Vraagje over bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Spooky_

Vraagje over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 13:02

Ik heb een vraagje over een bitje.....
Ik ga in Juni caroussellen met onze manege, en ik rij onze stevige eigenwijze tinker! (wel een scheetje hoor)
Nu word hij ook voor alle manegelessen gebruikt (manege voor gehandicapten), en daarnaast door vrijwilligers (op t moment alleen ik)

Heb hem zaterdag ook weer gereden, t probleem is, dat hij (naar mijn zin) te slecht luistert......
Als ik bijvoorbeeld aan het draven ben en ga afwenden, in stap wil en dan wil halt houden doet hij alles net twee of drie stappen te laat. En dan is het echt niet dat ik hem er niet op heb voorbereid, geloof me!
Met galopperen ook, altijd net een pasje te hard, net een paar passen te lang door, heel irritant!
Hij loopt op een gewoon gebroken bitje, en ik zit te twijfelen om aan mijn hoofdstel een ander bitje te hangen.
En dan bedoel ik niet dat ik rij technische fouten ga oplossen met een scherper bit, maar hij is zo gewend om bij die gehandicapten lekker te sukkelen en te lanterfanten, dat ik hem iets anders in zijn mond wil geven.
Nu heb ik zitten denken aan een dubbel gebroken bitje, aangezien dit niet direct scherper is, maar hij er misschien wel meer op gaat knabbelen.

Dus, weet er iemand een bitje wat niet meteen scherper is, want ik wil hem niet dwingen, maar wel een ander gevoel geeft en misschien net een iets duidelijker signaal afgeeft?

Chrissetje

Re: Vraagje over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:04

gewoon les nemen Lachen

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 13:07

Heb ik al!
Haha!

en daar leer ik ook wel een hoop van, maar dit kost zoveel kracht, en energie, hij is te sterk, en zo eigenwijs en ik win het gewoon niet.

Dus....zoek ik een andere oplossing ernaast, want zoals ik al zei, ik probeer geen rijtechnische problemen met een bit op te lossen, maar wil gewoon wat duidelijker signalen kunnen geven.

(aangezien er de heel week aan dit bit gehandicapten zitten te trekken, is hij daar wat immuun voor geworden!)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:13

Ik heb zelf een haflinger en op wat andere koudbloeden gezeten en geloof me, ander bit gaat je niet redden Haha!

Zelf heb ik wel een dubbelgebroken bit, is zelfs zachter dan een enkel gebroken maar mijn haflinger loopt er erg lekker op, knabbelt er fijn aan.

Je hebt nog aardig wat de tijd toch?
Dan zou ik op de momenten dat jij hem rijdt aardig veel overgangen oefenen *als je daar de gelegenheid voor hebt*

En wat ik in het begin bij mijn hyperactieve haflinger deed was eerst even lekker doorrijden, wel de oefeningen etc. maar de overgangen oefenen tot op het laatste bewaren, meestal werd ze daar tocxh weer wat heter van maar was dan al aardig wat energie kwijt waardoor ze eerder terug kwam naar draf en stap, dit heb ik ook emt lange teugels geoefend zodat ze terug kwam op mijn zit, want als ze door wilt denderen is een stenen muur nog niet scherp genoeg Haha!

Een dubbel gebroken bitje kan ansich geen kwaad, denk alleen niet dat je er veel mee kan oplossen, misschien dat hij iets meer gaat spelen, maar zou het vooral proberen met je zit op te lossen, denk dat hij dat bij de gehandicapten ook niet gewend is?

Succes iig

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 13:24

Bedankt voor je reactie!

Ik heb net een half jaar zitlessen op hem gehad, dus inderdaad, met zit maak ik een hoop goed.

En ik heb inderdaad ook nog een hele poos om te oefenen, maar ik ben al zenuwachtig als ik eraan denk!

T is inderdaad ook dat ik wil dat ie een beetje meer gaat knabbelen, omdat ik het idee heb dat ie dit bit gewoon vast pakt omdat ie gewend is dat ie dan zijn zin krijgt!
Hij heeft allemaal van die truukjes die die zo uithaalt, en dat doet ie bij mij dan in ieder geval niet, maar ja, dat knabbelen…..dat zoek ik!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:22

Heey..

als ik jou was zou ik er indd een wat zachter bitje inhangen (dubbelgebroken) waarschijnlijk zal ie daar in het begin niet extra op reageren, maar iig over een tijdje doorhebben dat als ie een ander bitje inheeft, er ook iemand opzit die iets van em wil (maar heb ik je al gezegd Knipoog ) tot morgen weer Tong uitsteken

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:25

Met een ander bit, los je het probleem niet op. Is gewoon een kwestie van gehoorzaamheid. Als je toch een ander bitje wilt proberen...ik heb ook een koudbloed en rij nu met een Mylerbit. Het is niet scherper maar wel een andere inwerking. Het werkt perfect.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:48

Je moet heel consequent zijn bij dit paard. Ho is ho en ho is niet nog een stap erbij. Hij moet leren naar jou te luisteren en doen wat jij vraagt. Hou hem lekker bezig met veel overgangen. En stopt hij niet wanneer jij wil, trek hem dan maar eens op de rem. Maar vergeet absoluut niet te belonen als hij het wel goed doet, doe maar overdreven, je zou zien dat hij dat snel doorheeft.

Ik denk niet dat een scherper bit de oplossing is. Wat hij nodig heeft zijn duidelijk grenzen en daar houden paarden ook van. Ze hebben liever dat jij zegt wat de bedoeling is dan dat ze het zelf moeten bedenken, maar als jij niet duidelijk bent gaan ze zelf maar iets bedenken.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 11:25

Nou inderdaad, ik denk dat een scherper bit ook niet zo'n goed idee is.
Vandaar dat Varro is lief ook reageerde over een zachter bitje. (thanx Tat, jij mag me vanaaf oprapen als ik ernaast lig) Tong uitsteken
Het klinkt misschien averechts, maar ik heb het idee dat als ik een zachter bitje in ga doen, dat ie dan meer los gaat laten en niet zo gaat hangen......
Maar ik weet niet meer zeker hoe het zit......

Voor de duidelijkheid nog even, ik ga absoluut geen scherper bit erin hangen, dat vindt ik ook oneerlijk, aangezien het natuurlijk niet echt zijn eigen schuld is dat ie wat harder in zn mond geworden is.

Heeft er iemand ervaring met gaan rijden met een zachter bitje dan voorheen ipv een scherper bit?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:24

Ik rij nu met een leren bitje, dat is veel zacher dan een gewoon bit omdat het soepel is en zich naar de mond vormt (en dus nergens onnodig drukt) en mijn paard loopt er heel goed mee.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 01:59

het is ook niet dat we er een scherper bit in willen doen (JUIST NIET) maar dat we willen bereiken dat ie wat lekkerder gaat knabbelen, daarom ook een dubbel gebroken trensje. ik dacht nl als alleen zij hem rijd met een dubbelgebroken en die gehandicapten sjorren op hem met een enkelgebroken, dat ie dat verschil gaat merken en dus ook op dat moment weet wie er wat van em wil. dat heeft nl bij het paard wat ik rijd heel erg goed gewerkt.
corrigeer me maar als ik volgens jullie geen gelijk heb.
vandaag liep ie iig al een stuk lekkerder niet, Door? Succes met rijden verder en zie je wel als ik ga proberen te springen maandag Haha!:P

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:32

ja precies, hij liet een stuk beter los, en was een stuk zachter. (heb overigens gereden met zijn eigen bit.)
misschien dat ie nu zowieso door krijgt dat ik wat anders verwacht dan de rest.
Maar nog steeds, halthouden was klote.....hopen dat ik er morgen nog ff op kan, dat ga ik daar maar eens verder op oefenen!
(dan kan ik Hans volgende week misschien al resultaat laten zien)
Ja, jij gaat jumping doen maandag he?
Ik ben er niet (je weet wel waarom ;-()

Maar ff ontopic.....
Zijn er misschien nog meer mensen die overgestapt zijn op een ander (zachter!) bit en daar betere resultaten mee behalen of gaat iedereen juist scherper? (ik niet)

Ben benieuwd hoe de meningen hierover zijn, echt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:21

Zoals ik al schreef ben ik overgestapt op een zachter bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:21

Hee bekenden Knipoog

Ik ben zelf van enkelgebroken overgestapt naar dubbelgebroken met mn haflinger.
Ik merk heel veel verschil, ze is sowieso al niet echt hard in haar mond, maar ik merk echt dat zij dit veel fijner vind. Ze is veel meer ontspannen, gaat hierdopor nog lekkerder lopen en word dan vanzelf lekker nageeflijk.

Ook lijkt het mij inderdaad een goed idee om, als jij op Gipsy rijd, een ander bit erin te doen dan als de gehandicapten rijden. Ookal zal hij sowieso wel verschil merken Knipoog

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:08

Dta mag ik hopen van wel ja, dat ie verschil merkt Haha! !!!

Maar bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het inderdaad maar eens ga proberen.....als het niks is kan ik altijd nog weer terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:25

door_ schreef:
Dta mag ik hopen van wel ja, dat ie verschil merkt Haha! !!!

Maar bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het inderdaad maar eens ga proberen.....als het niks is kan ik altijd nog weer terug!

Goed besluit Lachen

Oja, je moet eens naar zn staart kijken, we hebben er ongeveer een uur op staan uitpluizen en kammen, maar nou issie ook prachtig!! hahaha Haha!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:45

Het is een heel goed idee om hem op een ander bitje te rijden als jij hem rijd Lachen
Ik zou een dubbelgebroken bitje van koper, aurigan of en ander "smaakje" nemen dan merkt hij goed het verschil, Dusty weet ook precies als haar buitenrit bitje in haar mond zit dat we iets leuks gaan doen buiten Haha!

Dus misschien werkt het wel bij hem. Ja

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 11:23

ja, ik zag ok al die bitten met een appelsmaakje......
hahah!
maar volgens mij is na een keer t bit weg, vreetzak slikt t zo door!
Vingers aflikken

maar ik ga t proberen, jullie horen t misschien nog wel!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:30

door_ schreef:
ja, ik zag ok al die bitten met een appelsmaakje......
hahah!
maar volgens mij is na een keer t bit weg, vreetzak slikt t zo door!
Vingers aflikken

maar ik ga t proberen, jullie horen t misschien nog wel!

Ik heb 'n happy mouth bit met appelsmaak, er zitten nog niet eens kauwsporen op, (niet dat ik het vaak gebruik maarjah)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:41

oww we gaan vanaaf zn mooie staart kijken hoor!! indd een dubbelgebroken bitje zou ik gewoon proberen.. kwaad kan het niet. en misschien indd met een ander 'smaakje' maar bij Varro had ik dat niet nodig om zn aandacht te krijgen.. maar die is ook net wat gevoeliger Tong uitsteken Ach gut hihi... anders probeer je die van mij een tijdje?? kan ook... xxx

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:06

beautylover schreef:
gewoon les nemen Lachen

zeg dan niks.... Frusty

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 14:30

Citaat:
Ik heb 'n happy mouth bit met appelsmaak, er zitten nog niet eens kauwsporen op, (niet dat ik het vaak gebruik maarjah)

ja, lijkt me best een fijn bitjje....maarre....als jij t toch niet vaak gebruikt.....verkopen?
(doneren mag natuurlijk ook!) Tong uitsteken Haha! Knipoog

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 14:34

Citaat:
oww we gaan vanaaf zn mooie staart kijken hoor!! indd een dubbelgebroken bitje zou ik gewoon proberen..
kwaad kan het niet. en misschien indd met een ander 'smaakje' maar bij Varro had ik dat niet nodig om zn aandacht te krijgen.. maar die is ook net wat gevoeliger hihi... anders probeer je die van mij een tijdje?? kan ook... xxx

hij is helemaal mooi!
Stoere (s)tinker! Ach gut

gevoeliger? Varro?
hoe kom je daar nou bij? Tong uitsteken

ja, jouwe proberen is misschien wel een goed idee, om nou meteen een ander bit te kopen en erachter te komen dat t niet werkt......is ook een beetje jammer.
twijfel of ik t vanaaf al zal doen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:51

dat een dubbelgebroken bit zachter is ......is niet iedereen het over eens.

Er zijn verschillende mensen in mijn omgeving die er best verstand van hebben, die daarover verschillen in mening.

Zelf rij ik er ook mee en ben daar tevreden over...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:53

door_ schreef:
Citaat:

ja, lijkt me best een fijn bitjje....maarre....als jij t toch niet vaak gebruikt.....verkopen?
(doneren mag natuurlijk ook!) Tong uitsteken Haha! Knipoog

whaha verkopen.. das mij best Haha! maat 12,5 is t Tong uitsteken