mijn pony gaat sijn eigen weg:S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natas101

mijn pony gaat sijn eigen weg:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 22:27

'k heb een pony van 3,5 jaar...hij is nog geen jaar onder het zadel maar doet het perfect alleen er is 1 probleem....als ik met hem op de hoefslag rijd...bijvoorbeeld op de linker had...dan draaid hij zich in een hoek in een keer om om op de rechterhad te gaan en als ik hem dan aanspoor (met teugels en been)om weer naar linkst te gaan gaat hij stijgeren en maakt dan toch stiekum onder het stijgeren sprongetjes naar de kant die hij op wil...ik ben onderstusse dat gestijger wel gewend (het word een gewoonte) maar ik begin het nu wel behoorlijk sat te worde Stoom uit je oren
ik heb al van alles geprobeerd om het van hem te winne maar het lukt me niet Verdrietig
heeft iemand mischien tips want ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

monsera

Re: mijn pony gaat sijn eigen weg:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:05

Ga les nemen voordat je straks helemaal niets meer kan met je pony.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:01

Neem les, zoek hulp, zeker bij zo´n jong beessie!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:04

inderdaad! les, en m goed op zijn flikker slaan as ie dat doet! Hij is jou gwoon aant tryen, aant uit proberen.

Ten eerste hij mag niet steigeren. As ie dat doet sla/ schop je hem vooruit, dat ie niet omhoog kan. Als t m toch lukt, en hij staat op zijn achterbenen, dan pak je de teugel van de kant waar je natoe aant gaan bent op twee centimeter lengte van t bit af, en dan trek je zijn kop na die kant toe, dat hij zich niet draaien kan. En jij moet hier consequent in zijn. Hij mag dit gewoon niet!
En als je het hem niet snel genoeg afleert, dan is je paardje dalik verkut....

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 13:45

ja ik heb van alles al geprobeerd om onder het steigeren zijn hoofd naar de kant te trekken waar ik hem wil hebben maar het maakt hem nix uit...ook al heb ik zijn hoofd helemaal tot mijn been naar de linkerkant gestrokken hij gaat zijn eigen weg...ik heb al les gehad maar hij flikt het steeds weer.. Stoom uit je oren

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:06

Dan wordt het denk ik tijd om je pony eens te laten nakijken (tandarts, rug/zadel, veearts) of misschien is het tijd voor een andere instructeur.

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:11

mijn pony is helemaal onder zocht dus daar zal het niet aan lichen hij probeerd me gewoon uit wat hij allemaal kan doen...maar hij moet het toch afleren....

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:29

Laat er een keer iemand anders op rijden die niet bang is.

Succes ermee!

Groetjes Dienie

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:59

Laat er eens een tijdje iemand op rijden die hem wel goed door kan rijden.Dan heb je kans dat jij er straks ook weer meer mee kan.Je hebt al les wat zegt je instructeur er dan van.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:51

consequent zijn en blijven, straffen wanneer die niet luisterd
wel belonen als 'ie het een keertje goed doet

op deze manier is er geen lol meer aan voor de pony en leert 'ie het vanzelf wel af

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:22

UZ -> RT

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:07

Neem les! Goede les. En ga het niet op kracht spelen want je paard is toch veel sterker

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:09

PingWing schreef:
inderdaad! les, en m goed op zijn flikker slaan as ie dat doet! Hij is jou gwoon aant tryen, aant uit proberen.

Ten eerste hij mag niet steigeren. As ie dat doet sla/ schop je hem vooruit, dat ie niet omhoog kan. Als t m toch lukt, en hij staat op zijn achterbenen, dan pak je de teugel van de kant waar je natoe aant gaan bent op twee centimeter lengte van t bit af, en dan trek je zijn kop na die kant toe, dat hij zich niet draaien kan. En jij moet hier consequent in zijn. Hij mag dit gewoon niet!

Als je het hem afleren wil zoals jij het zegt dan is je paard inderdaad verkloot jah.... Rolleyes

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:16

Taalcursusje Nederlands...? Knipoog
Maar mijn pony heeft dit ook gedaan. Ik bleek niet recht te zitten, had een knik in mijn heup, en was dit de makkelijkste manier voor mijn pony. Heb je les..? Misschien zou je het daaraan moeten vragen!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:20

dan doe je iets fout, en dat is dat je niet genoeg contact hebt met de mond van je pony. (heb je hem zelf ingereden?)

neem les, longeer hem ook, en laat er ook soms een ander op rijden, die beter dan jou kan (niet beledigend bedoelt!)

en wissel het eens af. soms een lekkere dag in de wei enzo.

maak het werken leuk voor je pony!

suc6!
xxiezz

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:50

inderdaad les nemen is geen gek idee,
maar je weet nu al dat jou pony de hoek in duikt... je moet hem dus proberen voor te zijn! probeer hem dus lekker voorwaarts te rijden. en als hij de andere kant op springt.... moet je hem altijd die kant op sturen waar jij naar toe wil, anders wint hij als nog!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:03

PingWing schreef:

Aparte tactiek...
Ik hoop dat deze post sarcastisch bedoeld is Nagelbijten / Gniffelen

- Neem (goed) les.
- Belonen wanneer hij 't goed doet, negeren wanneer hij 't verkeerd doet.
- Geduld hebben.
- Consequent zijn.
- Wanneer hij steigerd, een tikje tussen z'n oren geven a la "hoofd stoten" .
- Wanneer hij zich omdraait, rustig weer terug omdraaien.

Hiermee zou je toch iets verder moeten komen...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:18

Ik weet niet welke ervaring de TS heeft maar het klinkt mij of deze pony nog niet eens een goed basis heeft aangeleerd en nu al heftig proesteerd.
Als je zo door gaat heb je die pony binnen de kortste keren naar de filistijnen gereden. Alsd dat al niet zo is als hij telkens onhoog komt.
Bij zo'n jonge ony due nog maar zo kort beleerd is is het aannemelijk dat dit gedrag echt bij de ruiter ligt.

Zoek hulp of laat een kundig iemand een goede basis aan leren met het rijden ..

Het is om te huilen dat je schrijft dat je aan het gesteiger gewend bent en niet eerder hebt ingegrepen . Als je een keer achterover klapt dan piep je wel anders. Steigeren is NIET iets waar je aan wil wennen, maar ik geloof dat dit paard en reden heeft om te stijgeren en die reden zal bij de ruiter liggen (als het niet medisch is).

Als de pony maar zo omhoog komt en zich omdraait is hij in de eerste plaats al niet voorwaarts. ga dat aan werken en blijf hem voorwaarst rijden op je been en je zit ..

Laat een ander dit oplossen of zoek hulp want als je er nu al niet uit komt met een 3,5 jarige dan staat die pony een hoop problemen te wachten. Het diertje moet vertrouwen gaan op bouwen met de ruiter en dat lukt je niet door te vechten.

Een 3.5 jarige gaan slaan en schoppen is niet mijn idee en ook niet bevorderlijk voor het diertje. Hij krijgt alleen maar een hekel aan het rijden en we willen nou juist zo graag een pony die voor je werkt en plezier in het werk heeft. hij moet zich lekker gaan ontspannen onder de ruiter en dat gaat niet zolang er strijd is.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:08

PingWing schreef:

Hahahahh rijd jij paard???

Arm beestje dan!!

Paar tips voor je:

1: Gebruik eens normale taal in plaats van al die neptaal van je!
2: Een paard hoeft niet altijd uit te proberen hoor...kan ook iets meer
aan de hand zijn
3: cursusje nederlands??

Maar wat betreft de pony...

Ik zou gewoon eens rustig gaan kijken waarom hij opeens zo in paniek is als hij op die had wordt gezet...Anders een gaan kijken met iemand erbij van wat is zijn reactie op verandering en wat gebeurt er als er iemand langsloopt en jij erop? ( wel op een veilige manier natuurlijk als ie gaat steigeren)

Mocht je nou echt heel erg zeker weten dat er niets is, wees dan consequent en probeer oplossingen te vinden om dit gedrag dan af te leren!

veel succes! groetjes ellen

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 20:13

Dienie schreef:

Succes ermee!

Groetjes Dienie

ik ben NIET bang voor mijn pony!:@..dan heb je dat mooi verkeerd begrepen!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:25

Wat zegt je instructeur dat je moet doen?

Mijn jonge pony draait ook regelmatig heel snel om, gelukkig steigert hij er niet bij.
Maar bij mij komt het, omdat ik niet goed begrens.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:31

natas101 schreef:
Dienie schreef:

Succes ermee!

Groetjes Dienie

ik ben NIET bang voor mijn pony!:@..dan heb je dat mooi verkeerd begrepen!!

Je hebt wel elke keer een tegenwoord wil je niet dat je probleem wordt opgelost? Er staan hier namelijk erg goede tips.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:37

inderdaad, je kan beter geen kritiek geven, er staan een hoop goeie oplossingen tussen..
succes Ja

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:37

natas101 schreef:
ik heb al les gehad maar hij flikt het steeds weer.. Stoom uit je oren

Les gehad dus...

Aangezien je elk goed bedoeld advies toch niet wil uitvoeren, omdat het niet is wat je wil horen, geef ik ipv goed bedoeld advies nu dringend advies.

Neem goed les! Je kan je paard niet in je eentje inrijden! Je moet er iemand bij hebben die kan zien wat er misgaat, en die je kan begeleiden. Het gesteiger en gedraai van jouw pony komt door niets anders dan onwetendheid en onkunde van jou. Jij begrensd 'm niet goed, jij reageert niet goed, en jij slaat elk advies om het te verhelpen in de wind.

Wordt je het "sat"? Leer 't 'm dan af, en wees zelf bereid te leren. Ben je niet bereid zelf te leren, ruil dat arme beestje dan in voor een braaf ouder paard, die je niet meer kan verpesten, zoals je met dit paard doet, door te weigeren advies aan te nemen.

Zelfs Anky heeft les. Waarom ben jij beter dan ieder ander? Waarom heb jij geen les nodig?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:12

Hij maakt zich gewoon hard voor je been. Vogens mij kan in dit geval een spoortje wel helpen om 1x effe duidelijk te maken dat ie niet mag protesteren tegen je been. Ik ben geen voorstander van naar zn hoofd slaan als ie stijgert probeer hem daarna nog maar eens bij zn oren te aaien als je er op zit daar zijn ze dan meteen bang voor. Maar voor alles in iedergeval nie de kans geven om stil te gaan staan maar naar voren.

Tenzij er natuurlijk iets anders aan de hand is.

Spirit