Ze is normaal gesproken een heel eerlijk paard in het rijden. Geen makkelijke, maar wel met een goed karakter.
In augustus 2004 is zadelmakerij de heuvelhoeve langs geweest en is het zadel aangepast. Rond die tijd is mijn toenmalige bijrijdster ook gestopt wegens tijdgebrek.
Er is een nieuw meisje gekomen, die helaas eigenlijk te weinig ervaring had. Ergens rond oktober 2004 werd ze opeens heel slecht voorwaarts. We zijn toen haver bij gaan voeren en meer brok gaan voeren. Even later is ze begonnen met af en toe staken. Ik reed haar toen 2x in de week en de bijrijdster 2x per week. Bijrijdster is van een ander paard afgevallen en een periode uit de roulatie geweest. Ik ben haar toen zelf regelmatiger gaan rijden (voor zover het weer het toeliet). En ook rond die tijd van eens in de 2 weken naar elke week les gegaan, juist omdat ze dat staakgedrag vertoonde. Ik had het er bijna helemaal uit toen de bijrijdster weer terug kwam, bij de bijrijdster begon ze weer te staken, bij mij begon ze heel erg te stuiteren en rodeopaard te spelen. Dat was even, dan kon ik haar er doorheen rijden en was ze redelijk fijn te rijden.
De bijrijdster kreeg haar echt niet meer aan het lopen en we hebben besloten dat het het beste was als zij zou stoppen met haar rijden, dat was een week of 3 geleden.
2 weken geleden is ze begonnen met heel erg bokken, ze wil niet voldoende voorwaarts en op het moment dat je dan met zweep of spoor 'bijtitkt' begint ze heel erg te bokken waarbij ze haar achterhand helemaal naar binnen of buiten gooit. Daarbij is ze nu al 3x in het draad dat als bakomheining dient vast komen te zitten

Je kon haar hier wel doorheen rijden, maar na 5-10 minuten begon ze vanuit het niets weer opnieuw. Tussen de protestacties door loopt ze overigens al een flink aantal weken wel heel erg fijn.
Afgelopen vrijdag kon ik haar er echter ook niet meer doorheen rijden, ze was op een gegeven moment alleen nog maar om haar achterhand aan het tollen. Dat was voor mij het moment om af te stappen en te besluiten er niet meer op te gaan voordat er een VA bij geweest was.
Ik heb haar nog wel even aan de longe gehad, daarbij loopt ze gewoon goed.
Dinsdag is de VA geweest, die kan niets vinden....
De rug lijkt helemaal niet gevoelig, hals is heel soepel, eierstokken zijn rechts wel iets groter dan links, maar niet te groot voor een merrie van deze leeftijd.
Maar ze had wel het idee dat dit geen normaal gedrag was voor dit paard (net zoals mijn instructrice, de eigenaar, een stalgenoot die haar goed kent en ik dat idee hebben). Daarbij heeft dit paard nog nooit eerder gebokt, en vertoont ze meestal meer vluchtgedrag dan staakgedrag om onder het werk uit te komen.
De VA zou nog overleggen met een collega die deze week op vakantie is en dan belt ze mij terug.
Maar wat denken jullie ervan?