Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
)
Chanelletje schreef:Ik doe altijd gewoon de teugels strak en aansporen![]()
Dan loopt ie eigenlijk altijd vanzelf wel aan de teugel..
_lovahgirl_ schreef:haai:d
ik heb een verzorg haflinger.
en die wil als ze zin heeft alleen maar aan de teugel lopen en als ze geen zin heeft dan doet ze dat ook nie en dan wordt ze erg nerveus:S
hoe kan ik het verbeteren zodat ze elke keer gewoon aan de teugel gaat lopen want ze kan het heel erg mooi?
het is vooral met de wedstrijden erg jammer dat ze het niet doet maarja het komt van zelf nog ooit weleens
_lovahgirl_ schreef:jaah dat snap ik.
maar als ze dus geeen zin heeft of en ik probeer het dan wordt ze heel erg nerveus en dan wil ze steeds in galop enzoow hoe kan ik dat voorkomen? ik doe het erg rustig aan maar toch
Tact schreef:Zou je een manegepaard
aan de teugel kunnen rijden, als manegeruiter ?
Was dus een teken dat ik lekker aan het rijden was. Het kan dus wel. Lorena schreef:Tact schreef:Zou je een manegepaard
aan de teugel kunnen rijden, als manegeruiter ?
1 van de laatste lessen die ik op de manege had, zat ik op een paard dat ik niet zo makkelijk nageeflijk kreeg.. Nou ja, geen probleem ofzo, het is een manegepaard, maar ik houd wel van een uitdaging, dus ik vroeg hulp aan de eigenaresse van de manege (mn instructrice toen). Weet je wat ze zei? Gewoon halthouden, en dan heeeel veel druk op de teugels zetten (oftewel trekken)
Nou echt belachelijk. Heb het ook niet doorgezet, zodra ze even was afgeleid van mij ben ik lekker door gaan rijden, dan maar niet hoor. Pff..
Toch heb ik veel manegepaarden/pony's wel aan de teugel gereden, maar dan zonder ermee bezig te zijn, dan zakten ze opeens met dat hoofd naar beneden.. okee.. primaWas dus een teken dat ik lekker aan het rijden was. Het kan dus wel.

NoUsSieJ schreef:Onze manege paarden (lincy der les) kunnen allemaal nagevelijk lopen en ik heb echt een super instructeur daarvoor!
Hij zegt niet van geef druk nee rustig aan je paard vragen onze paarden kunnen het wel alleen is de 1 moeilijker als de ander!
Tact schreef:Zou je een manegepaard aan de teugel kunnen rijden, als manegeruiter ?
Nee
daarom vind ik het ook niet gepast omdat daar te "leren"
Kortweg word dat trekken om het paard in de krul te krijgen.
Beenhulpen komen niet door, dus het eerste basis stukje mist al.
QQQQ schreef:RK heeft het goed verwoord
Aanleuning begint van achteren en voorkomt dat de energie die je er van achteren instopt, niet gewoon aan de voorkant weer uitstroomt, maar als het ware "gerecycled" wordt tussen hand en been. Dit behoudt van energie in het paard zorgt er dan ook voor dat je minder energie hoeft toe te voegen (in de vorm van aandrijven). Deze energie kan je waarnemen in het goed onderstappende, actieve achterbeen en in de licht welvende bovenlijn (ook te zien in het zweepje van RK), waardoor de ruiter prettig en met gemak gedragen kan worden.
Citaat:Nageeflijk zijn is heel wat anders als aan de teugel zijn.... .
runningkawa schreef:Nee
daarom vind ik het ook niet gepast omdat daar te "leren"
Kortweg word dat trekken om het paard in de krul te krijgen.
Beenhulpen komen niet door, dus het eerste basis stukje mist al.
GoldStar schreef:NoUsSieJ schreef:Onze manege paarden (lincy der les) kunnen allemaal nagevelijk lopen en ik heb echt een super instructeur daarvoor!
Hij zegt niet van geef druk nee rustig aan je paard vragen onze paarden kunnen het wel alleen is de 1 moeilijker als de ander!
Nageeflijk zijn is heel wat anders als aan de teugel zijn.... .
) Moet het een 'uiting' zijn van onstspanning van jezelf en je paard, maar toch met dat hij voldoende reageert op jouw hulpen. Dat hij zich rond maakt en zijn achterhand eronder zet. En dat kan alleen met een eerlijke aanleuning, zonder getrek. Die kun je er direct uithalen. Nageeflijk zijn is echt een vertrouwenskwestie van het paard, waarbij hij zich lichamelijk en geestelijk aan jou 'geeft'. En als je dan trekt met je handen ofzo, verbreek je dat. Ik vergelijk het soms ook eens met een tube tandpasta die je uitduwt, en terwijl zachtjes de dop aandraait. Dan krijg je ook een 'bolling' lol