Probleempje op strand..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Probleempje op strand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:48

M'n paard is altijd heel erg braaf op het strand.. Het enige wat ze doet is een paar vrolijkheidsbokjes en ze is nogal heel erg sterk.. Tong uitsteken
Zeker als ik ga draven dan maakt ze d'r eigen heel erg sterk, maar dat vind ik altijd wel leuk, dus niks aan de hand Tong uitsteken
Maar als ik wil galloperen, dan springt ze gewoon aan, en dan geef ik wat meer teugel om wat meer gas te geven, en dan schiet ze er soms ineens tussen uit, en ze trekt dan altijd erg naar de duinen.. Soms pakt ze dan ook het bit vast..
Als je vlak langs de zee gallopeerd met laag water, dan heb je soms een zandbank wat dan een heel afstapje is, en soms springt ze daar dan ook van af.. Waardoor ze 1 keer ook bijna onderuit klapte.. En vaak lopen er ook nog mensen en daar kijkt ze dan ook glad niet naar..
Ik heb van het weekend weer bijna een paar mensen ondersteboven gereden.. Tong uitsteken
Ze doet het niet altijd, als je goed je been aan de kant van de duinen eraan houd, en je stuurt dr goed dan gaat het wel.. Maar als ze dan het bit vastpakt..
Het is ook niet zo dat ik ga trekken ofzo als ze ervandoor vliegt.. Ik maak me eigen gewoon wat zwaarder en geef ophoudingen..
Maar toch zou ik willen weten wat ik er nog meer aan kan doen..
Want zelfs m'n vader heeft er soms last van, en die kan echt wel goed rijden.

Het is trouwens een Westfaals Koudbloed, dus ze is erg sterk.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. Tong uitsteken Want steeds mensen die poedersuiker enzo naschreeuwen als ik weer iemand half ondersteboven heb gereden.. Tong uitsteken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 20:44

Is er dan niemand die een oplossing weet..? Verward Want iedereen kijkt wel, maar niemand antwoord.. Tong uitsteken

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:08

tjah das een probleem...
paarden kunnen heel vrolijk worden van water Tong uitsteken
ik zou mijn benen zo goed mogelijk aanhouden
en zoveel mogelijk in draf blijven zodat jij de controle behoudt...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:09

Manuutje1990 schreef:
Als je vlak langs de zee gallopeerd met laag water, dan heb je soms een zandbank wat dan een heel afstapje is, en soms springt ze daar dan ook van af.. Waardoor ze 1 keer ook bijna onderuit klapte.. En vaak lopen er ook nog mensen en daar kijkt ze dan ook glad niet naar..
Ik heb van het weekend weer bijna een paar mensen ondersteboven gereden.. Tong uitsteken
Ze doet het niet altijd, als je goed je been aan de kant van de duinen eraan houd, en je stuurt dr goed dan gaat het wel.. Maar als ze dan het bit vastpakt

Ik denk dat je vooral goed moet kijken
waar
je gaat galopperen. Zo'n 'zandbank' zie je al van ver aankomen, je kunt dus al een hele tijd van te voren beginnen met terugnemen. Hetzelfde voor mensen. Niet het paard, maar jij kijkt waar ze moet lopen. Je zult dus veel verder voor je uit moeten kijken om te kunnen inspelen op de situatie.
En als het druk is op het strand en veel zandbanken dan maar een keertje niet galopperen.

De oplossing geef je eigenlijk zelf al: door goed je been erbij te houden en goed te sturen kun je het oplossen.
Trekt ze altijd naar de duinen? Dus zowel met duin aan rechterkant als aan linkerkant? Naar de duinen toe is niet zo'n ramp, ze komt dan in het mulle zand en wordt vanzelf moe.

Verder: als ze niet stopt met normale rustige ophoudingen dan kun je gerust een keertje stevig inkomen. Geef maar eens een harde ruk rechts of links. Dat liever dan over de kop gaan bij zo'n zandbank of mensen omver gereden. Als je weer ontspant als het tempo weer van jou is dan is er niets aan de hand.

Citaat:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. Tong uitsteken Want steeds mensen die poedersuikerknol enzo naschreeuwen als ik weer iemand half ondersteboven heb gereden.. Tong uitsteken

Ik geef die mensen nog gelijk ook. Op veel stranden in Nld komen er steeds meer beperkingen voor ruiters. Vergunningen, niet op bepaalde tijdstippen endergelijke. Dat komt grotendeels doordat er geklaagd word bij de gemeente over overlast door paarden. Op deze manier werk je zelf in de hand dat je over een poosje niet meer mag rijden op jouw geliefde strand.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:45

"Ik denk dat je vooral goed moet kijken waar je gaat galopperen. Zo'n 'zandbank' zie je al van ver aankomen, je kunt dus al een hele tijd van te voren beginnen met terugnemen. Hetzelfde voor mensen. Niet het paard, maar jij kijkt waar ze moet lopen. Je zult dus veel verder voor je uit moeten kijken om te kunnen inspelen op de situatie.
En als het druk is op het strand en veel zandbanken dan maar een keertje niet galopperen.

De oplossing geef je eigenlijk zelf al: door goed je been erbij te houden en goed te sturen kun je het oplossen.
Trekt ze altijd naar de duinen? Dus zowel met duin aan rechterkant als aan linkerkant? Naar de duinen toe is niet zo'n ramp, ze komt dan in het mulle zand en wordt vanzelf moe.

Verder: als ze niet stopt met normale rustige ophoudingen dan kun je gerust een keertje stevig inkomen. Geef maar eens een harde ruk rechts of links. Dat liever dan over de kop gaan bij zo'n zandbank of mensen omver gereden. Als je weer ontspant als het tempo weer van jou is dan is er niets aan de hand
."

Ik kijk altijd voor me op het strand, en ik ga ook niet galloperen als ik tussen de mensen door moet zigzaggen..
En als het bij ons op het strand laag water is heb je ontzettend veel ruimte.. Dus je bent nog tientallen meters voor die zandbank, als je langs de zee gallopeerd, maar als ze er weer ineens tussenuitschiet..
Ik ga d'r ook echt niet in dr mond rukken, ze loopt al op een bokkenbit met kinketting, en ze heeft al een best harde mond, wat overigens niet mijn schuld is.
Ze heeft zelfs zo'n harde mond, dat ze zo erg in je handen trekt dat ik als ik op het strand heb gereden de volgende dag ontzettend spierpijn in m'n armen heb.. Tong uitsteken
Ze trekt iid altijd naar de duinen, of die nou aan de linker kant, of aan de rechterkant zitten.
Ze is nu al 4 jaar bij ons, en ze heeft het altijd al zo erg gedaan, en het is niet gelukt om het af te leren.. En idd, in het mulle zand stopt ze vanzelf wel, alleen ook daar loopt toevallig wel is iemand. En ik let er wel op, maar als ze het bit vast pakt dan heb ik ook niks te vertellen, en een martingaal helpt ook niet, want ze doet d'r hoofd niet omghoog, maar steekt d'r hoofd naar voren..

YvonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:56

Je zult moeten proberen het gedram (want dat is het gewoon volgens mij) te doorbreken. Zelf heb ik ook wel een tijdje op zo'n drammer gereden (ook op het strand). Die paarden komen bijna dagelijks op het strand, weten precies wat er wanneer gaat gebeuren en nemen gelijk de kuierlatten. Zelf heb je dan niks meer te vertellen. Hoe dan doorbreken, zou je zeggen? Wat dacht je van gewoon blijven stappen op het strand.... saai hé? Toch is het dé manier om te doorbreken. Lekker in de duinen of het bos (voordat je het strand opgaat) draven en galopperen. En simpelweg gewoon ontspannen stappen, het liefst aan een lange teugel. Op je dooie akkertje. Als je dat een poos hebt gedaan, zul je merken dat de behoefte aan het gedram om meer (lees: harder) minder wordt. Dan kun je weer eens een kort drafje proberen. Weer drammen? Stappen dan! Het kost tijd, geduld en is misschien voor jou minder leuk, maar bij mij werkte het prima!
Suc6!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:10

YvonG schreef:
Je zult moeten proberen het gedram (want dat is het gewoon volgens mij) te doorbreken. Zelf heb ik ook wel een tijdje op zo'n drammer gereden (ook op het strand). Die paarden komen bijna dagelijks op het strand, weten precies wat er wanneer gaat gebeuren en nemen gelijk de kuierlatten. Zelf heb je dan niks meer te vertellen. Hoe dan doorbreken, zou je zeggen? Wat dacht je van gewoon blijven stappen op het strand.... saai hé? Toch is het dé manier om te doorbreken. Lekker in de duinen of het bos (voordat je het strand opgaat) draven en galopperen. En simpelweg gewoon ontspannen stappen, het liefst aan een lange teugel. Op je dooie akkertje. Als je dat een poos hebt gedaan, zul je merken dat de behoefte aan het gedram om meer (lees: harder) minder wordt. Dan kun je weer eens een kort drafje proberen. Weer drammen? Stappen dan! Het kost tijd, geduld en is misschien voor jou minder leuk, maar bij mij werkte het prima!
Suc6!

Eigenlijk is het idd gedram.. Want ook als je een drafje op het strand wil doen.. Ik drijf dan gewoon rustig aan, voor een lekker ontspannen drafje.. En ik geef helemaal geen galopshulp, ze wil dan gelijk wegscheuren.. En mensen altijd maar roepen dat trekpaarden sloom en lui zijn.. Verward Tong uitsteken
Maar dat kan ik idd is proberen ja.. Lachen
En idd, ze kent het strand maar al te goed, want het is er 5 minuten stappen vandaan.. Lachen Tong uitsteken

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:13

Ik kan je niet helpen!

Maar misschien is het niet de bedoeling maar vind het best lachwekkend om te horen. Misschien als ik er zelf zou lopen niet maar hier veilig achter de computer wel! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:16

Galopeer niet langs het water, maar vlakbij de duinen. Als ze naar de duinen wilt zal ze eerst door het mulle zand moeten. Als ze er tussenuit gaat stuur je haar het mulle zand in, komt ze weer naar jouw tempo stuur je haar weer terug. Heb je een erge doorzetter blijf je heen en weer rijden, maar het mulle zand houden ze geen 5 minuten vol.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:54

Ik ken het probleem zelf niet, in Limburg zijn immers geen stranden...
Ik heb wel ee naantal jaar geleden een strandrit gemaakt, ergens in Zeeland.
Misschien kun je proberen met iemand anders erbij en te gaan rijden, zodat zeg maar dat aan een kant nog een ander paard galoppeerd, dan zal ze misschien minder snel naar de duinen toe draaien (Jah, of ze rijdt gewoon het paard omver Clown ).
Verder kan ik hierop niks verzinnen... sorry Tong uitsteken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:56

Haha, een vriendin van mij heeft een verzorgpaard van ong. hetzelfde soort.. En toen deed ze het wel.. Lachen Ik deed het ook 1 keer met een rijpony-tje.. En die liep ze hartstikke ondersteboven.. Haha! Tong uitsteken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:37

radnah2 schreef:
Ik kan je niet helpen!

Maar misschien is het niet de bedoeling maar vind het best lachwekkend om te horen. Misschien als ik er zelf zou lopen niet maar hier veilig achter de computer wel! Haha!

Haha, ik vind het ook wel lachwekkend oor.. Tong uitsteken
Maar het is wel irritant, en daarom doe ik er wel alles aan om het te stoppen.. Tong uitsteken

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:39

Manuutje1990 schreef:
Haha, ik vind het ook wel lachwekkend oor.. Tong uitsteken
Maar het is wel irritant, en daarom doe ik er wel alles aan om het te stoppen.. Tong uitsteken

Ja ik zou het zelfde doen maar vond het gewoon grappig om te lezen!
Maar in iedergeval veel succes en hoop dat iemand je kan helpen! OK dan!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:27

Ik zou ook bijven stappen... Je moet het maar zien alsof je een jong paard inrijd. klinkt raar, maar die kunnen ook flink rodeo-achtig zijn, en je moet elke nieuwe gang pas beginnen als de vorige pas goed en ontspannen is, én, wat ook belangrijk is, dat je er zelf een goed gevoel bij hebt.
Dus als je blijft stappen, en dan rustig aan gaat proberen te draven en dan weer verder, kan je best wat succes boeken. Maar: blijf dan wel de eerste paar keer gewoon stappen.
Veel succes. En mss iets raars hoor: maar hoevaak hoor je niet dat paarden tegen het bit ingaan omdat het zo scherp is? Ik zeg niet dat jouw paard dat doet, maar misschien zou je eens bitloos (halster) kunnen proberen te rijden. Je verliest niets: want hij is nu ook onbestuurbaar, dus met halster evenveel stuurkracht.
En mss luistert ie wel veel beter. Anders probeer je het eerst eens met een halster onder je hoofdstel,en probeer je eerst met het halster te sturen.. Mocht het totaal niet gaan heb je altijd nog de steun van je hoofdstel. Het is mss een raar idee, maar het kan best wel eens de oplossing zijn

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:53

Het is een trekpaard.. Ze is ontzettend sterk.. En ook erg fel voor een trekpaard.. Met een halster is ze dan echt niet te houden hoor.. Je moet gewoon met het hoofdstel al goed op je gat zitten wil je d'r bij je houden.. Tong uitsteken
Met een Hackamore misschien wel.. Maarja.. Wie maakt dat mijn vader wijs.. Tong uitsteken

Maar ik denk zo en zo al niet dat het aan het bit ligt.. Want als je d'r goed rijdt, gaat ze zelf contact opzoeken met het bit, en is ze makkelijk nagevelijk te krijgen.
En aangespannen loopt ze gewoon op hetzelfde bit, en dan luisterd ze wel goed.. Omdat je d'r dan wat kan bijtikken met de zweep.
En ze heeft altijd al op zo'n bit gelopen..

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:12

laat d'r maar naar dat mulle zand lopen zoals al eerder gezegd: wordt ze vanzelf moe.

rij d'r goed moe voordat je naar strand gaat en dan gewoon lekker blijven stappen (en niet in de verleiding komen als het goed gaat toch een galopje te doen!)

als ze er vandoor pleert haar naar het mulle zand toelaten gaan, probeer haar om te trekken, andere kant dus opgaan dan waar je heen ging en gaat ze weer: herhalen, herhalen, herhalen

misschien ook iets: extra been geven, dus als ze terug wil (uiteindelijk wil ze dat wel) dan laat haar nog maar flink doorlopen. Wil je lopen, dan zul je lopen!
Niet aan je hand gaan hangen (denk ook niet dat je dat bewust doet, maar juist omdat ze zo sterk is doe je het misschien wel), maar dus extra been geven.

Zorg voor een fijn strand! Pas zelf inderdaad op voor mensen en zandbanken.

Zet er een ander stevig paard voor (die wel luistert naar terugkomen) en laat haar d'r maar bovenop lopen. Haha! botsing!

Direct terug nemen, en weer aangallopperen, pleert ze er weer vandoor, terug nemen (zo snel mogelijk), opnieuw aangalloperen, en alsmaar herhalen totdat ze normaal kan aangalopperen.

Dit zijn zomaar wat dingetjes die in me opkwamen, weet niet of je er iets aan hebt (je hebt ze vast zelf ook allemaal al wel verzonnen). Maar denk dat het belangrijk is om 1 strategie uit te kiezen en aan te houden, dus niet ene x terug nemen en opnieuw totdat goed gaat, andere x extra been geven, maar 1 van alle. Ze moet wel weten waar ze aan toe is.
Ik rij zelf ook graag en regelmatig op het strand en weet hoe fel paarden kunnen worden, dus als je ook nog eens op een trekpaard zit, kan ik me goed voorstellen hoe machteloos je je voelt!
Succes ermee! OK dan!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:27

Ik heb ook zo'n lieverd, die wil alleen maar rennen.
Vooral op een strand.
Ten eerst vooral zelf blijven ademen.
En wat bij haar nu goed werkt is vaak stappen als we naar buiten gaan, hoewel ik de laatste tijd toch ook vaak in volle galop ga.
En veel dressuurmatig rijden, dan heb je toch meer controle over het paard.
Ze heeft het ook erger als er een ander paard bij is, heb jij daar ook meer problemen door?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 19:37

coydog schreef:
Ik heb ook zo'n lieverd, die wil alleen maar rennen.
Vooral op een strand.
Ten eerst vooral zelf blijven ademen.
En wat bij haar nu goed werkt is vaak stappen als we naar buiten gaan, hoewel ik de laatste tijd toch ook vaak in volle galop ga.
En veel dressuurmatig rijden, dan heb je toch meer controle over het paard.
Ze heeft het ook erger als er een ander paard bij is, heb jij daar ook meer problemen door?

Ja, Als ze alleen is doet ze het ook.. En is ze ook heel fel.. Maar met een ander paard is het nog erger.. Tong uitsteken
Ik vind d'r felheid helemaal geweldig.. Tong uitsteken Maar dat ze steeds maar naar die duinen vliegt is gewoon erg irritant.. Als je wilt galloperen ben je eigenlijk meer aan het zigzaggen.. Tong uitsteken
Het is gelukkig niet zo, dat ik bang van dr word, of ben omdat ze het doet.. Maar het is gewoon erg irritant..
Op stal hebben we niet echt beschikking over een goede bak.. Ten eerste is die op dit moment nogal modderig.. Maar als het niet modderig is valt er met een pony-tje best te rijden.. Maar voor een groot paard is het gewoon te klein..
Ik rijdt d'r wel op buitenrit enzo soms nagevelijk etc.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:50

ik rij nu ook een tuiger..
en die is ook ontzettend sterk..

en die rij ik met een liverpool stang.
dat si een stang met een soort van hefboom effect waardoor jij makkelijker zijn hoofd naar beneden kan vragen.
doordat hij dan zn hoofd naar beneden heeft heb ik meer te vertellen.

en dat stappen en dat mulle zand is ook wel een optie.

probeer dr zo veel mogenlijk onder cotrole te houden en croos voorlopig niet want dat is precies wat ze wil...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 09:07

Promessa schreef:
ik rij nu ook een tuiger..
en die is ook ontzettend sterk..

en die rij ik met een liverpool stang.
dat si een stang met een soort van hefboom effect waardoor jij makkelijker zijn hoofd naar beneden kan vragen.
doordat hij dan zn hoofd naar beneden heeft heb ik meer te vertellen.

en dat stappen en dat mulle zand is ook wel een optie.

probeer dr zo veel mogenlijk onder cotrole te houden en croos voorlopig niet want dat is precies wat ze wil...

Ik rijd d'r op een bokkebit, dat is een Utrechtse stang.. Ook met kinketting, dit bit is wat minder scherp dan een liverpoolstang. Die gebruiken we alleen soms aangespannen.. En dan op het hoogste gaatje of het 2e..
Onder het zadel vind ik dat zelf dus wat te scherp..
Maar dan de komende tijd maar is rustig aan doen op het strand ja

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:29

Ik zou beginnen met alleen maar stappen en dan in stap voltes rijden, van de duinen af. Als dit goed gaat dan ga je dit oefenen in draf en misschien later in galop.
Het zal niet meevallen om een (sterk) trekpaard die dit al jaren doet af te leren, dus veel succes gewenst. (misschien eens een sterke man erop zetten)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:51

Manuutje1990 schreef:
Ik rijd d'r op een bokkebit, dat is een Utrechtse stang.. Ook met kinketting, dit bit is wat minder scherp dan een liverpoolstang. Die gebruiken we alleen soms aangespannen.. En dan op het hoogste gaatje of het 2e..
Onder het zadel vind ik dat zelf dus wat te scherp..
Maar dan de komende tijd maar is rustig aan doen op het strand ja

ja ik rij hem ook op het bovenste gaatje..
met kinketting..
hij is vrij scherp ja maar met een normaal bitje loopt tie onder me vandaan...
ik probeer het wel zo veel mogenlijk af te wisselen

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:56

Tsja Punky gaat ook super vrolijk doen tijdens buitenritten. (maar da's een shet dus die krijg je zonder al te veel moeite wel weer onder controle, ookal is ze soms nog aardig sterk Tong uitsteken)
zodra ze het bit vast pakt of lastig gaat doen, meteen stoppen. niet afwachten totdat ze er keihard vandoor gaat, maar meteen overgaan in stap. ze moet leren luisteren, en als ze lekker wil galopperen moet ze maar rustig aan doen Knipoog zo is dat!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 17:41

kizz_rianne schreef:
Tsja Punky gaat ook super vrolijk doen tijdens buitenritten. (maar da's een shet dus die krijg je zonder al te veel moeite wel weer onder controle, ookal is ze soms nog aardig sterk Tong uitsteken)
zodra ze het bit vast pakt of lastig gaat doen, meteen stoppen. niet afwachten totdat ze er keihard vandoor gaat, maar meteen overgaan in stap. ze moet leren luisteren, en als ze lekker wil galopperen moet ze maar rustig aan doen Knipoog zo is dat!

Haha idd.. Tong uitsteken Ik vind het hartstikke leuk om de remmen even los te gooien.. Maar je moet de rem er ook weer op kunnen krijgen zodra je dat wil.. Tong uitsteken

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:04

Inderdaad heerlijk om de remmen af en toe los te gooien. Maar tis niet de bedoeling om dan mensen om ver te rijden!!