Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
mymy schreef:mijn paard word over 3 weekjes 3
en ik wil binnenkort gaan beginnen met longeren
(wandelen heb ik al een paar keer gedaan)
hoe zouden jullie dat doen?
gewoon met halster of met hoofdstel?
met de slofteugel of???
niet doen, althans, als je je paard niet wilt verpesten...
dat was al gezegd....en als ie weet wat de bedoeling is pas beginnen met t hoofdstel(met halster eronder) Mijn paard heb ik altijd zonder bijzet of elastiek gelongeerd totdat ze helemaal aan het zadel en hoofdstel gewend was. Toen heb ik de bijzet heel los vast gemaakt zodat ze al een beetje went dat er iets aan het bit vast zit. Woodstock schreef:Maar als je het wel kunt, zou ik het doen zoals CCCCorine het verteld. Alleen zou ik persoonlijk niet voor de elastiek gaan, omdat ze daar naar mijn idee snel op gaan hangen of aan gaan trekken, wat niet de bedoeling is.
CCCCorine schreef:De reden dat ik met een elastiek zou beginnen in plaats van direct al aan touwtjes is dat ik toch sterk het idee heb dat het veiliger is. Als paarden nog geen druk op het bit gewend zijn, zullen ze op een elastiek meestal minder reageren. En mochten ze heftig reageren, dan geeft zo'n elastiek tenminste nog mee, vandaar.
mymy schreef:mijn paard word over 3 weekjes 3
en ik wil binnenkort gaan beginnen met longeren
(wandelen heb ik al een paar keer gedaan)
hoe zouden jullie dat doen?
gewoon met halster of met hoofdstel?
met de slofteugel of???
Kafue schreef:
Nooit longeren op alleen maar een hoofdstel, dat kan bij ervaren paarden maar niet bij een beginneling.
.
! wemkelover schreef:Als je paard al een paar keer mee hebt geleid aan het hoofdstel zullen ze niet meer zo snel schrikken. Teminste ik heb dat nooit ervaren dat een paard dat deed !! ( ze zullen er vast wel zijn )
tamaraatjuh schreef:Ik zou met hoofdstelletje doen, als je paard daar zoals je zegt al aan gewend is. Met hoofdstel heb je et iets meer controle als je paard rare sprongen gaat maken
Kendra schreef:Wat ik nog steeds erg belangrijk vind bij een jong paard, is dat je weet welk effect de longeerder heeft op het paard. Het is mezelf ook wel eens overkomen, dat m'n paard zich omdraaide aan de longe - terwijl dat achteraf een hele brave reactie was omdat ik verkeerd ging staan en het paard zich van mij afwendde.
Verder heb ik een voorkeur voor een longeercirkel, dan heb je minder gedoe en ze hebben aanleuning aan de buitenkant wat het vaak wat gemakkelijker maakt.
Halster of bit? Als ie gewend is aan het bit kan dat natuurlijk in, maar maak de longeerlijn er nog niet aan vast - ze moeten toch geen slechte ideeen van een bit krijgen - en jij moet niet denken dat de oplossing alleen in een flinke ophouding ligt!
) logisch...
er achter langs dan hè?)...