Strekken door ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Strekken door ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:25

M'n haf heeft sinds een maand ongeveer ijzers. vanmiddag gooide ik har los in de bak, en ik vond haar wel heeel erg strekken,wat ze voorheen nooit deed. kan dat te maken hebben met de ijzers?

Kitty1

Re: Strekken door ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:43

Ik merk ook dat mijn haf beter loopt met ijzers. Ik had ze een paar weken eraf gehaald ivm de winter maar toch besloten om ze er voor weer op te doen. Ik merkte nl. dat ze zonder ijzers minder ruim wilde lopen en een ponydrafje maakte. Dit beviel me echter niet, het voelde veel simpeler als ik erop zat. Nu ze er weer op zitten merkte ik binnen een minuut alweer het verschil! Door het gewicht van het ijzer maakt ze een betere beweging volgens mij.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:59

Mijn instructrice raadde mij vandaag ( en wel vaker ) ook aan om ijzers te nemen zodat de middendraf wat verbeterd.............. Ik houd niet zo van dat geknutsel dus ik begin er niet aan Haha!

bijoulau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:15

ijzers kunnen wel degelijk het gangwerk van een paard verbeteren.
De manier van afrollen van de hoef wordt ermee beinvloed waardoor sommige paarden gemakkelijker en sneller hun been naar voren kunnen brengen en dus beter kunnen strekken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:23

bijoulau schreef:
De manier van afrollen van de hoef wordt ermee beinvloed waardoor sommige paarden gemakkelijker en sneller hun been naar voren kunnen brengen en dus beter kunnen strekken.

maar vooral heffing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:00

Nou, het punt is, dat ze omgedraaide ijzers heeft. (tegen bevangenheid) dat ontlast de teen, dus lijkt mij dat ze niet goed kan 'rollen'. is dat een logische redenering?

Ze loopt er toch best vreemd mee. Dat strekken vind ik ook niet zo erg eigenlijk, het zag er spectaculair uit Knipoog

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:13

mijn hebben ze altijd verteld dat het lijkt alsof een paard beter gaat lopen met ijzers omdat het dan meer gewicht aan zijn voeten heeft en dus zijn benen hoger denkt op te moeten tillen. Hierdoor lijkt het weer alsof hij spectaculaider gaat lopen.

Met mijn eigen pony * zie horses @ work -> Pingwing @ dressuur met hengstje Mowiej (halve Quarter). Pag 6* Heb ik hiervan niet veel gemerkt. Hij liep zowiezo al best leuk, maar is van zichzelf beetje een dulke, een dooie. Door training is hij beter gaan lopen, maar toen hij ijzers kreeg* heeft hij overigens alleen voor* Is hij niet meer anders gaan lopen.

Wel worden bij sommige paarden dikkere ijzers ondergelegd zodat ze meer gewicht moeten dragen en dus hun voeten hoger op proberen te tillen.

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:14

hai hai,

ik heb ook een paard wat vrij kort loopt (achter) en nu is mijn vraag ivm dit topic: hebben jullie voor en achter ijzers of alleen voor?

groetjes carla

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:10

Mijn pony heeft voor ijzers op aanraden van die kliniek toen omdat haar hoeven nogal appart waren en niet goed groeide eigelijk ze staat er nu een paar maandjes op en hoeven zijn beter geworden zoals de bedoeling maar heb ook bij haar het idee dat ze der voeten nu optild Clown en ja ruimer loopt zeg maar...Maar toch gaan ze er af zodra het weer zou kunnen..Maarheb geen idee voorhoelang of dat het er altijd onder moet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:44

Chatelaine: Same here.
Zodra t kan gaan ze er onderuit maar dat kan nog lang niet denk ik..
Maargoed..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:49

Mijn paard is met ijzers mooier geworden in zijn bewegingen omdat haar hoefstand een beetje afwijkend was. Doordat dit nu verholpen is loopt ze super, maar in het strekken merk ik geen verschil. Hoogstens de eerste dag als ze even aan de ijzers moeten wennen, strekken komt toch uit de achterhand en heeft meer met je techniek van rijden te maken dan met extra gewicht onder de voeten van je paard.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:28

Mij worden altijd ijzers afgeraden, omdat het toch minder is voor zijn benen enz. Als je het niet nodig hebt, zal ik ze niet nemen. En om nou alleen ijzers te nemen, omdat ze er misschien beter door gaan lopen vind ik niet echt een goed excuus..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:02

In de drafsport is balans heel moeilijk.Je wil niet weten wat voor ijzers er op de markt zijn Knipoog .Inderdaad,ijzers waar je loop 'langer' of 'korter' van word.

Zeker mogelijk dus,wij gebruiken het zelfs expres.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom dit in andere takken nog niet zo is doorgedrongen?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:46

Als je paard zonder ijzers wat gevoeliger heeft gelopen kan het ganwerk met ijzers spectaculair verbeteren ..

echter als je geen ijzers nodig hebt moet je ze er ook niet onder slaan. Sommige paarden redden zich heel goed zonder.
Ook zijn er best wel paarden die zonder ijzers een beetje "op eieren" lopen .. dan zie je met ijzers vrijwel direct een verbetering.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:31

ruitje schreef:
In de drafsport is balans heel moeilijk.Je wil niet weten wat voor ijzers er op de markt zijn Knipoog .Inderdaad,ijzers waar je loop 'langer' of 'korter' van word.

Zeker mogelijk dus,wij gebruiken het zelfs expres.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom dit in andere takken nog niet zo is doorgedrongen?

Hallo,
Was i weer....de anti ijzerman.
Als ik nu deze pagina lees met alle verschillende antwoorden hebben we nog een hoop te doen zie ik om het een en ander uit te leggen.
Om te beginnen met Ruitje die in de draversport zit.

Je schrijft dat jejuist expres deze ijzers gebruikt om ???

Ik zou zeggen, ga eens een kijkje nemen op www.hoefnatuurlijk.nl

Kijk eens naar de verhalen wat een ijzer doet.
Dit zijn niet zomaar verhaaltjes maar bewezen feiten.
Steeds meer mensen ontdekken wat een ijzer nu eigenlijk werkelijk doet.

Kijk naar de warmte foto die daar staat en zie wat dat ijzer doet met de doorbloeding van het been....dit kan nooit prestatie verbeterend zijn zo´n ijzer... ga zelf maar eens hard lopen met een slapend been.

Lees ook op het forum en de site de succes verhalen van ruiters in de wedstrijd sport die ijzerloos trainen en rijden.
Afstand ritten van 60 en 90 kilometers worden er zonder ijzers gewonnen.
Lees in jou geval zeker het verhaal van onze draverman Hans van Keken....met filmpje om het nog duidelijker te maken dat ijzerloos beter is!
Dit is een zeer serieus wedstrijd rijder die ook getwijfeld heeft of dit met zijn veelvuldige over harde ondergrond rijden wel ging.
Die precies uitrekend wat gewichten en derg. aan voordeel opleverd of niet...
Nu traint en rijd hij wedstrijden ijzerloos...en met zeer grote afstanden winstlengtes....hoe kan dat dan als het volgens jou met ijzer beter moet gaan?

Voor je nou meteen in de verdediging schiet....wel eerst even kijken he?

Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:38

bijoulau schreef:

Nou, de volgende er achteraan dan maar...

Ik lees je ondertitel net....over dat Deurne...
Staat leuk hoor daar niet van...maar ik ga hierbij wel denken.
Hoe kan het toch zijn dat op een instituut als Deurne waar zoveel onderzoek gedaan wordt deze stellingen nog steeds niet achterhaald zijn?

Kijk nou eens om je heen op I-net....er is zoveel te vinden over de voordelen van ijzerloos rijden.
Dan heb ik het niet eens alleen over de gezondheid van het paard maar ook en juist nu over de verbeterde gangen van het paard als je bekapt op een manier zoals op www.hoefnatuurlijk.nl is omschreven.
Uit onderzoek bleek dat zowat bij iedereen die op deze manier bekapt het paard ruimere gangen kreeg....technies ook verklaarbaar.
Misschien voor jou een kans om eens wat anders voor te stellen daar?

Gr. Nick

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:49

Mijn paard heeft voordat ik hem kocht altijd rondom op ijzers gestaan omdat die "slechte hoeven" zou hebben. Hij liep daardoor steeds 3 dagen gevoelig. Hij heeft inderdaad ook gevoelige hoeven, maar omdat ik maar 1x per week 's zomers over de weg rijdt heeft die geen ijzers nodig. Nadat ik hem eerst achter van ijzers heb gehaald en later ook voor heeft die eerst wel een aanpassing nodig gehad...logisch als je al 7 jaar op ijzers hebt gelopen, maar daarna helemaal geen moeite meer gehad! Hij kan zelfs in de wei gereden worden. maar je paard moet het wel leren...en hij heeft nog steeds dezelfde gangen hoor!! Dus bij mijn paard gaat het totaal niet op of ijzers het gangwerk verbeteren of niet...8 van de 10 keer zit het tussen de oren van ruiter dat het mooier cq beter is. Als een paard voor een koetsje loopt oid waar veel op weg gereden wordt, maar normaal rijdt je toch altijd door bermen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:50

Alacairion schreef:
Nou, het punt is, dat ze omgedraaide ijzers heeft. (tegen bevangenheid) dat ontlast de teen, dus lijkt mij dat ze niet goed kan 'rollen'. is dat een logische redenering?

Ze loopt er toch best vreemd mee. Dat strekken vind ik ook niet zo erg eigenlijk, het zag er spectaculair uit Knipoog

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm
Lees dit maar eens door.
Flink naar beneden scrollen.
Je hebt er wel een sterke maag voor nodig.

Heel erg dat je paard dit onder zijn voeten heeft.
Op de bovenste site staat ook dat het afrollen belemmerd wordt.

Bevangenheid kan echt anders opgelost worden.
Ik ben helemaal geen voorstander van ijzers en al helemaal niet van open teen ijzer.

www.hoefnatuurlijk.nl staan ook zaken op over bevangenheid.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:53

Antheman schreef:
Alacairion schreef:

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm
Lees dit maar eens door.
Flink naar beneden scrollen.
Je hebt er wel een sterke maag voor nodig.

Heel erg dat je paard dit onder zijn voeten heeft.
Op de bovenste site staat ook dat het afrollen belemmerd wordt.

Bevangenheid kan echt anders opgelost worden.
Ik ben helemaal geen voorstander van ijzers en al helemaal niet van open teen ijzer.

www.hoefnatuurlijk.nl staan ook zaken op over bevangenheid.

Ah gosh, heb de eerste link bekeken maar wat een dierenkwelling! Maar dit is echt pure verwaarlozing en onkundigheid

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:09

Riant schreef:
Als je paard zonder ijzers wat gevoeliger heeft gelopen kan het ganwerk met ijzers spectaculair verbeteren ..

echter als je geen ijzers nodig hebt moet je ze er ook niet onder slaan. Sommige paarden redden zich heel goed zonder.
Ook zijn er best wel paarden die zonder ijzers een beetje "op eieren" lopen .. dan zie je met ijzers vrijwel direct een verbetering.

Ja dit klopt...

maar heeft wel zo zijn redenen...en je verhaal is niet compleet

Een paard dat gevoelig loopt zonder ijzer, en daarna met ijzer niet gevoelig loopt zou je eens onder de hoeven moeten kijken.

Ik durf er om te wedden dat :

A:de steunsels van dit paard de grond raken, iets wat inderdaad gevoelig is voor een paard.

B : de hoefwand te lang is , vergelijkbaar met je nagel. als je daar op zou moeten lopen zou je dat ook voelen.

C: De hielen veel te lang zijn waardoor de voetas niet klopt. ( DE hoofdoorzaak van kreupelheid)

Door het onderzetten van een ijzer heeft het paard aan deze zaken geen pijn meer....maar het ijzer veroorzaakt dan wel geheel andere dingen die nog veel slechter zijn.

Daar zijn bijv. de volgende zaken ...

A, je zet op die manier, vaak nog geholpen door speciaal beslag of wiggen, de hielen nog hoger waardoor er hoefkatrol ontstekingen komen...gegarandeerd...al zal het ook wel even kunnen duren voor het te voorschijn komt...

B; de doorbloeding van het been is vrijwel geheel verdwenen met het plaatsen van een ijzer....te zien op een warmte foto en een bewezen feit.

C; het hoefmechanisme en de hoefgroei wordt in verwarring gebracht door het ontbreken van direct grond contact van bijvoorbeeld de straal (die door een hoefsmid altijd netjes weg gesneden wordt).

D; de hoefwand wordt door de nagels dusdanig verzwakt dat er vroeg of laat grote scheuren en afgebroken stukken zichtbaar worden (flares).

E; de trillingen die een ijzer veroorzaakt zijn van dusdanige frecuentie dat het zeer slecht is voor het paardenbeen.

Gedeeltelijk heb je dus gelijk...het probleem PIJN is op het moment van het aanbrengen van een ijzer opgelost....maar wel tijdelijk dus.

De OORZAAK van de pijn, vaak een foute bekapping en verkeerde stand worden door een ijzer niet opgelost, alleen maar verergerd.

Dit is echter door een andere manier van bekappen ook op te lossen....maar deze manier van bekappen heeft een gewone hoefsmid niet geleerd!

De narigheid die het ijzer veroorzaakt zal vaak snel zichtbaar zijn. Flares komen bij heel veel paarden met ijzers voor.
Paarden die op de manier zoals op www.hoenatuurlijk.nl bekapt worden hebben nooit geen flares.

Even voor de mensen die wat minder ver in de techniek zijn...flares zijn die brokstukken/scheuren die aan de zijkant van de hoef onstaan.
Dit is in feite het loslaten van de hoefwand...vergelijkbaar met het loslaten van je nagel aan je vinger of teen.

Er zijn ook nadelige gevolgen die zich echter op latere termijn doen gelden.

Het wat gevoelig lopen van de overgang van traditioneel bekapt naar de natuurlijke manier van bekapping is tijdelijk en door regelmatig over harde ondergrond te rijden gaat dit weg.

Bij ernstige gevoeligheid in de begin periode zijn er als alternatief voor ijzers hoefschoenen.
Wij zeggen zelf liever dat men de stappen in het verschil niet te groot moet maken....geleidelijk aan dus naar de juiste vorm voor het paard. Dat geeft ook zelden het eierlopengevoel.

Bij een Strasser manier doen ze dit niet...die willen de hoef zo snel mogelijk in de goeie vorm hebben vanwegen de doorbloeding en snijden vaak ook in de zool...iets wat wij absoluut niet doen.

Voor hen die er wat aan hebben....

Gr. Nick

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:13

Maar het stuk over hoefbevangenheid heeft niet zoveel met de zin of onzin van ijzers te maken, alleen het open-teenijzer. Ze promoten zelfs ander beslag om hoefbevangeheid voor paarden draagelijker te maken, hoefijzers zijn dus helemaal niet altijd slecht! Je moet alleen in de gaten houden wat de kwaliteiten van je hoefsmid zijn en of het paard beter gaat lopen van de ijzers. Ik zie nog lang geen reden om hoefijzers totaal af te zweren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:50

NickAltena schreef:

Ja dit klopt...

Een paard dat gevoelig loopt zonder ijzer, en daarna met ijzer niet gevoelig loopt zou je eens onder de hoeven moeten kijken.

A:de steunsels van dit paard de grond raken, iets wat inderdaad gevoelig is voor een paard.

Hoe komt het dan dat bij jaarlingen die een jaar op het land hebben gelopen de steunsels gewoon lang blijven (en begin niet over dat wij een minder harde ondergrond hebben want deze paarden zulen nooit op de prairielopen
Waarom denk je dat die dingen "steunsels" heten?

B : de hoefwand te lang is , vergelijkbaar met je nagel. als je daar op zou moeten lopen zou je dat ook voelen.

Waarom zeggen mijn smid en mijn DA dan dat paarden weldegelijk ook op de wand draagt, als dit waar is zouden dan niet alle traditioneel bekapte paarden zonder ijzers ook beroerd moeten lopen?

C: De hielen veel te lang zijn waardoor de voetas niet klopt. ( DE hoofdoorzaak van kreupelheid)

Als je de voetas correct wil hebben zal je toch echt ook moeten weten hoe het staalbeen ligt en hoe het katrolgewricht van binnen inelkaar zit. Een paard zal hoe dan ook zelf streven naar een bepaalde balans. Hoe kan dit evenwicht ontstaan als de wand en de steunsels weg zijn?

Door het onderzetten van een ijzer heeft het paard aan deze zaken geen pijn meer....maar het ijzer veroorzaakt dan wel geheel andere dingen die nog veel slechter zijn.

A, je zet op die manier, vaak nog geholpen door speciaal beslag of wiggen, de hielen nog hoger waardoor er hoefkatrol ontstekingen komen...gegarandeerd...al zal het ook wel even kunnen duren voor het te voorschijn komt...

Bullshit dat is nooit aangestoond en zo wel wil ik daar ook graag nu een wetenschappelijk onderzoek van zien
er zijn paard zat met wiggen dik in de 20 zonder hoefkatrol, en de oorzaak van hoefkatrol kan behalve door verkeers beslag ook komen door verkeerd rijden erfelijkheid en andere dingen.
Er is geen causaal verband tussen wiggen en hoefkatrol aangetoond. Ik ben wel tegen wiggen maar om ee andere reden. Ik geef onmidelijk toe dat zonder ijzers beter is dan met .. maar ga geen onzin kletsen en laat termen als gegarandeerd achterwege aub

B; de doorbloeding van het been is vrijwel geheel verdwenen met het plaatsen van een ijzer....te zien op een warmte foto en een bewezen feit.

Als je goed naar een gebruikt ijzer kijkt zal je zien dat het ijzer aan de binnen kant evengoed slijt als aan de buitenkant. We werking van het hoefmechanisme met een ijzert is minder maar niet weg, het is nog zo aanwezig dat het deuken in een ijzer krijgt. Een paardenbeen bestaat voornamelijk uit botten en peen en is al niet op de manier doorbloed als bij een spier het geval is.. als de doorbloeding uit het been vrijwel geheel is verdwenen waarom bloedden beenwonden dan zo ??

C; het hoefmechanisme en de hoefgroei wordt in verwarring gebracht door het ontbreken van direct grond contact van bijvoorbeeld de straal (die door een hoefsmid altijd netjes weg gesneden wordt).

Waarom heb ik in de zomer dan mét ijzers én zolen (zodat de zool en de straal worden beschermd) iedere 5 (in de winter 7) weken nieuwe ijzers nodig omdat de hoef eroverheen groeit? Dat kan dan toch helemaal niet??

D; de hoefwand wordt door de nagels dusdanig verzwakt dat er vroeg of laat grote scheuren en afgebroken stukken zichtbaar worden (flares).

Raar dat een paard van twintig uberhaupt nog netjes op de ijzers staan dan bij mijn paard gaan de ijzers er in de zomer van af en ik heb 1 keer flaires van de nagelgaten en daarna een uitstekende hoef.

E; de trillingen die een ijzer veroorzaakt zijn van dusdanige frecuentie dat het zeer slecht is voor het paardenbeen.

Trillingen heb je alleen op het harde. Geen mens te vinden die zijn paard op het asfalt gaat trainen. Op gras of zand veroorzaken ijzers geen trillingen. Een wedstrijd op klinkers heb ik nog niet gezien en een concours of asfalt ook niet, net zo min als een binnebak van beton. Recreatie en tuigpaarden komen veel op het harde, maar daarvan valt er bij de meeste helaas zonder ijzers heel erg weinig te bekappen omdat sommigen zich niet redden door het klimaat dat we hier hebben en doordat de paarden in de winter veel op stal staan. Dit beïnvloed de hoefkwaliteit ook niet gunstig. Een werkend hoefmechanise is leuk maar daarvoor moet een paard wel bewegen en die beweging is in een stal redelijk beperkt..

Gedeeltelijk heb je dus gelijk...het probleem PIJN is op het moment van het aanbrengen van een ijzer opgelost....maar wel tijdelijk dus.

ja en je wil het waarschijnlijk niet van me geloven maar ik heb echt liever een ijzertje, oke het is slechter maar lang niet zo schandalig als jij zegt, dan een paard dat maanden en maanden met zoolkneuzingen loopt. Door de zoolkneuzing loopt het namelijk niet .. en als de kneuzing weg is is de zool niet dik genoeg en heb ik binnen een dag weer een kneuzing waardoor mijn paad weer niet wil lopen etc etc etc.... dus dan moet het paard weer op rust en dan worde de zool en de straal niet gestimuleerd

De OORZAAK van de pijn, vaak een foute bekapping en verkeerde stand worden door een ijzer niet opgelost, alleen maar verergerd.

De oorzaak van de pijn kan bij de hier in nederland gefokte paarden ook een dunne zool zijn (die dus dun blijft) deze paarden zijn beter af mét een ijzer

Dit is echter door een andere manier van bekappen ook op te lossen....maar deze manier van bekappen heeft een gewone hoefsmid niet geleerd!

De narigheid die het ijzer veroorzaakt zal vaak snel zichtbaar zijn. Flares komen bij heel veel paarden met ijzers voor.
Paarden die op de manier zoals op www.hoenatuurlijk.nl bekapt worden hebben nooit geen flares.

De oorzaak van de pijn kan bij de hier in nederland gefokte paarden ook een dunne zool zijn (die dus dun blijft) deze paarden zijn beter af mét een ijzer

Even voor de mensen die wat minder ver in de techniek zijn...flares zijn die brokstukken/scheuren die aan de zijkant van de hoef onstaan.
Dit is in feite het loslaten van de hoefwand...vergelijkbaar met het loslaten van je nagel aan je vinger of teen.

Het wat gevoelig lopen van de overgang van traditioneel bekapt naar de natuurlijke manier van bekapping is tijdelijk en door regelmatig over harde ondergrond te rijden gaat dit weg.

Bij ernstige gevoeligheid in de begin periode zijn er als alternatief voor ijzers hoefschoenen.
Wij zeggen zelf liever dat men de stappen in het verschil niet te groot moet maken....geleidelijk aan dus naar de juiste vorm voor het paard. Dat geeft ook zelden het eierlopengevoel.

Hier kan ik niet heel veel tegen inbrangen behalve dat ik zelf dus hoefschoenen een zo mogelijk groter drama vind dan ijzers en ik heb er wonden van gezien dat is niet mis en ik ken twee paarden die op hoefschoenen direct kreupel gaan terwijl die dingen zijn aangemeten.

Bij een Strasser manier doen ze dit niet...die willen de hoef zo snel mogelijk in de goeie vorm hebben vanwegen de doorbloeding en snijden vaak ook in de zool...iets wat wij absoluut niet doen.

Gr. Nick

Ik vraag me af.. Als ijzers zo slecht zijn als jij en hoefnatuurlijk beweert, waarom ondersteunen ze dat dan niet op de faculteit van diergeneeskunde in Utrecht. Waarom lopen er PEPERDURE paarden op ijzers als ze er vroeg of laat hoefkatrol van krijgen. Salinero is nu 9 dus sja zou banketstaaf zijn als hij de volgende OS mist door hoefkatrol toch?? En dan is Bonfire denk ik een wereld wonder dat hij met 18 met ijzers nog een gouden plak op de OS wint.

Als het waarheid is en een revolutionaire ontdekking waarom zijn er dan DA's die ijzers adviezeren en waarom wordt er door Deurne die de opleiding tot smid geven dan niet iets veranderd???

Voor de duidelijkheid NB is een prima methode, maar ik wordt kotsmisselijk van de manier waarop het gebracht wordt dat dit de ENIGE juiste methode is. Het lijkt verdorie wel een sekte ofzo. Ik ben heel erg blij voor je dat je er zo tevreden mee bent maar waarom zo kortzichtig??

Ik nodig je uit om eens mij mij de röngenfoto's te bekijken van hoe mijn paard er aan toe was en dan wil ik graag weten welke oplossing er volgens NB zou zijn voor mijn paard.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 04:17

Riant schreef:
NickAltena schreef:

Ja dit klopt...

Hoe komt het dan dat bij jaarlingen die een jaar op het land hebben gelopen de steunsels gewoon lang blijven (en begin niet over dat wij een minder harde ondergrond hebben want deze paarden zulen nooit op de prairielopen
Waarom denk je dat die dingen "steunsels" heten?

Waarom zeggen mijn smid en mijn DA dan dat paarden weldegelijk ook op de wand draagt, als dit waar is zouden dan niet alle traditioneel bekapte paarden zonder ijzers ook beroerd moeten lopen?

Als je de voetas correct wil hebben zal je toch echt ook moeten weten hoe het staalbeen ligt en hoe het katrolgewricht van binnen inelkaar zit. Een paard zal hoe dan ook zelf streven naar een bepaalde balans. Hoe kan dit evenwicht ontstaan als de wand en de steunsels weg zijn?

Bullshit dat is nooit aangestoond en zo wel wil ik daar ook graag nu een wetenschappelijk onderzoek van zien
er zijn paard zat met wiggen dik in de 20 zonder hoefkatrol, en de oorzaak van hoefkatrol kan behalve door verkeers beslag ook komen door verkeerd rijden erfelijkheid en andere dingen.
Er is geen causaal verband tussen wiggen en hoefkatrol aangetoond. Ik ben wel tegen wiggen maar om ee andere reden. Ik geef onmidelijk toe dat zonder ijzers beter is dan met .. maar ga geen onzin kletsen en laat termen als gegarandeerd achterwege aub

Als je goed naar een gebruikt ijzer kijkt zal je zien dat het ijzer aan de binnen kant evengoed slijt als aan de buitenkant. We werking van het hoefmechanisme met een ijzert is minder maar niet weg, het is nog zo aanwezig dat het deuken in een ijzer krijgt. Een paardenbeen bestaat voornamelijk uit botten en peen en is al niet op de manier doorbloed als bij een spier het geval is.. als de doorbloeding uit het been vrijwel geheel is verdwenen waarom bloedden beenwonden dan zo ??

Waarom heb ik in de zomer dan mét ijzers én zolen (zodat de zool en de straal worden beschermd) iedere 5 (in de winter 7) weken nieuwe ijzers nodig omdat de hoef eroverheen groeit? Dat kan dan toch helemaal niet??

Raar dat een paard van twintig uberhaupt nog netjes op de ijzers staan dan bij mijn paard gaan de ijzers er in de zomer van af en ik heb 1 keer flaires van de nagelgaten en daarna een uitstekende hoef.

Trillingen heb je alleen op het harde. Geen mens te vinden die zijn paard op het asfalt gaat trainen. Op gras of zand veroorzaken ijzers geen trillingen. Een wedstrijd op klinkers heb ik nog niet gezien en een concours of asfalt ook niet, net zo min als een binnebak van beton. Recreatie en tuigpaarden komen veel op het harde, maar daarvan valt er bij de meeste helaas zonder ijzers heel erg weinig te bekappen omdat sommigen zich niet redden door het klimaat dat we hier hebben en doordat de paarden in de winter veel op stal staan. Dit beïnvloed de hoefkwaliteit ook niet gunstig. Een werkend hoefmechanise is leuk maar daarvoor moet een paard wel bewegen en die beweging is in een stal redelijk beperkt..

ja en je wil het waarschijnlijk niet van me geloven maar ik heb echt liever een ijzertje, oke het is slechter maar lang niet zo schandalig als jij zegt, dan een paard dat maanden en maanden met zoolkneuzingen loopt. Door de zoolkneuzing loopt het namelijk niet .. en als de kneuzing weg is is de zool niet dik genoeg en heb ik binnen een dag weer een kneuzing waardoor mijn paad weer niet wil lopen etc etc etc.... dus dan moet het paard weer op rust en dan worde de zool en de straal niet gestimuleerd

Hier kan ik niet heel veel tegen inbrangen behalve dat ik zelf dus hoefschoenen een zo mogelijk groter drama vind dan ijzers en ik heb er wonden van gezien dat is niet mis en ik ken twee paarden die op hoefschoenen direct kreupel gaan terwijl die dingen zijn aangemeten.

Gr. Nick

Ik vraag me af.. Als ijzers zo slecht zijn als jij en hoefnatuurlijk beweert, waarom ondersteunen ze dat dan niet op de faculteit van diergeneeskunde in Utrecht. Waarom lopen er PEPERDURE paarden op ijzers als ze er vroeg of laat hoefkatrol van krijgen. Salinero is nu 9 dus sja zou banketstaaf zijn als hij de volgende OS mist door hoefkatrol toch?? En dan is Bonfire denk ik een wereld wonder dat hij met 18 met ijzers nog een gouden plak op de OS wint.

Als het waarheid is en een revolutionaire ontdekking waarom zijn er dan DA's die ijzers adviezeren en waarom wordt er door Deurne die de opleiding tot smid geven dan niet iets veranderd???

Voor de duidelijkheid NB is een prima methode, maar ik wordt kotsmisselijk van de manier waarop het gebracht wordt dat dit de ENIGE juiste methode is. Het lijkt verdorie wel een sekte ofzo. Ik ben heel erg blij voor je dat je er zo tevreden mee bent maar waarom zo kortzichtig??

Ik nodig je uit om eens mij mij de röngenfoto's te bekijken van hoe mijn paard er aan toe was en dan wil ik graag weten welke oplossing er volgens NB zou zijn voor mijn paard.

riant ! ik ben het helemaal met je eens !!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 08:12

Ik ben het met Nick eens, ook vanwege mijn eigen ervaringen met hoefbevangenheid. En ik loop nu juist dagelijks met hem over de verharding om de boel harder en gezonder te maken.
En ik heb het er gewoon niet voor over. Voor die paar punten extra ga ik echt geen stuk ijzer vastslaan aan een levend wezen.
Maar.. ik maak mij er ook niet meer druk over als een ander het wel doet. Het is al moeilijk genoeg om voor mijn eigen paarden de dingen voor elkaar te krijgen zoals ik ze wil dat ik mijn energie niet meer in andere paarden steek.
Ach, ik ben gewoon bezig om rijtechnisch de boel goed te krijgen, heb ik die truukjes ook niet nodig Cool

Joppie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:25

ja dat doen ze ook bij tuigers!!!!