd hebt zou het ook een optie zijn een andere tandarts er naar te laten kijken.

Succes, ik hoop dat jullie eruit komen samen!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:58

Miko schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met het inrijden van paarden, maar kan het niet zijn dat dit haar reactie is op nieuwe dingen? Omdat ze zowel op je been als op het bit een soort 'vluchtreactie' vertoond? In dat geval zou het gewoon over moeten gaan, als ze went...

Toch nog een opmerking over de mond: ik heb zelf ook elk jaar de tandarts bij mijn paard, maar toen ik een paar maanden nadat de tandarts geweest was toch haakjes ontdekte heb ik een andere tandarts laten komen en wat bleek: die eerste had alleen voorin de mond gevijld! Achterin, toch de belangrijkste plek voor wat betreft het bit, zaten nog we haakjes. Ik wil niet alles in twijfel trekken maar als je er echt niet uitkomt en al veel geprobeerd hebt zou het ook een optie zijn een andere tandarts er naar te laten kijken.

Succes, ik hoop dat jullie eruit komen samen!

Maar ze is nog best jong, dan zijn er toch nog niet zo gauw mond problemen?
En haar tanden zien er wel goed uit (in hoeverre IK het kan zien, niks dat bloed ofzo, maar ben natuurlijk geen tandarts Knipoog)

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:58

Sommige paarden reageren ook heel goed op zo'n dik rubberen stangetje. Verder longeer ik zo'n typetje ook wel eens van te voren met bijzet teugels, zo'n bijzetteugel is nl heel constant....ze kunnen op zo'n manier zelf uitvogelen dat het wel heel erg prettig is om een beetje aanleuning te nemen.(of zelfs een beetje te gaan hangen, wat voor zo'n typetje op dit moment helemaal niet zo erg is!)

Als ze ontspannen lopen met bijzetteugels, mooi in een tempo. Ga ik ze aan de longe overgangen laten maken, naar voren en terug. Bij de overgangen naar voren lopen ze vanzelf tegen het bit aan.....Meestal krijg je dan zo'n reactie als jij omschrijft, ieks, rennen (sommigen gaan vechten, anderen proberen stil te staan)!! Na verloop van tijd krijgen ze dmv de bijzetteugel vertrouwen in het bit, en realiseren ze zich dat het 'voelen' van het bit geen paniek hoeft te veroorzaken.

Het grote voordeel van op deze manier longeren voordat je gaat rijden is dat ze ook een beetje moe zijn, zodat je dan waarschijnlijk er gewoon met je benen aan kunt zitten!

Als het goed is is het schieterige eraf!

Probeer wel atijd je benen te blijven gebruiken

Succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:05

ik denk eerder aan een rugprobleem Knipoog
laat de rug eens goed nakijken

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:07

Nimmedor schreef:
Maar ze is nog best jong, dan zijn er toch nog niet zo gauw mond problemen?
En haar tanden zien er wel goed uit (in hoeverre IK het kan zien, niks dat bloed ofzo, maar ben natuurlijk geen tandarts Knipoog)

Dat zou je inderdaad wel denken. Toch weet ik van mensen bij mij op stal dat dat niet zo hoeft te zijn. Jonge paarden zij natuurlijk nog wel volop aan het wisselen, en er kan dan wel eens sprake zijn van doppen op de kiezen (dat dus de melktand blijft zitten bovenop de gewone tand die al te voorschijn is gekomen). Maar goed ik ben nu ook maar een eind weg aan het filosoferen Haha!...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:11

juist wel als ze jong zijn, door het wisselen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:13

Wisselen is echt een hele grote boosdoener als ze het bit niet willen accepteren.........

Longeren met bijzets is ook een manier...........

Persoonlijk stap ik niet eerder op een paard voordat deze een keer met bijzets gelongeerd is...........

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:39

Ben het met Maitu eens...longeren met bijzetje.
Laat haar maar eens tegen het bit aanlopen.

Dit alleen als het tandenprobleem is uitgesloten, wat ik sterk betwijfel...

Mijn eerste gedacht is tanden, wolfskiesjes............een paard, ook een jong paard is niet zo gauw bang in de mond.
Ze worden bang als daar een reden voor is, voor jou de moeilijke taak om uit te vinden wat de reden is.

Juist jonge paarden hebben idd gauw tandenproblemen.
soms is een jaarlijkse controle te weinig.
Ik zou gewoon de tandarts even bellen.

Ben benieuwd.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:52

De merrie is al 5, dus wisselen lijkt me niet logisch.
En de tandarts is hooguit een half jaar terug nog geweest (eigenaar van de merrie heeft meerdere paarden die ook worden gedaan), en dat is een échte goede tandarts!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:58

Citaat:
Normale veranderingen van het paardengebit:

Een veulen zal in het algemeen zonder snijtanden geboren worden, maar voordat het 6 maanden oud zal het boven- en onder snijtanden hebben. De kiezen dan ondertussen ook volledig aanwezig. Een paard heeft evenals de mens ook een aantal melktanden en kiezen. Deze wisselen bij elk paard gedurende bepaalde fases van het leven. Zo zullen de verschillende snijtanden op de leeftijd van 2.5, 3.5, en 4.5 jaar wisselen. Alleen de voorste 3 kiezen (van elke kaakhelft) wisselen en dit gebeurt op een leeftijd van ongeveer 3 jaar. Zoals al vermeldt "vijlen" de boven en ondertanden elkaar af. De inhoud van een snijtand is niet overal gelijk. Met al deze gegevens kan men zich voorstellen dat de leeftijd van een paard aan het gebit vast te stellen is. Dit is echter niet gemakkelijk en oefening baart kunst.

http://www.daphorst.nl/artpaardtanden.htm

Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:59

ik ga dit trouwens even op RT zetten Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:17

Zelf hebben wij een merrie gehad die dit ook sterk had en daar een paar veulens uit gefokt die dit ook deden.
Je merkt het wel vaker met paarden die veel bloed voeren of hele voorzichtige springpaarden.

Mijn oplossing is altijd een lage neusriem en dan daar de teugels aan vastmaken en dan met dubbele teugel rijden.

Longeren is ook een goed idee maar kijk uit met de bijzet als ze heel erg bang in de mond is wil zo'n halsverlenger nog wel eens heel fijn werken.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:23

Concorde schreef:
De merrie is al 5, dus wisselen lijkt me niet logisch.
En de tandarts is hooguit een half jaar terug nog geweest (eigenaar van de merrie heeft meerdere paarden die ook worden gedaan), en dat is een échte goede tandarts!

Volgens mij verandert het paardengebit nog tot hun 12e. En u zal ik over paardentanden ophouden Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:54

Okee, ik dacht dat ze vroeger klaar waren met wisselen, maar dan is ze nog steeds haast 6 (S'je), dus dan zou ze alsnog laat zijn met wisselen. Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:59

dat lijkt me dus zeker iets om uit te sluiten Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:49

De combinatie moeilijk met het bit en stressig reageren op been kom ik toch of een scheef paard die zich vast houd in de spieren om overeind te blijven. Het paard is dus 1 en al spanning en dan hoeft er ook maar licht iets te gebeuren om het paard in paniek te brengen.

Bij paarden die heel scheef zijn kun je in fijte niks doen om het paard in panniek te brengen. Elke beweging en vooral druk op het hoofd heeft heel veel inwerking voor z'n paard waardoor het geheel uit evenwicht valt en gaat rennen of als een standbeeld blijft staan.

Heeft ze een duidelijke moeilijke kant. Heb je wel is het idee dat ze de bochten door valt inplaats loopt, houd ze zich vast in een houding enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:54

Hoeft niet persee zo te zijn Josien............. ik denk dat TS best weet wanneer een paard gespannen en / of zo scheef is.

Duidelijk is wel dat het angst heeft voor het bit........

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 10:00

josien,
Dit herken ik HEEL erg.
We hebben een kleine binnenbak, en op de rechterhand is ze echt ongeloofelijk scheef, dan doet ze de kont echt naar binnen.
En dat trekken en rennen gebeurt echt in de hoeken, ik denk dus dat het idd een stukje balans is wat ze mist.
Met haar rug is niks mis, heb er al op zitten drukken en niks duidt verder ook op rugproblemen, ze is niet bang voor het zadel of degelijk.

gr claudia

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:38

Mijn merrie is 3.5 jaar en heeft 4 maand geleden 2 wolfskiezen getrokken gehad. TRoch denk ik niet dat dit het probleem is. Zo te lezen is het gewoon een streskipje. Mijn merrie is ook zeer gevoelig op been en mond. Zelf houdt ik consequent mijn been er ligt aan. Als ze dan versnelt ga ik iets zwaarder zitten om aan te geven dat ze lekker rustig mag draven. Ze haalt soms ook de hulpen nog wat door de war en als ik dan bijv linker been aanleg voor stelling of het wijken dan versnelt ze ook heel erg. Ik laat haar dan gewoon snel draven en als ze dan de stelling aan neemt af een paar passen opzij gaat beloon ik haar. Na een paar keer gingg dat al een stuk beter. Ze is niet meer zo 'gestressed als ik mijn been aanleg. Soms schiet ze nog weleens weg, maar doe daar niks mee. Ik houdt gewoon mijn been eraan en bestraf of beloon haar verder niet. Pas als weer wat rustiger draaft beloon ik haar. dit vergt veel geduld, maar dat heb je wel.

Voor de mond zou ik de teugels eens aan de neusriem en door het bit heen doen. Dan heeft ze nog wel druk in de mond maar niet zoveel als anders.
Dit heeft voor een ander paard bij ons op stal heel goed gewerkt.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:41

Aan de mond kun je weel voelen maar meestal zit het dan ergens anders in het lijf. Zeker omdat je ook zegt dat ze je been niet accepteerd en je al aan geeft dat ze scheef is. Misschien kun je haar beter eerst rechtrichten aan de dubbele longe voordat je erop gaat.

En ik zou ook even naar haar mond laten kijken, mable moet ook 2 keer per jaar en steeds moet er veel gebeuren elk paard is hier anders in voor de een is het voldoede 1 keer per jaar de ander moet vaker.