Elastiek...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Elastiek...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:41

Kan iemand mij hier de bedoeling van uit leggen?
Waar voor hij gemaakt is, dus niet hoe het werkt want dat snap ik wel.
Ik ken verscheidene mensen die ermee rijden,maar om heel eerlijk te zijn vind ik het er een beetje martelwerktuigig uitzien, bovendien loopt dat paard ontiegelijk gespannen en is zijn rug keihard na het rijden.

Maar wat is nou oorspronkelijk de bedoeling van zo'n ding?

VValar

Re: Elastiek...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:59

Elastiek is veel vriendelijker dan bijvoorbeeld een bijzet oid omdat het elastisch is. Dit is vooral ideaal voor jonge paarden omdat ze dan niet gelijk vast gezet worden maar nog een beetje speling hebben wanneer ze iets eruit willen lopen. Bij oudere paarden is dit vaak minder effectief omdat die het trukje meestal snel doorhebben en gebruik maken van de elasticiteit.

Dat het paard gespannen loopt in zijn rug wilt wat zeggen over de training en de manier waarop het paard bereden wordt. Ik heb goede ervaringen met het elastiek.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:22

Ik heb Iwan er een tijdje mee gelongeerd. In het begin liep 'ie er heel prettig mee, maar inderdaad, na een tijdje had 'ie het door en ging 'ie iedere keer rukjes geven aan het elastiek. Ik kreeg dat er niet uit door het naar voren te houden. Als ik longeer met een vaste bijzet doet 'ie het niet, dus pak ik dat elastiek niet meer.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:30

Het word veel bij jonge paarden gebruikt. Doordat je met een elastiek longeerd, moeten ze laag gaan lopen waardoor de ze de rug ontspannen. Als je het heel strak zet, dan kan het dus wel een martelwerktuig worden en ontspant het paard niet meer.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:56

Ik denk dat het idd heel erg ligt aan degene die hem gebruikt.
Het is in mijn ogen een van de vriendelijkste hulpteugels, omdat het paard zijn hoofd alle kanten op kan bewegen, behalve naar boven.
En als hij goed bevestigd is is het heel nuttig voor het ruggebruik enzo.
Maar er zijn idd heel veel mensen die hem te strak doen, het paard z'n hoofd echt op de borst trekken. Dan gaat een paard spannen om eronderuit te komen, en omdat het pijn doet.

Maar zoals met alle dingen, zelf het vriendelijkste bitje, is het een martelwerktuig in verkeerde handen.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:15

Ik werk ook veel met het elastiek en het werkt heel goed.
Maar hij moet niet te strak zijn.
Vooral tijdens het longeren werkt dit heel goed!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:35

Ik wil iedereen het gebruik van een elastiek afraden, omdat je daarmee je paard precies aanleert wat je nou juist niet wil; dat ie aan je hand gaat trekken. een elastiek is rekbaar en het is niet de bedoeling dat jouw handen dat ook worden, je moet altijd je handen netjes boven de manenkam kunnen houden tijdens het rijden, met een paard wat gewend is om een ruk te geven en zich daarmee langer te maken, word je dus steeds uit het zadel getrokken.
Ook voor jonge paarden vind ik een elastiek zeer ongeschikt. Het paard moet toch juist leren om bij lichte druk (op twee teugels) direct na te geven, het paard moet zich leren sluiten ook als is ie nog piepjong.
Absolute gehoorzaamheid is een vereiste als je in de (hogere) dressuur wilt uitkomen. Het paard moet dus van begin af aan al leren dat er bij lichte druk in de mond nix anders volgt dan nageven. Met een elastiek bereik je het tegenovergestelde

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:53

Odie schreef:
Het paard moet toch juist leren om bij lichte druk (op twee teugels) direct na te geven, het paard moet zich leren sluiten ook als is ie nog piepjong.

en als hij dat nou niet heeft geleerd als jong paard en maakt zich vreselijk sterk in de mond?
dan kan je hem dus gewoon ammenooit niet aan de teugel laten leren?

Ik rij een jong paard dat zich loeisterk maakt en gebruik af en toe een elastiek om hem recht te stellen en om hem de richting te wijzen. Ik zie eigenlijk niet in waarom niet..?

Groetjes! Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:17

Ik ben het helemaal met Odie eens.
Het grote gevaar van elastiek is dat paarden eraan gaan hangen en daardoor een harde mond ontwikkelen

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:22

Fielychi schreef:
Odie schreef:
Het paard moet toch juist leren om bij lichte druk (op twee teugels) direct na te geven, het paard moet zich leren sluiten ook als is ie nog piepjong.

en als hij dat nou niet heeft geleerd als jong paard en maakt zich vreselijk sterk in de mond?
dan kan je hem dus gewoon ammenooit niet aan de teugel laten leren?

Ik rij een jong paard dat zich loeisterk maakt en gebruik af en toe een elastiek om hem recht te stellen en om hem de richting te wijzen. Ik zie eigenlijk niet in waarom niet..?

Groetjes! Haha!

ik zou die nooit rijden als ie niet eerst geleerd heeft na te geven. En hem 'de richting wijzen' is niet goed genoeg! je moet niet "discussieren" met een paard, je moet gelijk duidelijke regels stellen. Je kunt met zo'n sterke beter een gogue gebruiken. Daar zal hij van leren bukken (nageven) en daarna kun je hem rijden en niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:11

Als je dat nou gebruikt (heb het zelf nog nooit gedaan dus vandaar..)
gaat het paard dan niet erop hangen en op de voorhand lopen?

Ik heb nl altijd geleerd dat als een paard 'hangt'(zwaar in de mond is etc) , je hem niets moet geven aan steun. maar leer je het hangen dan niet aan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:59

Ik zou bij een jong paard een pessoa gebruiken omdat die zo leert dat hij ook zijn achterhand onder moet brengen. Met elastieken gaat hij wel rond lopen maar dit geeft vaak teveel druk (elastiek geeft dubbele kracht). Als een paard druk geeft bij een pessoa wordt die er van achter onder getrokken, geeft die na, dan ontspant de pessoa...rustig opbouwen en ik denk dat het beter werkt!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:10

Odie schreef:
Ik wil iedereen het gebruik van een elastiek afraden, omdat je daarmee je paard precies aanleert wat je nou juist niet wil; dat ie aan je hand gaat trekken. een elastiek is rekbaar en het is niet de bedoeling dat jouw handen dat ook worden, je moet altijd je handen netjes boven de manenkam kunnen houden tijdens het rijden, met een paard wat gewend is om een ruk te geven en zich daarmee langer te maken, word je dus steeds uit het zadel getrokken.
Ook voor jonge paarden vind ik een elastiek zeer ongeschikt. Het paard moet toch juist leren om bij lichte druk (op twee teugels) direct na te geven, het paard moet zich leren sluiten ook als is ie nog piepjong.

Onzin. Het elastiek is een van de vriendelijkste hulpteugels bij goed gebruik. Als je niet weet hoe je er mee om moet gaan, moet je het ook niet gebruiken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:05

VValar schreef:

Onzin. Het elastiek is een van de vriendelijkste hulpteugels bij goed gebruik. Als je niet weet hoe je er mee om moet gaan, moet je het ook niet gebruiken.

Totdat een paard erop gaat hangen.
En als iedereen het gebruik van een elastiek promoot, dan nemen sommige mensjes dat ook klakkeloos over. Dus daarom ben ik er altijd vrij negatief over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:40

Paarden die gaan hangen, zwaar in de mond zijn e.d moet je niets geven aan de voorkant, dan kunnen ze er ook niet aan gaan hangen.
Anders gaan ze naar voren 'vallen'.
Maar met zo'n elastiek word dat toch alleen maar meer?

of klopt mijn denktheorie niet met de praktijk?

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:57

VValar schreef:
Odie schreef:

Sinds wanneer moet een hulpteugel vriendelijk zijn het gaat meer om de functionaliteit lijkt mij en als je het zielig vind om hem bij te zetten moet je dat ook niet 'half' doen door er een elastiek aan te knopen. Daarbij moet je nooit iets gebruiken waarvan je de werking niet kent en mij is in de praktijk duidelijk geworden dat een elastiek averechts werkt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:09

Iris82 schreef:
En als iedereen het gebruik van een elastiek promoot, dan nemen sommige mensjes dat ook klakkeloos over. Dus daarom ben ik er altijd vrij negatief over.

Een erg logische beredenering...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:13

Odie schreef:
Sinds wanneer moet een hulpteugel vriendelijk zijn het gaat meer om de functionaliteit lijkt mij en als je het zielig vind om hem bij te zetten moet je dat ook niet 'half' doen door er een elastiek aan te knopen. Daarbij moet je nooit iets gebruiken waarvan je de werking niet kent en mij is in de praktijk duidelijk geworden dat een elastiek averechts werkt.

Nu haal je twee verschillende dingen door elkaar. Funcionaliteit en de gebruiksvriendelijkheid. Is het misschien bij je opgekomen dat een hulpteugel ook vriendelijk kan zijn én functioneel. Een hulpteugel hoeft niet altijd als een martelwerktuig gebruikt te worden om goed te werken.

Ik ben niet van plan om het gebruik van het elastiek te promoten. Ik ga er vanuit dat een ruiter/amazone verstandig genoeg is om niet zomaar alles klakkeloos over te nemen en juist weet te handelen mbt hulpteugels. Je moet er sowieso niet aan beginnen als je niet weet hoe het werkt. Dat ben ik dus wel met je eens.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:29

VValar schreef:

Nu haal je twee verschillende dingen door elkaar. Funcionaliteit en de gebruiksvriendelijkheid. Is het misschien bij je opgekomen dat een hulpteugel ook vriendelijk kan zijn én functioneel. Een hulpteugel hoeft niet altijd als een martelwerktuig gebruikt te worden om goed te werken.

[quote]

Ik ben er zeker van dat ik nix door elkaar haal, want wanneer een hulpteugel doet waar ie voor is gemaakt en dus functioneel is, dan ondervindt het paard er geen enkele hinder van en is ie dus gebruiksvriendelijk. Voilá.
Maar we hadden het hier over het gebruik van een elastiek en die is dus (op de lange termijn), vanwege de rekbaarheid niet functioneel en vervolgens dus ook niet gebruiksvriendelijk. Ik blijf erbij dat ik jullie graag de gogue wil aanraden.

groetjes x

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:53

Odie schreef:
Ik ben er zeker van dat ik nix door elkaar haal, want wanneer een hulpteugel doet waar ie voor is gemaakt en dus functioneel is, dan ondervindt het paard er geen enkele hinder van en is ie dus gebruiksvriendelijk. Voilá.
Maar we hadden het hier over het gebruik van een elastiek en die is dus (op de lange termijn), vanwege de rekbaarheid niet functioneel en vervolgens dus ook niet gebruiksvriendelijk. Ik blijf erbij dat ik jullie graag de gogue wil aanraden.

groetjes x

Dan moet je mij deze zin nog maar eens goed uitleggen want daar krijg ik een heel ander beeld van huidige uitleg:

Citaat:
Sinds wanneer moet een hulpteugel vriendelijk zijn het gaat meer om de functionaliteit lijkt mij en als je het zielig vind om hem bij te zetten moet je dat ook niet 'half' doen door er een elastiek aan te knopen.

En ik weet niet zeker of je kunt zeggen dat het elastiek op lange termijn niet functioneel is. Bij jonge paarden is dit een goed en vriendelijke hulpteugel. Je moet er niet te lang mee doorrijden (enkele maanden achtereen) want dan hebben ze het trukje inderdaad snel door. Maar ik ben van mening dat je met geen enkele hulpteugel maanden achtereen door moet blijven rijden. Als je het goed doet heb je je paard al snel weer voor elkaar en kan het paard weer op eigen benen doorlopen Lachen

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:58

VValar schreef:

En ik weet niet zeker of je kunt zeggen dat het elastiek op lange termijn niet functioneel is. Bij jonge paarden is dit een goed en vriendelijke hulpteugel. Je moet er niet te lang mee doorrijden (enkele maanden achtereen) want dan hebben ze het trukje inderdaad snel door. Maar ik ben van mening dat je met geen enkele hulpteugel maanden achtereen door moet blijven rijden. Als je het goed doet heb je je paard al snel weer voor elkaar en kan het paard weer op eigen benen doorlopen Lachen

Ik kan met zekerheid zeggen dat het gebruik van een elastiek bij een paard wat je aan het zadelmak maken bent op de lange termijn niet functioneel is. Elk paard zal dan onthouden dat toen hij voor het eerst moest nageven er nog ruimte genoeg was om ook zijn neus naar voren te steken als hij daar zin in had en af en toe eens flink aan dat elastiek te snokken.
Hier krijg je spijt van wanneer het paard als hij bereden wordt eerst eens gaat testen of de ruiterhand ook zo beweeglijk is als dat elastiek. Ten eerste is dit irritant en ten tweede moet je hem dit gedrag nu afleren wat je hem zelf hebt aangeleerd!
Daarom ben ik een voorstander van de gogue; het paard kan niets anders dan bukken/nageven en deze hulpteugel zit nergens echt 'vast' aan het hoofd van het paard, overal zit speling op, waardoor hij dus bovenin kan nageven of juist zijn hals laag draagt en daar dan nageeft, het maakt niet uit waar hij zn hals draagt als hij maar nageeft, door dit 'bukken' worden de rugspieren van het paard zo ver ontwikkeld dat hij geen enkele moeite meer heeft om het ruitergewicht te dragen.
Als je nu voor het eerst op een paard stapt die zadelmak gemaakt wordt met een gogue dan moet hij dus alleen nog even zijn balans leren vinden met een ruiter op zijn rug en het hele verhaal van negeeflijk lopen kent hij dan al dus daar hoef je je geen zorgen meer over te maken. Gewoon opstappen en wegrijden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:33

Odie schreef:
Absolute gehoorzaamheid is een vereiste als je in de (hogere) dressuur wilt uitkomen. Het paard moet dus van begin af aan al leren dat er bij lichte druk in de mond nix anders volgt dan nageven. Met een elastiek bereik je het tegenovergestelde

Dan kom jij toch mooi niet op mijn paard want die wordt weldegelijk met een flexibele hand gereden.
In een of ander boekje staat dat je je handen boven de manenkam moet houden misschien maar bij jonge paarden is een flexible hand erg balangrijk.

Ik weet niet of jij ooit hebt geleerd de je binnenhand van de hals te brengen bij jonge paarden. Je kan op een groen paard nou een keer niet als anky erop gaan zitten. De balans en aanleuning moeten zich ontwikkelen. Juist het elastiek geeft een lichte druk als je het goed gebruikt.

Absoluute gehoorzaamheid dwing je niet af, die bouw je op doormiddel van vertrouwen. Je paard moet zich lekker voelen onder je en voor je willen werken.
De tijd krijgen om te leren en zich onder je te ontwikkelen.
En paard dat topprestaties levert moet vooral ontspanning en inspanning kunnen afwisselen. Nageven op lichte druk is wijken voor druk leuk voor je been maar niet voor je hand, ik wil graag dat mijn paard de aanleuning gaat opzoeken of een 3 jarige nageeft zal me een biet zijn. Als hij maar fijn op aanleuning wil lopen, zal het van achter naar voren rijden vanzelf nageven tot gevolg hebben.
Een paard mag de druk van het bit niet gaan vermijden dan gaan ze achter de teugel lopen. Een paard moet de aanleuning op het bit gaan opzoeken.

Een elastiek is niet voor ieder paard ideaal maar wel vrij vreindelijk. Een paard zal imo eerder op een slof (en dus op de hand) gaat hangen dan op een elasiek. Als je het goed gebruikt valt er weinig te hangen namelijk.

Voor een elastiek geld wat voor alle hulpteugels geld, effectief en nuttig mits goed gebruikt. Het ene paard loopt er beter op dan het andere. Oorspronkelijk heet het een halsverlenger en dat is wat het ook doet. Het nodigt een paard uit lang en laagte gaan lopen waarbij het over de rug komt te lopen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:10

[quote="Riant"][quote="Odie"]

Dan kom jij toch mooi niet op mijn paard want die wordt weldegelijk met een flexibele hand gereden.
In een of ander boekje staat dat je je handen boven de manenkam moet houden misschien maar bij jonge paarden is een flexible hand erg balangrijk.

Ik weet niet of jij ooit hebt geleerd de je binnenhand van de hals te brengen bij jonge paarden. Je kan op een groen paard nou een keer niet als anky erop gaan zitten. De balans en aanleuning moeten zich ontwikkelen. Juist het elastiek geeft een lichte druk als je het goed gebruikt.

quote]

Rustig, ik heb geen enkele behoefte om op jouw paard te gaan zitten. Ik heb nooit gezegd dat ik een harde hand heb en ik haal nix uit boekjes maar uit praktijkervaring.

Waarom zou ik in godsnaam mijn binnenhand van de hals brengen als ik op een jong paard zit dit heeft echt helemaal nix komma nix met zadelmak maken te maken.
En ik kan, wanneer het paard gewend is aan het zicht vanuit zijn ooghoek dat er iemand op hem zit, direct als anky op mijn jonge paard gaan zitten omdat ik hem aan de longe alles al geleerd heb.
Hij heeft zijn aanleuning en balans allang ontwikkeld aan de longe met de gogue, vervolgens kost de volgende stap om erop te gaan zitten zo weinig moeite voor het paard dat ik als anky kan rondrijden alsof hij nooit anders gedaan heeft.
Wanneer ik mijn paarden leer piafferen merk ik nogmaals het gemak van de gogue; elk paard weet zich direct goed te sluiten en de achterhand ver onder te brengen, waarbij ik constant een fijne aanleuning behoud.
Nageven betekent mijns inziens niet dat je alle druk van voor kwijt bent. Wanneer een paard nageeft ontspant hij zijn kaak- hals en rug spieren en accepteert het bit. Achter de teugel lopen komt in mijn woordenboek niet voor, want die van mijn zijn zo scherp aan mijn been dat ze daar niet eens aan denken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:36

Odie schreef:
Ik kan met zekerheid zeggen dat het gebruik van een elastiek bij een paard wat je aan het zadelmak maken bent op de lange termijn niet functioneel is. Elk paard zal dan onthouden dat toen hij voor het eerst moest nageven er nog ruimte genoeg was om ook zijn neus naar voren te steken als hij daar zin in had en af en toe eens flink aan dat elastiek te snokken.
Hier krijg je spijt van wanneer het paard als hij bereden wordt eerst eens gaat testen of de ruiterhand ook zo beweeglijk is als dat elastiek. Ten eerste is dit irritant en ten tweede moet je hem dit gedrag nu afleren wat je hem zelf hebt aangeleerd!
Daarom ben ik een voorstander van de gogue; het paard kan niets anders dan bukken/nageven en deze hulpteugel zit nergens echt 'vast' aan het hoofd van het paard, overal zit speling op, waardoor hij dus bovenin kan nageven of juist zijn hals laag draagt en daar dan nageeft, het maakt niet uit waar hij zn hals draagt als hij maar nageeft, door dit 'bukken' worden de rugspieren van het paard zo ver ontwikkeld dat hij geen enkele moeite meer heeft om het ruitergewicht te dragen.
Als je nu voor het eerst op een paard stapt die zadelmak gemaakt wordt met een gogue dan moet hij dus alleen nog even zijn balans leren vinden met een ruiter op zijn rug en het hele verhaal van negeeflijk lopen kent hij dan al dus daar hoef je je geen zorgen meer over te maken. Gewoon opstappen en wegrijden.

En ik kan je met zekerheid zeggen dat ik er nooit maar dan ook nooit nadelen of last van heb ondervonden bij mijn Z paard die ik met behulp van elastiek heb ingereden.
Als je jonge paard onthoudt dat hij onder het elastiek uit kan komen, gebruik je het elastiek niet goed.
Nagevelijkheid is iets anders dan netjes naar beneden lopen met behulp van een hulpteugel aan de longeerlijn. Ik hoop dat ook jij dit beseft.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:42

Odie schreef:

Waarom zou ik in godsnaam mijn binnenhand van de hals brengen als ik op een jong paard zit dit heeft echt helemaal nix komma nix met zadelmak maken te maken.

En ik kan, wanneer het paard gewend is aan het zicht vanuit zijn ooghoek dat er iemand op hem zit, direct als anky op mijn jonge paard gaan zitten omdat ik hem aan de longe alles al geleerd heb.
Hij heeft zijn aanleuning en balans allang ontwikkeld aan de longe met de gogue, vervolgens kost de volgende stap om erop te gaan zitten zo weinig moeite voor het paard dat ik als anky kan rondrijden alsof hij nooit anders gedaan heeft.
Wanneer ik mijn paarden leer piafferen merk ik nogmaals het gemak van de gogue; elk paard weet zich direct goed te sluiten en de achterhand ver onder te brengen, waarbij ik constant een fijne aanleuning behoud.
Nageven betekent mijns inziens niet dat je alle druk van voor kwijt bent. Wanneer een paard nageeft ontspant hij zijn kaak- hals en rug spieren en accepteert het bit. Achter de teugel lopen komt in mijn woordenboek niet voor, want die van mijn zijn zo scherp aan mijn been dat ze daar niet eens aan denken.

Nageven Pling

Er is nooit beweerd dat nageven betekend dat je je teugels maar los moet gooien en alle druk van voren kwijt bent. Maar, zoals jij zegt, wanneer een paard nageeft ontspant hij zijn kaak- hals en rug spieren en het bit accepteerd zul je evengoed moeten nageven. Dat je paard zo loopt is geen teken dat je maar je handen moet vastzetten en niks hoeft te doen bovenin.
Je kunt een paard goed bewerken met de longeerlijn maar je kunt mij niet wijs maken dat je een paard nagevelijkheid en balans leert, in dezelfde mate die een paard onder het zadel nodig heeft. Dit vereist toch wel meer dan een gogue en een lange lijn.

Ik ga met Riant mee.