niet paardvriendelijk?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

niet paardvriendelijk?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 17:40

Ik weet niet of het goed staat, verplaats het anders maar even..

Zaterdag had ik les en zat op een lieve pony, genaamd Woody.
Mijn doel voor die les was: met zo min mogelijk teugelcontact en met zo klein mogelijke en zo zacht mogelijke hulpen mijn pony te laten doen wat ik wilde. Dit alles natuurlijk zonder zweep gebruik.

Ikzelf vond dit wel een goed doel, omdat je volgens mij toch je streven moet zijn bij paardrijden, teugels zijn toch enkel hulpmiddelen.

Dus het ging allemaal hier goed, maar op een gegeven moment zei mijn instructrice dat ik mijn teugels toch maar op maat moest nemen. Dus ik uitgelegd wat mijn doel die les was. Toen zij mijn instructrice dat rijden met lange teugels eigenlijk helemaal niet paardvriendelijk vond en dat paarden het fijner vinden om met teugelcontact te rijden.
Dus vroeg ik aan haar of ze dan ook vond of western ruiters niet paardvriendelijk reden, omdat zij altijd met lange teugels rijden.
Ze zei dat ze dat niets wist, omdat zij geen westernles gaf.

Naar mijn mening is met lange teugels rijden dus wel vriendelijk, en in ieder geval helemaal niet paard-onvriendelijk, kijk maar eens naar parelli.
Wat is jullie mening hierover?

PS: ondanks dat ik mijn teugels hierna wel op maat heb genomen, reed ik toch met heel licht teugel contact, en heb dus toch stiekem eigenlijk niets met mijn teugels gedaan en alles met mijn zit en benen. Het gevolg hiervan was dat de pony heel goed aan het been was, dus dit lijkt me toch een goed teken.

Biepje

Re: niet paardvriendelijk?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:27

tsja, ik zou zeggen dat je je teugels op maat neemt om ook teugelhulpen te geven. het is nu eenmaal iets onontbeerlijk in de dressuur. en of je dat paardvriendelijk kan, hangt af van je hand, of die hard of zacht is. als je voortdurend loopt te trekken in de mond, dan zeg ik ook gewoon laat die teugels maar even wat langer, maar als je een zachte, meegaande hand hebt, dan krijg je een verbinding en alleen met een goede verbinding kan je aanleuning verkrijgen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:30

mijn instructeur zegt altijd dat je de teugels goed op maat moet houden en dus aanleuning houden want anders laat je je paard in de steek die weet niet wat hij daar mee aan moet..
ik merk ook wel dat ze dan beter orenspel lopen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:31

tjah, ik zelf vind dat je wel een mate van contact moet houden, maar echt paard onvriendelijk is het niet hoor Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:56

Ik rij zelf western, en heb hiervoor jaren dressuur gereden. Ik denk niet dat het een kwestie is van je paard in de steek laten, eerder van gewenning. Als je altijd drijft, de hele les door, reageert je paard daar niet meer op, dus als je alleen aandrijft als je ook iets te melden hebt (harder wilt, of meer verzameling), zal je paard erop reageren. Met lichte teugeldruk is dit hetzelfde, opzich lijkt mij dat er niets mis mee is, maar als dit ineens wegvalt, is je paard die houvast kwijt. Mijn paard heeft die houvast nooit gehad, waardoor ik op diezelfde lichte teugeldruk ineens een heel ander effect krijg (gaat langzamer, verzamelt meer, of geeft druk omdat ze het niet met me eens is Knipoog).
Het is natuurlijk geen mishandeling, uitstappen met lange teugel is toch ook geen mishandeling? Alleen ipv sturen door aan het bit te trekken, stuur je door de teugel tegen de half te leggen en vnm door been gebruik.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:59

Zolang jij niet trekt maakt het echt niet uit hoe lang of kort je je teugels hebt. Alleen als jij dressuur wedstrijden wil gaan rijden, zul je je teugels nou eenmaal op maat moeten hebben. Bovendien heb je voor een aantal oefeningen je teugels gewoon nodig.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:33

Teugelcontact kan idd ook heel prettig zijn voor het paard, als je paard daar lekker loopt (nou heb ik het over nageefelijk rijden) is teugel contact prima, ga je een paard naar beneden zagen is het idd minder prettig voor je paard. T is maar net wat je met je paard aan het doen bent, rijd je western heb je je paard geleerd om op een licht teugel contact te reageren, rijd je dressuur zul je toch echt iets meer druk moeten leggen op de teugels, dus naar mijn idee is het allebei prima, of zie ik dat nu helemaal verkeerd??

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:43

Paarden hebben naar mijn idee toch echt contact nodig aan de voorkant, dat hoeft niet altijd met bit en teugels maar kan wel. Een paard wat niets doorkrijgt aan de voorkant zal naar mijn idee toch echt geen aanleuning kunnen krijgen, daardoor gigantisch op de voorhand gaan lopen en daardoor echt niet beter gaan lopen.
Ook merk ik dat mijn arabje (pas kort onder het zadel) het echt fijner vindt om ´leiding´te krijgen aan de voorkant. Ze is dan zekerder van zichzelf en voelt zich meer beschermd. Ze schrikt daardoor minder snel, heeft het idee dat er toch wel bescherming is door de ruiter.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:48

Het ene paard zoekt steun op je teugels en de ander heeft het niet nodig. Is maar net wat het paard fijn vind.

Die van mij heeft het bijvoorbeeld wel extreem nodig anders gaat ze steeds harder en harder stappen (niet strak in de krul, maar dat ze kan zakken en 'iets' voelt). Mn vorige paard had daar geen behoefte aan en die kon je gewoon rustig stappen zonder.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:10

Ik denk dat het nageeflijke waar jullie over praten hier niet echt van toepassing is op de topicstarter!

Ik denk dat het inderdaad onvriendelijker is om nagenoeg geen kontakt te hebben. Ze rijd op een manege en daar leer je toch vaak om met je teugels te sturen! Toch? Op het moment dat je losse teugels hebt en je wilt ee bochtje om dan 'trek' je aan bijvoorbeeld je binnenteugel.....dan krijgt hij ineens vanuit het niets een rukje in zijn mond. Op het moment dat je je teugels op kontakt heb, dan is die druk er al enigzins en komt het minder 'hard' aan.

Maar je zegt dat je vooral met je benen stuurt, maar je gebruikt je teugels toch ook om een beetje stelling te vragen? Op dat moment komt het 'rukjes theorie' (k noem het maar ff zo Bloos ) weer opspelen.

Ik denk dat teugeldruk inderdaad in dit geval paardvriendelijker is!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:24

Ook paarden die western of mbv Parelli gereden worden hebben toch een soort van communicatie nodig. En ze moeten ook hun houding en evenwicht leren vinden. Dat kan allemaal prima, ook zonder constante aanleuning of zelfs maar teugels, maar niet van het een op het andere moment en zeker niet binnen 1 les. Laat jij ineens alles los, dan is de kans heel groot dat het betreffende paard niet snapt wat er bedoeld wordt, of uit evenwicht raakt, of een loopje gaat nemen met je omdat ie daar nu eenmaal de kans toe krijgt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:50

Het aan een langere teugel rijden van een paard is zeker niet ompaardvriendelijk, uiteindelijk is de teugel een hulpmiddel om de hulpen te verduidelijken. Er zijn mensen (bijvoorbeeld Claus Hempfling) die paarden dusdanig onder controle hebben dat ze granprix oefeningen kunnen doen zonder zadel en hoofdstel, dus ook zonder teugels. Ik zeg niet dat we dat allemaal kunnen maar je laat zeker je paard niet in de steek.

Een paard is niet geboren met een hoodstel om en toch kunnen ze allerlei oefeningen lopen. Dus waarom zou je je paard in de steek laten als je je paard de vrijheid geeft om op eigen wil en eigen benen mee te werken.

Het werk aan de lange teugel is ook heel belangrijk om te voorkomen dat je paard een onderhals krijgt.

Dus zeker doorgaan met het werken aan een lange teugel of een lichte contact teugel. Je bent juist wel paardvriendelijk!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 23:28

Thanx voor alle reacties!
De meningen zijn wat verdeeld, daarom heb ik ook nog een paar vraagjes aan jullie (waarop ik het antwoord dus zelf niet weet omdat ik niet de hele les met vrijwel geen teugelcontact heb gereden):

- Zal een paard uiteindelijk ook niet uit zichzelf stelling gaan vragen, als hij vrijwel geen teugelcontact heeft?
- Zal een paard ook niet nageeflijk gaan lopen op deze manier?
- zal hij niet vanzelf meer gewicht op de achterhand nemen als hij voor niets heeft om op te leunen?

Over het algemeen is er dus door jullie gezegd dat het wel paardvriendelijk is, als je het paard er maar langzaamaan aan laat wennen. In het vervolg zal ik dus toch maar wat meer teugelcontact opnemen, of in ieder geval zo weinig mogelijk, maar net voldoende. Ik kan dit het paard natuurlijk niet aanleren omdat het een manege pony is, dat is wel jammer, maarja, niets aan te doen.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 23:35

Met dat stelling vragen bedoelde ik eigenlijk stelling aannemen!
Sorry!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:49

Op zich maakt het niet uit of je nu met lange teugel of met korte teugel rijd. Wel is het zo dat je met lange teugels makkelijker en harder kunt trekken.

Een paard moet je in pricinpe altijd na de nagevelijke hand toe rijden en dan van achter naar voren.
De stelling daar vraagt een paard niet om die moet jij zelf vragen. Het aan de teugel gaan of in de houding daar gaat een paard wel om vragen. Hij gaat als het ware jouw hand opzoeken.

Of het rijden met lange of met korte teugel nu beter is of slechter is dus niet te zeggen het hangt van jouw rijkunst en van jouw hand af.
Wel is het belangrijk dat je altijd contact met de mond houd.
En ik kan me voorstellen dat je instructrice graag heeft dat jij in de les doet wat zij zich voorneemt met jullie te doen in de kes.

Vrijwel geen teugelcontact is dus niet goed.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:44

sluit mij aan met het boven dit bericht vermelde tekstje Knipoog

Je kan evengoed teugels aanhouden en er toch weinig/geen druk op geven, probeer dat zelf ook, maar bij bepaalde oefeningen moet het... of halve ophoudingen geven... het is wel heel goed van je om vooral met je benen te rijden/zit, maar dat kan ook met teugelcontact zonder het paard een last te zijn!

xxx

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:03

Danielle01 schreef:
Ze rijd op een manege en daar leer je toch vaak om met je teugels te sturen! Toch?

Hmm, en dat is wel paardvriendlijk om ze aan de binnenteugel de bocht om te zetten???

Ik vind dat je in het rijden contact moet hebben, anders kun je nooit naar een verbinding toe rijden en zal het paard zn lichaam niet voldoende aanspannen om lekker door zn lijf en over zn rug te gaan lopen. Daar is niets onvriendelijks aan zolang het geen touwtrekkerij word.

Aan ts: waarom rij je bij die instucteur als jij toch anders wil rijden als dat zij les geeft?
In een les rij je volgens het systeem van de instructeur (overleg is natuurlijk wel mogelijk)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:16

Ik denk niet dat je een gemiddelde manegepony zover krijgt om zonder teugeldruk stelling danwel buiging aan te nemen. Er zijn paarden die dit wel doen zonder teugeldruk, maar over het algemeen zal dit na weken tot maanden training zijn, en niet na een uurtje (en al helemaal niet als ze normaal gesproken bijna non-stop heen en weer getrokken worden, wat je veel ziet op manege's (iedereen moet leren paardrijden, dus vaak worden ze daarom hard in de mond, niet alleen omdat sommige mensen express lopen te plukken).

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:47

carlijn83 schreef:
Danielle01 schreef:
Ze rijd op een manege en daar leer je toch vaak om met je teugels te sturen! Toch?

Hmm, en dat is wel paardvriendlijk om ze aan de binnenteugel de bocht om te zetten???

Nee, ik wil niet zeggen dat dat wel paardvriendelijk is...Maar op het moment dat je leert om met je teugels te sturen en je hebt geen kontakt met de mond, dan komt die hulp harder in. Op het moment dat jij al wel kontakt hebt, dan kan je je hulpen veel meer verfijnen.

En ik denk ook zeker dat het moeilijk zal zijn om met nagenoeg geen druk op je teugels stelling en dergelijke te vragen. Juist omdat het paard het niet gewend is....natuurlijk kun je het leren. Maar omdat dit een manegepaard is en je instructeur eigenlijk op een andere manier lesgeeft wordt het heel moeilijk....Vraag eens aan je instructeur of je een lesje anders mag rijden, maar dan wel gelijk met iedereen! Dan kan ze het gelijk uitleggen voor iedereen!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:58

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar bij het 'Engels Rijden', de dresuur dus etc. moet je gewoon met je teugels op maat rijden, contact met de paardenmond houden. Geen contact is echt niet onvriendelijk. Ik denk dat je paard dat zo wel prima zou vinden, lang teugeltje, lekker een paar rondjes sloffen..
En ook bij het western heb je een soort van dressuuronderdelen, en daar hangen de teugel ook niet los, dan zijn de teugels ook gewoon op maat, maar met veel lichtere teugeldruk en veel minder teugelhulpen, dan bij de 'gewone' dressuur. Bij de gewone dressuur word het paard, zeker op hoger niveau, ook opgericht. Bij Western in de dressuur word het paard juist laag gevraagd, met heel soepele, ontspannen, ruime gangen.
Ik zou gewoon contact met de paardenmond houden, en veel sturen met je benen en zit, maar ook met licht teugelhulpen. En ook dat is echt niet onvriendelijk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 17:18

Thanx voor de reacties!

@carlijn83: Voor de rest ben ik het wel helemaal eens met mijn instructrice, alleen de teugels, daar denken we af en toe een beetje anders over, maar dat betekend nog geen ruzie hoor!
Bovendien zit ik toch ook daarom op les, om nieuwe dingen uit te proberen enzovoorts. En een instructrice waar je helemaal niet bij discuceren, dat zou ik al helemaal niet willen!

Voortaan zal ik dus idd meer mijn teugels op maat gaan houden, aan de reacties te zien is dit toch fijner voor de paarden, al reageerde deze pony er verder wel goed op.

Ikje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:23

Ik denk dat je instructeur bedoelt, dat het niet paardvriendelijk is omdat je de hele les, je paard naar je hulpen laat zoeken die er niet gaan komen. Ik zelf begin vaak zo, paard alert maken enzo, maar ook niet het hele uur. succes ermee

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:25

Ik vind het een beetje onzin dat het zonder teugel druk slechter is omdat een hulp dat harder aankomt. Das toch mooi een reden om nog fijnere hulpen te geven. Haha!
Ik rijdt zelf ook zonder teugeldruk, tenzij ik iets van hem vraag. Stelling vragen doe ik zoveel mogelijk met 'neckreining'(als je dat zo tenminste schrijft Bloos )
Als ik nu mn paard met constante teugeldruk rijdt gaat hij steeds langzamer. Erg logisch, omdat je hem eigenlijk steeds een beetje inhoud.

Doordat ik zo rijdt kan ik hem ook rijden zonder halster oid Haha!

Groeten Alline

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:26

dorientjuh schreef:

- Zal een paard uiteindelijk ook niet uit zichzelf stelling gaan vragen, als hij vrijwel geen teugelcontact heeft?
- Zal een paard ook niet nageeflijk gaan lopen op deze manier?
- zal hij niet vanzelf meer gewicht op de achterhand nemen als hij voor niets heeft om op te leunen?

-Uit zichzelf stelling vragen zal hij waarschijnlijk niet doen.
Stelling is lengtebuiging van de hals. Dat hij kijkt de richting hij heen gaat. En dat doe je niet alleen met je teugels.

-Hij zal waarschijnlijk zijn hoofd naar beneden doen, maar nageeflijk?
Een paard is nageeflijk als het zich loslaat in de gehele bovenlijn, met name kaak- en nekgewricht.
De bewegingen van het paard zijn dan natuurlijk en soepel, zonder enige spanning en verkramping. Als een paard nageeflijk is, accepteert hij het gevraagde. En die bereik je echt niet door je teugels los te gooien. Je wil dat hij los laat, niet dat hij 'uitelkaar valt'.

-Meer op de achterhand lopen? Ik denk het juist niet. Hij heeft nu niets die de gewicht naar achteren brengt. (Tegeldruk)
En zou het paard eerder op de voorhand lopen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:15

..beesje had een uurtje om nooit mee te vergeten!..eindelijk geen geschor in zn mond!...waarschijnlijk loopt het paardje al heel zn leven op zn voorhand, want een paard echt op de achterhand rijden is gewoon heel moeilijk...en om eens te kijken of die wel zo juist aan de beenhulpen is, zie ik weinig kwaad in...