stilstaan tijdens opstappen:n

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armanda

stilstaan tijdens opstappen:n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:50

Wie o wie heeft de oplossing?
In de zomervakantie is tempation ( een 5 jarige merrie) beleerd. Tijdens de eerste confrontatie met het zadel was ze al niet de makkelijkste Extreme duivel . Ze was erg dwars en het duurde ook best wel lang tot ik helemaal alleen op kon stappen. Het ging een hele tijd goed maar toen ineens ging ze rennen zodra ik wou opstappen, net een olifant ze walste gewoon over iedereen heen die in de weg stond. Hamer Na wat hulp ging het weer zolang niemand haar maar vast hield en later was ook dat geen probleem.
Maar nu een tijdje later. Meestal stap ik op naast de schuur, omdat ze in de bak nog wel eens wil gaan rennen. (naar het land Vingers aflikken ) in het begin ging het goed maar nu begint ze te draaien zodra ze door heeft dat ik op wil gaan stappen. Zodra er iemand voor staat is het goed. Maar ik ben vaak alleen en moet het dus alllen voorelkaar zien te krijgen. Nagelbijten / Gniffelen Iemand tips?

marina

Re: stilstaan tijdens opstappen:n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:05

Heeft ze niet ergens pijn aan haar rug als je opstapt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:22

Misschien ook een beetje het weer rond deze tijd.
Parkeer haar anders goed in een hoek, zodat ze niet weg kan. Waarschijnlijk draait ze ook altijd naar dezelfde kant weg, neem de teugel van de andere kant iets korter met opstappen, laat haar misschien wat naar die andere kant kijken.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:08

Altijd je rechterteugel (of als je niet langs de reguliere kant opstapt, de linker) een eindje korter pakken tijdens het opstijgen. Op zo'n manier dat je pony zijn hals inbuigt. Als je pony dan gaat draaien is het jouw kant op. Dit is vooral handig als je al in de lucht bent. Heeft ze geen respect voor je en walst ze je omver dan mag je dat best afstraffen (gebruik ook je stem daarbij). Wacht net zo lang en geduldig tot ze stil blijft staan en beloon goed met je stem. Probeer dan op je gemakje op je stijgen. Gaat ze weer draaien, ga dan niet snel zitten en laat het daarbij, maar laat je weer op de grond komen, en begin van voren af aan. Het gaat om wie dit het langste vol houd, zorg dus dat jij dat bent. Als je dan uiteindelijk zit, laat je je pony pas wegstappen als jij daarvoor de hulpen geeft. Doe dit elke keer op je gemakje en vergeet vooral niet te belonen bij alles wat ze wel goed doet.

Mijn pony had precies hetzelfde probleem en walste ook alles en iedereen omver. Ik had de tip gekregen om het consequent en op deze manier aan te pakken. Wees dus streng, maar wel geduldig en beloon alles wat wel goed gaat. Ik kan nu ondertussen zonder probleem overal (zonder hulp) opstappen en das altijd handig.

Succes ermee...

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:18

Bij een paardje waar ik op rijd blijven ze altijd heel braaf stilstaan, maar dat hebben ze hem aangeleerd dat als hij stil blijft staan en de ruiter op hem zit hij een suikerklontje krijgt.Dat is geen verwennerij.Het is gewoon een beloning.Dit helpt heel erg goed! hij zal geen stap vooruit zetten als jij opstijgt, want hij wee dat ie dan niks krijgt.

ik hoop dat je hier wat aan hebt
liefs issaschar

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:11

in een hoek sturen of tegen een muur draaien als ze niet wil stilstaan..
als dit geen nut heeft, rechterteugel kort pakken.. met een gebogen hals kunnen ze niet makkelijk weg draaien......

(je kan natuurlijk ook wel je linkerteugel kort houden, maar rechts is handiger aangezien je links opstapt)

ik wens je veel succes, ik heb ook last van dit probleem, maar het gaat nu wel aardig goed, inmiddels kan ik opstappen zonder de hals krom te trekken (is ook nogal hardhandige manier vind ikzelf, dus houd er niet echt van.. maar moeten ze maar luisteren Knipoog )

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:39

Je moet er voor zorgen dat jij niet meer met je paard gaat meelopen, maar het paard met jouw! Als zij begint te dreutelen gewoon blijven stilstaan en haar om jouw heen laten lopen. Als ze stil staat probeer je weer opnieuw op te stappen. Net zolang tot ze door heeft dat het haar alleen maar energie kost! Zodra het lukt beloon je haar zodat ze weet dat ze het goed deed.

Ik weet niet of je haar hebt laten nakijken, want misschien heeft ze wel pijn!

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 13:25

bedankt voor jullie reacties.
Gelukkig is ze helemaal oke en heeft ze geen pijn, dus ze is gewoon wat aan het klieren.
Ja, in de hoek zetten heb ik geprobeerd maar ze draait zich gewoon weer uit die hoek stapje achteruit dan weer vooruit, links rechts alles kan. En de teugel strakker aan de andere kant dan die ze op gaat heeft dus geen zin wand dan gaat ze gewoon een andere kant op.
Maar ik denk dat wat lotje85 zegt wel eens kan helpen. ( binnen teugel strakker) Alleen denk ik niet dat ik netzo lang wacht tot ze stil staat. Heb ik meerdere keren geprobeerd maar ik vond 20 minuten draaien lang genoeg. Dribbelend opstappen is nog zo gek niet. Ik zal het eens proberen.
Dus de binnen teugel zo kort pakken dat ze om je heen draait en dan opstappen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:03

Idd, de binnenteugel, ik zag ook dat iemand schreef buitenteugel maar dan kunnenn ze zich juist van je afdraaien en de kans dat je er dan naast hangt of er helemaal niet opkomt is groot!!
Overdrijf het gerust hoor die binnenteugel, bij jonge paarden werkt het ook, stelling vragen, binnenteugel strak zo hebben ze ook de aandacht bij jou en niet bij de omgeving.
Als jij stevig genoeg in je binnebeugel staat het liefst daar blijven staan tot ze weer (of heel braaf nog steeds) stil staat en dan pas je rechterbeen er over. En dan heel erg belonen!
Suc6

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:29

als ik de binnenteugel strak pak dan draaien ze alleen maar om je heen
met de buitenteugel strak blijven ze juist wel stilstaan..

grappig dat het bij jullie andersom is Ja

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:00

Als je de buitenteugel iets strakker aanneemt, tegen de buitenhals aanlegt en de spanning van de teugel in de richting van de schoft laat gaan, dan komt het paard naar met de zijkant waar je opstapt, naar je toe als het paard wegstapt. Het is een voorzorgsmaatregel. Een paard hoort stil te staan als je opstijgt. Bij opstijgen kunnen nare ongelukken gebeuren. Het paard kan alle kanten opspringen en de ruiter zit op dat moment niet goed in het zadel. Alle voorwaarden zijn dus aanwezig om het een keer fout te laten gaan. Ik zou stilstaan zo snel mogelijk opnieuw aanleren en belonen als het goed gaat. Oefenen. Laat iemand schuin voor het paard staan en de hand zachtjes op de neus leggen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:00

Je kunt het ook proberen à la Fillis.
De linkerteugel in de linkerhand pakt men de maanen, met de rechterhand pakt men de rechterteugel en de voorboom. Doordat men met bijde teugels sturen kan, en ophoudingen maken kan, is het meestalmogelijk om veilig en controleerd op zijn paard te stappen.
(natuurlijk moet de ruiter lenig zijn)

Alias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:34

Heb werkelijk nog nooit zoveel dezelfde reacties achterelkaar gezien, Lijst natuurlijk moet een paard stilstaan tijdens het opstijgen.... als het in een hoek niet lukt en door de buitenteugel strak te houden ook niet, zoek dan gewoon een grote stevige (lekkere) vent ofzo waar je paard ontzag voor heeft. Ervoor laten staan, vasthouden bij de bakstukken en dat een aantal keer herhalen, geintje is snel genoeg over. Als je te lelijk bent om een lekkere bodybuilder aan de haak te slaan kun je het inderdaad op de "fillis" manier proberen zoals hierboven staat... Pling wellicht dat je je lenigheid ook met de bodybuilder, of bij gebrek aan beter een vriend(ing) zou kunnen oefenen...

Succes ermee iig! Ach gut

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:24

issaschar schreef:
Bij een paardje waar ik op rijd blijven ze altijd heel braaf stilstaan, maar dat hebben ze hem aangeleerd dat als hij stil blijft staan en de ruiter op hem zit hij een suikerklontje krijgt.Dat is geen verwennerij.Het is gewoon een beloning.Dit helpt heel erg goed! hij zal geen stap vooruit zetten als jij opstijgt, want hij wee dat ie dan niks krijgt.

ik hoop dat je hier wat aan hebt
liefs issaschar

Dat heet om kopen !

K had het die van mij snel af geleert na weken klooien. Gewoon als ie aan liep een mep onder zn buik en als ie weer aan liep nog eens. Als ie ging lopen onder op stappen er weer af en nog een keer op stappen tot dat het goed ging. Na 1x die behandeling heeft ie het af geleert. Gewoon mepje onder zn buik met vlakke hand meer voor schrik dan dat pijn doet.

Spirit

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:12

omkopen is natuurlijk niet goed, maar slaan vind ik ook niet goed
zijn er ook andere mensen die op het paardje rijden? vraag anders aan hun hoe hun erop klimmen?

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:16

wat een reacties, dank jullie wel.
Helaas heb ik nog niet weer kunnen rijden ( en opstappen) door dit heerlijke weer Boos!
Maar wat professor verteld klinkt ook wel goed OK dan! maar helaas ben ik niet lenig, Bloos en het is dan wel het kleinste paard die ik rij maar ze is ook al 1.70 Haha! . Mischien is dat wel wat voor mijn zusje, die vertelde gisteren dat zij er ook wel eens last van heeft.
En Alias, jij moet het eerste stuk maar eens beter lezen. Knipoog Even voor de duidelijkheid, daar staat dat het goed is zodra er iemand voor staat. Maar ik wil het ook alleen redden.
En het paard slaan is niet echt mijn manier van werken. Ik denk ook niet dat ze stil zou gaan staan maar juist voorwaarts, (dat is haar immers geleerd Haha! ) of dat ze zo gespannen wordt dat het idd gevaarlijk wordt Nagelbijten / Gniffelen
Ik hoop dat het snel beter weer wordt zodat ik weer kan rijden. En anders moetten we maar weer ff naar de mange vliegen.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:18

kizz_rianne schreef:
omkopen is natuurlijk niet goed, maar slaan vind ik ook niet goed
zijn er ook andere mensen die op het paardje rijden? vraag anders aan hun hoe hun erop klimmen?

Nee gelukkig niet Bloos , paardje is helemaal voor mij Haha!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:22

okey...
nouja je moet wel lenig zijn om zo op een paardje van 1.70 te zwaaien..
maar misschien toch maar oefenen met andere mensen in de buurt die haar vasthouden en dan telkens goed belonen (gewoon klopje op de hals) misschien blijft ze daarna ook stilstaan zonder iemand in de buurt..

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:44

Ik heb een pony van 1.48 en blijf moeite houden met opstijgen. Dan zwiep ik mijn been eromheen en hang ik half in haar nek...madame loopt gewoon al op haar gemak verder. Mijn voet zit net in de beugel en madame drentelt weg! Clown

Dus nu doe ik het anders. Er staat bij ons in de bak altijd een stoel. Eerst was ze er doodsbang voor, nu snuffelt ze eraan, ik parkeer haar ernaast en stap op door de stoel als opstap te gebruiken.
Zo prikken mijn tenen niet in haar buik en ze blijft (halleluja) stilstaan!

Als er iemand voorstaat dan blijft ze ook stilstaan.

Met behulp van het opstapje belast ik haar rug minder en kan ik op mijn gemak opstijgen. Ze vind het te interessant nog om toch door te gaan lopen, dus ik houd het bij dit truukje Haha!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:20

Als je niet wil opstijgen, staat ze dan wel normaal stil? Je zei van wel, maar is dat in elke situatie? Zo niet, dan zou je het commando "ho" weer opnieuw aan moeten leren...

Als je altijd links vna je paard opstapt, kun je haar verrassen door 'n keer vanaf rechts op te stappen. Maar dat werkt waarschijnlijk maar 'n paar keer, daarna zal ze 't wel doorhebben en dan ook gaan klooien.

Persoonlijk zou ik een keer de tijd nemen, en dan de tactiek van LuckySpirit gebruiken. Alleen zou ik liever met een kort zweepje zachtjes op de borst tikken, ze gaan tenslotte vooruit, en dat "sla" je dan met die zweep "terug".
Niet rammen, tikken. Daar is niks zieligs aan.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:23

een opstapje gebruiken is idd een idee
gebruikt mijn moeder ook (die is niet zo lenig om via de stijgbeugels op een paard te klimmen, dus gebruikt ze een stoel) Nagelbijten / Gniffelen
hoe dan ook, in principe hoort een paard stil te staan tijdens opstappen
en met een opstapje heb je alsnog kans dat het paard loopt en dat je er vanaf getrokken wordt (van het afstapje)
maar het is een idee Ja

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:04

Ik heb een krukje klaar staan voor het andere paard (1.83), voor als ik een stijve dag heb Haha! .
Maar voor temptation is het niets denk ik hoe wil je vanaf het krukje opstappen als ze niet blijft staan. Het opstappen is niet echt het probleem. (zo stijf ben ik ook al weer niet Knipoog ) Maar omdat ze niet wil blijven staan krijg ik me voet gewoon niet in de beugel. Dus ik kan wel op een krukje gaan staan maar dat wil niet zeggen dat me paard er naast blijft staan. Haha! .
En ik wil niet zeggen dat het zielig is om het paard te straffen maar afgezien van het feit dat ik er niet zo van hou. Heeft het bij dit paard geen zin. Het is een heel gevoelig paard en als ik haar alleen al staf dmv me stem is ze al overstuur, dus slaan of een tikje is bij haar gewoon geen oplossing.
Clitia schreef:
Als je niet wil opstijgen, staat ze dan wel normaal stil? Je zei van wel, maar is dat in elke situatie? Zo niet, dan zou je het commando "ho" weer opnieuw aan moeten leren...
.

jep, ze staat normaal wel stil en ook als ik er maar eenmaal op zit is het goed en kan ze gewoon normaal stil staan. Ze weet precies wat ik wil, en ook wat ze zelf wil. Haha!
En door vanaf rechts op te stappen heeft idd maar een keer zin denk ik, en het zal me niet verbazen als ze dat al meteen door heeft. (de slimmerik). Helemaal omdat ik vanaf rechts niet zo snel ben. Knipoog

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:55

nou ik weet geen oplossingen meer
mijn conclusie: je hebt gewoon een groot probleem paard Haha! Tong uitsteken

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:56

Armanda schreef:
En ik wil niet zeggen dat het zielig is om het paard te straffen maar afgezien van het feit dat ik er niet zo van hou. Heeft het bij dit paard geen zin. Het is een heel gevoelig paard en als ik haar alleen al staf dmv me stem is ze al overstuur, dus slaan of een tikje is bij haar gewoon geen oplossing.
Hmmz... Ziek

Dan zou je haar dus dingen moeten leren dmv belonen... Als er toevallig iemand in de buurt is vragen of ze even kunnen vasthouden, en dan belonen als ze blijft staan? En dan meteen weer afstappen en weer opstappen zonder dat de toevallige omstander haar vasthoudt? En dat net zolang tot ze ook stil blijft staan zonder dat ze vastgehouden wordt?
(Belonen hoeft niet met "suikerklontjes", dus ik bedoel niet "omkopen".)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:55

Een oplossing is zo makkelijk nog niet zo te lezen.
Ken het probleem bij mijn haf, alleen is tie een stukkie kleiner. Maar dat neemt niet weg dat het bij hem niet irritant is.

Ik heb hem inderdaad weer het nut van het commando " HO " geleerd. Als ik opstijg en hij wilt weglopen, zeg ik HO en zet hem terug waar we begonnen zijn. Ook als ik er eindelijk opzit en hij loopt ook dan weg, zet ik hem stil met het commando HO! Hij mag pas lopen zodra ik dat wil. Moet zeggen dat het niet makkelijk is en het niet altijd lukt. Maar je moet toch ergens beginnen.

Succes met het vinden van een oplossing.