De term: kruis aantrekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

De term: kruis aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 19:03

Wat wordt er met de term: kruis aantrekken precies bedoelt?
Waarschijnlijk weer eens erg blond van mij Bloos
Ik begrijp dat de bekken van de ruiter de bewegingen van de paarden rug volgen maar begrijp het aantrekken of licht aantrekken van het kruis niet..?
Wat wordt er dan van de ruiter verwacht?

Biepje

Re: De term: kruis aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:37

Dat je even 'meeduwt' met je zit dacht ik...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:56

Volgens mij ook 'aanduwen met je zit'. Door je buikspieren te spannen en je kruis dus aan te trekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:34

kruis aantrekken betekendtoch da je je billen bij elkaar houdt,alsof je eenscheet tegenhoudt zeg ma Bloos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:01

Dat heb ik nog nooit gehoord. Je hoort ontspannen op je paard te zitten, dus..........

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:21

Ik begrijp dat de ruiter ontspannen moet zitten>
anders kan de ruiter niet de bewegingen van de paarden rug volgen...
Het kruis aantrekken is sportfysiologisch volgens mij dan ook niet helemaal correct maar het is zo ingebeurgerd in de klassieke rijkunst dat deze uitdrukking wel wordt gebruikt.
Zo als het mij is verteld.

Het vervelende is alleen dat ik het nu gewoon echt niet meer weet Frusty
Helaas kan ik het ook niet even aan degene vragen van wie ik dat ooit leerde...
Verder nog iemand die het zeker weet?
Wel is het zo dat deze term bestaat> het ontspannen en aanspannen van het kruis.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:20

Het is de beweging die je maakt om een schommel hoger te laten gaan. Of, als je op een krukje zit, de "achterpoten" van de kruk van de grond te halen. Het is een hulp, dus geen zit. Natuurlijk zit je ontspannen. Maar je trekt je kruis (even) aan als hulp in combinatie met andere hulpen, bv bij galop aanspringen. Hoe springen jullie dan in galop aan als je nooit geleerd hebt wat kruis aantrekken is?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:39

Lusitane
Bedankt voor je reactie OK dan!
Het stomme is dat ik het haar (de vrouw van wie ik het leerde) weer hoor zeggen> op eigenlijk dezelfde manier als jouw. Haha!

Goeie voorbeelden ook!
En inderdaad met galop aanspringen doe je dat ook...
echt weer wat voor mij, het wel doen maar er niet overna denken Blond
Schaam me wel een beetje Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:34

Ik ben allang blij dat je het wel DOET, want het is een heel belangrijke hulp.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:57

Tijdens het kruis aantrekken kantel je je bekken. Je trekt je buikspieren en je kruispieren aan alsof je idd de schommel naar voren laat gaan.

Deze beweging helpt je grotendeels met de voorwaartsdrijvende, klevende en ophoudende zit tijdens het rijden. Heel nuttig hulpmiddel tijdens het rijden, er wordt alleen maar door weinig instructeurs in gedoceerd.

Je traint er overigens je bekkebodum erg goed mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:11

Billen bij elkaar knijpen is niet hetzelfde als kruis aantrekken of bekken kantelen.
Stel je voor dat je je navel naar binnen zuigt...dat is de beweging die je moet hebben bij het aantrekken van het kruis/kantelen van het bekken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:20

De beste vergelijking vind ik echt de schommel, wat je doet als je je schommel omhoog wilt krijgen, maar dan natuurlijk wat subtieler.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:22

Ik hoef mijn kruis niet aan te trekken om aan te galopperen hoor. Maar gebruik de hulp dus wel om 4-kant ta laten stilstaan. Ik moest laatst met lesgeven dus iemand uitleggen hoe je een paard 4-kant neerzet. En het is inderdaad toch lastiger om te vertellen dan het lijkt. De schommel klonk wel goed. Denk ook dat je het een paar keer moet proberen om te voelen wat bedoelt wordt, want het klinkt wat anders dan het is.
En het is inderdaad een hulp bij et ontspannen zitten. Tuurlijk zit je altijd ontspannen, maar toch moet je bij hulpen kort een spiergroep aanspannen, zoals dit dus.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:32

De schommel.
Dat is echt precies die hulp ja!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:34

De schommel betekend niet automatisch dat je je bekken kantelt.
Alleen al door met mijn hele lichaam en mijn benen naar voren en naar achteren te zwaaien kan ik de schommel al in beweging zetten, komt geen kruis aantrekken, of bekken kantelen bij kijken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:52

schommelstoel dan?? Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:13

Ik noem de beweging om hem hoger te laten gaan PLUS de beweging om de achterpoten van een krukje op te wippen. Je moet wel heel weinig fantasie hebben als je het dan nog niet weet.
En als je het niet wilt gebruiken om aan te galopperen moet men zelf weten, maar het hoort wel gewoon in de officiele hulpen voor het aangalopperen.
Maar waarom dit soort gezwam in zo´n topic? Zeg dan zelf hoe jij denkt dat je het moet doen en val niet aan wat een ander zegt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:16

Er wordt toch niet echt iemand aangevallen?? Of ik zie iets over het hoofd..... Slapen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:43

Ik trek mijn kruis aan als hulp bij het achterwaarts. Halthouden doe ik met mijn zit te verzwaren, wanneer ik sta en ik wil achterwaarts, trek ik mijn kruis aan.

Met galop aanspringen doe ik het niet, zo heb ik het ook nooit geleerd.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:50

Grappig. Dit doe ik dus ook altijd bij het aanspringen in galop. Alleen dacht ik altijd dat ik iets met mijn heupen deed. Tong uitsteken Maar de beweging zit, nu ik dit nu lees, inderdaad meer in het aantrekken van het kruis.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:52

Inderdaad Anoukie, bij achterwaarts ook. Alleen bij halthouden is bij mij zwaar zitten niet genoeg, omdat hij dan niet vierkant staat.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:23

Kafue schreef:
Heel nuttig hulpmiddel tijdens het rijden, er wordt alleen maar door weinig instructeurs in gedoceerd.
Als het zo'n onmisbare hulp is (bij bijvoorbeeld vierkant zetten/aangalopperen), waarom wordt het dan niet aangeleerd?

Ik heb zo'n 9 jaar lesgereden, van zo'n 7 verschillende instructrices les gehad, en toch hoor ik er hier voor 't eerst van Scheve mond

suppiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:42

voor FNRS moest je ook allehulpen weeten voo o.a de overgangen en afwenden. Als je dit leert staat bij ongeveer alles kruis aantrekken. volgens mij is dat zoals heel veel algezegt hebben buikspieren aantrekken.
van mijn instructiese heb ik ook een tip gekregen als je bij voorbeeld van stap naar het halthouden wil gaan je adem inhouden, zo schein je ook je kruis aan tetrekken Haha! . Alleen bij sommige pony's moet je wat langer je adem in houden Clown

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:52

Het aantrekken van het kruis, kantelt het bekken door de werking van buikspieren, heup-lendespieren en bilspieren. Door deze inwerking verander je de druk van het ruitergewicht op de paardenrug. Je rugspieren worden daarbij niet aangetrokken, maar alleen uitgerekt.

De werking van het aantrekken van het kruis is nogal verschillend en is afhankelijk van hoe en in welke situatie het kruis wordt aangetrokken. De combinatie met andere hulpen bepaalt wat de uitwerking is.

Je hebt 2 mogelijkheden: je kan met je kruis voorwaartsdrijven en de drijvende beenhulpen ondersteunen. Je kan met het kruis halthouden of langzamer gaan en de intomende hulpen ondersteunen.

Het aantrekken van het kruis is geen op zichzelf staande hulp. De beweging, situatie en het doel en aanvullende hulpen horen bij elkaar.

Kruishulpen kun je enkelzijdig (aan een kant) en aan beide kanten geven. Het is een machtige hulp, waarmee je via je zit een enorme invloed op de beweging van het paard kan uitoefenen.

Ik vind het toepassen van kruishulpen erg belangrijk in de dressuur.
In het Duitse systeem en ook in de Nederlandse rijvoorschriften worden de kruishulpen beschreven.

Als je kruishulpen beheerst, dan heeft dat een enorme positieve invloed op je rijden.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:57

missrosa schreef:
Grappig. Dit doe ik dus ook altijd bij het aanspringen in galop. Alleen dacht ik altijd dat ik iets met mijn heupen deed. Tong uitsteken Maar de beweging zit, nu ik dit nu lees, inderdaad meer in het aantrekken van het kruis.

Als je kruishulpen gebruikt, gebruik je bij aanspringen in galop een eenzijdige kruishulp.