Bang voor hekjes enz.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Bang voor hekjes enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 16:05

Nou zoals de titel al zegt: Mijn paard is bang voor hekjes enz. in hindernissen. Springen vind ze wel heel erg leuk zolang er alleen maar gewone (wel gekleurde) balken in liggen springt ze alles maar zodra er bijv. een hekje in komt te hangen of een 'golf' stopt ze gewoon.(ze remt dan 10 meter van te voren al af en je kan drijven wat je wil ze reageert dan niet meer). IK wou is even kijken of er misschien hier meer mensen zijn die ook van die 'bange'paarden hebben(bang voor hekjes enz dus) en of het met veel oefenen met 'enge' hekjes enz. minder is geworden..Want mij vorgige pony bleef ze eng vinden hoe vaak je ook oefende
Alvast bedankt Knipoog Tong uitsteken

M3isSi3j

Re: Bang voor hekjes enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:18

Misschien is het een goeie om hem gewoon een keertje los te gooien in een bak met daarin hindernissen met verschillende enge hekjes.. dan zal ze van zelf wel een keertje gaan kijken of die echt niet bijten..!! op die manier kan ze op der eigen tempo en eigen manier wennen en ontdekken.

Als dit nou niet kan kan je natuurlijk ook gewoon ene keertje aan de hand rondjes gaan stappen en er steeds dichter langs ed. als ze er langs durft te lopen kan je der een keertje een sprongetje mee proberen..

of heb je dat al geprobeerd?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:28

Ga eens dressuurrijden en zet een laag hindernisje met een golfje neer. Gewoon dressuren. Een keer een volte erom heen en niks van aantrekken als ze gek gaat doen. Als ze het niet meer heel erg eng vindt er een keer opaf rijden.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 16:30

Bedankt voor de tips ik ga ze allebei uitproberen Haha! Bloos

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:11

die van mij vond ze aan het begin ook eng, maar als die eenmaal 1 keer eroverheen gesprongen was was het over.

ik moest hem van de instructie ervoor houden, en zodra je enige twijfel voelde tikje erbij, nu springt hij meestal alles wat je voor hem zet, op enige uitzonderingen na, dan moet je eerst even aandringen.

maar mss dat erom heen dresuren ook lukt, of samen met een paard wat het absoluut niet eng vind oefenen.
succes ermee

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:39

Wat ook rot is, is dat ik niet echt goed met een zweep kan rijden op haar omdat ze dan helemaal opgefokt wordt. En als ze weigert en ik geef der een schop( wel voor de hindernis) steigert ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:51

Vind je ze zelf niet spannend?
Omdat je vorige pony het ook had?

En ik geloof dat ik de raad van MissSia voor het eerst een goede raad vind Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:31

Vraagje, hoe weet jij zo zeker dat het angst is en geen verzet?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:37

Ik denk dat de oorsprong van het probleem niet bij het paard ligt. Als dit probleem kort bestaat, zou ik er een meer ervaren ruiter opzetten. Als je dit niet doet, wordt het probleem alleen maar erger. Dat is voor het paard en voor jou niet leuk. Uiteindelijk wordt het dan een probleem-paard. Als het met een betere ruiter geen problemen oplevert, garandeert dat niet dat de problemen bij minder goede ruiters ook niet optreden. Dit soort problemen zijn dan erg snel weer terug. De kern van het probleem ligt bij de ervaring van de ruiter. Daar moet het worden opgelost. Mijn inschatting is dat je het probleem niet zelf oplossen.
Ik zou voor de zekerheid wel de tips die je kreeg uitproberen. Vraag om een 2nd opinion van een meer ervaren ruiter. Reacties van paarden worden vaak verkeerd ingeschat.

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:07

ik herken het.. mijn pony heeft het ook..
alles springen behalve dingen die hij niet kent..

ik heb nu thuis een hekje gekregen en ga nu dus proberen of het helpt...

als ik iets weet wat missgien kan helpen vertel ik het oke??

groetjes,

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:23

runningkawa schreef:
En ik geloof dat ik de raad van MissSia voor het eerst een goede raad vind Lachen

Bedankt.......... Knipoog
Ik leer ook wel eens wat op les...............

(oja, en blijf vooral rustig, niet er heen schoppen, wordt het alleen maar erger van. Dan denken ze helemaal dat er iets engs is. Veel belonen en praten.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 17:00

xtwister x zei hoe weet je zeker dat eht angst is..

Ik weet het ook niet zeker maar zelfs als het hekjee buiten de bak ligt vind ze het eng terwijl ik eerst nog niet eens doorhad dat het er lag... En bij mijn vorige pony...die deed dat bij iedereen...en ik weet eigenlijk wel zeker dat ik zelf niet bang ben voor hekjes...maar iedereen toch bedankt voor de tips Tong uitsteken Knipoog Ik denk dat voorlopig maar gewoon heel veel ga oefenen met lagee hindernisjes met hekjes enzo erin...MIjn insturcteur denkt dat het ook gewoon verzet is want ze wil altijd op de hindernis crossen en als ik dat dan niet toelaat stopt ze maar(bij hekjes)...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:58

Kan je paard door die hekjes heen kijken zeg maar? Dat hij wel ziet wat er achter zit?
Want ik heb met mijn pony eens geprobeerd om een soort muurtje te springen, dat wilde ie absoluut niet. Ik denk dat dat kwam omdat hij niet zag wat er achter zat.
Inderdaad met lage golfjes en hekjes beginnen, gewoon rustig opbouwen.Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:15

Ik en mijn pony hadden we toen we begonnen ook geen vertrouwen in elkaar. Ben toen naar een sloopbedrijf gegaan en heb alle dingen die maar kleurig en gek van vorm waren meegenomen in de paardentrailer. Resultaat: 4 kleuren olietonnen, schotten en ik had thuis zeil en jassen e.d. Ik ben toen met mijn vader samen elke dag gewoon gaan oefenen met erlangs rijden. Niet forceren gewoon kijken. Toen ze er niet meer naar keek zijn we begonnen er gericht opaf te rijden. Na een tijdje ging ze er strak langs. Daarna zijn we begonnen met de jas over de balk heen leggen en het zeil met het schotje eronder en dan de olietonnen als staanders gebruikt. je kon het zo gek niet bedenken maar naar een paar weken durfde ze alles. Omdat het de gekste kleuren waren sprong ze ook alles in parcours!! Resultaat van de training en de wedstrijdjaren: aan het eind van de loopbaan Z springen met winstpunten!! Zo zie je maar...oefening baart kunst Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:21

En dan heb je een leuke knol als die van mij
er langs, brr, dat is eng (heeft hij nu nog wel ooit)
er overheen is leuk, dan kijkt hij niet Haha!

dan heb je eerst gesprongen, nooit geen problemen, ga je daarna dressuren, is de bloembak mega eng en durft hij niet in de buurt te komen Verward

Rara, wat dan ? Haha!

sorry offtopic, maar moest er ff aan denken Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:25

runningkawa schreef:

dan heb je eerst gesprongen, nooit geen problemen, ga je daarna dressuren, is de bloembak mega eng en durft hij niet in de buurt te komen Verward

Rara, wat dan ? Haha!

Tja, dat is denk ik het zien van spoken RK Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:27

Dat probeerde hij me ook altijd wijs te maken, maar ik geloofde hem nooit Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:31

Nee idd,,, zou ik ook niet doen...dikke aansteller zeg...dat paard van jou Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:37

runningkawa schreef:

Rara, wat dan ? Haha!

Of je gaat springen omdat het paard nogal kijkerig is en vervolgens trekt ie op de dressuurhekjes aan en springt ie er telkens over heen als ie de kans krijgt.... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:41

Hier hebben we niet vaak hekjes onder het Z
maar toen ik die voor de eerste keer toch bij uitzondering tegen kwam, kon ik geen enkele hoek lekker inrijden Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:49

runningkawa schreef:
Hier hebben we niet vaak hekjes onder het Z
maar toen ik die voor de eerste keer toch bij uitzondering tegen kwam, kon ik geen enkele hoek lekker inrijden Haha!

Net als mn eerste springwedstrijd met mn pony bij de club Nagelbijten / Gniffelen Kwam binnen, schrok zich rot door alle mensen op de tribune, hindernissen, aankleding............... Kwam het parcour uit met 20 strafpunten.......... Bloos Ach eerste keer en net 4 jaar. Tweede parcour was trouwens 2 strafpunten voor tijd Haha!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:54

wat bij mij absoluut helpt is gewoon om de enge dinge voor mezelf te negeren, niet aan denken en gewoon eerst een grote volte erom heen rijden totdat het paard er rustig en ontspannen omheen rijd, vervolgens de volte steeds wat verkleinen tot de rust terug is gekeerd.bij mij help het omdat ik zelf rustig blijf.
probeer er niet aan te denken als je op het paard stapt en een waarschijnlijk probleem tegen komt, doe gewoon net alsof je het probleem niet ziet zo zal het paard namelijk ook niet raar gaan kijken omdat je je onbewust spant voor iets!!
succes ermee

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 15:10

Nog maals bedankt voor de tips enzo Bloos
Ik heb weer veel dingen gelezen die ik ga uit proberen Haha!

MissSnoopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:20

Je kan ook in stap (of draf) naar het hekje toerijden, hem laten stoppen voor het hekje en hem laten ruiken aan het hekje. Als hij braaf is beloon je hem. Doe dat een paar keer. Ik weet niet als het gaat helpen , maar bij ons op stal helpt dat wel bij de jonge paarden.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:23

haha bij ons op de manege loopt ook zo een pony en hij gaat er 1 keer overheen. maar de 2de keer dan gaat ie vet bang lope doen:p zelfs al met normale hindernissen.
misschien komt het omdat je onzeker ben voor een hindernis en dat die pony dat voelt en daardoor weigert. zet hem anders i keertje gewoon met ze neus op die hindernis of stap af en laat hem zien dat het niet eng is.
Tong uitsteken en een koekie doet wondere.