scheef achterwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flinstone

scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:08

Als ik met mijn verzorgpony achterwaarts ga, gaat hij zeg maar scheef naar rechts. Hij loopt als het ware achterwaarts een kleine volte naar rechts (zo lang ga ik alleen niet door).

Wat ik doe:
Geef hulpen voor achterwaarts, met mijn benen en lichte druk op de teugels. Dit laat ik los als hij gaat. Hij gaat op zich heel makkelijk achterwaarts, alleen gaat hij dus scheef. Ik heb altijd geleerd dat je dan het paard met zijn hoofd iets naar binnen moet vragen aan de kant waar hij dat doet. Alleen mijn verzorgpony zet zich dan vast in de mond en trekt de andere kant op. Ook heb ik geprobeerd mijn rechterbeen wat naar achter te leggen en te drijven maar dit helpt ook niet.

Ik heb ook geprobeerd om achterwaarts te oefenen in de hoefslag op de linkerhand, zodat hij niet scheef naar rechts kan draaien. Dit gaat ook een stuk beter en ik beloon hem dan door te stoppen met achterwaarts gaan (wel steeds een paar stappen meer) en met mijn stem. Als ik dit geoefend heb en ik probeer het ik de rechter hand, doet hij weer precies hetzelfde, hij draait weg. Op het midden doet hij dit ook.

Achterwaarts oefen ik altijd na een tijd rijden zodat hij al warm is. Verder heeft hij tijdens het rijden geen problemen met stelling en buiging naar beide kanten.

Heeft er iemand tips/advies?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:15

oefen anders eerst vanaf de grond. leg 2 balken neer op de hoogte van je paard zijn buik zodat je een soort sluis creeert. en daar laat je hem rustig tussen achteruit lopen.

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:01

Je rechter been er meer bij en en iets meer druk op je rechter teugel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:04

recht gericht halt houden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:08

Als het bovenstaande niet wil helpen, kan je proberen je druk op je teugels te veranderen. Dus bijvoorbeeld wat meer op rechts of juist wat meer op links. Ook kan je hem express met 1 voorvoet naar voren laten halthouden, dan zet hij die als eerste naar achteren. Hiermee kan je ook experimenteren, dus wanneer loopt hij het rechtste; eerst links of eerst rechts.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:11

flinstone schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je dan het paard met zijn hoofd iets naar binnen moet vragen aan de kant waar hij dat doet.

Niet het hoofd omzetten, maar de schouders. Met je been Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:16

Probeer het eerst gewoon op de hoefslag te oefenen zodat hij idd. niet met de kont weg kan en laat 'm ook maar gerust tegen het schot aan lopen als hij gewoon draait. Dus niet persé gaan corrigeren. Als hij dit helemaal kan en het bevestigd is dán pas moeilijkere oefeningen aan hem vragen zoals achterwaarts op de middenlijn. Eerst een hoofdstuk afsluiten voor je het volgende opent. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:20

Lielle schreef:
recht gericht halt houden

idd
en recht gericht rijden in het algemeen

Scheef achteruit, betekend ook dat hij scheef vooruit gaat Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:22

runningkawa schreef:
idd

Nee, niet altijd, ik ken ook jonge, rechtgerichte paarden maar die uit onbalans scheef achterwaarts gaan.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:25

Als hij scheef achteruit gaat, moet je altijd zorgen dat je de voorhand voor de achterhand terug zet ipv de achterhand achter de voorhand. Zo heb ik het altijd geleerd, want bij ons op de manege staat een redelijk jonge pony waar ik meestal op rijd, en die kon ook niet recht achteruit. na veel oefenen en iid met gebruik van de hoefslag lukt het nu eeen stuk beter.
Veel succes ermee

flinstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:49

Bedankt voor jullie tips!

Hij is zeker niet echt jong, 13 is hij. En hij schijnt L dressuur te hebben gelopen (lang geleden, de eigenaresse heeft hem zelf 3 jaar) dus hij zou het gewoon moeten kunnen. Ik zal er op gaan letten dat hij recht halthoudt. En ik zou dus met mijn linkerbeen de voorhand terug moeten zetten in plaats van met mijn rechterbeen de rechterhand als hij scheef gaat Lachen.

Het is wel inderdaad zo dat hij 1 moeilijke kant heeft. Ik heb de verzorgpony nog niet zo lang, en dat heb ik dus vandaag uitgevonden. Wijken voor het rechter been doet hij ook moeilijker als voor links.

Heeft iemand misschien tips om zijn rechterhand wat "losser" te krijgen? Ik rijd met hem veel voltes (groot, klein, medium Lachen ) en slangenvoltes. Hierbij merk ik niets van de "moeilijke kant" trouwens.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:08

aan de kant waar hij scheef naartoe loopt je teugel extra van de hals af en je kuit aan die kant meer doordrukken, als het goed is gaat hij dan al een stuk rechter blijf zo even oefenen en je teugel doe je steeds minder ver van de hals.

flinstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:01

judithh schreef:
aan de kant waar hij scheef naartoe loopt je teugel extra van de hals af en je kuit aan die kant meer doordrukken, als het goed is gaat hij dan al een stuk rechter blijf zo even oefenen en je teugel doe je steeds minder ver van de hals.

dit heb ik al geprobeerd en het helpt niet Lachen

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:53

Het ligt er meestal aan dat je de ene teugel iets strakker hebt als de ander.
Staat hij wel mooi recht etc als je begint?

En als je nou de andere teugel ( die niet de kant waar hij schuin naartoe loopt) iets strakker neemt.. als het goed is gaat hij/zij dan weer recht.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:04

runningkawa schreef:
idd

Yep, niets meer aan toe te voegen.

flinstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:35

Niemandweet schreef:
Het ligt er meestal aan dat je de ene teugel iets strakker hebt als de ander.
Staat hij wel mooi recht etc als je begint?

En als je nou de andere teugel ( die niet de kant waar hij schuin naartoe loopt) iets strakker neemt.. als het goed is gaat hij/zij dan weer recht.

naar mij gevoel staat hij recht als ik begin. Maar volgende keer zal ik hier dus meer op gaan letten en zal ik vragen of de eigenaresse erbij komt om te kijken. Zij heeft ook les met hem.

in ieder geval bedankt voor jullie reacties hoor !! Ik denk dat ik er veel aan ga hebben!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:45

Wat ik me afvroeg? Wat is jouw commando voor achterwaarts? Ikzelf leg afwisselend mijn linker-en rechterbeen aan om zo het aantal passen te controleren, doordat ik mijn benen iets naar achteren leg, weet ze dat ze achteruit moet en niet vooruit. Dat is belangrijk, want ik kan achterwaarts zonder druk op de teugels te hebben. In het begin ging patos ook schuin achterwaarts, hoe meer bijsturen (en dus druk op de teugels), hoe schuiner ze ging. Als je een paard mooi recht achterwaarts wil hebben, moet je voor loslaten.

flinstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:37

tijdens het halthouden doe ik iets met mijn zit, kan niet echt goed omschrijven wat.. Ik kantel mijn heupen iets naar achter, waardoor mijn onderrug zeg maar iets boller wordt (snap je hem..? Lachen ) mijn gewicht word volgens mij wat naar achter geplaatst op die manier... Ik drijf aan en neem lichte druk op de teugels. Bij deze pony is die druk heeel erg klein, hij gaat heel makkelijk achteruit. Zodra hij achteruit gaat, laat ik deze druk los en is er dus geen druk meer op de teugels. Ik leg mijn benen niet achteruit, ik houd ze gewoon op dezelfde plaats, eerder naar voor als naar achter. Voordat ik deze verzorgpony had heb ik na 10 jaar dressuur een tijd western gereden, ik denk dat het daar vanaf stamt, maar de pony snapt het goed. Toen ik dressuur les had heb ik het volgens mij ook op deze manier gedaan. Als je je benen naar achter legt verplaats je volgens mij altijd je gewicht naar voren. Terwijl je gewicht naar achteren remmend werkt en dus ook achteruit (correct me if I'm wrong Schijnheilig ).

In principe doe ik tijdens dat hij achteruit gaat niets met de teugels maar deze pony gaat dus scheef en dat heb ik geprobeerd op te lossen door bij te sturen naar de kant waar hij scheef op gaat maar dit werkt dus niet.

Zaterdag rij ik denk ik weer op hem en dan zal ik jullie adviezen proberen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:57

Ik heb vaker gehoort dat het met western zo gedaan wordt, maar ik geef liever met mijn been aan hoeveel passen het paard moet zetten, op wedstrijden worden ook 4 of 5 passen gevraagd, hoe los jij dat op?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:58

ik zet achterwaarts in (been naar achter, drijven en voor begrenzen), dan alles stil houden en op in de inzet van de 4e pas been en voor openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:11

Lielle schreef:
ik zet achterwaarts in (been naar achter, drijven en voor begrenzen), dan alles stil houden en op in de inzet van de 4e pas been en voor openen.

idem
alleen hou ik mijn been op de plek

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:21

Dat doe ik expres niet, omdat je de kans loopt dat ie net een pasje extra doet, wanneer het paard op jouw hulp moet wachten op een been te verzetten krijg je imo een betere mogelijkheid om het aantal stappen te bepalen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:39

patos schreef:
zetten, op wedstrijden worden ook 4 of 5 passen gevraagd, hoe los jij dat op?

Als je dan wilt stoppen, ga je weer dieper in het zadel zitten.
In de western worden ook wel 5 passen o.i.d gevraagd Lachen (In de horsemanship)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:18

rechtrichten.

flinstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:32

patos schreef:
maar ik geef liever met mijn been aan hoeveel passen het paard moet zetten, op wedstrijden worden ook 4 of 5 passen gevraagd, hoe los jij dat op?

heel eerlijk, nooit over nagedacht! Lachen

Ik heb nooit echt wedstrijden gereden, behalve van die onderlinge proefjes op de manege. Daarna heb ik een privepaard gereden die nog veel moest leren en aan achterwaarts enzo ben ik nooit echt toegekomen, het paard is verhuisd. Daarna ging is western rijden, maar ook geen wedstrijden ofzo.