wat is aan de teugel rijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tact

wat is aan de teugel rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:34

Ik zou graag willen weten, wat aan de teugel rijden volgens jullie betekent.
Als een paard halt houdt, moet het paard dan ook aan de teugel zijn?.

Let_be

Re: wat is aan de teugel rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:48

Aan de teugel rijden is nageeflijk rijden, dus wat Anky doet? 9naja das opgericht, dus iets lager mag Haha! )

En bij halthouden hoort het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:49

Zelfs als hij achterwaarts gaat, of als hij vwnw loopt, kan/moet je paard aan de teugel lopen Lachen

Wat is aan de teugel lopen voor mij.

Een paard dat om te beginnen goed aan het been is.
Daardoor kun je er engergie aan de achterkant instoppen, die over een ontspannen rug naar voren vloeit.
daar houd een zacht weerstandbiedende hand deze energie tegen, waarop het paard ontspannen afbuigt.

vandaar uit dat in stilstand of achterwaarts gaan je paard ook aan de teugel gaat, omdat hij altijd een fijne drang naar voren moet hebben.

Ik heb het al eens op een simpele manier uitgelgd.

Neen een zweepje in je hand.
Stel je voor dat de rechterhand je benen/achterhand zijn.
De linkerhand je handen, voorkant.

Nu beweeg je je rechterhand naar links, er gebeurt niets
Nu beweeg je je linkerhand naar rechts, er gebeurt niets.
Nu beweeg je je rechterhand naar links, dus je drijft
En dat vang je op met je linkerhand en waarempel, het paard bolt.

Tuurlijk komt er in het echt meer bij kijken, maar een leuke jip en janneke manier om het uit te leggen.

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:50

Ik doe altijd gewoon de teugels strak en aansporen Haha!
Dan loopt ie eigenlijk altijd vanzelf wel aan de teugel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:53

ow ja de controle er vergeten neer te zetten. Bloos
Dat hij je hand volgt als jij dat wil.
Naar bijv, vwnw, hierbij niet als een duiboot op de voorhand flikkert, maar lekker in het zelfde ritme en aanleuning door blijft lopen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:25

Zou je een manegepaard aan de teugel kunnen rijden, als manegeruiter ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:35

Nee
daarom vind ik het ook niet gepast omdat daar te "leren"

Kortweg word dat trekken om het paard in de krul te krijgen.
Beenhulpen komen niet door, dus het eerste basis stukje mist al.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:11

Chanelletje schreef:
Ik doe altijd gewoon de teugels strak en aansporen Haha!
Dan loopt ie eigenlijk altijd vanzelf wel aan de teugel..

dit is dus niet de manier....
je moet er EEERST voor zorgen dat je paard goed voorwaards loopt vervolgens ..(dus nadat hij voorwaards loop) vang je m iets op met je hand..
en dan rijd je m met je been iets tegen je hand aan..
vervolgens als t paard met zn neus erin gaat lopen ontspand jouw binnenhand. en geef je m iets ruimte, maar niet teveel dat hij eruit komt en ook niet te weinig dat je m gaat blokkeren..
je moet proberen om met je hand naar voren te rijden..
en jouw paard moet dan zoveel vertrouwen in je hand hebben dat hij met zn mond je hand volgt en iets meeneemd naar beneden

tja t is zow een beetje ingewikkeld, maar t is voor mij moeilijk uitteleggen het is makkelijker als je erop zit en om t dan voor te doen..
hihihi

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:30

haai:d

ik heb een verzorg haflinger.
en die wil als ze zin heeft alleen maar aan de teugel lopen en als ze geen zin heeft dan doet ze dat ook nie en dan wordt ze erg nerveus:S
hoe kan ik het verbeteren zodat ze elke keer gewoon aan de teugel gaat lopen want ze kan het heel erg mooi?
het is vooral met de wedstrijden erg jammer dat ze het niet doet maarja het komt van zelf nog ooit weleens Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:35

_lovahgirl_ schreef:
haai:d

ik heb een verzorg haflinger.
en die wil als ze zin heeft alleen maar aan de teugel lopen en als ze geen zin heeft dan doet ze dat ook nie en dan wordt ze erg nerveus:S
hoe kan ik het verbeteren zodat ze elke keer gewoon aan de teugel gaat lopen want ze kan het heel erg mooi?
het is vooral met de wedstrijden erg jammer dat ze het niet doet maarja het komt van zelf nog ooit weleens Haha!

denk je dat anky t in een x gelukt is???

zoiets leer je door ervaring op te doen.
en dankbaar te zijn voor elk stukje dat ie naar beneden gaat en probeer dat stukje steeds meer te vergroten..
dit gaat natuurlijk niet 1 2 3 .. je moet je haffie er de tijd voor geven.

en aan je lesgever vragen of je goed bezig bent...
of je t op de goede manier vraagt

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:39

jaah dat snap ik.
maar als ze dus geeen zin heeft of en ik probeer het dan wordt ze heel erg nerveus en dan wil ze steeds in galop enzoow hoe kan ik dat voorkomen? ik doe het erg rustig aan maar toch

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:07

_lovahgirl_ schreef:
jaah dat snap ik.
maar als ze dus geeen zin heeft of en ik probeer het dan wordt ze heel erg nerveus en dan wil ze steeds in galop enzoow hoe kan ik dat voorkomen? ik doe het erg rustig aan maar toch

ik kan vanaf hier niet zien wat t probleem is..
t kan zijn dat jij teveel vraagt of blokt, of teveel met je been doet, zaagt enz...

je kunt t beste je lesgever raadplegen, die ziet wat jij doet en wat het probleem is..

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:18

okeej dan doe ik dat morgen wel want dan heb ik les:P

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:27

Aan de teugel rijden word in mijn les (Lincy) veel aandacht besteed!

Het is goed om je paard aan de teugel te rijden omdat,

Hij gaat beter met zijn achterhand werken en het is stukken beter voor zijn rug,
Ook gaat het op zijn bit kauwen wat betekent dat hij ermee bezig is en hij weet dat jij wil dat hij rond komt.
Een paard kan als hij aan de teugel loopt ook nog eens beter adem halen.
Als je paard eenmaal rond is mag je weer een beetje toegeven met je handen en wat meer teugel geven,
Tot hij weer tegen je in komt dan ga je weer rustig vragen
het klinkt raar maar het is wel alleemaal zo!
Als je paard wilt aanspringen geef je rustig een ophouding met je handen en benen

Kortom het is goed om je paard aan de teugel te rijd

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:33

Tact schreef:
Zou je een manegepaard
aan de teugel
kunnen rijden, als manegeruiter ?

1 van de laatste lessen die ik op de manege had, zat ik op een paard dat ik niet zo makkelijk nageeflijk kreeg.. Nou ja, geen probleem ofzo, het is een manegepaard, maar ik houd wel van een uitdaging, dus ik vroeg hulp aan de eigenaresse van de manege (mn instructrice toen). Weet je wat ze zei? Gewoon halthouden, en dan heeeel veel druk op de teugels zetten (oftewel trekken)
Nou echt belachelijk. Heb het ook niet doorgezet, zodra ze even was afgeleid van mij ben ik lekker door gaan rijden, dan maar niet hoor. Pff..

Toch heb ik veel manegepaarden/pony's wel aan de teugel gereden, maar dan zonder ermee bezig te zijn, dan zakten ze opeens met dat hoofd naar beneden.. okee.. prima Knipoog Was dus een teken dat ik lekker aan het rijden was. Het kan dus wel.

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:37

Lorena schreef:
Tact schreef:
Zou je een manegepaard
aan de teugel
kunnen rijden, als manegeruiter ?

1 van de laatste lessen die ik op de manege had, zat ik op een paard dat ik niet zo makkelijk nageeflijk kreeg.. Nou ja, geen probleem ofzo, het is een manegepaard, maar ik houd wel van een uitdaging, dus ik vroeg hulp aan de eigenaresse van de manege (mn instructrice toen). Weet je wat ze zei? Gewoon halthouden, en dan heeeel veel druk op de teugels zetten (oftewel trekken)
Nou echt belachelijk. Heb het ook niet doorgezet, zodra ze even was afgeleid van mij ben ik lekker door gaan rijden, dan maar niet hoor. Pff..

Toch heb ik veel manegepaarden/pony's wel aan de teugel gereden, maar dan zonder ermee bezig te zijn, dan zakten ze opeens met dat hoofd naar beneden.. okee.. prima Knipoog Was dus een teken dat ik lekker aan het rijden was. Het kan dus wel.

Onze manege paarden (lincy der les) kunnen allemaal nagevelijk lopen en ik heb echt een super instructeur daarvoor!
Hij zegt niet van geef druk nee rustig aan je paard vragen onze paarden kunnen het wel alleen is de 1 moeilijker als de ander!

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:39

Ik verstond daar ook nooit iets van, maar dit vind ik een goeie uitleg van al de verschillen
http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.html klikken op artikels en dan klikken vanonder ergens bij Rijden op nageven en weesandbiedende hand. Ik kan het zelfs al een beetje nu. Maar nog niet goed altijd.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:58

RK heeft het goed verwoord Ja
Aanleuning begint van achteren en voorkomt dat de energie die je er van achteren instopt, niet gewoon aan de voorkant weer uitstroomt, maar als het ware "gerecycled" wordt tussen hand en been. Dit behoudt van energie in het paard zorgt er dan ook voor dat je minder energie hoeft toe te voegen (in de vorm van aandrijven). Deze energie kan je waarnemen in het goed onderstappende, actieve achterbeen en in de licht welvende bovenlijn (ook te zien in het zweepje van RK), waardoor de ruiter prettig en met gemak gedragen kan worden.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:57

NoUsSieJ schreef:
Onze manege paarden (lincy der les) kunnen allemaal nagevelijk lopen en ik heb echt een super instructeur daarvoor!
Hij zegt niet van geef druk nee rustig aan je paard vragen onze paarden kunnen het wel alleen is de 1 moeilijker als de ander!

Nageeflijk zijn is heel wat anders als aan de teugel zijn.... .

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:01

Tact schreef:
Zou je een manegepaard aan de teugel kunnen rijden, als manegeruiter ?
Nee

mag ik dan zeggen dat niet op iedere manege is!
bij mij op de manege lopen er ook een aantal manege paarden die wel aan de teugel kunnen lopen en die dat ook doen als je het vraagt.
ze hoeven niet in de krul worden getrokken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:39

QQQQ schreef:
RK heeft het goed verwoord Ja
Aanleuning begint van achteren en voorkomt dat de energie die je er van achteren instopt, niet gewoon aan de voorkant weer uitstroomt, maar als het ware "gerecycled" wordt tussen hand en been. Dit behoudt van energie in het paard zorgt er dan ook voor dat je minder energie hoeft toe te voegen (in de vorm van aandrijven). Deze energie kan je waarnemen in het goed onderstappende, actieve achterbeen en in de licht welvende bovenlijn (ook te zien in het zweepje van RK), waardoor de ruiter prettig en met gemak gedragen kan worden.

Dit is ook de reden waarom je onmogelijk "zonder hand" kunt rijden. (en het dom is om dat na te streven, je paard word er niet fijner van.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:51

Citaat:

Wat is het verschil volgens jouw??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:52

runningkawa schreef:
Nee

Dat is dus echt TOTALE ONZIN!!!
zeker is t wel mogelijk, natuurlijk is niet elk manege paard geschikt om t op te leren.
maar bij de manege waar ik wel eens met mn paard van de hal gebruik maak, zijn paarden die zeer geschikt zijn om mensen te leren hoe ze een paard aan de teugel moeten krijgen..

en daar word echt geen getrek bij gebruikt!!
tuurlijk gaan ze geen beginners leren aan de teugel rijden.
maar de mensen die wat verder zijn, zeker wel.. het is ook beter voor een paard als hij zn rug gebruikt inplaats van met zn kop der op sloft en zn rug wegdrukt.

die paarden daar kunnen allemaal stuk voor stuk makkelijk naar beneden gereden worden.
en gaat t wat moeilijker geeft t niet we hebben de tijd t hoeft niet direct,, als je maar weet wat je moet doen en hoe. en als je dat maar doet.

of moeten ze volgens jou wachten met aan de teugel leren rijden tot dat ze een eigen beest hebben waarmee ze 9 van de 10 x zonder begleiding oprijden en dan uit zich zelf gaan prutsen??
WANT DAN KRIJG JE GETREK EN VERPRUTSTE PAARDEN!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:26

GoldStar schreef:
NoUsSieJ schreef:

Euhm, volgens mij is nagevelijk en aan de teugel gewoon hetzelfde hoor?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:34

Tis te zien wat je verstaat onder 'aan de teugel' rijden. Voor de éné moet het hoofdje naar onderen en dan is alles goed. Maar voor de ander (zoals ik Knipoog ) Moet het een 'uiting' zijn van onstspanning van jezelf en je paard, maar toch met dat hij voldoende reageert op jouw hulpen. Dat hij zich rond maakt en zijn achterhand eronder zet. En dat kan alleen met een eerlijke aanleuning, zonder getrek. Die kun je er direct uithalen. Nageeflijk zijn is echt een vertrouwenskwestie van het paard, waarbij hij zich lichamelijk en geestelijk aan jou 'geeft'. En als je dan trekt met je handen ofzo, verbreek je dat. Ik vergelijk het soms ook eens met een tube tandpasta die je uitduwt, en terwijl zachtjes de dop aandraait. Dan krijg je ook een 'bolling' lol
En ik heb persoonlijk nog maar 1 manègepaard gehad die goed kon lopen. En dat was in een vrije les. Als je rondje na rondje achter mekaar olifant, kan je daar niet aan werken. Toch niet bij ons. Daarom rij ik ook niet meer in manèges. En spaar ik voor mijn eigen paard. Dan
pas kan je daar echt aan werken denk ik.
Vingers aflikken