Elastieken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Elastieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 12:27

Wie heeft er ervaring om met elastieken te rijden.

Wat voor nut heeft elastieken en hoe gebruik je ze?
Ik zie sommige mensen weleens met elastieken rijden, maar ik weet niet waarvoor.

vandaar deze vraag.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:38

om het paard aan de teugel te laten lopen
Ik gebruik em alleen maar bij de pony's van mijn nicht

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:46

ik gebruik t als ik buiten ga rijden....niet echt om t paard aan de teugel te laten lopen maar gewoon zoals je een martingaal of thiedeman gebruikt.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 12:47

Mirtheke schreef:
om het paard aan de teugel te laten lopen
Ik gebruik em alleen maar bij de pony's van mijn nicht

maar zijn dat dan speciale elastieken, of gewoon springelastieken Verward

maar gaat elke pony daarmee aan de teugel?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 12:49

elmiran schreef:
ik gebruik t als ik buiten ga rijden....niet echt om t paard aan de teugel te laten lopen maar gewoon zoals je een martingaal of thiedeman gebruikt.

martingaal helpt niet echt bij haar, ze wil en soms lukt het nog steeds om er vandoor te gaan, ik heb al een scherper bitje maar dat helpt ook niet.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:50

Het is echt niet zo dat wanneer je je paard een elastiek omdoet hij vanzelf aan de teugel gaat lopen.. Dat zou ook niet kunnen want een paard komt aan de teugel wanneer je hem van achter naar voren rijd! Lachen
Ik heb mijn paardje ook een tijd met elastiek gereden, omdat ze ontzettend stijf was en ik gewoonweg niet de ervaring had om haar erdoorheen te rijden.. Door het elastiek kwam ze iets lager met haar hoofd en zo was het voor mij makkelijker om het laatste stukje erbij te rijden, bedenk echter dat ook dit een hulpteugel is en je alleen maar tijdelijk helpt! Nadeel van met elastiek rijden is dat paarden vaak op het elastiek gaan hangen en daardoor is hard in de mond worden, dus ik zou niet zomaar een elastiek eraan hangen om je paard aan de teugel te rijden, neem dan goed les zou ik zeggen!

Btw een elastiek is gewoon een hulpteugel die je in een ruiterzaak kunt kopen, dus idd een speciaal elastiek.

Citaat:
martingaal helpt niet echt bij haar, ze wil en soms lukt het nog steeds om er vandoor te gaan, ik heb al een scherper bitje maar dat helpt ook niet.

Waarom denk je dat een scherper bitje wel zou werken ?? Het paard moet aan je hulpen staan, dat doet hij in jouw geval niet, een scherper bit zal daarbij echt niet helpen! Kijk eens naar de reden waarom ze ervandoor wil gaan, en probeer de reden aan te pakken. Ik weet niet of je les krijgt, maar misschien zou dat wel handig zijn ??
Laatst bijgewerkt door twinducklin op 20-01-05 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:52

ik gebruik er ook 1... omdat mijn pony dondergoed weet wat ze moet doen... het voordeel hier van is dat ze genoeg speling hebben, wanneer ze hun of omhoog doen veerttie als ware trug. Bij weinig andere dingen zitten vering dus komt de klap harder aan

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:14

twinducklin schreef:
Het is echt niet zo dat wanneer je je paard een elastiek omdoet hij vanzelf aan de teugel gaat lopen.. Dat zou ook niet kunnen want een paard komt aan de teugel wanneer je hem van achter naar voren rijd! Lachen
Ik heb mijn paardje ook een tijd met elastiek gereden, omdat ze ontzettend stijf was en ik gewoonweg niet de ervaring had om haar erdoorheen te rijden.. Door het elastiek kwam ze iets lager met haar hoofd en zo was het voor mij makkelijker om het laatste stukje erbij te rijden, bedenk echter dat ook dit een hulpteugel is en je alleen maar tijdelijk helpt! Nadeel van met elastiek rijden is dat paarden vaak op het elastiek gaan hangen en daardoor is hard in de mond worden, dus ik zou niet zomaar een elastiek eraan hangen om je paard aan de teugel te rijden, neem dan goed les zou ik zeggen!

Btw een elastiek is gewoon een hulpteugel die je in een ruiterzaak kunt kopen, dus idd een speciaal elastiek.

Waarom denk je dat een scherper bitje wel zou werken ?? Het paard moet aan je hulpen staan, dat doet hij in jouw geval niet, een scherper bit zal daarbij echt niet helpen! Kijk eens naar de reden waarom ze ervandoor wil gaan, en probeer de reden aan te pakken. Ik weet niet of je les krijgt, maar misschien zou dat wel handig zijn ??

voor les heb je geld nodig, ze gaat er vandoor omdat ze teveel pit heeft, ze wil alleen maar rennen. en ze staat nu op stal.

een scherper bitje was een advies van iemand.

ik zeg toch niet dat ik het ga gebruiken! ik vraag alleeen wat, van mij hoeft ze niet aan de teugel hor!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:52

Ik bedoelde het niet als aanval, alleen zie vaak dat het elastiek verkeerd gebruikt word, in die zin verkeerd dat paarden erop gaan hangen en hard in de mond worden, gevolg dat het probleem alleen maar verergerd, waardoor mensen vaak tegen zijn op het gebruik van elastiek, en dat is jammer vind ik, mij heeft het namelijk ontzettend geholpen.

En paarden kosten nu eenmaal geld, misschien niet eerlijk geredeneerd maar ik vind dat je geen paard aan moet schaffen als je het niet kunt betalen. ( en daar horen ook lessen, hoefsmid, en eventuele dierenartskosten bij)

Maar nogmaals ik bedoel het niet als aanval, vind het alleen jammer Lachen Met les kun je namelijk veel meer bereiken als met een vraag hier stellen die je paardje niet kunnen zien lopen, ze kunnen niet zien waarom hij/zij doet wat hij doet, en dat zou met een instructrice/instructeur wel het geval zijn.. Dus die kunnen je veel beter helpen Lachen

En met een scherper bitje wil niet zeggen dat paarden anders gaan lopen.. Toen ik mijn paardje kocht was ze altijd met enkel gebroken bitje gereden, degene die toendertijd mijn paardje ook nog bijreed heeft een keer haar eigen hoofdstel gebruikt ( ik had mijne per ongeluk mee naar huis genomen om te poetsen, was vergeten dat zij hem dan niet kon gebruiken) en ze reed toen met een dubbelgebroken bitje ( nog zachter dus) en mijn paardje liep veel fijner, was veel zachter in de mond, sindsdien rijd ik ook met dubbelgebroken bit. Zo zie je dat een scherper bit niet wil zeggen dat ze er ook beter op reageren..

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:00

twinducklin schreef:
Ik bedoelde het niet als aanval, alleen zie vaak dat het elastiek verkeerd gebruikt word, in die zin verkeerd dat paarden erop gaan hangen en hard in de mond worden, gevolg dat het probleem alleen maar verergerd, waardoor mensen vaak tegen zijn op het gebruik van elastiek, en dat is jammer vind ik, mij heeft het namelijk ontzettend geholpen.

En paarden kosten nu eenmaal geld, misschien niet eerlijk geredeneerd maar ik vind dat je geen paard aan moet schaffen als je het niet kunt betalen. ( en daar horen ook lessen, hoefsmid, en eventuele dierenartskosten bij)

Maar nogmaals ik bedoel het niet als aanval, vind het alleen jammer Lachen Met les kun je namelijk veel meer bereiken als met een vraag hier stellen die je paardje niet kunnen zien lopen, ze kunnen niet zien waarom hij/zij doet wat hij doet, en dat zou met een instructrice/instructeur wel het geval zijn.. Dus die kunnen je veel beter helpen Lachen

Ja ik weet dat een paard geld kost, maar je hoef niet perse les te nemen als je daar geen geld voor heb, ik rij altijd recreatie.

het was alleen maar de vraag wat zo'n elastiek doet, omdat ik dat bij anderen weleens zie.
ik vraag het liever hier omdat hier mee mensen reageren met andere meningen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:12

Een elastiek is naar mijn mening prut.
Ten eerste komt nageeflijkheid uit het rijden en niet uit het trekken aan de voorkant, danwel met een hulpteugel, danwel met de spierkracht van de ruiter.
En ten tweede zetten veel paarden zich erop vast, gaan erin hangen, gaan ertegenin en je traint dus de verkeerde spieren.

Als je paard niet naar beneden komt; ga les nemen, ook al rij je recreatief. Je kán er hulpteugels-troep aanhangen, maar daar los je niets mee op, je verdoezelt het alleen maar.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:15

Mja, les nemen of niet blijft toch altijd je eigen keuze he? Lachen

Ik had het elastiek dus achter de oren ( waar ook hoofdstel zit) door de bitringen, naar de singel. Hierdoor kreeg ze druk achter haar oren ( en mond natuurlijk ) wanneer ze haar hoofd hoog hield, hoe lager ze met haar hoofd ging hoe minder druk dus.. Verder probeerde ik haar dan wel van achteruit te laten werken.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, als je meer wilt weten of als je eens een foto wilt zien, om te zien wanneer een elastiek inwerkt pb me maar even !

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:17

Citaat:
Ten eerste komt nageeflijkheid uit het rijden en niet uit het trekken aan de voorkant, danwel met een hulpteugel, danwel met de spierkracht van de ruiter.
En ten tweede zetten veel paarden zich erop vast, gaan erin hangen, gaan ertegenin en je traint dus de verkeerde spieren.

Deze mening vind ik dus erg jammer, denk dat mijn paardje wel een goed voorbeeld is dat je met een elastiek ( mits goed gebruikt, maar is dat niet zo met iedere hulpteugel?? ) je er best wat aan kunt hebben!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:24

Sjonniej schreef:

Als je paard niet naar beneden komt; ga les nemen, ook al rij je recreatief. Je kán er hulpteugels-troep aanhangen, maar daar los je niets mee op, je verdoezelt het alleen maar.

ik heb de hulpteugels-trope niet om naar beneden te rijden!
eerst goed lezen voordat je reageert! ik vraag informatie!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 01:19

VMR -> RT

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:20

Ellende schreef:
VMR -> RT

sorry, bedankt!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:29

paard dat ik nu regelmatig rij in mijn wekelijkse les heb ik vorige week voor het eerst met elastiek gereden.
Elastiek achter de oren, door de bitringen en aan de sjabrak vastgezet.
Mijn instructrice had hem eraan gedaan omdat het dier vreselijk sterk is, nog niet zo vreselijk lang onder het zadel (altijd voor kar gelopen volgens mij) en moet leren om te luisteren naar de hand.
Het elastiek is niet de bedoeling om het dier aan de teugel te dwingen (dan rij je hem eerder in de krul, denk ik), maar om niet zijn neus strak in de lucht te hebben.
Met het elastiek eraan kreeg ik vreselijk weerstand van hem op mijn buitenteugel, pas op het eind van de les werd hij nagevelijk en liet hij de buitenkant los.
Dit allemaal gedaan door middel van overgangen rijden, wat ik er achter in drijf, voor op te vangen, stellingen e.d.

Of het de goeie manier is...? ik weet het niet, echt niet, daar heb ik niet genoeg ervaring voor. Bloos

Twinducklin: ik vind dat je een beetje doordraaft hoor, ze vraagt duidelijk alleen informatie omdat ze het weleens ziet. Nergens voor nodig om direct iemand op zijn rijstijl aan te vallen (ook al bedoel je het misschien niet zo). Scheve mond

Groetjes, Fielychi

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:46

Fielychi schreef:
paard dat ik nu regelmatig rij in mijn wekelijkse les heb ik vorige week voor het eerst met elastiek gereden.
Elastiek achter de oren, door de bitringen en aan de sjabrak vastgezet.
Mijn instructrice had hem eraan gedaan omdat het dier vreselijk sterk is, nog niet zo vreselijk lang onder het zadel (altijd voor kar gelopen volgens mij) en moet leren om te luisteren naar de hand.
Het elastiek is niet de bedoeling om het dier aan de teugel te dwingen (dan rij je hem eerder in de krul, denk ik), maar om niet zijn neus strak in de lucht te hebben.
Met het elastiek eraan kreeg ik vreselijk weerstand van hem op mijn buitenteugel, pas op het eind van de les werd hij nagevelijk en liet hij de buitenkant los.
Dit allemaal gedaan door middel van overgangen rijden, wat ik er achter in drijf, voor op te vangen, stellingen e.d.

Of het de goeie manier is...? ik weet het niet, echt niet, daar heb ik niet genoeg ervaring voor. Bloos

Twinducklin: ik vind dat je een beetje doordraaft hoor, ze vraagt duidelijk alleen informatie omdat ze het weleens ziet. Nergens voor nodig om direct iemand op zijn rijstijl aan te vallen (ook al bedoel je het misschien niet zo). Scheve mond

Groetjes, Fielychi

harstikke bedaknt voor de info, dan leer ik ook weer wat Haha!

maar als je altijd buiten rijd wat is dan beter voor extra veiligheid een martingaal of elastieken? er reed er net eentje door de straat met elastieken vandaar deze vraag weer Scheve mond

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:49

Een elastiek rekt mee, vooral bij jonge paarden is dit wel eens handig, ze kunnen wel wat bewegen maar worden ook wel gedwongen. Liever een elastiek dan een slof(liever helemaal niks).

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:40

twinducklin schreef:
Deze mening vind ik dus erg jammer, denk dat mijn paardje wel een goed voorbeeld is dat je met een elastiek ( mits goed gebruikt, maar is dat niet zo met iedere hulpteugel?? ) je er best wat aan kunt hebben!

Helemaal mee eens..
Elke hulp teugel is prut als ie op de verkeerde manier gebruikt wordt!
Als je elastiek goed zit kan je paard er bijna niet op gaan hangen lijkt mij, dan zou ie erg strak zitten, wat dus verkeerd gebruik is!
Ik rijd er ook vaak mee en ze ging eerst ook wel 's hangen, maar dat was in mijn handen het elastiek zat daar te los voor en dan reed ik haar gewoon goed naar voren en ging veel schakelen en dan was het over..

En het is idd zoals twinducklin zegt, net voor dat eerste stukje en de rest doe je zelf, als ik het elastiek om heb, kan ze nog gewoon omhoog (wat in de galop het geval is, dan loopt ze gewoon sterren te kijken..)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:50

elastiek ben ik persoonlijk geen voorstander van. Van geen enkele hulpteugel trouwens... maar oke.. dat is mijn mening.
Mijn ervaring met t elastiek is dat ze er inderdaad in gaan hangen en juist harder worden in de mond. Ik zou t dus nooit aanbevelen. En zeker ook niet voor een jong paard. Veel mensen t is fijn dat t nog een beetje rekt, maar juist daardoor leert een paard een ophouding te negeren... het zal zo leren dat ook al staat er druk op dat ie altijd nog een extra stukje heeft om "door te lopen" op zich sterk op te maken. vandaar mijn mening hier over.

Moet zeggen heb al verschillende paardjes zadelmak gemaakt en de enige hulpteugel die ik gebruikt heb is een Martingaal bij een paardje dat buiten ook graag het hoofd omhoog wilde gooien en daardoor onbestuurbaar werd. Na enige dressuurmatige training (en lessen) was ook dit probleem verholpen.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:31

ok bedankt allemaal voor jullie mening Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:22

Ik vind het een beetje jammer dat je niet open staat voor les.Je hebt duidelijk een probleem met je pony want hij luisterd niet naar jouw hulpen nu kan je hem wel gaan dwingen met een hulp teugel maar je moet het daad werkelijke probleem aan pakken.Je kan inplaats van een hulp teugel kopen ook een paar lessen nemen.Ik heb ook jaren recreatief gereden maar had geen probleem met mijn pony sinds 2 jaar heb ik nu om de week les en ik wilde dat ik het veel eerder had gedaan je leert zo veel meer over je pony.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:30

Ik gebruik er ook 1 , meestal met losrijden, omdat ik haar er af en toe echt niet door heen krijg!
En dan is het alleen maar hoofd in de lucht en rennen, als ik het elastiek er dan eerst 20 minuten om heb, kan ik oefeningen doen (overgangen,voltes) en is ze daarna los, en kan ik gewoon rustig aan verder rijjden...

Het elastiek hangt bij mij altijd los!
Ze hangt er niet op, het makkelijke is wel dat als je paard gaat hangen je gewoon je teugels ook los kan gooien en veel benen kan geven, zodat ze niet meer 'kunnen' hangen...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:43

Paarden hangen op elastieken, ze kunnen niet strekken en gaan alleen stuwen met de achterhand. Van de voorbeelden die ik heb gezien, begin ik er niet aan. Dat is mijn mening Lachen