Paard ineens staken en bokken....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard ineens staken en bokken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:21

Sinds ong. 3 maanden ben ik bijrijder van een 8 jarige merrie.
Ze is ook pas 3 maanden in het bezit van de eigenaresse.
Het is een leuk en lief paard, maar wel wat streken.

De 1e tijd dat ze er was ging ze na een tijdje onder het rijden zich opkroppen, achter de teugel kruipen ( helemaal loskomen van de hand)en dan staken, snel omdraaien en bokken.
We kwamen er dus achter dat ze de tong over het bit gooide, dus tonglepeltje eraan.

Het gaat nu wel iets beter, maar vooral bij het naar buiten gaan, vertoont ze deze fratsen nog steeds.

Ze gaat staken, snel omdraaien, achteruit lopen en kop tussen de voorbenen en bokken maar.
Vooruit trappen of zweep erbij wil niet, ze bokt dan door tot je er naast ligt.

Ze heeft geen haken, zadel past (zadelmaker is net geweest nl. )...

Wat zou dit kunnen zijn, wat is eraan te doen?

Biepje

Re: Paard ineens staken en bokken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:32

Ze heeft misschien vroeger een slechte ervaring gehad bij het buitenrijden. Probeer het vertrouwen dan op te bouwen door grondoefeningen, vertroetelen, in ieder geval veel met haar bezig zijn. Laat haar ook buiten aan de hand zien dat er niets is om bang voor te zijn. Eventueel kan je ook met een andere ruiter (+ ervaren paard) naar buiten gaan.

Het kan ook zijn dat ze denkt dat ze over jullie de baas kan zijn. Dan ga je eens heel streng moeten optreden, of even iemand er buiten op laten rijden die haar duidelijk maakt dat ze dat niet mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:48

Met een ander paar derbij is er weinig aan de hand... Dan gedraagd ze zich prima.
Het staken vertoont ze niet alleen bij het buitenrijden, ook in de bak wel.

En wbt. het streng optreden...ik ben ook echt geen schijterd, en over het algemeen krijgen ze mij er niet snel af, maar deze is zo verschrikkelijk snel....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:57

Mijn pony doet dit dus ook. En dit moet snel aangepakt worden anders doen ze het steeds vaker en op steeds nieuwe plekken en steeds meer. Je kunt zelf aanmodderen maar als je niet handig genoeg bent lukt het je niet. Ik heb mn pony een week naar iemand anders gebracht die hier eervaring mee heeft. Nu kan ik mn pony zelf ook weer ergens langs krijgen zonder af te moeten stappen.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:40

Mischien dat je hem te zwaar laat werken en dat je paard dat probeert te ontduiden maarja ik weet natuurlijk niet wat je allemaal met m doet maar het zou dit wel s kunnen zijn.

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 07:55

Hand naar voren, been geven, sporen er in zetten, kortom : voorwaarts met die hap !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:21

Ha Marjan, was het maar zo makkelijk.
Op been reageert ze niet en als je de sporen er in zet of zweep gebruikt...is het rodeo.
Dit weet ik zelf ook nog wel....maar dit werkt dus niet, anders plaatste ik het hier ook niet...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:40

ik heb zelf ooit een nimmedor ruin gekocht met dit gedrag.die van mij heb ik zo gekocht[dat wist ik],was deze merrie ook al zo of kwam dat later?
je moet eerst andere dingen uitsluiten voor dat je echt verder kan.
is er echt niets lichamelijks?
heeft het paard geen vertrouwen in jullie,want met een ander paard er bij doet ze het niet.
die van mij reageerde ook nergens op,dus als het bokken begon ,hoofd hoog houden en het paard direct om zijn as trekken,dan door rijden.
zorg dat je er beweging in houd.
weer staken of bokken, weer omzetten.
bij de mijne werkte dit super.
succes.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:57

superlenie schreef:
Op been reageert ze niet en als je de sporen er in zet of zweep gebruikt...is het rodeo.
Dit weet ik zelf ook nog wel....maar dit werkt dus niet, anders plaatste ik het hier ook niet...

Als ze niet op het been reageert en ze wordt boos als je een zweep gebruikt, dan is ze dus gewoon niet (fatsoenlijk) ingereden. Je kan dan net zo goed een Mustang van de prairie plukken en daarop gaan rijden.
Die hobbelen ook wel achter een ander paard aan, maar dat heeft niks met rijden te maken. Terug naar af. Longeren, attent maken op been hulpen, etc. Dit paard moet naar een professionele africhter. Punt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:34

Het is wel zo simpel als andere zeggen. Been eraan en anders tik. Dat ze hiertegen in protest gaat of niet op reageert is een ander probleem. Werk inderdaad aan vetrouwen en laat zien dat jij de baas bent. Reactie op been is een basis onderdeel wat je haar dan moet aanleren. En wel meer paarden bokken naar de zweep, dit is gewoon doorzetten. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:55

Mariska, Dat hoofd hoog houden en omtrekken ga ik zeker proberen. ( als ze niet sneller is dan ik Haha!)

En dat het gebrek aan respect is, ja dat klopt wss wel.

En @ Phynix, dat bokken naar zweep maakt me niet uit, maar deze bokt gemeen. Dat is juist het probleem. Ik kan veel paarden uitzitten, maar deze is zo rap... En ik hoef nog niet te verongelukken...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:04

Probeer, als dat wat lukt natuurlijk, naar voren te blijven gaan.

Paard dat ik nu tijdelijk rijd voor een kennis doet ook zoiets, die komt zo wat terug en dan komt die omhoog of begint die heel raar te bokken, je moet proberen hem voor te zijn door hem voorwaarts te houden bij het minste beetje terugkomen direct weer naar voren te gaan.

Je kan hem ook wegbrengen en het laten doen, maar bij veel paarden is het ook zo dat ze het per persoon uitproberen, dus als hij het bij die ander misschien niet kan doen en bij jou weer wel, dan ben je er nog niet vanaf.. Als het even lukt zou ik het gewoon zelf proberen op te lossen, dat kan je natuurlijk wel evt met hulp doen..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:10

Mariek87 schreef:
Je kan hem ook wegbrengen en het laten doen, maar bij veel paarden is het ook zo dat ze het per persoon uitproberen, dus als hij het bij die ander misschien niet kan doen en bij jou weer wel, dan ben je er nog niet vanaf.. Als het even lukt zou ik het gewoon zelf proberen op te lossen, dat kan je natuurlijk wel evt met hulp doen..

Idd, met hulp is ook wel handig als je het zelf niet kan.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:56

Mariek87 schreef:

Maar degene heeft dan wel door hoe je dat moet aanpakken. En als je dan regelt dat je daarna les van degene krijgt, dan kun je met zijn hulp het paard er door rijden. Toch?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:14

kleine aanvulling van mij.
die ruin waar ik het eerder over had was super dominant.
op het moment dat zijn knopje om ging kon je alle eerdere training vergeten.
dat omzetten was op advies van een goed gediplomeerde instrukteur.
dit paard had om het simpel te zeggen een ''gaatje''in zijn kop!
goede begeleiding heb je zeker nodig.
met de mijne zijn we nog aardig ver gekomen.
hij loopt nu in de hogere springsport.
hou dit in je achter hoofd als je de moed een keer verliest.
en neem les!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:54

Iig bedankt de tips tot nu toe.
Het hoofd omhoog trekken ben ik vanavond mee bezig geweest, zodra ik het aan voelde komen en het hielp wel wat. Ze gaf iets eerder op...

Les nemen, ja ik zou graag willen maar..
De les waar ik wel in wil hier, zit vol...( plus wachtlijst)
We mogen hier geen instructie van buitenaf nemen en we zijn niet in staat ergens anders heen te reizen voor les.
Dat is dus ook een probleem.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:28

spoekie schreef:
Mariek87 schreef:

Maar degene heeft dan wel door hoe je dat moet aanpakken. En als je dan regelt dat je daarna les van degene krijgt, dan kun je met zijn hulp het paard er door rijden. Toch?

Ja maar goed, je betaalt je wel blauw als je hem wegbrengt en het laat doen en dan daarna les van zo iemand neemt, niet iedereen heeft daar geld voor, bovendien moet je dan net iemand in de buurt hebben zitten die dat kan, want anders krijg je ook nog de benzinekosten erbij als je iedere keer zo'n stuk moet gaan rijden.
Een goede instructeur kan je er ook wel mee helpen zonder er zelf op te hoeven gaan.
En dat scheelt weer een hele hoop geld!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:29

superlenie schreef:
Iig bedankt de tips tot nu toe.
Het hoofd omhoog trekken ben ik vanavond mee bezig geweest, zodra ik het aan voelde komen en het hielp wel wat. Ze gaf iets eerder op...

Les nemen, ja ik zou graag willen maar..
De les waar ik wel in wil hier, zit vol...( plus wachtlijst)
We mogen hier geen instructie van buitenaf nemen en we zijn niet in staat ergens anders heen te reizen voor les.
Dat is dus ook een probleem.

Hè dat is balen, wat raar dat je geen instructie van buitenaf mag voor zulke dingen, helemaal als er bij hun zelf een wachtlijst is Verward

Staat er niet iemand bij jullie op stal die je eventueel zou willen en kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:44

Degenen die het zouden kunnen hebben er geen tijd voor...
( werk / lesgeven etc. )

Maar als het morgen een beetje goed weer is, gaat ze aan de hand mee naar het strand, kijken wat ze dan doet.
Kijken of we het op deze manier op kunnen bouwen.
Lukt dat niet...tja dan zien we wel weer verder.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:14

Dit kan dus vele oorzaken hebben.
Allereersts eens kijken wat het verleden van het paard is en of het echt niets lichamelijks is.

Vervolgens ieder keer als je nu gaat rijden een helper met de longeerzweep in de bak zetten diet het paard voorwaarts houd. Zo gaat het met de jonge paarden ook. Een touwwtje aan het zadel waar je je voor aan vast kunt houden.

Als jij been of spoor geeft en zij reargeert door te bokken, dan is ze eigenwijs, dominant, vervelend of heeft dit spelletje al erg vaak gewonnnen.
Dan is die helper handig die tikt met de longeerzweep aan, afgelopen met het spelletje.

Je moet echt het beestje aan de hulpen zien te krijgen.

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:19

Toch is dit een kwestie van geen respect hebben voor de ruiter. Bij zulke doe ik dus echt mijn wielsporen om en als ze naar mijn been slaat of wat dan ook gaan echt allebei m'n wielen er voluit in, plus de zweep erop. Ik vind dat echt niet leuk, maar met zo eentje moet je wel. Ze zal respect voor je moeten krijgen, anders moet ze misschien naar een africhtstal.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:16

marian schreef:
Toch is dit een kwestie van geen respect hebben voor de ruiter. Bij zulke doe ik dus echt mijn wielsporen om en als ze naar mijn been slaat of wat dan ook gaan echt allebei m'n wielen er voluit in, plus de zweep erop. Ik vind dat echt niet leuk, maar met zo eentje moet je wel. Ze zal respect voor je moeten krijgen, anders moet ze misschien naar een africhtstal.

Zo gaat het bij mij ook. Maar ik denk wel altijd eerst aan mijzelf. Als het me te gevaarlijk wordt dan zoekt de eigenaar het maar fijn zelf uit. Ik ga me de botten niet breken op een ander zijn paard.
Sommige paarden hebben gewoon een steekje los, die leren het nooit die zijn niet lekker fris in de kop

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:02

Kafue schreef:
Zo gaat het bij mij ook. Maar ik denk wel altijd eerst aan mijzelf. Als het me te gevaarlijk wordt dan zoekt de eigenaar het maar fijn zelf uit. Ik ga me de botten niet breken op een ander zijn paard.
Sommige paarden hebben gewoon een steekje los, die leren het nooit die zijn niet lekker fris in de kop

Kronkel in de kop Vork
Maar ik denk dat dat bij deze wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:26

superlenie schreef:

Ik ga er even vanuit dat je zelf al hebt uitgesloten dat hieraan een medische probleem aan ten grondslag kan liggen.

Eigenlijk is het heel logisch.

Jij beschrijft een symptoom en dat wil je bestrijden. Dat lijkt me hier niet zinvol. Wat je moet doen is de oorzaak achterhalen. Ik durf te wedden dat 2 of 3 seconden voordat deze pony staakt ze terug komt in tempo, een teken van ongehoorzaamheid. Als jij op dat moment niet direct ingrijpt neemt de pony al het innitiatief over, drijft zin door en gaat staken. Als het een erg sensibel paard is heeft het geen zin om op dat moment nog te gaan straffen. Het leed is immers al geleden.

Wees dus zelf consequent. Let op tempocontrole en waak er voor dat iedere pas van jou is!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:15

Jippie schreef:
superlenie schreef:

Ik ga er even vanuit dat je zelf al hebt uitgesloten dat hieraan een medische probleem aan ten grondslag kan liggen.

Eigenlijk is het heel logisch.

Jij beschrijft een symptoom en dat wil je bestrijden. Dat lijkt me hier niet zinvol. Wat je moet doen is de oorzaak achterhalen. Ik durf te wedden dat 2 of 3 seconden voordat deze pony staakt ze terug komt in tempo, een teken van ongehoorzaamheid. Als jij op dat moment niet direct ingrijpt neemt de pony al het innitiatief over, drijft zin door en gaat staken. Als het een erg sensibel paard is heeft het geen zin om op dat moment nog te gaan straffen. Het leed is immers al geleden.

Wees dus zelf consequent. Let op tempocontrole en waak er voor dat iedere pas van jou is!

Dat klopt men zegt ook wel eens zorg ervoor dat je het pard telkens twee stappen voor blijft.