steigerent paard?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_promiss_

steigerent paard?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:59

hallo wat kan je er tegen doen bij een 3,5 jarige welsh pony als die steigert?? of is dit normaal vanwegen de puberteid? Huilen wand zei steigert namelijk vaak bij mij en bij mijn verzorgster niet Verdrietig dit vind ik erg vervelent afentoe ben ik zo boos dat ik egt tot 10 moet tellen om mijn pony niet te slaan wand dat wil ik niet Ach gut

Lowara

Re: steigerent paard?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:02

ehm.. hoe oud ben je dan? lijkt mij dat je even flink wat begeleiding bij het rijden nodig hebt. Gewoon voor de zekerheid. Verder even goed kijken waarom ze het wel bij jou,maar niet bij die ander doet. wat doen jullie anders?

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 21:12

ik zelf ben 14 jaar Knipoog en ik ben er nog niet afgevallen gelukkig Haha! Haha! bij mij ging se 1x steigeren in het bos toen heb ik haar een knal met de zweep verkocht toen was het even voor 5min over en toen begon ze weer Huilen niet feilig buiten rijden zo in de bak staat ze niet recht op ist het maar heel laag

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 21:13

verder rijden we gewoon en longeren (wat ze niet kan wand dan gaat ze steigeren)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:24

Ik denk dat jouw boosheid voor haar reden genoeg is.............

Nooit boos worden op een paard, heeft geen zin.

Loslaten aan de voorkant, das het enige wat ik je mee kan geven. Het is duidelijk de fout van de ruiter als de ponie het bij jou wel doet en bij anderen niet.

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 21:28

maar het rare is dat als mijn verzorgster eerst heb gereden en we ruilen om dat ze het alleen dan doet maar voor zover ik weet rijd mijn verzorgster gewoon net zoals ik we hebben allebei les van de zelfde instructrische enzo ik heb al geken of het aan het hoofdstel lag en nu doet ze het wel al veel minder kan het ook aan het bid liggen ofso of moet ik dan maar een tijdje niet rijden wand omdat ze nog zo jong is ben ik bang dat ik haar verpest en dat wil ik al hele maal niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:35

_promiss_ schreef:
maar het rare is dat als mijn verzorgster eerst heb gereden en we ruilen om dat ze het alleen dan doet maar voor zover ik weet rijd mijn verzorgster gewoon net zoals ik we hebben allebei les van de zelfde instructrische enzo ik heb al geken of het aan het hoofdstel lag en nu doet ze het wel al veel minder kan het ook aan het bid liggen ofso of moet ik dan maar een tijdje niet rijden wand omdat ze nog zo jong is ben ik bang dat ik haar verpest en dat wil ik al hele maal niet

Als de ponie het alleen doet bij jou.......... dan kan je niks anders concluderen dan dat het aan jou ligt......... ander bit is niet de oplossing, ander hoofdstel is niet de oplossing...... een goed gesprek met je instructeur waarschijnlijk wel...

In je eerste post zei je dat je nogal boos word.......... boos worden is een emotie die een paard niet begrijpt en werk altijd averechts.
een paard reageert altijd instinctief........ op gevoel... en paarden kennen de emotie boos niet. Als er iets is dan reageren ze direct en zijn het ook direct kwijt....

Ik denk dat jij vooral je boos worden onder controle moet krijgen.

als mijn lesklanten boos worden op hun paard....... zeg ik standaard stap maar af, rook een sigaret, drink een kop koffie en kom zo maar terug........... gewoonweg omdat de meeste paarden daar niet mee om kunnen gaan, en zeker jonge paarden niet.

De oudere doorgewinterde paarden hebben deze rare emotie van ons mensen wel leren begrijpen, maar die jonkies snappen daar niks van.

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 21:45

meestal stap ik ook af wand slaan is egt ut laatste wat ik wil Verdrietig wand dan kan je het er alleen maar inslaan zeggen ze en zo iezo vind ik dat je verder komt met je stem dan slaan maar toch bedank ik ga dat wel eens probeeren dan even gewoon iets drinken en dan weer opstappen meestal als ik afstap gaat me verzorgster er weer op en ik ga dan niet meer wand ik weet dan al hoe dat gaat Ja dus dat doe ik niet hihi maar bedankt voor het advies ik kan het heel erg goed gebruiken Cool en roken doe ik niet hahahaha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:50

Slaan mag wel............. boos worden mag niet Haha! Haha! Haha!

Ik kan een paard naar parijs en terug slaan als het moet......... maar ik wordt nooit boos........ hoe stout ze ook zijn.......

Is niet helemaal waar, ik wordt wel boos... tuurlijk word ik boos.. Maar je straft een paard voor bijvoorbeeld het steigeren. en als de straf gegeven is dan moet jouw boosheid ook weg zijn.....

Vanmiddag deed een pony een poging tot skuppen in mijn richting omdat ik hem aansingelde, voordat het dier het in de gaten heeft heeft hij al een trap tegen zn achterste te pakken, om dan in alle rust weer door te gaan met het aansingelen......... snappie Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:52

_promiss_ schreef:
) en roken doe ik niet hahahaha

goed hoor Haha! Haha! Haha! en nooit aan beginnen....... ik ben na 20 jaar gestopt en ik ga door hel en terug Haha! Haha!

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 21:54

jah, hihi dat snap ik en ik ga ook alltijd weer rustig verder en geef haar meestal ook een klopje als een poging waagt om te stijgeren maar het toch niet doet en meestal reageer ik mijn boosheid af op een baal hooi hihi heb me pony dan geen last van tuurlijk krijgt ze een tik ik rij dan eventjes verder stap dat af trap tegen een baal en ik kom weer heel lief terug alsof er nix gebeurt is(scheinheilig hihi) *LOL*

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:07

hoi ik vind het nogal moeilijk om zomaar te zeggen Het ligt aan jou
dat hoeft helemaal niet misschien vraag jij wel net iets meer wat jouw pony moeilijk vind(dat is niet verkeert) en komt ze daarom in verzet.
ik hoor ook vaak een rauwe ei kapot slaan tussen de oren , denken
ze dat het bloed
MAAR WAT HIERVOOR GEZEGT IS BEN ik het niet mee eens ,soms gaat een paard in verzet omdat hij moeite moet doen voor wat jij vraagt,
daar moet je toch doorheen ,
maar dat advies kan je alleen geven als je jullie ook daadwerkelijk bezig heb gezien.
groetjes daan Haha!

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:53

dat zou ook kunnen ze wil namelijk nooit stelling en juist dan doet ze het of vanuit draf naar stap of van stap naar halt doet ze het ook want dat vind ze allemaal vreselijk Ja Ja

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:14

ey!

je moet er NIET afstappen hoor, dan geef je dr dr zin. dit herken ik heel erg. ik denk dat jou pony aan het puberen is, en aan het kijken hoe ver ze kan gaan. bij jou Kan ze ver gaan, want jij slaat niet en springt er meteen af. jou verzorgster waarschijnlijk niet.
flink drijven, en voorwaart laten gaan, dan kan ze niet steigeren. als ze stil staan, en je denkt dat ze wil steigeren, trek dr dan om.
geef niet toe, want je kan het een groot probleem maken, je moet hier waarschijnlijk even doorheen, en dan is het over!
succes

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:52

okoy dak je wel voor iedereen natuurijk Tong uitsteken

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 07:49

als hij blijf steigeren pak is een klein zweepje en sla hem als je kunt ivb met je eigenveiligheid is recht op ze hoofd probeer altijd verder te rijden

misschien heb je wel een longeer singel en langeleidsels doe hem maar is aan de lange lijnen en lkkr aan het bit rijden gaat hij steigeren de 1e x geef je hem een klan met de logeer zweep de 2e x ook maar de 3e x trek je achter over dan voelt ook is wat er van komt dit kan heel goed helpen dat ze er van geschrokken zijn hopelijk heb je er wat aan

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:03

hoi maar van een zweep begint ze juist ze heeft gewoon hele erg zweep angst volgens mij Verdrietig

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:40

kan ook hoor ik heb mijn paard ook al 6 jaar maar moet echt niet met een zweep aankomen!
maar hoe gaat het nu??
ben wel benieuwt!!
blijf je nu gewoon doorrijden, of stap je toch af?
ik had ook gezegt dat een rauwe ei kapot slaan tussen zijn oren op het moment dat hij steigert ook kan helpen!
idee voor als het echt te erg wordt
paarden denken dan dat ze zn hoofd gestoten hebben en dat het bloed meestal schrikken ze er zo van dat het steigeren ook afgelopen is!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:08

_promiss_ schreef:
en meestal reageer ik mijn boosheid af op een baal hooi hihi heb me pony dan geen last van tuurlijk krijgt ze een tik ik rij dan eventjes verder stap dat af trap tegen een baal en ik kom weer heel lief terug alsof er nix gebeurt is(scheinheilig hihi) *LOL*

Dat is alvast heel goed denk ik. Maar ze voelen het altijd, ook als je tegen de hooibaal schopt. En vrijwel elk paard reageert erop, tegen dat boze gevoel...
Wat ik bij mezelf denk is 'niet laten meeslepen, het is maar een paard'.
Ik doe wel boos (stem verheffen tot flinke mep met de zweep), maar diep in me ben ik het niet. En zodra ik het wel word gaat het gegarandeerd mis.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:59

despringer schreef:
als hij blijf steigeren pak is een klein zweepje en sla hem als je kunt ivb met je eigenveiligheid is recht op ze hoofd probeer altijd verder te rijden

misschien heb je wel een longeer singel en langeleidsels doe hem maar is aan de lange lijnen en lkkr aan het bit rijden gaat hij steigeren de 1e x geef je hem een klan met de logeer zweep de 2e x ook maar de 3e x trek je achter over dan voelt ook is wat er van komt dit kan heel goed helpen dat ze er van geschrokken zijn hopelijk heb je er wat aan

Dit zou ik dus nooit maar dan ook nooit doen!!!
Welke idioot gaat er nu zijn paard achterover trekken, als hij verkeerd neerkomt en zijn nek of rug breekt kun je hem af laten maken. En ik denk niet dat een paard daar van leert. Ik ken genoeg paarden die al vaker achterover geslagen zijn en nog steeds steigeren!

Mijn advies om ervoor te zorgen dat je heel losjes contact houdt met de mond van je pony en dat je hem/haar genoeg voorwaarts houdt. Een pony kan alleen steigeren als hij kan stoppen, als hij dus heel voorwaarts moet lopen kan hij het niet. En zeg het nog eens tegen je instructrice en vraag echt hulp en zeg haar ook eerlijk dat je bang bent je pony te verpesten en dat ze eerlijk tegen je moet zijn en dat je graag wil dat zij jou er doorheen helpt.

Veel succes!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:10

despringer schreef:

Odus.. Doe even normaal zeg, mss steigerd het paard dan niet meer, maar denk dat het contact dan ook goed verkloot is en dat je paard er écht niet beter van wordt. Probeer een goede instructrice te zoeken, die je goed kan begeleiden hiermee. Of laat iemand anders hem een poosje rijden (die goed en rustig rijdt) totdat het over is.. Want dat slaan en schoppen gedoe lijkt me niet zo gezond. Scheve mond

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:42

hoi hoi ik heb vandaag gerede en het ging perfect volgens mij had ze der maand niet ofso Knipoog hihi en er heeft iemand nogmaals in haar mond gekeken en ze is heel erg aan het wisselen en ze heeft beginende haken maar nog niet zo erg dat ik de da moe bellen of de ta Haha! gelukig hihihi maar het ging egt supper ik heb der naatuurlijk heel erg beloont met peen slobber en brood hihihi ietsjes te veel van goede volgens mij Haha! maar ze vond het wel heel lekker

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:36

hihi

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:27

Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:26

despringer schreef:

Boos! Wat is dat nou weer voor stom advies!!!! Ik ken een jongen die zijn paard ook achterover trok terwijl deze steigerde, gevolg was dat het paard z'n nek brak en afgemaakt moest worden... Dus NOOIT een paard achterover trekken.

Mijn ene paard had ook last van steiger-aanvallen toen ik 'm net had, en ik heb dit opgelost door telkens als hij ging steigeren aan 1 teugel te trekken waardoor hij uit balans raakte en weer op z'n voetjes landde. Dus zodra mijn paard steigerde ging ik voorover zitten (om te voorkomen dat we allebei achterover zouden vallen), rechterteugel liet ik los en linkerhand achter m'n knie (dus paard moest dan inbuigen naar links).
Daarvoor heb ik 'm wel eens een tik met de zweep tussen z'n oren gegevn maar dit hielp echt niet. Omtrekken daarentegen wel. Niet vergeten dat je wel voorover gaat zitten tijdens het steigeren en meteen belonen als je paard ophoudt met steigeren!
Succes....