geen goede evenwicht op rechts wat nu ..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

geen goede evenwicht op rechts wat nu ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 10:37

M'n titel zegt het al..!

Als ik links rijd, kan ik makkelijk stelling vragen en is ze ook soepeler.
Maar zodra ik op rechts een volte maak en steling vraag, dan "valt" ze naar binnen en krijg ik haar niet goed op de volte.

Mischien heeft een passoa wel zin. Maar dan wil ik hem zelf maken, Welk tou kan je daar voor gebruiken .. ? En hoe lang moet dat zijn ..?

Ik hoop dat iemand me kan helpen dit probleem op te lossen..!

Groetjes!! Madieke

MissDonna

Re: geen goede evenwicht op rechts wat nu ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:55

Weet niemand hoe je een paard zn evenwicht goed kan leren behouden..!?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:38

Door je pony recht te richten. Elke pony is scheef van nature en moet rechtgericht worden, zodat je dus gelijkmatige aanleuning gaat krijgen, en met juiste drang naar voren zal je pony naar voorwaartse neerwaartse lijn gereden kunnen worden.

Zie veel informatie staan op mijn onderschriften links, over rechtrichten.

Succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:42

oww... mijn paardje heeft daar ook wel eens last van. Ze is cker ook stugger aan de rechterkant in der mond dan links he?

Idd wat al gezegt is: eerst rechtrichten!

Wat je verder kan doen is dit: wat ik altijd doe is de teugel waar mn paardje meer druk op wilt los laten, gewoon als een waslijn laten hangen. Vervolgens ga ik de volte sluiten en elke keer als ze naar binnen door mn been heen valt zet ik der een pasje op zij naar buiten toe.. in het begin wijk je meer dan dat je normaal op de volte rijd maar uiteindelijk laat die vanuit zn rug los en zal die zonder dat jij druk op je teugel aanneemt die binnenstelling gaan geven en in everwicht blijven.

succes ermee

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:13

ik zal proberen morgen als de bak niet bevroren is om haar recht te stellen.. Maar dan gaat ze hangen, weet ik zeker.. op de volte en dan haar naar buiten dieuwen, dan reageert ze niet goed op mn been.. en op sporen reageert ze heel erg.. dan wil ze nog meer crossen en dat probeer ik er nu uit te halen ...

Helpt longeren met stelling ook.. ? En hoe kan ik haar nu op dit moment het beste longeren ..?

Groetjes!! Madieke

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:18

MissDonna schreef:
ik zal proberen morgen als de bak niet bevroren is om haar recht te stellen.. Maar dan gaat ze hangen, weet ik zeker.. op de volte en dan haar naar buiten dieuwen, dan reageert ze niet goed op mn been.. en op sporen reageert ze heel erg.. dan wil ze nog meer crossen en dat probeer ik er nu uit te halen ...

Helpt longeren met stelling ook.. ? En hoe kan ik haar nu op dit moment het beste longeren ..?

Groetjes!! Madieke

Longeren met dubbele longe, stel dat je haar op linkervolte zet, dan doe je een longe aan linkerkant van bit rechtstreeks naar jouw hand toe. Je doet nog een longe aan rechterkant van bit,die laat je door de beugel gaan naar achterkant van bit (staart over de longe doen) en dan rechtstreeks naar jouw hand lopen. Zo kun je haar ook rechtrichten. Als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je niet zomaar aan beginnen, want elk paard/pony reageert anders omdat ze dit niet gewend zijn.

Als ze op de hand valt, wil zeggen dat ze van achteren te weinig duwt. Ze valt op de schouder en als je volte wilt vergroten dan neem je zelf wat meer buitenteugeldruk zodat je paard/pony opschuift naar buiten via buitenteugel. Hou ondertussen je binnenteugel 10 tot 20 cm van de hals af om de buiging te behouden. En blijf die buitenteugel eraan houden tot je paard/pony op de binnenteugel los gaat laten. Dan is ze recht.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:33

MissDonna schreef:

Groetjes!! Madieke

Je paardje kan niet gaan hangen als jij niet terug hangt.. zodra je voelt dat je paardje niet meer op je teugel reageerd en dus eigelijk meer druk uitdaagd gooi je je teugel los en begin je helemaal opnieuw door te sturen en rijden met je zit en benen (eventueel stemhulpen) Je moet leren rijden zonder je handen.. ook als die gaat rennen.. niet op reageren.. geef zelfs een keertje been en laat der lekker hard rennen tot ze het zat is.. maar dan moet ze wel door blijven rennen..!

Hoe meer druk jij geeft op je teugels hoemeer kracht je uiteindelijk nodig zal hebben om hem te laten reageren iets wat echt niet nodig is!

Het beste kan je denk longeren zonder hulpteugels dat die leerd op zn eigen benen te lopen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:14

MissDonna schreef:

Groetjes!! Madieke

Eigenlijk wil ik als eerste zeggen ga a.u.b. les nemen want dat heb je wel nodig ik wil wel wat uitleggen maar als je niet goed reageert op je pony bereik je niets.
Rechtstellen is niet iets wat je even doet.Als ze gaat hangen 1 keer een ophouding en ondertussen een keer flink been geven gaat ze dan goed helemaal niets meer doen{dat is haar beloning}als je maar door gaat met je teugels blijft ze hangen.Ik vind ook niet dat je met sporen moet gaan rijden leer eerst goed hoe je je pony goed aan je been kan krijgen.Als ze niet aan je been staat zul je haar nooit mooi de volte rond krijgen.Als ze toch heel hard gaat dan begrens je haar niet voldoende.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:21

Haar laten rennen kan niet.. dan blijft ze het doen.. en krijg ik haar niet terug.. op mn zit reageert ze niet goed het is en blijft toch wel een haf.. en dat merk ik ook.. en ik wil er ook geen z paard van maken ofzo .. Ik heb een PM van Irish_lady gehad. mischien dat zei mij les gaat geven als het allemaal goed gaat en het goed klikt..

saas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:02

MissDonna schreef:
M'n titel zegt het al..!

Als ik links rijd, kan ik makkelijk stelling vragen en is ze ook soepeler.
Maar zodra ik op rechts een volte maak en steling vraag, dan "valt" ze naar binnen en krijg ik haar niet goed op de volte.

Mischien heeft een passoa wel zin. Maar dan wil ik hem zelf maken, Welk tou kan je daar voor gebruiken .. ? En hoe lang moet dat zijn ..?

Ik hoop dat iemand me kan helpen dit probleem op te lossen..!

Groetjes!! Madieke

je moet je pony eerst op de lange zijde naar voren rijden, zodat ze recht word. daarna kun je verder in de volte, door met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. hierdoor krijg je goede stelling en aanleuning.
zorg wel dat je je binnen hand blijft ontspannen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:03

saas schreef:

je moet je pony eerst op de lange zijde naar voren rijden
, zodat ze recht word. daarna kun je verder in de volte, door met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. hierdoor krijg je goede stelling en aanleuning.
zorg wel dat je je binnen hand blijft ontspannen

Dit heb ik nog nooit gehoord. Kun je dit even uitleggen, hoe krijg je een pony wat scheef is, dus ene kant van lichaam zijn de spieren korter als andere kant en door haar alleen voorwaarts te rijden, word de pony recht? Dat is mij nog nooit gelukt. Hoe doe jij dat?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:13

Nee inderdaad, nooit van gehoord....

Geen goed evenwicht aan welke zijde dan ook, betekent inderdaad dat je paard scheef loopt. Geen paniek met jou 90 % van de gehele paardenpopulatie...

Als je je paard correct wilt gymnastiseren zul je dus je paard recht moeten richten om op beide teugels evenveel druk te krijgen.
Je zult je paardje dus moeten leren recht en in balans te lopen.
Op zich leuk als je met een hulpteugel als een pessoa in de weer wilt gaan, maar beter lijkt het me om onder het zadel rechtgerichtheid te oefenen en daarmee direct te ondervinden of je zelf ook recht en correct zit..

Met een scheve ruiter kan een paard onmogelijk rechtgericht lopen Knipoog .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:18

dit is geen kwestie van balans. Het paard heeft aan de linkerkant de lengtebuigingsspieren wat vast zitten. ZE moeten daar soepeler worden. Het paard kan niet anders dan naar binnenvallen als je aan de rechterteugel komt. Ik denk dat je haar eerst nageeflijk moet rijden door vooral de linker (buiten)teugel aan te nemen. Daarmee krijg je haar ook rechter in het lijf. En vanuit die nageeflijkheid kun je heel voorzichtig proberen om je paard naar rechts in te buigen. Dit is uiteraard mm werk. Want ga eens bij jezelf na, als je de split wil oefenen, duurt het maanden (misschien wel een jaar) voordat de spieren in je liezen zover op kunnen rekken dat je in de split kunt vallen. JE zult zien, dat als je te ver gaat met naar binnenbuigen, dat je paard ook met zijn hoofd weer omhoog komt. En dan moet je dus weer even terug naar af en aanvoelen waar de grens ligt. En zo iedere keer TEGEN de grens gaan werken, en niet erover.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:24

Desiree schreef:
dit is geen kwestie van balans. Het paard heeft aan de linkerkant de lengtebuigingsspieren wat vast zitten. ZE moeten daar soepeler worden. Het paard kan niet anders dan naar binnenvallen als je aan de rechterteugel komt. Ik denk dat je haar eerst nageeflijk moet rijden door vooral de linker (buiten)teugel aan te nemen. Daarmee krijg je haar ook rechter in het lijf. En vanuit die nageeflijkheid kun je heel voorzichtig proberen om je paard naar rechts in te buigen. Dit is uiteraard mm werk. Want ga eens bij jezelf na, als je de split wil oefenen, duurt het maanden (misschien wel een jaar) voordat de spieren in je liezen zover op kunnen rekken dat je in de split kunt vallen. JE zult zien, dat als je te ver gaat met naar binnenbuigen, dat je paard ook met zijn hoofd weer omhoog komt. En dan moet je dus weer even terug naar af en aanvoelen waar de grens ligt. En zo iedere keer TEGEN de grens gaan werken, en niet erover.

Toch vreemd... als mijn paarden correct in de aanleuning lopen, betekent dat automatisch dat zij in balans lopen!
Een paard wat uit balans loopt maakt taktfouten, een paard met taktfouten loop niet juist in evenwicht/ aanleuning....
Het cirkeltje moet wel rond zijn...

Ik kom toch telkens terug op de balans zowel van het paard als de ruiter... Qua oefenen ben ik het met je eens....
We lopen niet van de een op de andere dag een marathon of laten even een knap staaltje atletiek zien, maar dat lijkt me logisch...

Verward Verward Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:31

Kaja schreef:
[
Toch vreemd... als mijn paarden correct in de aanleuning lopen, betekent dat automatisch dat zij in balans lopen!
Een paard wat uit balans loopt maakt taktfouten, een paard met taktfouten loop niet juist in evenwicht/ aanleuning....
Het cirkeltje moet wel rond zijn...

Ik kom toch telkens terug op de balans zowel van het paard als de ruiter... Qua oefenen ben ik het met je eens....
We lopen niet van de een op de andere dag een marathon of laten even een knap staaltje atletiek zien, maar dat lijkt me logisch...

Verward Verward Verward
[/quote]

Ik denk toch echt dat hier 2 dingen door elkaar worden gehaald. HEt paard kan niet naar rechts buigen omdat de LINKER lengtebuiging te strak is. Die moet MEErekken om naar rechts te kunnen buigen. Het paard kan dus niet naar rechts buigen, en wat rest hem dan om naar binnen te vallen als je hem naar rechts probeert te buigen? Dat het paard hierdoor uit balans lijkt te gaan is een gevolg.
Maar de oorzaak zit in de lengtebuiging aan de linkerkant. Verder weet ik niet of dit paard taktfouten maakt. Daar is niets van gezegd. Taktfouten kom je meestal pas tegen als een paard ergens een blokkade zit, in zijn lijf, of in de rijtechniek (meestal de hand) van de ruiter. Ik weet niet of daar in dit geval sprake van is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:43

Het scheef gaan van een paard kan meerdere oorzaken hebben.
Een paard kan scheef gaan door invloeden van de ruiter (stugge hand, ongelijk drijven, scheef zitten etc.), gebreken van het paard (tekortkomingen van et exteriuer, veterinaire problemen etc.), of de lichaamsbouw(ook een paard heeft qua aanleg een voorkeur)...

Dat allen proberen wij op te lossen door een paard op de juiste manier te rijden en door het trainen van het rechtrichten!

Ik begrijp best wat jij wilt zeggen Desiree en je hebt ook zeker een punt! Maar je kunt simpelweg niet verkondigen dat het scheef gaan van een paard, niets met de balans van zowel ruiter als paard te maken heeft!

Het paard zal ongetwijfeld vast zitten, maar hoe komt dat..??

Scheef gaan van een paard betekent dat er een blokkade in het lijf aanwezig is, (wanneer wij uiteraard niet meer spreken over de natuurlijke scheefheid waarmee elk paard geboren wordt)... Hoe komt dat??

Het ontwikkelen en behouden van gelijkmatige regelmatige beweging, dus de tact, in alle basisgangen heeft voorrang boven alle andere eisen van de verdere africhting van een paard!
Ik mag dus zeggen dat tactfouten wel degelijk in elke graad van africhting kan worden ondervonden!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:52

ik ga mee met de bovenstaande reacties...maar hou in de gaten dat je niet alleen je bezighoud met de slechte kant, ook dus aan de goede kant blijven werken anders wordt je paardje misschien aan de andere kant scheef.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:09

Kaja schreef:
Ik begrijp best wat jij wilt zeggen Desiree en je hebt ook zeker een punt! Maar je kunt simpelweg niet verkondigen dat het scheef gaan van een paard, niets met de balans van zowel ruiter als paard te maken heeft!

DAt zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat gebrek aan balans niet de oorzaak is. HEt is een gevolg. HEt paard wordt uit balans gehaald op het moment dat het naar rechts moet buigen en dat niet kan. En je moet je dus eerst afvragen waarom het niet naar rechts kan buigen. En dat ligt dus aan de stugheid in de lengtebuiging aan de linkerkant.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:11

Kaja schreef:
Het ontwikkelen en behouden van gelijkmatige regelmatige beweging, dus de tact, in alle basisgangen heeft voorrang boven alle andere eisen van de verdere africhting van een paard!
Ik mag dus zeggen dat tactfouten wel degelijk in elke graad van africhting kan worden ondervonden!

Praten over tact is allemaal heel mooi, maar daar wordt een ruiter en paard niet beter van.

Een paard met goede tact is toch een gevolg van goed rijden. Ik geef alleen maar tips hoe je een paard weer recht krijgt. Als je een paard recht hebt, zul je zien dta het met de tact wel goed komt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:17

Desiree schreef:
dit is geen kwestie van balans.

Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:18

Kaja schreef:
Desiree schreef:
dit is geen kwestie van balans.

Verward

Je moet toch bij het begin beginnen, niet waar?
LEngtebuiging. Daarna komt vanzelf de balans.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:20

Desiree schreef:
Kaja schreef:

Praten over tact is allemaal heel mooi, maar daar wordt een ruiter en paard niet beter van.

Een paard met goede tact is toch een gevolg van goed rijden. Ik geef alleen maar tips hoe je een paard weer recht krijgt. Als je een paard recht hebt, zul je zien dta het met de tact wel goed komt.

Nou het spijt me zeer, maar dat komt op hetzelfde neer als wat ik hierboven heb omschreven hoor, of ?????? en

Citaat:

We moeten juist meer praten en werken aan een goede tact, daar er teveel problemen mee zijn en mensen het begrip links laten liggen...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:22

Desiree schreef:
Je moet toch bij het begin beginnen, niet waar?
LEngtebuiging. Daarna komt vanzelf de balans.

Nou sorry hoor, maar mijn paarden behoren echt eerst in balans te lopen! En dat geldt ook voor een ruiter, eerst de balans en daarna zien we weer verder...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:24

Kaja schreef:

We moeten juist meer praten en werken aan een goede tact, daar er teveel problemen mee zijn en mensen het begrip links laten liggen...

Ja maar praten over tact is voor veel te veel mensen te summier. DAn moet je ze eerst weer uitleggen wat tact precies is (zie verder hier op dit forum). Je kunt beter uitleggen waar het probleem van het paard ligt, waarom een paard reageert zoals hij reageert. Vervolgens kun je uitleggen hoe ze het op kunnen lossen. NIet teveel met termen komen of vakjargon, woorden zoals "impuls" beter vervangen met "voorwaartse drang". DAt soort dingen.

Ik heb helemaal niet beweerd dat jij het niet goed zegt. Heb ook jouw woorden niet in twijfel getrokken. Ik schrijf het alleen zelf anders op. Dat mag toch? Ik mag toch hier mijn mening schrijven?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:26

Kaja schreef:
Nou sorry hoor, maar mijn paarden behoren echt eerst in balans te lopen! En dat geldt ook voor een ruiter, eerst de balans en daarna zien we weer verder...

Juist ja. MAar dat is mooi gezegd, maar HOE komt het dta een paard niet in balans loopt? Waar ligt de oorzaak. Hoe los je dit op. Dat is waar mensen iets aan hebben.
Kaja schreef:
We moeten juist meer praten en werken aan een goede tact, daar er teveel problemen mee zijn en mensen het begrip links laten liggen

DAt komt omdat het te summier is, het begrip "tact". DAt probeer ik nu juist uit te leggen.