Rodeo tijdens het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

Rodeo tijdens het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:30

Ik heb mijn paard al een langere tijd aan de longe, met zadel en bijzet. Ze is overal aan gewend. Ik mag erover heen hangen en dan wil ze ook wel rustig lopen. Maar als ik mijn been erover doe en ga zitten dan gaat ze net zo lang te keer dat ik eraf lig. (soms best pijnlijk). Hoe los ik dit op. Huilen
Er is altijd iemand bij mij die begeleid. Alleen het paard wordt zo sterk dat ze hem niet meer kan houden.

Biepje

Re: Rodeo tijdens het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:27

misschien eens proberen een pop op de rug vast te binden? en eventueel oefenen met gewoon weer op haar te gaan liggen en dan heel voorzichtig je been over haar te leggen, misschien zwaai je te hard met je been en schrikt ze daarvan.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:19

streng aan pakken die handel. en ga er voortaan niet eerst zelf op zitten maar zoek iemand die niet bang is en erg ervaren is in dit soort situaties. blijf zelf in het midden staan, want dit is je paard zo gewend. Zorg dat een ander ervaren persoon het paard zeer goed vasthoud wanneer de ruiter opstijgt zodat het dier geen kant op kan en laat hem zo vervolgens een rondje door de bak wandelen. vervolgens afstijgen en op stal zetten en de volgende dag weer; iemand vast laten houden, ervaren ruiter erop, rondje wandelen (+klontjes geven: het paard moet een ruiter op zijn rug associeren met leuke dingen en dat kan dus eten zijn) en daarna klaar weer terug op stal. dan is het aan jou om geduld te hebben tot het moment dat je paard snapt dat er nix anders rest dan braaf de ruiter te dragen en daarna kan jij er weer op.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:01

Tja groot probleem. Zorg in ieder geval voor een touw tussen de twee ringen van het zadel waar je je aan vast kunt houden. Een halster over het hoofdstel en het halsertouw over de neus door de ring van het halster naar jouw hand als noodrem.

Twee helpers in de bak of mischien drie belangrijk is dat zodra jij in het zadel bent die helpers het paard direct voorwaarts sturen met behulp van de longeerzweep.

Er zijn overigens ook ruiters die het inrijden voor hun beroep doen. Die kun je ook nog altijd te hulp roepen. kost een paar euro's maar jij blijft wel heel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:13

OF een handigere helper OF naar Gert Haha! Haha! Haha!

Paarden die ik niet ruitermak krijg (dat zijn er gelukkig niet zoveel) die gaan naar gert van den hof.

Hij krijgt alles voor elkaar.

Duidelijk is dat jouw paard dus de ruiter eng vind....

Je kan het een keer met oogkleppen proberen, sommige paarden vinden dat wat ze in hun ooghoeken zien eng.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:56

ik zou je paard niet naar gert brengen... ik vind zijn manier van zadelmak maken echt niet goed. hij overdonderd een paard en dan zit je een maand later met de problemen.

gewoon een vriendin vragen met genoeg lef. maak een sperriempje aan de ringetjes vast onder de oortjes van je zadel. dan kan je je vasthouden als je pony begint te bokken.
zorg voor iemand die onwijs kan vasthouden en dan ook NIET loslaat. je moet je helper wel kunnen vertrouwen namelijk. als het dan goed gaat kun je hem iets lossen aan de longeerlijn laten of zelfs al los door de bak. zorg dat er dan iemand met een longeerzweep aanwezig is zodat je pony voorwaarts blijft en niet hele enge dingen kan gaan doen.

als het zo nog niet lukt zou ik hem wegbrengen naar iemand die vanuit rust en vertrouwen zadelmak maakt, dus niet zoals gert van 't hof...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:28

Tja, zo zie je ... meningen verschillen. Ik vind hem echt geweldig. Nogmaals als ik een paard niet ruitermak krijg dan breng ik hem daarheen. Twee jaar geleden hadden wij een hengst op stal, superbraaf, ook met longeren zadeltje erop en ga maar door. Pakte alles snel op en we gingen geweldig. Totdat er een ruiter opmoest... kompleet uit zn plaat, maar ook gewoon gevaarlijk uit zn plaat. We hebben het drie weken geprobeerd maar je kon gewoonweg niet rechtop op hem zitten, voorover over de hals heen wel, maar als je rechtop ging zitten flipte hij compleet. Naar Gert gebracht en binnen twee weken was het eruit, nooit meer problemen mee gehad

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:33

ik ken meerdere paarden die na een tijdje absolute etters worden, nameless heeft er nu een onder de kont. dier tolereert een ruiter op de rug en daar is alles ook mee gezegd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:39

@seabert: 2 vragen
-hoe oud is je paard nu
-weet je zeker dat je zadel goed ligt.

Sommige paarden zijn er mentaal en/of lichamelijk gewoon nog niet aan toe en beschermen zich op deze manier.

Als iets onprettig is c.q. pijn doet kan dat ook een goede reden zijn om te protesteren.

Ik ben het ermee eens dat een paard wat 'gebroken' wordt op een later tijdstip alleen maar 'wraak' gaat nemen. Zeker als ze doorhebben dat een bepaalde ruiter niet al te stevig in de schoenen staat waar het rijtechniek c.q. overheersing betreft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:40

ligt dat aan Gert of is dat een stuk karakter van het paard?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:19

gijsenkim schreef:
ligt dat aan Gert of is dat een stuk karakter van het paard?

ik denk niet dat dat aan gert zou liggen, ook al ken ik hem niet.
hij zorgt er gewoon voor dat je er op kunt zitten en vervolgens is het aan de eigenaar om de knoppen erop te zetten ( met begeleiding uiteraard). dat de eigenaar niet met het karakter kan omgaan is de eigenaar zijn probleem of het ligt aan slechte instuctie, naar mijn mening.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:27

Tja... ik heb er nu ook zo eentje....
Super beestje, luistert als de beste, je kan er ook normaal mee stappen, draven etc... Probleem is, je voelt hem niet aankomen, watervlug, misschien nog wel vlugger dan water Knipoog .
Zo slim, zo knap, maar pas op als die komt, voordat je er erg in hebt ben je al te laat Bloos . Punt is dat ik beter ga opletten, ik blijf hem aan de gang houden, geen concentratie verlies en ik reageer razendsnel en nog... is tie me drie stappen voor!
Je krijgt dan reactie op reactie en voor ik het weet, schrikt hij van een onverwachte beweging en gaat tie aan de haal... Cool !
Hij bokt niet, maar bolt zijn rug en maakt een soort rodeo sprongen en dan ben ik de Sigaar !!!

Dus meneer gaat in training! Liever bij iemand zoveel ervaring heeft en weet wat tie doet dan dit... Voor ik het weet breek ik me nek, dus nee dank U, als ik vast zit, geef ik ze uit handen en (hopelijk) komen ze terug als lammetjes Tong uitsteken !!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:11

dat ligt niet aan gert persoonlijk, maar op zijn manier van doen Knipoog (heb dit probleem ook gezien bij anderen die het op deze manier doen) hij overbluft een paard. het paard is daar een korte periode van onder de indruk, zeg maar zo'n 3 a 4 weken. dan is alles koek en ei en denk je dat het paard braaf is. helaas gaat het paard na die periode je ontzettend uitproberen en als je denkt dat je paard braaf en zadelmak is dat een ontzettende domper. om maar niet te spreken over dat het gevaarlijk is

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:26

LiSSy schreef:
dat ligt niet aan gert persoonlijk, maar op zijn manier van doen Knipoog (heb dit probleem ook gezien bij anderen die het op deze manier doen) hij overbluft een paard. het paard is daar een korte periode van onder de indruk, zeg maar zo'n 3 a 4 weken. dan is alles koek en ei en denk je dat het paard braaf is. helaas gaat het paard na die periode je ontzettend uitproberen en als je denkt dat je paard braaf en zadelmak is dat een ontzettende domper. om maar niet te spreken over dat het gevaarlijk is

Helaas beste Lissy, dat geldt voor elk paard, op wat voor manier dat hij ook zadelmak gemaakt is of wordt. Elk paard gaat uitproberen en kijken of hij ergens onderuit kan komen of het op zijn manier kan doen.
Gert is heel erg vakkundig en zonder een hoop bombarie maakt hij het dier mak! Hij is ontzettend snel en overbluft je paard ook, beter zo dan langdradig, dan vinden ze sneller een uitweg!
En ja daarna is het een kwestie van consequent zijn!
Nee is nee en ja is ja... Net als met elk ander dier en zelfs met kinderen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:31

ik ben toch echt van mening dat als een paard vanuit rust en vertrouwen zadelmak wordt gemaakt het paard veel braver is en blijft dan wanneer het overbluft (eigenlijk dus gebroken!!) wordt.
ik denk ook dat heel veel mensen dit met mij eens zullen zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:36

Gert krijgt alleen de probleemgevallen........... de gevallen waar rust enzo niet bij geholpen heeft Haha! Haha! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:37

LiSSy schreef:
ik ben toch echt van mening dat als een paard vanuit rust en vertrouwen zadelmak wordt gemaakt het paard veel braver is en blijft dan wanneer het overbluft (eigenlijk dus gebroken!!) wordt.
ik denk ook dat heel veel mensen dit met mij eens zullen zijn

Bloos Tja dat is dus verschil van mening, net als je verschillende karakters van paarden hebt! Ik denk dat Gert over het algemeen geen braveriken te rijden krijgt, want dat kunnen we (bijna) allemaal Bloos !
En daar zit ook een verschil in, ze kunnen je paard mak maken, maar als je er zelf geen barst van snapt of bakt...tja....

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 14:03

Ik ben zelf ook een persoon die van rust houd. Ik neem alle tijd en probeer het paard in zijn waarde te laten. We moeten tenslotte wel samenwerken. Niet dat ik niet consequent ben. Mijn paarden weten precies wat ze aan mij hebben. Maar als ze vuil beginnen te bokken en door gaan tot het einde dan kan ik daar niet tegen op. Ik denk dat mijn merrie van 3 jaar mij eng vind als ze me uit haar ooghoeken kan zien. Ik ga het eens met oogkleppen proberen denk ik. Die ene gert waar jullie het over hebben woont voor mij veel te ver weg. Dan zijn er bij mij in de buurt ook wel mensen te vinden. Ik baal er aleen hevig van dat ik vervelende paarden wel zadelmak krijg en een paard dat rustig en cool lijkt zo reageert. Mijn hulpje heeft veel ervaring. Ze heeft tientallen paarden aangereden om tijdens haar studie bij te verdienen.
Ik ga het nog eens proberen als ik opgeknapt ben. Als het niet lukt besteed ik het maar uit. Bedankt nog voor jullie reacties!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:34

mijn pony die ik nu zadelmak aan het maken ben heeft een soortgelijk probleem. alles accepteerde ze, maar zodra je wou gaan hangen over het zadel stond ze minimaal 4 meter verderop. zij bleek het ook eng te vinden om het lichaam van de ruiter te zien, want met een hand over het oog was er niets meer aan de hand.
oogkleppen werken heel goed bij zo'n geval

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:43

Hallo mensen? Wat voor een advies geven jullie?
Ooit gehoord van een paard zadelmak maken zonder dwang?
Als je ''noodremmen'' gaat gebruiken of poppen of iets dergelijks, dan word dit paard alleen maar bang en kan het zelfs getraumatiseerd worden! Zo te horen is je paard er nog niet klaar voor en heb je te weinig grondwerk gedaan en vertrouwt het paard jou niet goed genoeg.
Als een paard zo hard bokt is dit nooit een goed teken. Een paard dat goed en voldoende is voorbereid zal dan ook geen bokje geven.

Ik zou zeggen, wacht nog even met het rijden zelf en haal er een prof bij. Maar het beste advies wat ik je kan geven is: verdiep je eens even in NH.
(en nou aub geen stom gezeik over nh, zo zie ik dit)

@ odie: wanner wilde je die klontjes geven? Na de les?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:57

Ik doe aan NH Haha! Haha! Haha!

alleen volg ik niet de goeroes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:05

dorientjuh schreef:
Hallo mensen? Wat voor een advies geven jullie?
Ooit gehoord van een paard zadelmak maken zonder dwang?
Als je ''noodremmen'' gaat gebruiken of poppen of iets dergelijks, dan word dit paard alleen maar bang en kan het zelfs getraumatiseerd worden! Zo te horen is je paard er nog niet klaar voor en heb je te weinig grondwerk gedaan en vertrouwt het paard jou niet goed genoeg.
Als een paard zo hard bokt is dit nooit een goed teken. Een paard dat goed en voldoende is voorbereid zal dan ook geen bokje geven.

Ik zou zeggen, wacht nog even met het rijden zelf en haal er een prof bij. Maar het beste advies wat ik je kan geven is: verdiep je eens even in NH.
(en nou aub geen stom gezeik over nh, zo zie ik dit)

@ odie: wanner wilde je die klontjes geven? Na de les?

tuurlijk probeer je een paard altijd eerst in alle rust zonder dwang of wat dan ook onder het zadel te krijgen...helemaal mee eens!! maar wat als je nou een paard hebt waar echt niks mee te beginnen is en gewoonweg gevaarlijk is? oke je geeft het even rust en laat alles even voor wat het is. later probeer je het weer en nog steeds gaat ie tekeer...wat dan...blijf jij dan wachten tot ie 10 jaar is? tuurlijk kan je alles proberen daarbij ook NH. maar wat als je dan alles hebt gehad??
dan zou ik het paard ook naar een man als Gert brengen. op het moment dat het weer terug komt moet je zelf als eigenaar de rest van de klus klaren. en veel mensen zijn niet consequent genoeg. en tja dan worden het bagger paarden! en het paard is dan weer de dupe.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:04

gijsenkim schreef:
OF een handigere helper OF naar Gert Haha! Haha! Haha!

Paarden die ik niet ruitermak krijg (dat zijn er gelukkig niet zoveel) die gaan naar gert van den hof.

Hij krijgt alles voor elkaar.

Duidelijk is dat jouw paard dus de ruiter eng vind....

Je kan het een keer met oogkleppen proberen, sommige paarden vinden dat wat ze in hun ooghoeken zien eng.

ja gert,, die man kan blijven zitten zeg..
sjonge jonge jonge..
bokken die besten en hij maakt gewoon al bokkend een praatje. bla bla bla bla bla...

echt ik heb me kapot gelachen hoe die kerel dat doet,, der is weinig wat hij niet zadelmak maakt..
in de strenge legt ie ook elke x wat uit..

laatst was er een meisje die een paard niet over een sprong kreeg..
hij stapt er op,, zn telefoon gaat..
hij neemd op rijd op de sprong en springt al bellend over de sprong..
je snapt t niet..
maar hij flikt t iedere x weer..

ik heb m trouwens 1 x zien vallen.. dat zijn er geloof ik ook weinig die dat kunnen zeggen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:08

Je moet alles in rust doen. En dan nog een vraag: Houdt iemand het paard wel vast, wij longeren een paard, zadel en hoofdstel, alles. Als er iemand op gaat moet je zorgen dat iemand het paard aan de longeerlijn vasthoudt die NOOIT loslaat, dan kun je het paard nog een keer terugnemen. Gelijk loslaten is het wel het domste wat je met een jong paard kan doen gelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:14

LiSSy schreef:

maar dit is zo verschillend..
ik bedoel ik heb mijn paard naar iemand gebracht die heel voorzichtig te werk ging..
allemaal op t dooie gemakie..
ging perfect..
paard heeft alles over zich heen laten komen..
aantal x gebokt maar verder nergens geen probleem
neej dat probleem kwam pas na een jaar..

sommige beesten moet je gewoon overbluffen en met sommige moet je gewoon voorzichtig zijn..

En dat is aan de ruiter om uit te maken..
als de ruiter denkt dat ie zijn paard moet overbluffen moet ie m naar gert doen,, als dat dan later blijkt nietzo te zijn, is de ruiter zelf fout met de keuze die die gemaakt heeft..

en als de ruiter denkt ik moet voorzichtig zijn en het paard de tijd geven om overal voorzichtig aan te laten wennen moet ie m ergens naar toe doen, waar ze zo te werk gaan..
als dan later blijkt dat dit de verkeerde keuze is,, is dat de ruiter zijn schuld..

Ruiter kent t paard t beste en die moet dan ook zelf bepalen wat t beste is voor zijn paard en de verandwoording dragen