Galop hulpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Galop hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 16:16

Naar aanleiding van het artikel in BIT, hier de volgende vraag voor jullie:

Op welke hulpen springt jou paard aan in galop.

(voor de mensen die geen BIT ontvangen, er was een artikel over 'galop'. als eerste item behandelden ze de galopshulpen. Het is dus eigenlijk de bedoeling dat je je buitenbeen achter de singel doet en dat je paard aanpsringt op het drijven van je binnenbeen, maar doet jou paard dat ook?)

Zal eerlijk bekennen dat Quibus aanspringt op het 'naar achter plaatsen' van mijn buitenbeen en niet op het binnenbeen Clown

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:18

Ik leg mn binnenbeen iets naar achteren (4 cm ofzo) dan mn buitenbeen ook maar een heel klein beetje naar achter Haha!!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:21

ik leg alleen m'n buitenbeen een heel klein beetje naar achteren en ze springt aan. maar ook met gewichtsverplaatsing wil ze wel eens aanspringen.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:34

Yus reageerd meestal ook op het naar achter plaatsen......Een klein beetje en dan gaat hij al!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:37

Bij Novia zijn de hulpen nog niet zo verfijnd.
De 'gebruikelijke' hulpen moet je geven, maar dan behoorlijk pittig.
Het gaat wel steeds beter, maar ze heeft nog wat moeite haar balans te vinden in de bak.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:43

Bij Amo zijn de hulpen ook nog niet zo fijn, maar hij springt toch voornamelijk aan op mijn buitenbeen naar achteren geloof ik hoor Nagelbijten / Gniffelen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:46

Nouja 'de bedoeling'
ligt eraan op welke manier je rijd. Heb nl. geleerd dat 'met Spaans rijden de stap, draf, galop op je buitenbeen zit en de kunstjes op je binnenbeen' (ik citeer Kimmie261 maar even Haha!)

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:27

mmm eerst doorzitten buiten been heel klein beetje naar achter binne been aanduwen keer met mn tong klikke en weg zijn we.

horse_freek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:38

als ik mijn buiten been een centimetertje naar achter en dan springt ze aan !!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:32

Paar keer diep in het zadel zitten, buitenbeen achter de singel, binneteugel los zodat ze de ruimte heeft en sjoef!! Haha!

missrosa

Re: Galop hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:34

Eigenlijk voornamelijk op hulpen van mijn heup. Kan eigenlijk niet zo goed omschrijven wat ik dan precies doe. Als ik van alles ga doen met mijn benen, wordt 'ie onrustig en gaat 'ie alleen maar harder draven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:23

Tja en combinatie van natuurlijk zithulpen, been hulpen.
maar de hulp voor het aangalloperen komt idd van je binnenbeen.

Heel gemakkelijk, goed diep in je zadel gaan zitten en goed rechtop. Nu de eugels iets korter maken dan de draf omdat de het paard in galop korter is. Ik leg mijn buitenbeen een handbreedte terug mijn binnenbeen op de singel en ik druk mijn binnenbeen aan. Hand staat toe maar blijft op de plaats. Mijn lichaam blijft op de plaats om de balans niet te verstoren.
Mijn buitenbeen blijft wakend achterde singel liggen en mijn binnenbeen erop die onderhoud het tempo. Wil ik terug naar draf dan mag ik mijn buitenbeen lang en die komt terug op de plek, mijn binnenbeen blijft op de plek.

De galopwissel geeft ook het nieuwe binnenbeen aan.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:30

Mijn pony galopeerd ook aan zodra ik al mijn buitenbeen naar achter leg. Ben hem dat nu wel aan het afleren, zodat hij zich aanwent dat hij wel op mijn buitenbeen mag reageren, maar pas wegspringen zodra ik mijn binnenbeen aanleg. Het gevolg kan anders zijn dat als je op lange zijde ofzo aan wilt springen, dat hij het ook al doet op alleen buitenbeen, maar ook als je wilt wijken moet je buitenbeen naar achter. Dit kan dus dan verwarring geven en dus leer ik hem aan om te wachten op de hulp van binnenbeen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:08

Phynix schreef:
Mijn pony galopeerd ook aan zodra ik al mijn buitenbeen naar achter leg. Ben hem dat nu wel aan het afleren, zodat hij zich aanwent dat hij wel op mijn buitenbeen mag reageren, maar pas wegspringen zodra ik mijn binnenbeen aanleg. Het gevolg kan anders zijn dat als je op lange zijde ofzo aan wilt springen, dat hij het ook al doet op alleen buitenbeen, maar ook als je wilt wijken moet je buitenbeen naar achter. Dit kan dus dan verwarring geven en dus leer ik hem aan om te wachten op de hulp van binnenbeen.

Volgens mij is de hulpgeving voor het wijken heel anders dus die verwariign zal als je het goed doet niet aanwezig kunnen zijn.
Wel moet hij aangalopperen op de binnenbeenhulp dit is nodig voor het latere springen van galopwissels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:11

niet het hele topic gelezen
dus ff op de laatste rectie

mijn paard springt niet aan op het binnenbeen
hij doet dit op het kleine stukje naar achter leggen van het buitenbeen.

Wissels springt hij verder netjes in 1 geheel.
Dus daar is het niet voor nodig. (ook die ervaring op andere paarden trouwens)

En ik heb begrepen dat meerdere ruiters die ervaring hebben, door andere topics hier.

Verder heb ik geen verwarringen met travers, appuyementen of wat ook gehad.
Er bestaan namelijk ook nog zit hulpen enz, dus elke been hulp is samen met de rest toch weer anders en dus duidelijk.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:15

Zitten been en galop. Iets verder met mn buitenbeen naar achter.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:18

Kafue, ik zeg dus ook juist dat het op het binnenbeen moet, het aangalopperen. Het eerste voorbeeld daarbij om te vergelijken was wijken. Tuurlijk komen daar meer dingen bij kijken, maar om tegen die tijd verwarring te voorkomen, wil ik het hem op deze manier, naar mijn mening de volledige, aanleren. In plaats van wijken had ik ook de galopwissel kunnen gebruiken. Want toen ik daarmee aan de slag ging, merkte ik pas dat hij te weinig naar mijn hulpen luisterd en te veel op stelling aangaloppeerd.
Runningkawa, ik denk inderdaad dat het net is wat de ervaringen zijn. Zo is mijn pony nog alles aan het leren en wil ik het zo volledig/correct mogelijk doen. Kan me bij paarden die hoger rijden voorstellen dat de hulpen zo verfijnd zijn, dat ze op de verschuiving van buitenbeen al weg zijn.

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:43

haai:d
wie weet hoe ik mijn verzorg pony in de goeie galop krijg?
ik krijg haar alleen maar in de rechtergalop Boos!
en als ik ga oefenen dan snapt ze het helemaal niet meer Verdrietig

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:45

maar ze springt trouwens met longeren WEL goed aan Boos!

HELP MIJ????????????????????????????????????

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:48

moossie schreef:
Yus reageerd meestal ook op het naar achter plaatsen......Een klein beetje en dan gaat hij al!

Olly ook..

maar dat maakt mij niet zoveel uit.. ik hou daar wel rekening mee..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:23

Lovahgirl, wat voor een hulpen geef je om in de rechtergalop te krijgen?? Probeer het sowieso op een volte, zorg voor genoeg stelling en ontspan ze buitenhand zoveel mogelijk. Leg anders in het begin je buitenbeen overdreven naar achter en drijf op binnenbeen weg.
Als je pony het niet kan, of niet goed genoeg, is het ook logisch dat ze het niet snapt als je het gaat oefenen. Blijven proberen en als ze het goed doet heel duidelijk belonen. Als ze het al maar 1x doet, is dat al voor die dag voldoende. Volhouden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:26

Phynix schreef:
Lovahgirl, wat voor een hulpen geef je om in de rechtergalop te krijgen?? Probeer het sowieso op een volte, zorg voor genoeg stelling en ontspan ze buitenhand zoveel mogelijk. Leg anders in het begin je buitenbeen overdreven naar achter en drijf op binnenbeen weg.
Als je pony het niet kan, of niet goed genoeg, is het ook logisch dat ze het niet snapt als je het gaat oefenen. Blijven proberen en als ze het goed doet heel duidelijk belonen. Als ze het al maar 1x doet, is dat al voor die dag voldoende. Volhouden!!!

ik denk dat je bedoeld ontspan de binnenhand zoveel mogelijk?

Als je namelijk de binnehand teveel op spanning hebt, blok je daarmee de binnenschouder en die moet juist naar voren kunnen in de galop.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:28

eehm, gewoon niet Verward
Met hulp van de instructrice die helpt de vooruit te vinden en als madam gaat draken een tik met de zweep(als ze dan nog niet reageerd een redelijke roei Bloos )

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:39

Kafue schreef:
Tja en combinatie van natuurlijk zithulpen, been hulpen.
maar de hulp voor het aangalloperen komt idd van je binnenbeen.

Heel gemakkelijk, goed diep in je zadel gaan zitten en goed rechtop. Nu de eugels iets korter maken dan de draf omdat de het paard in galop korter is. Ik leg mijn buitenbeen een handbreedte terug mijn binnenbeen op de singel en ik druk mijn binnenbeen aan. Hand staat toe maar blijft op de plaats. Mijn lichaam blijft op de plaats om de balans niet te verstoren.
Mijn buitenbeen blijft wakend achterde singel liggen en mijn binnenbeen erop die onderhoud het tempo. Wil ik terug naar draf dan mag ik mijn buitenbeen lang en die komt terug op de plek, mijn binnenbeen blijft op de plek.

De galopwissel geeft ook het nieuwe binnenbeen aan.

Tja ik doe het hetzelfde alleen ik begin met een halve ophouding

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:43

Doorzitten, buitenbeen naar achteren, binnenbeen iets naar achteren, hoek in of op de volte (meeste kans bij hem dat ie goed aanspringt, doet ie op de rechterhand niet altijd), stelling vragen en aandrukken.