HELP mijn paard pak het bit vast wat kan ik doen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djimm

HELP mijn paard pak het bit vast wat kan ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:53

Ik had een vraagje want weet zelf echt niet meer wat ik moet doen. Telkes als ik ga rijden en Djimm bij me wil houden pakt hij z'n bit beet en gaat ie er keihard in galop vandoor. Als ik alleen ben zou ik het niet zo erg vinden maar we rijden altijd wel met z'n tweeën of meer en de ene keer doet hij het een paar keer en een andere keer is hij superbraaf en doet hij geen vliegkwaad, en ben het nou gewoon zat en het luukt me gewoon echt niet om het afte leeren Verward , dus ik vroeg me af wat jullie zouden doen als je paard dit deed Schijnheilig ?
Laatst bijgewerkt door Djimm op 16-01-05 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:25

Kijken of een scherper bitje helpt. Maar eerst kijken waarom de pony dit doet!!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:30

Of juist andersom,een zachter bitje kan ook wel eens helpen.Degene die ik reed ging er vandoor met een gewoon bit,met een scherper bit ook en nu rijd ik haar op een leren bitje en is er niets meer aan de hand Lachen

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 21:30

Ja dat ist um ik weet niet wrom hij het doet :'(

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:34

die van mij doet t ook afentoe,,
vandaag voor t eerst in de binnenhal..
en toen vond ze wat eng en pakt t bit vast en gaat dan heel snel der langs..

ik probeer rustig te blijven en haar op de volte te zetten als ik t aan voel komen..
ik probeer r dan ietsie meer te laten zakken en flink bezig te houden zodat hij niet na kan denken over wat ze uit kan spoken...

ik weet niet of dat bij jouw helpt, maar bij mij en mn paard help t.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:36

Djimm schreef:
Ja dat ist um ik weet niet wrom hij het doet :'(

Wanneer heb je voor het laatst de tanden van je paard na laten kijken Lachen ?

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 21:38

Nog nooit.... Verward Maar toevallig komt hij woensdag Haha!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:58

een vriendin van mij die heeft een kwpner en die dee dat ook
totdat ze wist wanneer hij het bit vast pakte
hij pakt eerst zijn bit vast dan ging hij er van door hij pakte hem steeds beeter beet dus moet hij hem eerst weer los laten voordat hij hem beeter kan pakken
in die tussen stop zeg maar gaf zij een goede ruk aan de teugels en hij doet het nu nooit meer Lachen
het doet wel even zeer bij het paard logies maar hij is nu altijd braaf met buitenritten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:57

Deze raad heb ik ook aan iemand anders gegeven dus het kan zijn dat je dit al eens eerder hebt gelezen maar het is ook heel goed op jou van toepassing. (ik heb 't verhaal wel iets aangepast)

Geen scherper bit!! Wat valt me dat tegen van de forumbezoekers. Zodra er problemen zijn wordt er als antwoord gegeven: hang er een scherper bit in.

Sorry dat ik even zo fel reageer maar ik lees vaker dergelijke topics als deze en elke keer roept er wel een 'kenner': hang er een scherper bit in i.p.v. dat er wordt uitgelegd waar het probleem vandaan zou kunnen komen. En terwijl de oplossing vaak zo simpel is. Natuurlijk heb je uitzonderingen, er zijn van die knollen bij die een muil van beton hebben en waar je niks meer mee kan. Maar vaak is het een ruiterprobleem dus probeer eerst zelf anders te rijden. Rij je op de juiste manier, reageert je paard er goed op dan is 9 van de 10 keer het probleem verdwenen. Probeer ook medische oorzaken uit te sluiten. Wil het dan nog niet, pas dan kun je aan hang- en sluitwerk gaan denken. Maar doe het met beleid, hang er niet zomaar wat in en vraag iemand (bv. je instructie).

Met een scherper bit neem je het probleem niet weg, je haalt alleen tijdelijk de symptomen weg.
Na een tijdje heeft het paard heus wel iets anders uitgevonden om de werking van het bit teniet te doen.
Dat heeft dus helemaal geen zin. Als je telkens maar een scherper bit gaat gebruiken dan wordt je paard alleen maar harder in z'n mond totdat je op een gegeven moment op een punt bent waarop het beest helemaal verprutst is en niks meer wil.
Dan ben je verder van huis.

Wat moet je dan wel doen? Pak het probleem bij de wortel, waar ligt die dan? Bij jezelf.
Het is een rijtechnisch probleem. Jij geeft het paard aanleiding om het bit vast te pakken. Dus wat moet jij doen? Ervoor zorgen dat het paard geen reden heeft om het bit vast te pakken.
Vaak zit het paard vast aan de tegenovergestelde kant van waar het probleem zit. Bijvoorbeeld: een paard heeft linksachter een blessure gehad en pakt rechts het bit vast. Ruiter vind het niet fijn voelen en zet onbewust de hand vast. Paard vind het niet fijn voelen en pakt bit vast. Cirkeltje rond.

Het klinkt allemaal heel gemakkelijk. Maar uit ervaring kan ik vertellen dat het niet simpel is. Je moet eerst je bewust van je fouten worden. Dan kun je leren en jezelf verbeteren. Zoek goede instructie. Het is zo gemakkelijk om naar hulpteugels of scherpere bitten te grijpen als je een probleem hebt. Maar, zoals ik net ook al zei, het neemt het probleem niet weg. Sterker nog, vaak wordt het probleem alleen maar groter.

Mijn advies is: leer goed rijden. Zoals je nu bezig bent is niet op de juiste wijze, ik krijg de indruk dat je je paard te veel op de hand rijd. Ik zeg niet dat je een slechte ruiter bent, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen maar ik zeg alleen maar dat het beter kan.
Zorg dat je je paard veel beter voor het been krijgt en van de hand af rijdt. Een goede instructeur/instructrice kan je hierbij helpen. Onthoud wel: het heeft tijd nodig. Je paard moet leren begrijpen dat hij ook wat anders met het bit kan dan het alleen maar vastpakken. Met goede instructie bereik je ook dat je paard beter naar je luistert en er niet meer zomaar vandoor gaat. Niet alleen moet je aan je paard werken maar natuurlijk ook aan jezelf. Probeer je voor te houden dat je niet gaat terug trekken als je paard sterk in de mond wordt. Geef hem ten alle tijde géén aanleiding om het bit vast te pakken. En houd hem bezig zodat hij ook niet de gelegenheid krijgt om er vandoor te gaan. Ook hoe je op het paard zit heeft ermee te maken. Als je als een plank op het paard gaat zitten omdat je verwacht dat hij er elk moment vandoor kan gaan, tja, dan kun je donder op zeggen dat hij er een keer vandoor gaat. Ga je gewoon lekker rijden, en richt je daar ook op, dan krijgt hij vanzelf in de gaten dat het geen zin heeft. Wees slimmer dan je paard.
Wat je ook nog eens kunt doen is iemand vragen om op z'n paard te rijden zodat je kunt voelen hoe een paard is als hij los in de mond is.

Je kunt IMO beter in goede instructie investeren dan in allemaal scherpere bitten (en/of hulpteugels). Het kost tijd maar geloof me, het is het waard. Succes ermee! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:02

Helemaal mee eens

En aan de wederom wijze raad van misssia en een scherp bit heb je niks.

Loslaten, dat is vaak het antwoord op een paard dat zijn bit vastneemt of op een andere manier zich sterk maakt.
heel eng, als je het niet gewend bent, maar het helpt wel.

En verder bedenken waarom hij het doet.
Je zegt zelf dat hij het doet op het moment dat je hem terug neemt.
Veel kans dat hij dat als niet prettig ervaart, door pijn, een niet passend bit of een te scherp bit. Of tanden die haken hebben.

Verder thuis gaan oefenen op terug komen op je zit ipv op je hand.
Want de hand komt pas als je eerst gewichtshulpen hebt gehad.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:28

amen! ik leg het in de les altijd uit als volgt.
Stel dat je gat touwtrekken met iemand die veel sterker is (je paard). Dat win je nooit! Dus laat je los, de ander zal dan niet doorgaan met trekken, aan een los touw (teugel) valt weinig te trekken... maar je paard zal toch echt eerst aan je been moeten zijn!
Op het moment dat hij een ruk geeft aan de teugels, protesteert hij tegen je hand, en dan kun je wel nog meer met die hand inwerken, maar dan zal hij alleen maar meer protesteren. Kun je dan dus alleen met je been oplossen, maar op het moment dat hij daar niet goed aan is, wordt dat lastig.
Probeer ook tijdens een overgang of tempowisseling terug WEL te drijven, niet superveel been geven, maar net zoveel dat je het met je zit en teugels kunt begrenzen.

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:48

Ow ik zie dat ik het er helemaal ben vergeten bij te zetten hij doet dit alleen maar bij groote gras velden, zodra hij niet van mij mag galoppeeren doet hij het zelf wel. En ik rij hem op been en op me zit en daar luisterd hij eigelijk gewoon super naar.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:05

het maakt niet ui een paard hoort niet te doen wat hij zelf wil Haha!
dus als ik jou was zou ik het advies eens proberen van de mensen hier boven het kan altijd helpen
een keer een ruk geven als je voelt dat hij hem weer op nieuw beet wil pakken en zal hij het mischien zo wel afleren doet wel even pijn maar hij heeft te leren luisteren Lachen:Dvoor het zelfde geld gebeurt er wat met jou of je paard

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:12

Volgens mij gaat een paard alleen maar harder rennen en het bit vastpakken als je 'm een ruk in z'n bek geeft. Dit alleen maar als schrikreactie. Bovendien verpest je er z'n mond mee, wordt 'ie er gestressed van, en gaat 'ie minder en minder makkelijk nageven.
Ga gewoon goed les halen, dat is de enige optie. Een goede instructeur/instructrice kan jou echt wel met dit probleem helpen, en het oplossen. Hij/zij heeft heel wat meer ervaring en kennis dan jij.

En met een paard pijn doen berijk je gewoon he-le-maal niks, liesje_waal.
Als ik jou zou hoor heb ik alvast medelijden met Nero Scheve mond

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:43

Heinekengirl schreef:
Volgens mij gaat een paard alleen maar harder rennen en het bit vastpakken als je 'm een ruk in z'n bek geeft. Dit alleen maar als schrikreactie. Bovendien verpest je er z'n mond mee, wordt 'ie er gestressed van, en gaat 'ie minder en minder makkelijk nageven.
Ga gewoon goed les halen, dat is de enige optie. Een goede instructeur/instructrice kan jou echt wel met dit probleem helpen, en het oplossen. Hij/zij heeft heel wat meer ervaring en kennis dan jij.

En met een paard pijn doen berijk je gewoon he-le-maal niks, liesje_waal.
Als ik jou zou hoor heb ik alvast medelijden met Nero Scheve mond

ik weetn iet of jij kan lezen maar ik doe niet niet want nero pakt zijn bit niet vast dus wil je eerst goed lezen voor dat je iets zegt wat nergens op slaat
als je het 1 keer doe hoef je niet zijn mond er mee te verpesten
er zijn ergere dingen die mensen bij paarden doen dan een ruk in de mond geven waardoor ze het bit los laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:00

Een paard laat nooit het bit los als je er een ruk aangeeft, maar houd het alleen maar steviger vast.
Ook logisch lijkt me.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:08

gewoon loslaten. als jij druk vergroot, vergroot het paard ook de trekkracht dus daar schiet je niks mee op.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:10

ik zou het niet weten mijn paard doet het niet maar zo heeft zij het mij vertelt Haha! en ze zij dat hij los liet Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:32

Het paard blijft wegrennen als je aan het bit blijft trekken, zoals klomo zegt. Dan heeft 'ie lekker veel steun aan jou, en kan 'ie lekker z'n gang blijven gaan. Gooi je teugels los (wel vasthouden Knipoog )... Hij gooit dan z'n hoofd omhoog en blijft even rennen (tenminste, die van mij Tong uitsteken) dan kun je 'm gewoon rustig terugnemen, zonder te trekken Schijnheilig

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:53

geen andere bitten proberen. dit ligt aan de ruiter, NIET aan het paard! Dit gebeurt vaak als de ruiter te veel spanning in de hand / onderarm / bovenarm / schouder / nek heeft waardoor de communicatie tussen hand en mond heel stroef verloopt. Het paard pakt daardoor het bit vast om aan de hand to ontkomen. ontstpan je hand als het gebeurt en maak evt een overgang naar de stap en rij dan rustig in stap naar het punt waar je heen wilde. Blijf vooral ontspannen in je arm, anders gaan ze het veel vaker doen.

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 19:14

Bedankt allemaal maar lag niet aan mij nou wel een beetje Lachen . Paardetandarts is geweest hij had haakjes op z'n kiezen en die prikte in z'n wang en dat doet natuurlijk zeer !!!! En rij hem trouwens alleen op m'n zit en been heb teugels altijd losjes hangen dus daar lag het niet aan..... Maar ff terug waar ik was gebleven. Als hij niet op m'n zit terug kwam trok ik een klein beetje aan de teugels en dat deed natuurlijk zeer dus pakte hij z'n bit vast en ging als nog rennen . Dus alles is nou op gelost Haha! geen problemen meer.
Dus een goeie raad voor wie dit probleem of een ander iets heeft tijdens het rijden heeft haal de paardentandarts er even bij !!!!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:56

runningkawa schreef:
Een paard laat nooit het bit los als je er een ruk aangeeft, maar houd het alleen maar steviger vast.
Ook logisch lijkt me.

Idd wel logisch. Maar waarom trekken mensen dan als hun paard aan de kletter gaat en het bit vast pakt??? Uit reactie.

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 21:35

ik denk omdat ze dan denke dat i estopt .....

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:26

Mij word altijd gezegd : Als het paard vastpakt, zorg dan dat er niks is om vast te pakken..
Niet uit reactie terug trekken, heeft totaal geen zin. Maar gewoon zelf loslaten, dan kan hij niks vastpakken.
Ik weet niet, de mijne heeft ook af en toe van die periode's, dan weet ik me gewoon geen raad meer.
Ik weet niet hoe ik het oplos, maar het gaat op de 1 of andere manier wel over. Maar ga in ieder geval nie terug trekken of zelf vasthouden.
Succes Lachen

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:06

Je hebt ook wel bitten met rolletjes eraan hier kunnen ze lekker mee spelen en kunnen ze slecht het bit vast houden.