Aanleiding hiervoor is namelijk deze:
Gister had ik een discussie bij m'n nieuwe instructrice (direct de eerste les
). Omdat Marco van nature lui is, begin ik bij het rijden hem direct aan het werk te zetten, zoals ik het bij m'n voormalige instructeur heb geleerd. Direct lekker voorwaarts rijden, tempowisselingen al in stap. Bij het aandraven, het tempo net iets hoger leggen als wat je zelf als normaal voelt en strenge overgangen maken. Eerst stap-halt, dan stap-draf, draf-halt etc. Na een half uur is hij dan heerlijk aan het been, ruim in de bewegingen, lekker voorwaarts en ontspannen. Nou moest ik gisteren direct m'n zweep afgeven in het begin van de les. Volgens haar kon een paard nooit aan het been worden als je met zweep rijdt. Ik reed mijn paard alleen maar leeg, door hem zo'n hoog tempo aan te meten en dat was oneerlijk tegenover de pony. Dus nu moest ik hem maar losrijden alleen op m'n been. Het tempo dat zij als 'hard genoeg' beschouwde, voelde voor mij aan alsof ik op een zoutzak aant rijden was, die van achter loopgraven trok, sneller kreeg ik hem ook niet. Overgangen heb ik veel gemaakt, maar duurde erg lang, voor hij reageerde. In galop aanspringen reageerde hij pas na een halve volte op m'n spoor, notabene
. Terwijl dat normaal zo gemakkelijk gaat. Marco vond het allemaal wel relaxed.. Hij slofte gewoon het uurtje rond. Volgens m'n instructrice lag het eraan dat hij geen conditie had en te dik was, en daarom niet voorwaarts was en ik geen scherpe overgangen daardoor kon rijden...terwijl dat normaal (met zweep) na een half uur perfekt gaat. Bijv. overgang galop-stap-galop zonder drafpas heeft hij niet veel moeite meer mee.
Maarja, op het einde van de les (bij Marco geen zweepdruppeltje te bekennen, zo traag als een schildpad en mij kon je uitwringen) kwam het er volgens haar op neer dat ik niet open stond voor haar methode
. Nou ja! Volgens mij is ze alleen maar vlijtige paardjes gewend en strijkt ze daarom alle paarden over 1 kam. En met een aantal dingen van haar ben ik het natuurlijk wel eens.....Tuurlijk zou ik ook liever een paard rijden die vanaf het begin dat je erop stapt vlijtig rondloopt, en dan begin je idd misschien wel in een laag tempo met losrijden.... 

.