Rechtsom problemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Rechtsom problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:40

Kath_ heeft het geschreven maar ik mog het plaatsen.Gaat om mijn paardje die zij bijrijd Lovers.

Ik rij nu dus een tijdje op Laine, maar nou hebben we een probleem. Linksom is ze echt los ze neemt netjes stelling aan en wil laag/hoog/diep lopen alles gaat goed. Ze reageert dan ook op je binnenbeen. Soms nog de verkeerde reactie dus sneller willen. Maar rechtsom zit ze zo vast. Je wil een volte maken. Neemt stelling. Valt ze naar binnen, je legt je binnebeen aan, gaat ze sneller, Hou je der tegen op de buitentuegel schiet ze in de stress en zit ze meteen in der dravers drafje.

Ook met lonegeren heeft ze hier moeite mee, linksom gaat het goed, ook een mooi groot rondje. Maar rechtom valt ze bijna om.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:51

Nou snap ik dat dit moeilijk is voor der, maar hoe kunnen we dit oefenen?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:23

OllyTjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:14

Mijn paard heeft ook een hele tijd vastgezeten aan de rechterkant...Ik heb heel veel stelling gevraagd op rechte lijnen en op kleine voltes heel sterk stelling naar binnen gevraagd (natuurlijk mijn buitenbeen&teugel eraan houden)...Zo sterk totdat hij zijn hals bijna 'dubbelvouwt'...Doordat ik hem zoveel hem ingebogen is hij nu al een stuk soepeler en dat merk ik bij alles...Ook bij oefeningen zoals bijv wijken, schouderbinnenwaarts en travers...Ik weet niet ofdat je het voorelkaar krijgt om zoveel stelling te vragen maar bij mij is het in ieder geval een goede oplossing geweest.. *LOL* OK dan!

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:12

hallo ik heb het ook mah dan juist op de andere kant. Ik moet van mijn lesgeefster heel overdreven op de volte mijn binnenhand naar binnen doen en in de teugel kneden en binnenbeen. Sinds ik dat nu een paar weken doet word hij al wat beter op die hand maar nog niet helemaal goed. Want de galop wil op die kant ook niet en omdat hij dus zo vast zit wil hij het er uit bokken en die zijn dus best hoog en erg scheef naar binnen en lig ik er vaak af. Dat probeer ik een beetje op te lossen door anderen erop te laten rijden en aan de longeerlijn en bijzetten maar heb jij dat ook op die kant met de galop?

zachtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:33

Wat bij mij ook altijd hielp was op de linkerhand rijden met stelling naar buiten, werd mijn pony altijd los van:)

zachtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:53

Maar voor jou natuurlijk op de andere hand..

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:56

Ja maar dat is dus het probleem, ik kan mijn hand wel naar binnen brengen, maar dan gaat ze ook naar binnen. En met mijn been valt dit niet op te lossen. (Ze is ook nog niet zo lang onder het zadel)

En in de begin post staat al hoe ze reageert Knipoog

chatelaine schreef:
Je wil een volte maken. Neemt stelling. Valt ze naar binnen, je legt je binnebeen aan, gaat ze sneller, Hou je der tegen op de buitentuegel schiet ze in de stress en zit ze meteen in der dravers drafje.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:51

Leg een zweepje tegen de binnenhals. Anders kan een tikje op de binnenhals ook werken!!! Gewoon doorblijven oefenen. Hand van de hals, bineenbeen en desnoods een tikje, hou de buitenteugel erbij.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 17:01

Tikje gaat dus echt niet werken ben ik bang...dan raakt ze meteen over de zeik.En schiet je ook niks bij op denk ik?.Kath rijd haar ook met extra stelling hand van de hals maar op moment dat je binnenbeen geeft gaat ze rennen ookal is het heel licht been....En buitenteugel is er ook bij...

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:06

Een tikje gaat idd niet helpen, dat is tijdens het longeren al zo. De zweep ligt op de grond en ze gaat al ''rennen''

Ze ziet de zweep nog meer als een straf, dan als een hulpmiddel. En al zou ik hem er tegen aan leggen, dan schiet ze meteen weer in de stress, oftewel in der dravers drafje.

overigens is Laine altijd en overal snel gestresst..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:07

Een tikje is een tikje en geen klap. Als je paard niet eens tegen een tikje kan vind ik dat wel heel kleinzerig. Ze moeten maar etrgens aan wennen hoor.

(zijn jullie lid bij de lelyruiters of rijden jullie geen wedstrijden???)

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 17:11

Het is gewoon nogal een stress paard vooral onder het zadel en longeren..Buiten oid is ze juist erg relax maar ze snapt het niet ofzo ...gewoon een doos eigelijk!.

Maar al leg je het zweepje alleen bijv tegen der hals aan ...reageerd ze al zo...Geven der heus geen klap er mee ofzo als er al met zweep gereden wordt..

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:11

Nee ik ga der ook niet meteen een dikke klap geven, maar gewoon een tikje, zoals ik bij mijn eigen paard doe als ze bijv. der binnen achter been wat meer moet gebruiken. En hoe laat je der aan een zweep wennen?

En ik ben niet lid van de lelyruiters, en rij ook nog niet officieel wedstrijden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:15

Rij met zweep(duhh) en ga eens met de zweep over de hals onder het rijden. En over de hals. Kijk wat ze er van vind, over de kont onze kan ook.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:18

Oja dus ik moet der over der hals aaien met de zweep, maar het rondje erna moet ze snappen dat als ik er met de zweep aai, ze opzij moet?

En ik kan makkelijk met zweep rijden, ik kan der ook wel een tikje geven. Maar ik krijg hier gewoon niet de goede reactie uit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:56

Nee, dat vat je verkeerd op. Ze moet gewoon leren dat de zweep niet altijd een straf is maar ookw eleens een aanwijzing.

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:00

Wat je zegt dat je dan naar binnen valt dat heb ik ook met mijn paard. Maar als je door blijft oefenen en veel geduld hebt dan lukt het wel. In het begin bij mij ging het ook zo dat ik naar binnenviel. Sinds ik er heel vaak mee bezig ben geweest gaat dat steeds makkelijker. Kijk als je het 1 x doet en denkt hij valt naar binnen en vervolgens het dan niet meer doet dat werkt natuurlijk niet .

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:28

Tuurlijk doen we het maar niet 1 keer oefenen het al een hele tijd is niet dat we het nooit doen juist wel ...Natuurlijk niet alleen maar das ook niet goed ook gewoon rechts om..Maar vooral longeren doe ik dan wel mee linksom

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:35

Volgens mij snappen jullie het nog niet echt

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:37

vertel het dan is?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:42

Je paard raakt in de stress van de zweep??? Mss verkeerd gebruik hiervan??? Hoe komt dit??? Een paard doet dit niet zomaar!!!

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:47

Nou er mag veel gezegd worden maar er is geen verkeerd gebruik van de zweep.Dat kan ik met 100% zeker weten zeggen aangezien de zweep hoogstens vast wordt gehouden ALS die er al met rijden bij is,en dat is eigelijk alleen op momenten niet eens wekelijks een keer en dan krijgt ze een tikje op der hals..Wat nog niks voor stelt.

Ik verzorg haar al 4 jaar en sinds juli dit jaar is ze dan van mij en onder het zadel daar voor is ze alleen aan de longe geweest en nog weer daarvoor heeft ze een jaar op de baan gelopen.

En in die jaren heeft ze altijd zo op de zweep gereageerd daarom ligt hij met longereen alleen maar op de grond,alleen als ze voledig staakt(ook niet vaak) dat ik hem dan alleen maar gewoon vast kan pakken en der licht!voorwaarts kan zetten en dan leg ik hem weer neer want hem der achter houden (driehoek)lukt me niet dan blijft ze harder en harder gaan...Wat heeft dat voor nut ?niks dus ik gebruik amper tot nooit een zweep bij der..

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:52

Der zijn toch gewoon paarden die bang voor iets zijn?

Net zoals die van mij bang is voor trekkers, en elke dag kwam der een trekker langs der stal en na 10 jaar vind ze trekkers nog steeds eng. Je zou zeggen dat ze er dan al aan gewend zou raken, maar echt niet hoor.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:55

Meestal is een paard niet zomaar bang voor iets en helemaal niet voor iets als de zweep. Maar waarom staakt ze af en toe???