Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 23:50

Tegenwoordig is er lekker veel discussie over het al dan niet achter de loodlijn rijden van je paard. In extreme gevallen noem je het LDR (laag-diep-rond) en anders gewoon achter de loodlijn.

FEI reglementen zijn duidelijk. Paard moet met de neus vóór de loodlijn lopen. Na druk van professionele ruiters is hier “of òp de loodlijn” aan toegevoegd, iets waar klassieke trainers als van Loon fel tegen geprotesteerd hebben. FEI reglement is geschreven met de klassieke richtlijnen als fundament.

Veel van de huidige topruiters trainen hun paarden mbv LDR. Opvallend is het aantal paarden dat zelfs in de wedstrijden op het hoogste niveau met uitzondering de neus voor de loodlijn houden. Vrij consequent blijven de neuzen achter de loodlijn (pol ook meestal niet hoogste punt) en mag je blij zijn als de neus eens aan de loodlijn komt. De jury maalt er niet naar.

Nu komt de vraag van een deel van de huidige top om die regel “voor de loodlijn” maar te schrappen. Rede heeft iets weg van “onze paarden zijn dè toppaarden. Ze zijn zó goed getraind en zo gespierd dat ze niet voor de loodlijn kùnnen lopen!”. Dit klinkt als turners die zeggen:”Wij zijn zo goed en springen zo hoog, dat we niet binnen de lijntjes kùnnen blijven, dus dat mag niet meer afgestraft worden.”

Met de kap die erop getraind wordt (we kijken even alleen naar hals ontwikkeling) maakt een paard veel indruk. Het zou kunnen dat ie daardoor fysiek niet meer in staat is die neus eruit te krijgen. Het kan ook puur aan de ruiter liggen, maar aangezien die zo kundig zijn, gaan we er maar vanuit dat daar het probleem niet zit.

Is zo’n zware halsontwikkeling dan wel gunstig? We willen met dressuur goed ontwikkelde, elegante soepele paarden maken. Vergelijkbaar met turners, of Martial Arts meesters. Met functionele bespiering, niet persé dikke bespiering. De extreme halzen die men tegenwoordig zo beloont in de dressuur hebben meer weg van bodybuilding: Spieren voor de show! Dik, maar niet persé krachtig en functioneel, nee, ze zitten vaak in de weg. Zit de dikke, met LDR getrainde hals het paard dusdanig in de weg dat die neus er niet meer uit gereden kan worden? Zo ja: Is het paard dan wel zo atletisch als wij het willen hebben? Zo nee: waarom is het dan zo onmogelijk de neus er tijdens de wedstrijden uit te rijden?

Paarden zijn wat veranderd, door dressuurgerichte fok etc, maar niet dusdanig dat dit het verschil verklaard. Er zijn ook ruiters die het wel voor elkaar krijgen, maar die scoren toch vaak opvallend lager (op elk niveau). Rijden die per definitie slechter of lopen ze gewoon wat achter op de mode?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:21

Tja, iedereen weet hoe ik er over denk en ik heb net hier en daar ook gezegd dat ik gewoon niet snap dat iedereen maar in die mode mee gaat.
Grappig genoeg kregen de geplaatste foto´s uit d eoude doos als reactie dat het er zo relaxed uitzag. Daar streef je toch naar, waarom kan het in de ring dan niet zo getoond worden zonder lager beoordeeld te worden dan de paarden die gewoon incorrect met de neus achter de loodlijn lopen? ik snap het echt niet, ik denk dat ruiters, instructeurs en juries maar eens moeten nadenken over wat je eigenlijk wilt bereiken met dressuur, een lenig ontspannen paard dat de ruiterhand volgt of een soort hulk in paarden uitvoering dat de ruiterhand niet eens meer KAN volgen (of durft te volgen)... hoort dat niet gewoon in een aparte klasse thuis wat we dan maar geen dressuur meer noemen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:23

He lusitana, ik heb nog geen reactiews op de foto's gekregen die ik geplaatst had nav jouw opmerkingen over de Franse school

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:37

Wat wil je horen? Ja, hoor zijn ook allemaal leuke paarden. Maar je ziet toch zelf wel wat ik bedoel met licht ( het is mooier omschreven met ontspannen ) en zwaar, precies waar Q het over heeft? en waarom dwingt men mij altijd maar te reageren op een reactie op een reactie van mij? Ik mag toch gewoon een mening geven? Ik laat me niet meer verleiden tot een 1 op 1, of erger, nog 10 tegen 1 discussie, lielle. Als je hier op reageert, kun je dus lang wachten op een tegenreactie van mij, want die komt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 01:24

Het eerste paard was Rembrandt, die heeft als ondertitel "kampioen van de lichtheid". En Rembrandt werd diep getraind overigens.

Je zou ook kunnen praten van een ontwikkeling van de dressuursport ipv strak terug te willen naar de jaren '50 of nog eerder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 08:54

Lusitana schreef:
Wat wil je horen? Ja, hoor zijn ook allemaal leuke paarden. Maar je ziet toch zelf wel wat ik bedoel met licht ( het is mooier omschreven met ontspannen ) en zwaar, precies waar Q het over heeft? en waarom dwingt men mij altijd maar te reageren op een reactie op een reactie van mij? Ik mag toch gewoon een mening geven? Ik laat me niet meer verleiden tot een 1 op 1, of erger, nog 10 tegen 1 discussie, lielle. Als je hier op reageert, kun je dus lang wachten op een tegenreactie van mij, want die komt niet meer.

ja, ik weet welke ik als licht zou betitelen, nl de bovenste twee. En de onderste twee zijn zwaar en log. Maar kennelijk durf jij niet voor je eigen mening te gaan staan, want een echte uitspraak doe je niet. Geeft niet hoor, discussieren is ook een vak.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 09:39

...en nu weer graag verder met DIT topic.... Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:53

Toch haal ik ze hier aan Haha! Een zeer kenmerkend voorbeeld van de LDR training is wel Rembrandt, maar IMO kun je hier toch niet spreken van een zware hals:
Afbeelding
verder Marzog, het eerste paard dat de hegemonie van de Duitse 'kleerkasten' doorbrak.

En twee zware paarden:
Gauguin de banketstaaf
Afbeelding

Afbeelding

En Corlandus
Afbeelding

Paarden die bij mijn weten niet in het het LDR 'systeem' zijn gereden. Welke van de twee groepen heeft hier nu de zwaarste hals en kap?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 09:56

En welke loopt achter de loodlijn??
(banketstaafyy? Haha! )

Zwaar gebouwde paarden (van nature) zullen meer hals en kap laten zien. Licht gebouwde in verhouding minder. Dit verschil staat daar dus los van. Voor het feit dàt het vrij zware paarden zijn, vind ik de enormiteit van kap/hals wel meevallen, eigelijk.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 12-01-05 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:58

de 1e een fractie (2 cm), de rest niet. En wie belichaamt er nu het beeld van een tevreden paard met sierlijke bewegingen?

Lu lly Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 10:02

Lielle schreef:
de 1e een fractie (2 cm)

Wel in een uitgestrekte gang - daar moet het hele paard langer worden en de neus dus verder naar voren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:03

en de rest van mijn vraag?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:04

Afbeelding

of zoeken we zoiets?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 10:06

Foto 1 ziet er niet ontevreden uit verder (is wat ver weg, maar goed)
Foto 2 heeft mijn voorkeur
Foto 3 schuift amazone wel erg nadrukkelijk heen en weer voor de wissels
Foto 4 oogt als paard in 2 stukken.

Van jou nu eindelijk een reactie op mijn 1e post in dit topic??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:09

dat was dus een reactie *LOL* Ik bestrijd nl dat de trainingsmethode die jij zo verfoeit leidt tot show boven functionaliteit.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 10:15

Lielle schreef:
dat was dus een reactie *LOL* Ik bestrijd nl dat de trainingsmethode die jij zo verfoeit leidt tot show boven functionaliteit.

Bull.
Je kan van elke methode wel een slechte foto vinden hoor. En er zijn zat goeie klassieke foto's op het web die al vaak genoeg op bokt hebben gestaan, net als bergen slechte niet-klassieke foto's.
Kom eens met wat zinnigs.
Ik heb mijn argumentatie uitgebreid opgeschreven. Nu jij, zonder foto's (tenzij echt nuttig en verhelderend) en zonder te proberen de discussie uit dat andere topic hier te herhalen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:18

Dus QQQQ jij beweert dat als je LDR rijdt per definitie de bespiering meer zou worden dan als je klassiek traint ?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:21

QQQQ schreef:
Vrij consequent blijven de neuzen achter de loodlijn (pol ook meestal niet hoogste punt) en mag je blij zijn als de neus eens aan de loodlijn komt. De jury maalt er niet naar.

heb je dit uit eigen observatie ?
En dan nog denk je dat de jury alleen let op de neuzen van ja er zit er nu achter puntje der af Verward
Voor of achter LL is slechts een onderdeel van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:22

QQQQ schreef:
Bull.
Je kan van elke methode wel een slechte foto vinden hoor. En er zijn zat goeie klassieke foto's op het web die al vaak genoeg op bokt hebben gestaan, net als bergen slechte niet-klassieke foto's.
Kom eens met wat zinnigs.
Ik heb mijn argumentatie uitgebreid opgeschreven. Nu jij, zonder foto's (tenzij echt nuttig en verhelderend) en zonder te proberen de discussie uit dat andere topic hier te herhalen.

flauwekul! Ik heb gewoon vier foto's van 4 paarden gezocht die mij zo te binnen schoten. Je mag mijn google search herhalen: gewoon afbeeldingen en dan de namen van de paarden (met evt voornaam van de ruiter als de resultaten te groot werden).

En voor alle duidelijkheid, ik geef hier aan dat deze methode niet leidt tot show, maar tot functioneel gebruik, meer on topic lijkt me niet mogelijk./

Wat wil je nou? Volgens jou is achter de LL per definitie fout (hoewel je het verschil met achter de teugel niet helemaal lijkt te begrijpen). Ik probeer wat breder naar een paard te kijken, maar dat is wel moeilijk. Loodlijn is simpel, dat is waar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 10:23

Magique schreef:
Dus QQQQ jij beweert dat als je LDR rijdt per definitie de bespiering meer zou worden dan als je klassiek traint ?

Dat beweren jullie altijd Tong uitsteken
Heb het hier over de bovenhals en over als het ware nutteloos oppompen van spieren, waardoor ze aan functionaliteit verliezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:23

wederom, die foto's. Welk paard heeft nou de zwaarste kap?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 10:27

Lielle schreef:
Wat wil je nou? Volgens jou is achter de LL per definitie fout (hoewel je het verschil met achter de teugel niet helemaal lijkt te begrijpen). Ik probeer wat breder naar een paard te kijken, maar dat is wel moeilijk. Loodlijn is simpel, dat is waar.

Volgens de FEI! Een van de absolute basis zaken die in dat regelement, waarna wij wedstrijden behoren te rijden, staan.

Magique: Momenten achter de loodlijn hoeven niet gescoord. Overwegend achter de loodlijn wel, en dat is heel duidelijk te zien bij verreweg de meeste optredens van de LDR trainende combinaties. ZELFS in uitgestrekte gangen! Ook jij kunt dat zien

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 12-01-05 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:27

"Wij" gebruiken LDR juist puur om te gymnastiseren om te "kneden" zeg maar.
Zodra het om show gaat wat de jury in de ring wilt zien wordt het neusje netjes eruit gereden.
Wat is hier nou verkeerd aan dan als je met het gymnastiseren achter de LL komt ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:28

QQQQ schreef:
Volgens de FEI! Een van de absolute basis zaken die in dat regelement, waarna wij wedstrijden behoren te rijden.

Magique: Momenten achter de loodlijn hoeven niet gescoord. Overwegend achter de loodlijn wel, en dat is heel duidelijk te zien bij verreweg de meeste optredens van de LDR trainende combinaties. ZELFS in uitgestrekte gangen! Ook jij kunt dat zien

het leuke is alleen dat ik ook kan kijken naar wat het paard verder laat zien

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:31

QQQQ schreef:
Magique:
Momenten
achter de loodlijn hoeven niet gescoord. Overwegend achter de loodlijn wel, en dat is heel duidelijk te zien bij verreweg de meeste optredens van de LDR trainende combinaties. ZELFS in uitgestrekte gangen! Ook jij kunt dat zien

Heb je je weleens afgevraagd juist omdat de jury het niet afrekent de ruiters dit zelf zo graag willen. Denk dat iedereen wel weet dat vaak een tikkie in de ring achter de LL de beweging van het paard ten goede komt. Schijnheilig Haha!