Is Fardau nu beleerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Is Fardau nu beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:25

Ik ben nu drie maanden bezig met het beleren van de Friese merrie Fardau, en vond het tijd worden voor een klein overzich met update Knipoog

Eind oktober ging ik voor het eerst heen. Fardau was in de zomer al gelongeerd met zadel en hoofdstel en ze hadden er (met oogkleppen op) al eens opgezeten (en vanaf gevallen Haha! Knipoog ...)
Daar pakte ik het dus weer op...
Afbeelding

In november begonnen we met eerst longeren, daarna er even op stappen met Geertje ernaast die de longeerlijn vast hield en ernaast mee liep. Als ze braaf was, kon de lijn wat langer...
Na een paar keer durfde ik ook wel even los te stappen aan het eind.
Dan kon ik ook beter sturen Haha!
Afbeelding
Aan de lijn kwam er een drafje bij en zo bouwden we het op...

In december konden we naast het stappen en draven aan de longeerlijn ook nog even los stappen en draven. Meestal hoefden we niet of maar zeer kort te longeren van te voren.
Afbeelding Afbeelding (6 december)

Af en toe longeren als afwisseling...
Afbeelding Afbeelding (12 december)

En ik stapte voor het eerst op zonder longe (filmpje)

In januari kon ik echt gaan rijden. Veel figuren en overgangen om stuur en controle te krijgen. Soms ging het super, dan stierde ze onder me weg en sneed alle hoeken af omdat ze naar binnenviel... Bloos
Afbeelding Afbeelding (15 januari)

Ze heeft soms de neiging om achter de teugel te lopen, dus het voornaamste is contact houden, werken aan fijne aanleuning zodat je stuur hebt, en figuren kunt rijden met de juiste stelling en buiging. Daarbij natuurlijk veel overgangen rijden.
Deze foto's zijn op volgorde van tijd geplaatst, zodat je kunt zien hoe ze eerst wat kort in de hals is, en later wat meer lengte krijgt. Let maar niet teveel op mijn handen/armen, want ik kan minder snel teugels langer en korter maken dan mee gaan naar voren en terug om contact te houden Bloos (22 januari)

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Helaas kan ik mevrouw op dit moment niet zonder zweepje rijden, omdat ze zo slim was te ontdekken dat ze niet hoefde te luisteren naar stem en been als ze geen zin had. Dat beetje meer been, is toch niet eng! En het doet ook geen pijn!
Een zweepje was de oplossing, Ach gut arme Fardau }> Knipoog Haha!

Ik heb nog niet echt met haar gegalopeerd omdat de bak op sommige plaatsen nogal zacht of glad is en ik geen zin heb in een nat pak Schijnheilig Knipoog

Nu zou ik graag jullie mening horen of ik nu nog kan of moet zeggen dat ik haar aan het inrijden ben, of is ze in jullie ogen nu beleerd en ben ik haar aan het doorrijden? Vooral ook omdat ik nog niet (vrijwillig Schijnheilig) gegalopeerd heb met haar...

Ben benieuwd!!!

DragonFlame

Re: Is Fardau nu beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:30

Daar heb ik geen verstand van, maar ik wil wel ff zeggen dat ik het er heel goed uit vind zien voor zon jong paard! Ben je van plan om er over een tijd ook wedstrijden mee te gaan rijden??

Ik vind het echt heel mooi uitzien hoor! Mooie combi! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:38

Wat een vreselijk leuke fries! Ze doet me denken aan een Fries die ik vroeger gereden heb, heel leuk was dat.
Ze is ook flink afgevallen, of niet?

Je zou kunnen zeggen dat ze ingereden is, maar persoonlijk zou ik in ieder geval doorgaan tot ze zonder zweep gereden kan worden, en de functie van het been wat beter begrijpt Knipoog

Ik denk dat een paard ingereden is, zodra hij de basishulpen begrijpt en je er in feite ook een ander (zonder al te veel ervaring) op zou kunnen zetten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:41

ten eerste wil ik zeggen dat het er hartstikke lekker uitziet Ja !!

Ik weet niet echt of ze nu beleerd is.. ik zou zeggen van niet, puur omdat ze nog niet gegallopeerd heeft, DUS nog niet klaar is met de basis.. snap je?
Aan de andere kant, ze loopt de rest wel gewoon hartstikke netjes dus tja...Schijnheilig

ben het over het algemeen wel eens met wendytjeG Ja

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:45

Zo als ik het lees doe je het netjes. Ik heb zelf geen ervaring met inrijden, maar zoals jij het doet zou ik het zelf ook doen. Lekker op je gemakje.

Belangrijk bij een jong paard is dat je het goed voorwaarts rijdt en je been leert te accepteren en gehoorzamen. En soms kan dat niet zonder zweepje. Ik heb ook een jonge haf gereden en die had het ook door als je zonder zweepje reed en dan was ze niet aan het been en wilde ze al helemaal niet galopperen. Van instructrice moest ik er ook een zweepje bijhouden. Dus dat doe je goed hoor.

Ik weet niet of je er ook les bij krijgt, maar dat zou ik je wel aanraden. Je kan dingen namelijk makkelijker aanleren dan afleren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:46

wendytjeG schreef:
Wat een vreselijk leuke fries! Ze doet me denken aan een Fries die ik vroeger gereden heb, heel leuk was dat.
Ze is ook flink afgevallen, of niet?

Je zou kunnen zeggen dat ze ingereden is, maar persoonlijk zou ik in ieder geval doorgaan tot ze zonder zweep gereden kan worden, en de functie van het been wat beter begrijpt Knipoog

Ik denk dat een paard ingereden is, zodra hij de basishulpen begrijpt en je er in feite ook een ander (zonder al te veel ervaring) op zou kunnen zetten Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens !
Ik vind jullie wel een onwijs mooie combinatie.... Ja

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:51

Of Fardau beleerd is is moeilijk te zeggen. Het is net wat men verstaat onder beleerd.
Ik versta onder beleerd, goed op/af kunnen stappen. Voorwaarts willen en ook weer terug willen komen.
De rest vind ik een zaak voor later. Vind ik meer horen bij de rest van de scholing.
Ik vind jullie wel een leuke combinatie. Ik weet niet of je het wil horen, maar ik vind Fardau eigenlijk nog beter bij je passen dan Moenira. Ik vind dit een mooier beeld geven.
Overigens ziet het rijden er absoluut niet verkeerd uit. Ga zo door.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:18

IK vind het er ontspannen uitzien! Je laat haar ook lekker ruim, dus loopt ze niet opgekropt zoals je zoveel ziet. Zoals al gezegd, blijven oefenen op reactie van je been, dan komt het zeker goed! succes! Vingers aflikken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 17:50

Dank jullie wel voor de positieve reacties en jullie ideeën over beleren en inrijden.

Even over het voor het been zijn...
Normaal is ze goed voor het been. Het is meer eigenzinnigheid. Ze is ontzettend slim. Op een gegeven moment had ze een keer geen zin en stond ze ineens stil. Harder drijven deed haar niets (Friezen hebben soms een oostindisch ongevoelige olifantenhuid als het hen uitkomt Schijnheilig) Om te voorkomen dat ze me op die manier uit ging proberen en haar zin zou krijgen (en slecht voor het been zou worden Haha!) heb ik toen een zweepje erbij gevraagd en haar een tik gegeven. Zonder zweepje probeerde ze het de keren erna nog wel eens, maar door consequent de zweep erbij te pakken en zo nodig bij te tikken ging die fase weer voorbij.
Meestal is ze juist heel actief en gevoelig voor zit en been hulpen, maar voor die koppige momenten is het genoeg om het zweepje in de hand te hebben. Ik hoef hem niet te gebruiken om been te versterken, alleen voor eigenwijze momenten. (die ze vooral heeft als ik het ding niet bij me heb Schijnheilig)

Over het ruim laten...
Ik laat haar inderdaad bewust ruim. Het moeilijke is aanleuning te houden. Ik wordt vaak opgenomen op video tijdens het rijden zodat ik kan zien hoe het gaat en daar merkte ik, dat als ik haar met korte teugel reed, ze heel erg kort in de hals werd en achter de loodlijn ging lopen. Het voelde best wel fijn, maar het is niet de aanleuning die ik wil zien als ik naar een paard kijk. Ben dus steeds aan het proberen of ze mijn hand wil volgen en wat lager met de hals wil gaan lopen zodat ze meer over haar rug gaat lopen. Friezen lopen van zichzelf vrij makkelijk opgericht in een krul, maar een echte eerlijke aanleuning krijgen met een over de rug lopend paard is veel moeilijker...

Over ons als combinatie...
Ik krijg van mensen wel te horen dat ze erg moeten wennen aan het gezicht dat ik op een Fries rijd. Vooral diegenen die mij altijd op pony's hebben zien rijden Knipoog Kwa maat past Fardau zeker beter bij mij dan Moenira. Ik merk het met rijden ook. Op Fardau zit ik veel steviger en stiller in het zadel. Ik heb minder moeite mijn evenwicht te bewaren en kan mede door vorige dingen preciezer mijn hulpen geven.
Het is ook de bedoeling dat ik over een tijdje verder ga met Fardau en dan stop met Moenira. Kan voorlopig nog niet zo goed afscheid nemen Verdrietig
Heb ook net gehoord dat als ik stop met Moenira, ze hoogstwaarschijnlijk zal worden verkocht. Wordt echt definitief afscheid nemen dan... (maar voor zowel de (sport)toekomst van Moenira als financieel voor eigenaresse van Stal Karima geen verkeerde keus in mijn ogen.)

Dit is de eerste keer voor mij dat ik echt vanaf het eerste begin vrij zelfstandig een paard beleer. Heb wel eerder groene/zadelmakke pony's doorgereden.
Er staan er nog drie in de rij voor komend jaar, dus kan een hoop ervaring op doen nu Knipoog

Op dit moment heb ik nog geen les met haar. Zal als de bak straks droger is wel met Fardau en met Geertje op een andere jonge Fries gaan lessen (zoals het nu lijkt van Mies7, waar ik vroeger al eens een paar lessen van heb gehad) aan huis. En het is de bedoeling haar na verloop van tijd mee te nemen naar clubles. (zie ik nu nog niet zitten Bloos Haha!)

Ik vind het echt interessant om te horen wat jullie vinden dat een paard moet kunnen om in jullie ogen beleerd/ingereden te zijn!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:58

Ik heb niet zoveel verstand van beleren enzo maar ik vind het goed en netjes eruit zien! Lachen
Wat een ontzettend mooi beest!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:02

OK dan! OK dan!
Super!!
Lekker rustig opgebouwd, precies zoals ik het gedaan heb Knipoog!
Het ziet er rustig en ontspannen uit

Over die zweep is een heel bekend verhaal Clown die van mij had het ook na een paar keer door, ik hoef hem met de zweep nieteens te raken, vasthouden is genoeg.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:19

Wauw, dat ziet er goed uit hoor! Wat mij betreft is nu beleerd, en kun je aan de volgende fase beginnen. Dat galopperen komt wel. Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt, en dat het rijden al beter gaat dan in het begin... ziet er echt heel goed uit.

Ga je ze alle drie zelf beleren, dan krijg je het nog druk Lachen

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:21

Wat een mooie fries zeg!!! Het ziet er echt Super uit!! Ga zo door OK dan!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:26

Ikzelf heb ook altijd pony's en paarden ingereden, en dan was 't net als bij 'n auto ongeveer. Dus ze waren ingereden als:
- er 3 versnellingen op zitten (zonder dat je eraf gegooid wordt dus)
- er een gaspedaal op zit (= voor 't been zijn)
- er een rem op zit (= luisteren naar de zit)
- er een stuur op zit (= teugel accepteren, bochten kunnen maken)

last but not least:
- als iemand anders met enige ruiterervaring er zonder problemen op kan rijden.

Als ik 't zo zie ben je supergoed bezig, die galop komt wel. En zowiezo, als je d'r toch doorrijdt, zou ik me niet drukmaken om of ze nou wel
of niet beleerd is. Ik rijd met jonge paarden juist heel veel op het moment van aanbieden: zodra jij voelt dat ze ergens zin in heeft, gelijk de hulp erbij geven, dan maakt ze de associatie sneller. Soms gaat 't buigen bijvoorbeeld beter dan het voor het been zijn, dus dan kun je beter daar op concentreren dan te gaan hakken op het per se voor 't been zijn. Sommige paarden bieden bijvoorbeeld makkelijk wijken aan, gelijk aanleren! Des te makkelijker heb je 't in d'r verdere opleiding.

Later in de opleiding merk je dat alle onderdelen verbeteren, dus kun je meer het accent leggen op de dingen die juist minder goed gaan. Jonge paarden zijn gewoon heel wisselend. Maar zoals het er nu uitziet: super! OK dan!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:42

Ik vind dat je het goed aangepakt heb na wat ik zo van je gelezen heb.
En het ziet er ook goed uit op de foto's Lachen
Wat me wel opviel is dat ze wat lijkt te klemmen/knijpen met haar staart. Zijn dit spanningen van haar kant of waarom doet ze dit?
Ik vind het trouwens ook echt een heel mooi friesje! Daar mag je trots op zijn hoor OK dan!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:52

Het ziet er keurig uit! Gewoon lekker rustig doorgaan, heel goed dat je zo veel probeert over de rug te werken. Friezen zijn vaak te kort en te hoog in de hals, ze tillen zich er boven uit. Jij bent erg goed bezig met het lage ronde werk.
De galop komt nog wel, maar omdat je nog niet onder het zadel galoppeert zou ik niet direct zeggen dat ze helemaal beleerd is. De galop komt nog wel, maar zal misschien bij een Fries meer moeite kosten.
Je hebt deze leuke kFries heel netjes voorbereid, nu kan je langzaam aan het echte werk gaan beginnen!

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:59

Heel leuk paard Haha!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:48

Citaat:
Wat me wel opviel is dat ze wat lijkt te klemmen/knijpen met haar staart. Zijn dit spanningen van haar kant of waarom doet ze dit?

Heel veel jonge paarden doen dit. Dit is 'n deel spanning, maar ook 'n deel balans zoeken. Gaat vanzelf weg, als je lekker ontspannen door blijft rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:01

In mijn ogen is ze nog niet beleerd, pas als de basis er goed in zit, stap-draf-galop en ze goed te sturen is en voor het been, dan pas vind ik haar beleerd. Maar dat is maar net hoe iedereen het ziet!!

Het ziet er lekker ontspannen uit, dat uitschuiven van die hals ziet er op sommige foto's ook erg goed uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:46

Ik vind dat je er lekker op zit Haha! Haha! Haha!

Ziet er zo prima uit! Alle probleempjes die je tegenkomt onderweg zijn typische jonge paarden dingen........ en geeft helemaal niks

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:56

Wat een plaatje dat paard *kwijl*
Ziet er hartstikke goed uit hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:46

Hey Joyce, ziet er super uit joh! OK dan!
Wanneer ga je starten?? Haha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:49

Heeee Joyce, ziet er hartstikke goed uit joh Pling
Ik heb geen verstand van beleren, maar als ik dat filmpje zie, lijkt het er toch op dat je op de (super) goede weg zit Haha!
Waar is dit eigenlijk?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:00

heel netjes om te zien, en een heel mooi paardje om te zien,
jammer dat ze een beetje plat loopt, (of lijkt dit alleen maar zo op het filmpje?)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 19:38

Nogmaals bedankt Bloos .

Samen met Geertje gaan we de andere drie 1 voor 1 beleren. We hebben geen haast, beginnen van de zomer gewoon met 1, kijken of we de anderen kunnen wennen aan longeren en zien wanneer we tijd en ruimte hebben voor de volgende erbij. We kunnen ze niet allemaal blijven rijden. Ik in elk geval niet (moet ook nog af en toe werken hè Knipoog Haha!)

Ik moet haar inderdaad echt nog doorrijden, want ze heeft nog steeds buien Schijnheilig... Vandaar dat ik haar nog niet mee heb genomen naar clubles Knipoog Ennuh, Picasso... zodra we niet meer als meeliftende passagier op dartel lam de wei door springen (bak was van de week te hard) hihihihihi, dan zal ik er eens over na gaan denken Knipoog

Op het filmpje loopt ze inderdaad wat vlak. Ze was in het begin erg rustig en beheerst, maar naar mate ze langer onder het zadel is en conditie op heeft gebouwd, is ze veel drukker en ook actiever geworden. Er zit nu veel meer tempo in en ze maakt grotere/ruimere passen.
Ze heeft echter geen tuig-gangen. De andere drie jarige heeft veel meer knie-actie, maar dat is voor mij dus echt niet uit te zitten. Fardau heeft fijne gangen voor het rijden. Je kan super op haar doorzitten als ze haar rug los laat. (in het begin ging ze stil staan zodra ik bewoog, dus lichtrijden wilde niet, dat moest eerst even wennen) Ook haar galop is heel beheerst. Ze springt op stemcommando aan in galop aan de longe, zonder grote versnelling of aanloop.

Ze is overigens inderdaad afgevallen!

Dit is net buiten Ureterp Nynke. Je rijdt er vast regelmatig langs Knipoog