Eind oktober ging ik voor het eerst heen. Fardau was in de zomer al gelongeerd met zadel en hoofdstel en ze hadden er (met oogkleppen op) al eens opgezeten (en vanaf gevallen
...)Daar pakte ik het dus weer op...
In november begonnen we met eerst longeren, daarna er even op stappen met Geertje ernaast die de longeerlijn vast hield en ernaast mee liep. Als ze braaf was, kon de lijn wat langer...
Na een paar keer durfde ik ook wel even los te stappen aan het eind.
Dan kon ik ook beter sturen

Aan de lijn kwam er een drafje bij en zo bouwden we het op...
In december konden we naast het stappen en draven aan de longeerlijn ook nog even los stappen en draven. Meestal hoefden we niet of maar zeer kort te longeren van te voren.
Af en toe longeren als afwisseling...
En ik stapte voor het eerst op zonder longe (filmpje)
In januari kon ik echt gaan rijden. Veel figuren en overgangen om stuur en controle te krijgen. Soms ging het super, dan stierde ze onder me weg en sneed alle hoeken af omdat ze naar binnenviel...
Ze heeft soms de neiging om achter de teugel te lopen, dus het voornaamste is contact houden, werken aan fijne aanleuning zodat je stuur hebt, en figuren kunt rijden met de juiste stelling en buiging. Daarbij natuurlijk veel overgangen rijden.
Deze foto's zijn op volgorde van tijd geplaatst, zodat je kunt zien hoe ze eerst wat kort in de hals is, en later wat meer lengte krijgt. Let maar niet teveel op mijn handen/armen, want ik kan minder snel teugels langer en korter maken dan mee gaan naar voren en terug om contact te houden
(22 januari)Helaas kan ik mevrouw op dit moment niet zonder zweepje rijden, omdat ze zo slim was te ontdekken dat ze niet hoefde te luisteren naar stem en been als ze geen zin had. Dat beetje meer been, is toch niet eng! En het doet ook geen pijn!
Een zweepje was de oplossing,
arme Fardau }>
Ik heb nog niet echt met haar gegalopeerd omdat de bak op sommige plaatsen nogal zacht of glad is en ik geen zin heb in een nat pak

Nu zou ik graag jullie mening horen of ik nu nog kan of moet zeggen dat ik haar aan het inrijden ben, of is ze in jullie ogen nu beleerd en ben ik haar aan het doorrijden? Vooral ook omdat ik nog niet (vrijwillig
) gegalopeerd heb met haar...Ben benieuwd!!!
!!

die van mij had het ook na een paar keer door, ik hoef hem met de zweep nieteens te raken, vasthouden is genoeg.