Haflinger springt vaak overkruist aan...Tips??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siegje

Haflinger springt vaak overkruist aan...Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:35

Mijn haflingerruin heeft moeite met aanspringen in de goede galop..
Heel vaak springt ie overkruist aan..
Vaak heb ik ook nog het gevoel dat hij dan makkelijker galoppeerdt dan wanneer hij wel goed zit..
Wie heeft er tips?

NRPSbokker

Re: Haflinger springt vaak overkruist aan...Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:38

vooral eerst beginnen met in de hoeken aangalopperen! veel voltes galopperen ook.. veel wenden en sowieso eerst een beetje oefeningen doen waardoor hij/zij goed in evenwicht blijft. wijken enz. bijvoorbeeld!
succes

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:39

En hoe zit het met stelling??
Ik hoor vaak dat ik contrastelling moet proberen..
Maar mijn instructrice zegt juist weer dat ik de juiste stelling naar binnen moet vragen...verwarrend..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:40

Goed de hoeken in rijden en dan aanspringen.
Zo heb ik het altijd geleerd en dat werkte goed.
Volgens mij ook gewoon met stelling naar binnen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:46

ga mee in wat hier boven gezegt word.. goed de wending ingaan met overdreven stelling.. of dat nou binnen of buiten gesteld is moet je gewoon uitproberen..

En daarbij werken aan de kracht in zn achterhand en everwicht. Oefeningen zijn al genoemd die ik er aan wil toevoegen zijn: balkjes lopen, met pessoa longeren, zonder zadel rijden (als jij scheef op je paardje zit kan die ook niet goed aangaloperen) veel overgangen rijden, bergens rijden, door mul zand rijden..

succes ermee

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:53

Met een overdreven stelling kan een paard niet in galop aanspringen.

Om aan te springen op het verkeerde been lichtrijden en stelling ietsje naar buiten maar overdreven? Nooit van gehoord, bovendien dat kan ook niet wil een paard uberhaupt de mogelijkheid krijgen om aan de te springen.

Overkruist galloperen is nooit gemakkelijker voor een paard.
De enige mogelijk is is dat jij gewoon heel goed en in balans gaat zitten. Het overkruist aanspringen of overkruist in galop vallen is bijna altijd een ruiterfout.
Het paard moet vanuit een rustige galop aanspringen.
Doe je beugels anders maar uit en spring van daaruit in galop aan, springt die fout aan dan direct terug naar draf opnieuw in balans brengen en opnieuw aanspringen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 01:47

Dat heeft te maken met de balans van je paard. Is overigens niet specifiek voor haflingers hoor, het komt heel vaak voor.

Voor dit probleem moet je professionele hulp zoeken, voordat je nog meer problemen krijgt. Problemen van overbelasting en dergelijke of rugproblemen. Het klopt dat je paard dat plezieriger vindt maar in werkelijkheid is het helemaal niet plezierig. Of beter het zou juist niet plezierig moeten aanvoelen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:56

Wij leerden de fjord die ik toendertijd aanspringen met een drafbalk in de hoek. die had er ook altijd een handje van. Ik zou het gewoon proberen om voor de balk de hulp te geven en dan als het goed is gaat die dan met een huppeltje eroverheen en vanuit daar doorwerken. Wees wel consequent in de hulpen. Hij mag niet doordenderen in draf of galop als die verkeerd zit, netjes terugnemen en weer opnieuw proberen. Galoppeert hij dan een keer aan, beloon hem dan goed en galoppeer een rondje...

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:31

Kafue schreef:
Het overkruist aanspringen of overkruist in galop vallen is bijna altijd een ruiterfout.

Hier wil ik even op reageren.
Mijn paard sprong op één hand altijd overkruisd aan. Hiermee bedoel ik : voor goed aanspringen en achter verkeerd en via een "hupje" achter overspringen.
Omdat dit alleen maar op één hand was heb ik de fysio laten komen.
Er zat een irritatie cq begin vd onsteking in zijn rug (net achter zijn schouderbladen). Na een behandeling en even rust en veel longeren mocht ik weer rijden.
Nu springt hij altijd goed aan op beide handen. Waar ik het ook vraag in de bak.

Mijn fysio vertelde dat veel mensen ervan uit gaan dat het een ruiterfout is en dat ze zo heel vaak hun paard alleen maar meer "kapot" rijden.
Dus bij deze een tip voor de TS : misschien de fysio eens laten komen?

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:06

Okey dankjewel:)
Zitten er hier misschien goede fysiotherapeuten in friesland??
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat er 1 in Harkema zit...
Maar ik zou graag wat meer adressen willen hebben..zodat ik kan vergelijken. (prijs/tijdsduur/afstand/etc)
Hebben er misschien mensen ervaring met deze man in harkema??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:59

Die man uit Harkema is erg goed heb ik gehoord.Mijn vriend heeft een keer een clinic van hem gezien en hij is een keer bij ons op stal geweest voor 5 paarden en die waren allemaal erg tevreden je kon ook meteen duidelijk verschil zien bij die paarden.Hij kost wel een aardige zak met euro's maar hij is echt erg goed.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:39

Hier staan wel handige tips, die ga ik ook eens proberen.
Mijn verzorghaflinger springt namelijk ook heel vaak overkruist aan, maar dit heeft ook deels te maken met z'n zwakke achterhand.
Die moet ook nog veel sterker worden.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 23:30

Ja het komt vaker voor bij haflingers heb ik gehoord...
Haflingers hebben vaker last van galopproblemen dat bijvoorbeeld kwpner's..
Meer haflingermensen met een haf met galopproblemen?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 07:56

Ja mijn haf heeft ook wel wat moeite met galop. In de hoeken springt ze wel goed aan. Maar springt ze op een rechte lijn aan zit ze af en toe in de verkeerde galop. Verder heeft ze een heel kort galopje, dus dat zit niet echt lekker Clown

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:31

Paradiso schreef:
Kafue schreef:
Het overkruist aanspringen of overkruist in galop vallen is bijna altijd een ruiterfout.

Hier wil ik even op reageren.
Mijn paard sprong op één hand altijd overkruisd aan. Hiermee bedoel ik : voor goed aanspringen en achter verkeerd en via een "hupje" achter overspringen.
Omdat dit alleen maar op één hand was heb ik de fysio laten komen.
Er zat een irritatie cq begin vd onsteking in zijn rug (net achter zijn schouderbladen). Na een behandeling en even rust en veel longeren mocht ik weer rijden.
Nu springt hij altijd goed aan op beide handen. Waar ik het ook vraag in de bak.

Mijn fysio vertelde dat veel mensen ervan uit gaan dat het een ruiterfout is en dat ze zo heel vaak hun paard alleen maar meer "kapot" rijden.
Dus bij deze een tip voor de TS : misschien de fysio eens laten komen?

Hier sluit ik me bij aan.Paard springt van nature niet overkruisd aan. aan.Mijn KWPN merrie had het ook.Bleek in haar rug te zitten.Phisio deed wonderen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:12

De rugproblemen komt vaak doordat de paarden niet juist rechtgericht worden en daardoor gaan ruiters ook vaak scheef zitten. Als paard goed rechtgericht is en beenzetting is juist en ruiter zit ook in balans zal probleem zo over zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:31

Galop oefenen aan de longe....(bijgezet natuurlijk)

Als hij dan wel steeds goed aanspringt en als je erop zit niet, dan ligt het aan jouw.... en anders goed lichamelijk na laten kijken....

Daarbij kun je hem door te longeren sterker maken.En dus ook makkelijker.

Succes

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:24

Het is niet zo dat ik de enige ben die er op rijdt...
Ik deel hem samen met een andere meid, waarbij hij precies hetzelfde doet.
Ik heb nu prima les, en probeer hem recht te richten, alleen ik denk misschien zijn er nog andere mensen met tips.
Ik weet het dat ik scheef ga zitten opdat hij scheef loopt..maar is er een manier om dat goed te corrigeren?
Het is echt zo moeilijk..

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:25

Ohja.. Als ik hem aan de longe of vrij in de bak heb dan galoppeerd ie soms goed en soms overkruist...iets minder vaak overkruist als tijdens het rijden..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:18

Kun je longeren met dubbele longe? Dan kun je hem ook rechtrichten, maar als je dit nog nooit gedaan hebt moet je niet zomaar aan beginnen. Binnenlonge doe je aan binnenkant van bit (stel dat je linksom op volte zet, dan doe je longe aan linkerkant van bit die rechtstreeks naar je hand loopt) aan rechterkant laat je de longe via stijgbeugel naar achterkant van zijn bil (onder de staart door) naar je hand toe lopen. Je gaat paard op volte zetten en voelen of hij volte wil vergroten of verkleinen. Op moment dat hij verkleind, dus naar binnen komt, stuur je met je rechterhand, paard naar buiten terug naar de volte, paard wil zich dus op de schouder laten vallen, mag niet en corrigeer je hem. Mocht hij juist naar buiten weg willen lopen en dus de volte vergroten, laat je de buitenlonge/rechterlonge wat losser en stuur je paard naar binnen terug op voltelijn. Je zult merken als paard beter op volte lijn blijft lopen dat hij zich makkelijker kan gaan ontspannen en als hij goed voorwaarts is gaat hij in voorwaartse neerwaartse tendens lopen.

Dit kan je ook doen als je erop zit. Valt paard naar binnen, dan stuur je hem naar buiten tot hij recht is en op 2 teugels gelijkmatige aanleuning neemt en dus zal ontspannen. Ga op binnenhoefslag rijden en kijk goed vooruit en voel goed. Rij desnoods vanuit de hoek naar letter A of C en blijf je erop richten, valt paard naar buiten dan stuur je hem terug naar die lijn waar jij op rijd en blijf daar naar kijken. Dan kom je zelf ook beter in balans te zitten, niet teveel naar paard kijken.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 17:41

Hey bedankt voor je fijne reactie! daar heb ik wat aan! Haha! |
Ik zal het eens proberen met dei dubbele longe..wordt het niks, dan zal ik mijn instructrice eens vragen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:14

mag ik vragen hoe oud de haflinger is?
overkruist (aan)galoperen vindt zijn oorzaak vaak in een verstoorde of niet ontwikkelde balans. dat kan door de ruiter komen,dat kan door lichaamelijke problemen komen, en vaak hebben jonge paarden nog niet de balans om goed aan te galoperen. Door veel oefeningen zoals al beschreven is hierboven, is dat op te lossen. Dus gewoon kilometers maken en veel oefenen. Haalt dit niets uit dan zou ik er eens een deskundige naar laten kijken of het paard lichamelijk niets mankeert
succes OK dan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:30

Siegje schreef:
Ohja.. Als ik hem aan de longe of vrij in de bak heb dan galoppeerd ie soms goed en soms overkruist...iets minder vaak overkruist als tijdens het rijden..

Tuurlijk heeft hij er meer moeite mee als jij erop zit....
Dan moet hij rekening houden met jouw gewicht..
Bij jonge paarden is dat altijd zo (dus weet niet hoe oud hij is)
Maar in iedergeval nog niet zo sterk vanachter..

Dus trainen aan de longe!

Succes

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:02

Hij is nu 6/7 jaar oud/jong...
Alleen nooit echt goed doorgepakt dus niet supersterk.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 18:29

Niemand meer?