knarsentanden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

knarsentanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 18:36

ik weet niet of dit topic hier wel hoort maar dan wordt ie wel verplaatst.
mijn jonge (3,5 jarige) pony heeft een irritant probleempje, hij knarsetand heel vaak, in draf tijdens rijden en in stap, ook als ik ontspan en als ik iets meer druk geef, hoe kan ik dit verhelpen of is het omdat hij last heeft van zijn tanden???
Verward Scheve mond

groeten Nathalie

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:53

Ik heb een tijdje een paard gereden en die deed het als het werk zwaar werd of als ik een oefening deed die nog veel moeite voor hem kostte.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:54

---

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:40

weet iemand een oplossing? en als de jury bijvoorbeeld met een wedstrijd naast de bak zit en dus ook alles kan horen, krijg ik dan minder punten als hij knarsetand Verward (penny-vraag maarja)

zachtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:55

Mijn pony deed het eerst ook, gewoon onder het losrijden, maar ook onder het gewone zware werk. hij liep er niet anders door ofzo, maar het is alleen een irritant geluid! Maar ik weet ook niet of je er minder punten door krijgt:S (ik heb er nooit minder punten door gekregen iig)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 20:28

deed het eerst? nu dus niet meer of heb je hem niet meer? weet je misschien anders waarom hij het niet meer doet (ander bit ofzo)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:59

NathalieW schreef:
weet iemand een oplossing? en als de jury bijvoorbeeld met een wedstrijd naast de bak zit en dus ook alles kan horen, krijg ik dan minder punten als hij knarsetand Verward (penny-vraag maarja)

Geen penny-vraag imo, hoor! Een oplossing zou ik zo gauw niet weten, sorry. Maar ik weet wel dat sommige jury's het afstraffen omdat ze het ongewenst gedrag vinden (net als bijv. tong uit de mond).

zachtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:09

Ik heb hem nu niet meer, maar weet dus ook niet of hij het nog doet:S Maar hij liep altijd gewoon op een dubbelgebroken bitje, dus weet niet of dat uitmaakt..

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:11

ik weet geen oplossing, maar maestro doet dit ook.
hij doet dit alleen als hij ontspannen is dus het zou kunnen dat het dat bij jou paard ook is en ik denk dat je er dan niks aan kunt doen.

daantjuhhh

Re: knarsentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:55

thuis een hand zand in de mond doen voordat je opstapt..

op wedstrijd een beetje groene zeep..

doe dit een maand of 3 standaart voordat je opstapt en meestal zijn ze t na een poos dan verleerd of vergeten..

wees niet bang dat je paard er iets van krijgt, op stage doen ze t ook altijd zonder problemen.

maar kijk wel ff naar zn mond want knarsen duid wel vaker op tand of mondproblemen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:57

oojah.. met zand vinden ze t niet lekker om te knarsen vandaar stoppen ze dan.

en met groene zeep glijden zn tanden over elkaar zodat ie ook niet kan knarsen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:38

kijk eerst of je wel een goed bit hebt en of je zelf niet toch te hard inwerkt.
knarsetanden is vaak een teken van ongenoegen, dus eerst medische zaken gaan uitsluiten en goed naar jezelf kijken of je wel vriendelijk genoeg bent in zin mond..

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:33

Sluit medische problemen en gebitsproblemen uit. Controleer of het bit goed past en op de goede hoogte zit. Hoe reageert het paard bij het opleggen van het zadel? Is de zadelligging goed ? Controleer het gebied onder de schoft en vlak achter de schouders, achter het zadel in de lendestreek, de nek en de onderkaak. Controleer je zit en hoe je de teugels vasthoudt. Overvraag je het paard soms of doe je oefeningen die voor het paard moeilijk zijn. (in jouw ogen kunnen de oefeningen niet te zwaar zijn). Tandenknarsen wordt als africhtingsfout gezien. Je hoort dus minder punten te krijgen. In de lagere proeven is het ook een fout. Als de fout niet verdwijnt, neem je die fout mee naar de hogere proeven. In lagere proeven is de jury vaak wat soepeler.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:44

daantjuhhh schreef:
oojah.. met zand vinden ze t niet lekker om te knarsen vandaar stoppen ze dan.

en met groene zeep glijden zn tanden over elkaar zodat ie ook niet kan knarsen

ja hoor komen we weer met zand!! vind jij dat ook lekker als ik zand of groene zeep in jouw mond stop?? denk het niet! vind dat geen oplossing! beter kun je kijken naar hoe jij bent met je handen, of dat het werk te zwaar is en of hij medisch niks mankeert.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:45

Het paard van een vriendin vam mij knarsetand ook.. Het paard knarst al wanneer hij het bit in heeft...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:42

Mjin pony deed vroeger altijd als ik parades moest rijden, werd ie gek van en was puur van de spanning, in de proeven deed ie het nooit. Op www.paardenbegrijpen.nl staat ook stuk op vermeld over tandenknarsen. Succes ermee.
Het is een rot geluid om te horen.

Linda007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:44

knarsetanden (zeker als je een wat moeilijkere oefening doet) komt nog wel eens voort uit spanning.
Spanning kent veel oorzaken. Bv je vraagt op dat moment te veel van hem (geestelijk of lichamelijk)
Mijn paard doet het ook (als het wat zwaarder wordt of aan het eind van een les (vermoeidheid)) en ik laat er binnenkort iemand naar kijken die gespecialiceerd is in spierploblemen. Ik vermoed het het bij mijn paard daar ergens vast zit. kijk eens op spierproblemen.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:49

Vaak is het spanning omdat ze iets moelijk vinden.
Dus mooie graadmeter in wat je paard wel of niet moeilijk vind Lachen

Verder fijn ontspannen verder rijden en er niet te zwaar aan tillen.

Geen gedoe met zand enz, dat is dus dierenmishandeling en wegstoppen van problemen, niet oplossen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:57

Zand in de mond en zeep ? Dat is vast een geintje, dat meen je niet, toch ?

Tandenknarsen en knarsen op het bit is niet goed.
Het paard probeert je iets duidelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:59

daar is al eens een topic over geweest, nu niet terug te vinden Verdrietig

Trouwens, als je gepakt word op wedstrijd, krijg je een boete.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:02

Het lijkt me idd niet echt DE oplossing om zand en zeep bij je paard in zijn mond te stoppen. Dat is niet het probleem oplossen, maar het probleem verstoppen. Daar kom je dus geen steek verder mee!

Verder denk ik dat G&K wel gelijk heeft. Als je paard verder geen medische problemen heeft e.d. denk ik ook dat het zou kunnen komen doordat hij zich miss concentreerd op iets moeilijks.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:03

verlaag je alsjeblieft niet tot die toestanden met zeep of zand. knarsetanden komt voort uit een gevoel van onbehagen of pijn maar kan na een tijd ook gewoon een tic worden. probeer een zachter bitje en hou het werk een beetje boeiend voor je paard.. gewoon zorgen dat hij zich goed in zn vel kan voelen.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:46

Daantjuhhh, ik wil niet eens weten waar jij stage loopt dat ze dit soort praktijken aan stagiaires leren!! Boos! Huilen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:06

runningkawa schreef:
Vaak is het spanning omdat ze iets moelijk vinden.
Dus mooie graadmeter in wat je paard wel of niet moeilijk vind Lachen

Mijn paard doet het dus ook. Niet elke dag maar toch frequent.
Ik hoor ook altijd dat het een spanningsprobleem is en probeer daar ook rekening mee te houden, maar hij doet het zelfs bij het uitstappen en als hij op de gang staat na het rijden.... Dan kan ik dat weer niet verklaren...
Maar goed, we rijden gewoon door Haha!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:14

Als dit gedrag te lang duurt, omdat de oorzaak niet wordt weggenomen, wordt het een gewoonte.