Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
elmiran schreef:ik gebruik t als ik buiten ga rijden....niet echt om t paard aan de teugel te laten lopen maar gewoon zoals je een martingaal of thiedeman gebruikt.
Citaat:martingaal helpt niet echt bij haar, ze wil en soms lukt het nog steeds om er vandoor te gaan, ik heb al een scherper bitje maar dat helpt ook niet.
twinducklin schreef:Het is echt niet zo dat wanneer je je paard een elastiek omdoet hij vanzelf aan de teugel gaat lopen.. Dat zou ook niet kunnen want een paard komt aan de teugel wanneer je hem van achter naar voren rijd!![]()
Ik heb mijn paardje ook een tijd met elastiek gereden, omdat ze ontzettend stijf was en ik gewoonweg niet de ervaring had om haar erdoorheen te rijden.. Door het elastiek kwam ze iets lager met haar hoofd en zo was het voor mij makkelijker om het laatste stukje erbij te rijden, bedenk echter dat ook dit een hulpteugel is en je alleen maar tijdelijk helpt! Nadeel van met elastiek rijden is dat paarden vaak op het elastiek gaan hangen en daardoor is hard in de mond worden, dus ik zou niet zomaar een elastiek eraan hangen om je paard aan de teugel te rijden, neem dan goed les zou ik zeggen!
Btw een elastiek is gewoon een hulpteugel die je in een ruiterzaak kunt kopen, dus idd een speciaal elastiek.
Waarom denk je dat een scherper bitje wel zou werken ?? Het paard moet aan je hulpen staan, dat doet hij in jouw geval niet, een scherper bit zal daarbij echt niet helpen! Kijk eens naar de reden waarom ze ervandoor wil gaan, en probeer de reden aan te pakken. Ik weet niet of je les krijgt, maar misschien zou dat wel handig zijn ??
Met les kun je namelijk veel meer bereiken als met een vraag hier stellen die je paardje niet kunnen zien lopen, ze kunnen niet zien waarom hij/zij doet wat hij doet, en dat zou met een instructrice/instructeur wel het geval zijn.. Dus die kunnen je veel beter helpen 
twinducklin schreef:Ik bedoelde het niet als aanval, alleen zie vaak dat het elastiek verkeerd gebruikt word, in die zin verkeerd dat paarden erop gaan hangen en hard in de mond worden, gevolg dat het probleem alleen maar verergerd, waardoor mensen vaak tegen zijn op het gebruik van elastiek, en dat is jammer vind ik, mij heeft het namelijk ontzettend geholpen.
En paarden kosten nu eenmaal geld, misschien niet eerlijk geredeneerd maar ik vind dat je geen paard aan moet schaffen als je het niet kunt betalen. ( en daar horen ook lessen, hoefsmid, en eventuele dierenartskosten bij)
Maar nogmaals ik bedoel het niet als aanval, vind het alleen jammerMet les kun je namelijk veel meer bereiken als met een vraag hier stellen die je paardje niet kunnen zien lopen, ze kunnen niet zien waarom hij/zij doet wat hij doet, en dat zou met een instructrice/instructeur wel het geval zijn.. Dus die kunnen je veel beter helpen

Citaat:Een elastiek is naar mijn mening prut.
Ten eerste komt nageeflijkheid uit het rijden en niet uit het trekken aan de voorkant, danwel met een hulpteugel, danwel met de spierkracht van de ruiter.
En ten tweede zetten veel paarden zich erop vast, gaan erin hangen, gaan ertegenin en je traint dus de verkeerde spieren.
Sjonniej schreef:Een elastiek is naar mijn mening prut.
Ten eerste komt nageeflijkheid uit het rijden en niet uit het trekken aan de voorkant, danwel met een hulpteugel, danwel met de spierkracht van de ruiter.
En ten tweede zetten veel paarden zich erop vast, gaan erin hangen, gaan ertegenin en je traint dus de verkeerde spieren.
Als je paard niet naar beneden komt; ga les nemen, ook al rij je recreatief. Je kán er hulpteugels-troep aanhangen, maar daar los je niets mee op, je verdoezelt het alleen maar.
Fielychi schreef:paard dat ik nu regelmatig rij in mijn wekelijkse les heb ik vorige week voor het eerst met elastiek gereden.
Elastiek achter de oren, door de bitringen en aan de sjabrak vastgezet.
Mijn instructrice had hem eraan gedaan omdat het dier vreselijk sterk is, nog niet zo vreselijk lang onder het zadel (altijd voor kar gelopen volgens mij) en moet leren om te luisteren naar de hand.
Het elastiek is niet de bedoeling om het dier aan de teugel te dwingen (dan rij je hem eerder in de krul, denk ik), maar om niet zijn neus strak in de lucht te hebben.
Met het elastiek eraan kreeg ik vreselijk weerstand van hem op mijn buitenteugel, pas op het eind van de les werd hij nagevelijk en liet hij de buitenkant los.![]()
Dit allemaal gedaan door middel van overgangen rijden, wat ik er achter in drijf, voor op te vangen, stellingen e.d.
Of het de goeie manier is...? ik weet het niet, echt niet, daar heb ik niet genoeg ervaring voor.![]()
Twinducklin: ik vind dat je een beetje doordraaft hoor, ze vraagt duidelijk alleen informatie omdat ze het weleens ziet. Nergens voor nodig om direct iemand op zijn rijstijl aan te vallen (ook al bedoel je het misschien niet zo).![]()
Groetjes, Fielychi

twinducklin schreef:Deze mening vind ik dus erg jammer, denk dat mijn paardje wel een goed voorbeeld is dat je met een elastiek ( mits goed gebruikt, maar is dat niet zo met iedere hulpteugel?? ) je er best wat aan kunt hebben!